Lék na špatnou náladu? Omezit tuky a jíst více chleba
14.11.2009 08:03
Nevyhýbejte se chlebu, zlepší vám to náladu, radí australští vědci, kteří zkoumali vliv stravy na pocity a duševní pohodu lidí. Zjistili, že strava s vysokým podílem uhlovodanů a nízkou hladinou tuků pomáhá nejen hubnutí, ale i tomu, aby se lidé cítili šťastnější ve srovnání s lidmi, kteří měli ve stravě méně uhlovodanů, ale hodně masa a mléčných výrobků. Svoji studii založili na výzkumu 106 lidí s nadváhou nebo obezitou ve věku od 24 do 64 let, kteří se zaměřili na jednu ze dvou diet: nízkotučnou dietu s vyšším podílem uhlovodanů, tedy chleba, rýže a těstovin, nebo naopak na dietu s nízkým podílem uhlovodanů, ale vyšší mírou tuků, tedy více masa a mléčných výrobků. Účastníci pokusu ztratili za rok každý v průměru 13,7 kilogramu, přičemž nebyl podstatný rozdíl ve ztrátě váhy mezi oběma skupinami.
ČTĚTE TAKÉ: Spočítejte si, kolik můžete sníst bez černého svědomí
Chleba jíme méně. Dobře to není
Ale ti, kdo jedli více uhlovodanů a méně tučných jídel, byli méně náchylní k rozčilování, depresím a nepřátelskému chování než ti, kdo jedli více masa a mléčných výrobků. "Za rok byl viditelný příznivý efekt stravy s nižším podílem tuků ve srovnání se stravou s nízkým podílem uhlovodanů na náladu lidí s nadváhou nebo obezitou," uvádějí vědci ve zprávě uveřejněné v časopise Archives of Internal Medicine.
Bez rozčilování, depresí i zmatenosti
Podle nich bylo možné už po osmi týdnech diety u obou skupin rozpoznat menší sklon k rozčilování, k depresím a zmatenosti. Ale po roce ti, kdo měli nízkotučnou dietu, si zachovali zlepšenou náladu, zatímco členové druhé skupiny se vrátili k předchozímu chování.
ČTĚTE TAKÉ: Jídelníček po roce 1989? Méně masa a brambor, více ovoce
Pochutnání bez masa? Pramen zdraví, tvrdí vegetariáni
Vědci také ujistili, že dodržování tohoto způsobu stravování po celý rok mělo podobný dopad na paměť, která se během roku zlepšila, ale rychlost duševních procesů zůstala v podstatě nezměněna.
Výsledky jejich studie odpovídají výsledkům epidemiologických studií ukazujících, že strava s vysokým podílem uhlovodanů a nízkým podílem tuků a proteinů souvisí s nižší mírou úzkostných stavů a depresí a má příznivý dopad na duševní pohodu.
Foto: Profimedia
Související články
- Netradiční šperk Dortíky i coca-cola. Prstýnky k sežrání
- Méně masa Změňte jídelníček. Jinak nastane přírodní katastrofa, varují vědci
- Pravidla hubnutí Dieta bez jo-jo efektu? Po zhubnutí navždy méně jídla













