TÝDEN / INSTINKT / PC TUNING

Přihlášení / Registrace / RSS / Jako domovskou stránku
Martin Fendrych.

19.03. 12:00 Glosa

Janáčková je na Romy ras

Kristýna Pašková.

15.03. 22:45 Zápisník

Jak jsem si nepopovídala s princem

Anketa

Co si myslíte o rezignaci ministra životního prostředí Jana Dusíka?

Projevil odvahu a zásadovost.

Je to předvolební tah zelených.

Platí obojí.

Výsledky se zobrazí po hlasování.

Výroky dne

"Za těchto okolností by rezignoval každý slušný ministr životního prostředí."

Předseda Strany zelených Ondřej Liška o rezignaci ministra Jana Dusíka, který se vzdal funkce, aby nemusel ihned rozhodnout o elektrárně v Prunéřově.

starší

Chat s osobností

Karel Smyczek

16.03.2010 11:00

Režisér Karel Smyczek natočil seriál Poste restante, který teď běží každý pátek v České televizi. Co připravuje dalšího? Odpovědi čtěte v on-line rozhovoru.

více

Bílé víno prý škodí zubům. Pomůže sýr

Autor: ČTK

21.10. 16:32

Škodlivé účinky bílého vína zmírní kousek sýra.Pravidelné pití bílého vína může vážně poškodit zubní sklovinu vzhledem ke kyselosti tohoto nápoje. Negativní účinky lze ale částečně vyvážit přikusováním sýra, který obsahuje množství vápníku, napsal zpravodajský server BBC s odvoláním na německé vědce.

Tým expertů z Univerzity Johanna Gutenberga své tvrzení dokládá experimentem, při němž byl do bílého vína namočen na den zub dospělého člověka. Úbytek vápníku a fosforu ve sklovině byl zaznamenán až do hloubky 60 mikrometrů (mikrometr je tisícina milimetru), což vědci považují za neopominutelnou hodnotu.

Kyselé šťávy bílého vína prý ubližují zubům podstatně víc než víno červené. Nejhorší dopady mají ryzlinky, které mají nejnižší pH (jsou nejkyselejší), "přátelštější" k zubům jsou prý červená vína typu Pinot noir či Rioja.

ČTĚTE TAKÉ: Svatomartinská vína potečou proudem i na Slovensku

Negativní účinky bílého vína se po letech projeví, i když si konzument bude po večerním pití svědomitě čistit zuby, uvedla dále vedoucí týmu Brita Willershausenová a její kolegové. Přehnané čištění zubů naopak podle vědkyně může ještě situaci zhoršit a vést k další ztrátě skloviny. "Ale tradice dát si po jídle místo dezertu sýr, nebo ho přikusovat k vínu,
může mít prospěšný preventivní vliv, protože sýry mají vysoký obsah vápníku," podotkli vědci. Sýr pomáhá neutralizovat kyselé sliny a podporuje obnovu minerálů. Naopak jahody podávané k šampaňskému nebo míchání perlivých bílých vín s ovocnými džusy dále stav zubní skloviny zhorší.

Damien Walmsley z britské zubní asociace doporučuje popíjet víno k jídlu a počkat nejméně půl hodiny, než si člověk vyčistí zuby a půjde spát. "Sliny produkované při žvýkání jídla neutralizují kyselost vína a omezují jeho erozivní potenciál. Jistý časový odstup před čištěním zubů pak poskytuje sklovině šanci z útoku kyselin se zotavit," uvedl Walmsley.

Foto: Profimedia
Související články
Diskuze