Na vlastní kůži
Jaké to je, být učitelem v romské škole? Neuspěl jsem

31.01.2011 10:30 Reportáž

Čtyřicet procent Romů nedokončí ani základní školu. Reportér TÝDNE, původní profesí učitel, si vyzkoušel, jaké to je, učit na romských školách v Ostravě. Zažil rvačky, hodně křiku a také se dozvěděl, že Masaryk měl "největší péro na světě". Z vyučování si odnesl pocit, že ve své roli selhal.

Zpět na článek

Nejdiskutovanější názory

  • Josef Votava (352 hlasů) 31.01.2011 10:57

    To je síla. Díky za perfektní a nestranný článek pane Motýl. Nejhorší...

  • Karl von Opitz (304 hlasů) 31.01.2011 14:37

    Konečně pravdivý a nezkreslený článek popisující realitu v romské...

  • Vavřinec Kopeček (271 hlasů) 31.01.2011 11:19

    Rád bych viděl na místě p. redaktora Motýla pana M. Kocába. Co by nám...

  • Sarka Farka (264 hlasů) 31.01.2011 10:42

    A bude hůř!!!

  • Zuzana Tomanová (222 hlasů) 01.02.2011 16:12

    Nepřečetla  jsem sice celou diskuzi, ale nenašla jsem mezi...

Vložte nový příspěvek

Pro přidání vlastního názoru musíte být přihlášen.

Přihlášení | Registrace

Diskusní příspěvky

Ráda bych nejdříve než se dostanu k podstatě problémů s romskými dětmi řekla pár bodů i k příčině jejich existence.
1. Romům se rodí děti, pokud potřebují zvýšit své "platy" tedy sociální dávky, na které každý z nás platí dost nepřiměřené daně.
2. Čím víc má romka dětí, tím větší má jistotu, že jí její muž neopustí, protože byť je to neuvěřitelné jediné pravidla, která romové dodržují jsou pravidla jejich starších.
Nechci teď naznačovat, že romům rozumím, nebo se za ně stavím, to vůbec ne! jen říkám, že existují určitá fakta, nad kterými se tady nikdo nezamyslel. Jako např. romové jsou kočovný národ, nikdy nejevili potřebu se vzdělávat, mít vědeckou komunitu, nevytvářeli filozofické směry, nemají vlastní náboženství, jazyk, historii a ani zem, o kterou by mohli pečovat, nebo ji budovat nebo cokoli podobného. Jsou naše návštěva před pár lety, která už prostě neodešla a teď už ji nejsme schopni vyštípat. Jejich měřítka se opírají o majetek rodiny a zpravidla romský král, kterého všichni uznávají, je ten, který je nejvíce ověšen zlatými řetězy a má nejvíce žen. Většina prvorozených romských dětí (myslím tím tak 98%) se rodí zcela nepřipraveným matkám, leckdy mají čerstvě 18, nebo za pár měsíců jim 18 bude, a proto to úřady neřeší. Tyto dívky mají jedinou oporu ve starších ženách, které na začátku svého dospělého života prožily to samé, a tudíž se není co divit, že tento kruh se neustále uzavírá. Děti nejsou vedené ani k základním lidským potřebám - jako je hygiena těla (od čištění zubů, až po čisté ruce), hygiena spánku, zdravý životní styl, sexuální umírněnost, potřeba být zvídavý a objevovat nové a neprozkoumané. O hygieně vědění už nemluvím vůbec. Většina lidí (a nejsou to jen romové, ale celá populace) nemá potřebu vzít do ruky knížku a přečíst si napínavý román, natož filozofickou knihu.
Problém u romských dětí je ten, že většina z nich jsou takový malý dospělý. Je přirozené, že naše děti opakují to, co vidí u nás, rodičů. Jenže pokud jediné co řešíme je to, že toaleťák nemáme protože na něj nemáme, tatínek se válí u televize doma, místo aby pracoval a maminka je zprominutím blbá jako putštok, je velmi složité, aby ze mě vyrostlo dítě jež má vůli se vzdělávat. Pro naše děti je přirozené, že svým ratolestem čteme pohádky, kreslíme obrázky, počítáme do 10 ( u těch větších) opatrujeme je, vychováváme a vedeme ku obrazu svému, protože toto jsme viděli i na našich rodičích.
Romské děti jsou nevzdělatelné... hezky řečeno. Ano jsou. Potřebují individuální přistup, jeden učitel ve třídě zvládne maximálně skupinu 8 - 10 dětí. Není to proto, že bych chtěla napadat jejich genetický kód (častým křížením příbuzných mezi sebou zcela poškozen. Nesouhlasíte? Tak jděte ven, stoupněte si na ulici a pozorujte např. jen romské ženy, projde jich kolem vás 100 a z toho 100 si řeknete že 20 vypadalo podle vzoru A, 45 podle vzoru B, 30 podle vzoru C a 5 tváří se tak cca neopakovalo), ale proto, že tyto děti se setkávají s látkou vzdělání teprve ve svých 6ti letech (pokud mají štěstí a jejich rodiče si vzpomenou že musí do školy). Tyto děti nemají základní povědomí o tom jak vypadají písmenka, jak vypadá číslice 2, nebo 4, ale do podrobna vám budou vyprávět jak se točí porno, kolik už měly doma tatínků, a jakou vodku maminka nejraději pije. Je to smutné, ale je to tak. Naše děti jsou odrazem výchovy našich rodičů a našich charakterů. Jsme-li jako jedinec bez morálních a zákonných hodnot nemáme šanci vytvářet dobrou komunitu pro naše potomky. Tyto děti potřebují individuální přístup protože ne, že nechtějí, ale neumí udržet pozornost. (My to učíme děti např. čtením pohádek, čímž také rozvíjíme fantazii, vytváříme slovní zásobu apod.) Nejlepší variantou, jak vyřešit problém romové X bílí je rozbít cigánská geta - na jeden panelák nastěhovat jednu romskou rodinu, protože v jejich komunitě je síla. Je-li nás na něco 20 je jednodušší se ztratit v davu, než když jsem na to sám. A navíc pokud vidím, že někdo žije úplně jinak než já, a není jeden ale je jich kolem mě 100, začnu také uvažovat nad tím, že něco změním. Toto jsou prostě základy asimilace. Všiměte si, že i čongové se snaží žít podle vzorů nás a ne naopak... Bohužel romů už je tolik, že ani toto řešení už není možné. Čím víc se dívám kolem sebe, tím víc jsem znechucená. Lidé se haštěří o nepodstatné maličkosti, politici se v tom plácají jako kapr v bahně, Český národ upadá. Mám takový pocit mí milovaní spoluobčané, že až se ten náš bílý Český lev probere (a to nemyslím nacisticky jen máme ve národním znaku bílého lva) bude už prostě na všechno pozdě...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 5 hlasů

Ja bych to všechno na pana Kocába neházel, myslim že důvod jejich nebojácnosti je z velké části vinou kolektivní. Kolikrát se stalo, že se při konfliktu cigán/ čech vynořilo z ničeho nic spousta dalších cigánů? A kolikrat se stalo, že se při tom stejném konfliktu z ničeho nic vynoří spousta čechů? Je to jenom vina nás všech, sobeckých alibistů s klapkami na očích. Kdyby cigáni viděli, že jsme soudržní a nenecháme si s prominutim srát na hlavu, tak bychom neřešili to co ted musíme. A do čeho se nám sakra nechce. A druhá věc, nechápu co ještě všechno budou muset cigáni udělat, aby i chroničtí protektoři jejich chování , si alespoň připustili, že takhle to dál nejde.. Omluvte chyby v interpunkci píšu na telefonu a nedaří se mi to hlídat.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 2 hlasy

Z článku vyplývá,
že by mělo smysl zkusit na romských školách oddělené dívčí a chlapecké třídy. Chlapecké třídy by pak měly být méně početné a výuka v nich zahrnovat více pohybu.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 10 hlasů

Přidám svůj názor (a zkušenost).
Několik měsíců jsem vedla nedělku v církvi, kde byla vždycky asi třetina romů, a měla jsem je docela "v malíčku". Někteří občas zkoušeli zlobit, ale podařilo se mi je vždycky zklidnit.

Ale:
1) to nebylo povinné jako školní docházka;
2) byl tam prostor i pro vytvoření osobnějších vztahů, což si myslím, že je v jejich případě STRAŠNĚ DŮLEŽITÉ. Pro ně musí být motivace v srdíčku, ne v hlavě (jako je obvyklé v naší západní civilizaci). A když to nemají v srdíčku, do hlavy se to nedostane, marná snaha.
Takže je mi jasné, že učitel základní školy to má mnohem, mnohem těžší.

Z toho mála, co jsem četla o řediteli, tak asi má opravdu na srdci jim pomoct. A bojí se, že školu zruší, protože pro tyto děti by to znamenalo ještě hlubší pokles, než kde jsou dneska.

Učitelskému sboru každopádně moc fandím!!!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 34 hlasů

Skvělá schopnost psát pro tupou fašizoidní rasistickou masu.

A tomu odpovídající odezva. Gratulace!

Myslím že článek může dokonce někomu pomoci: třeba uchazečům o azyl v zahraničí, kteří jej mohou přiložit jako přímý důkaz otevřené rasové nenávisti artikulované ve standardních médiích.

Nebo týden.cz už patří extrémní pravici?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 51 hlasů

Vážená paní Navrátilová, než začnete používat cizí slova, podívejte se prosím do slovníku cizích slov co jednotlivá slova znamenají. A cítíte-li i tak nutkání je použít napište si je doma na toaleták (mužete je poté znova použít až půjdte na velkou stranu)

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 3 hlasy

Takže fakta jsou "přímý důkaz otevřené rasové nenávisti " ? Takhle pitomí nebyli snad ano komunisti. A že ti byli pitomí pořádně !

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 48 hlasů

Vy se radeji zdrzte jakehokoliv komentare, staci si precist par vasich vylevu dole a hned si lze udelat obrazek o vasi labilni osobnosti. Reagovat ani nemusite, zvedavy na to nejsem. Dobrou noc

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 23 hlasů

To je tedy rasismus, pro cigány dědat speciální školu. Dělají se takové školy i pro Vietnamce, Němce, Poláky, Slováky a jiné menšiny? Nebo pouze pro tyhle sprosté parazity, kteří nejsou vůbec k ničemu? Nač si je pěstujeme, abychom nebyli rasisté jako oni?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 108 hlasů

Milá Juli, píšete nesmysly.Z vašeho stylu lze odvodit, že sama máte problémy s vyjadřováním a vaše vzdělání je na nízké úrovni.Jen v jednom máte pravdu-ano, i bílí žáci se začínají chovat jako většina romské populace.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 45 hlasů

Slecno/pani Radko Tumova, bezte se vycpat s tema vasima radoby pokrokovyma nazorama. Prvnim faktem je, ze od revoluce uz se s nima stat 20 let pare a dodneska se nenaucili jak se chovat. Druhym faktem je, ze jeste v 19. stoleti bylo v ceskych zemich povoleno Cikany strilet. Z toho plyne, ze situace nebyla o nic lepsi ani pred 200 lety. Tretim faktem je, ze pokud se chovat nenaucili ani za uplynulych 200 let, tak jsou opravdu hodne tupi a melo by se s nima taky odpovidajicim zpusobem zachazet. Nekdo taky hned na zacatku diskuze srovnaval cesky deti s anglickejma - at jsou anglicky deti jakkoliv na ranu, nas to nemusi zajimat, protoze my mame svy cesky deti, ktery se chovat a ucit ve skole umi. Nekdo tu taky napsal ze nikde ve svete je nechteji - to je taky pravda. Cikani zkusili "odejit" do Kanady, Anglie, Svedska, Italie, Irska, Francie (aspon co si pamatuju). Vzdycky nam je vratili s tim jaky to jsou debilove. Z toho mozna plyne i ctvrtej fakt - nejsme jedini kdo ma spatne zkusenosti s timto samozvanym etnikem (samozvanym = sami sebe nazyvaji jak se jim to zrovna hodi - jednou jsou etnikum, jindy narod). Slecno/pani Radko Tumova, jste opravdu exot co se nazoru na Cikany tyce!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 97 hlasů

Z Vašeho příspěvku jsem v šoku - v dobrém slova smyslu, perfektně řečeno a ještě lépe podáno. Opravdu jsem se pousmála, bohužel problém to nevyřeší, ale i tak stojí za to si ten úsměv udržet

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 1 hlas

cc: Karelmo: Môžem vam povedať, prečo nemohla by viac pracovať lebo v CR nebo SR. Bohužiaľ som videla, koľko je rozšírené rasizmus a predsudky, je naozaj veľmi smutné.
Prídete prosím do našej zemi a uvídite koľko máme ludí rôžných etnických skupín v tom čisle aj češí i slovací a všetcí my žijeme viac-menej dobre. Aj my máme kriminalitu a pachatelia sú aj angličania aj cudzozemci.
Na mne napadli a ukradli v CR ale môžem vam povedať to neboli Romove, a co teda poviem svých priateľov? že všetcí z česka jsou zlodeje? Určite ne!!!
Prečo som podľa vas 'angličanka v zatvorkach' nevím..:)).nepotkali ste asi angličanov ktorí trošičku umí česky nebo slovensky? My sme asi len anglickohovoriací blbci :))

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 33 hlasů

Přátelé, více jak deset let pracuji s uvedeným etnikem a kdybych napsal knihu ze svých poznatků a zkušeností a vše nazval pravým jménem, určitě bych byl rasistický živel.
Zde se jedna pisatelka snaží rozdělit ty slušné od těch pracovitých a slušných. Nic proti,jen pro upřesnění: vezměte si počet cikánů,zjistěte si kolik procent z nich se podílí na kriminalitě. Dále si vezměte,že z práceschopných cikánů nepracuje 95% a toto přesměrujte na náš malý stát,vypadne vám šílená úměra.A to vynásobte rostoucí cikánskou populační křivkou a začnete volit ty, které by jste nikdy nevolili.
Jo ze vzdělání nekape žádný momentální požitek
Státe, dělej něco, nebo za pár desetiletí našinec bude menšinou v pracovním táboře.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 116 hlasů

Práve ten žurnalist myslí, že ne zažil by stejné v nejromskej škole??
Prijdete do Anglicka (som angličanka) aj uvidíte že správanie žiakov v mnohých 'bielých' školách je stejne nebo oveľa horšie, jak on v svojom članku opísal. To ma vôbec prekvapuje, že vraj myslí že je len tak s Romami! Môžem aj povedat že v naších anglických školách som potkala mnoho romských detí, ktorí sa ovel'a lepšie správajú než našich :)) Z članku je jasné, že ten pan vôbec nemá záujem o tých det'och len zvyšuje hlas, kričí a kritizuje nich. Oni 'chrlí vlastní dotazy'.. ale z članku je jasne že tí žiací majú viac záujem o učitel'ovi než on má o nich. To je ale klúčove..aby effektivne pracovať s mladými ludmi je vel'mi važne ..ale myslím mu chýba súcit... on nechce zlepšiť vzťahy medzi sebou a svými žiakmi.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 34 hlasů

Vážená dámo, snažila jsem se asi 15 - 20 minut si přečíst váš komentář. Nemám problém se slovenštinou, ani s tou lámanou, ale můžete mi vysvětlit, kde jste se učila psát nebo vyjadřovat? Vy v tom textu nemáte dodrženy základní pády ani didaktiku slovenského jazyka. příjde mi že jste něco napsala česky nebo maďarsky ( ti nemaji pády) hodila do google translate a okopírovala na stránku. Co se týče anglie tak s ní můžete jít třeba do strožoku. Angličani taky neřeší naše děti, a co se děje kde v austrálii není v tuto chvíli podstatné. My tu máme náš český rybník a ten je v dezolátním stavu. až se s ním tady vypořádáme tak můžem řešit co kde mají a nemají.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 2 hlasy

A proboha než něco napíšete tak si to po sobě 2x přečtěte vždyť to je ostuda toto.. Já bych se styděla kdyby ze mě něco takového vypadlo a ještě k tomu na veřejných stránkách.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 1 hlas

Proč si nezůstala na východním Slovensku, ty "angličanko"? Je to snad proto, že kvuli zájmu o výuku lezou mladí romové do domů bílých i v noci?
http://neprisposobivi.sk/index.php?option=com_cont - ent&view=article&id=279:tinederi-si-z-kurina-odnie - sli-sliepky&catid=34:ciganska-kriminalita&Itemid=5 - 7

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 75 hlasů

a proč to řešit takhle stěžují si že chodí do zvláštní školy ----tak místo zvláštní napsat na školu romská škola a ať tam vyučují romští učitelé a je po stěžování

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 63 hlasů

šak vyštudovaných rómů je dost

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 29 hlasů

Velmi smutné čtení. S tím učitelováním se vám to povedlo, pane redaktore Motýle. Dobrá novinářská práce.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 95 hlasů

Po přečtení mnoha skvělých příspěvků jsme vlastně došli k názoru,že se bavíme o voličích ČSSD za 30Kč a nebo u voleb za 3 stovky za hlas..Tečka a konec debaty..

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 39 hlasů

Mým národům!
My, Jan Klíma, jsme došli k názoru....
Proč se v každé diskusi, ať je to třeba o vlivu nošení sandálů na vývoj chodidla, najde umanutý pitomec, který do toho mermomocí musí tahat politiku.... KDE JE DOPR.... SOUVISLOST S TÉMATEM ČLÁNKU, PANE KLÍMO?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 74 hlasů

On tu s tebou někdo debatuje, blbečku?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 61 hlasů

Nepřečetla  jsem sice celou diskuzi, ale nenašla jsem mezi diskutujícími nikoho, kdo by na podobné škole skutečně pracoval. Takže si dovolím přiblížit vám svou dvouletou zkušenost z Havířova-Šumbarku. Do školy jsem nastoupila aniž jsem byla připravena na realitu, děti se chovaly zhruba tak stejně jako je popsáno v reportáži, první věc, kterou jsem se naučila nebýt v prvé řadě pedagog, ale dozorce. Když jste se do této role vžil, mohl jste se věnovat i práci pedagoga. Musím říct, že mi učení přinášelo velmi málo potěšení. Děti neměly žádný zájem o školu, o jakýkoli předmět. Všichni učitelé, kteří zde učili dlouhodobě by zasloužili zvláštní ocenění, protože se opravdu snažili děti zaujmout a nabídnout lepší budoucnost. Všichni jsme byli neuvěřitelně hrdí a hocha, který měl vyznamenání a dostal se na maturitní obor na dobré škole.
Byla to světlá výjimka, problém není v inteligenci, ale v negativním vlivu okolí. Na prvním stupni měly děti ještě zájem, ale brzká puberta (5.-6. třída) kriminální kamarádi, hrozné rodinné prostředí způsobily, že od 6.tř začali propadat a zároveň si zasloužili pozornost sociálky, kurátora...
Jestli si někdo myslí, že kantoři tady mají nějaké příplatky, měl by se probudit. Město na školu totálně kašlalo, musely se spojovat třídy, kde pak bylo přes 30 dětí a totální peklo. osobko, prémie, odměny nebyly, na prázdniny mě p. ředitel za odměnu poslal na pracák.
Hrozně bych Róm. dětem přál, aby zažily i jiné podmínky, viděly, jak funguje rodina, kde rodiče pracují, motivují své děti ke vzdělání, mají o ně skutečný zájem... Současnost je učí pouze - bez práce jsou koláče

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 222 hlasů

Pane Martine Fendrychu, co Vy na to? Nezanedbáváte svou osvětovou činnost, když se přímo mezi Vašimi kolegy objeví takový diverzant? Neměl byste panu Motýlovi vysvětlit, že Romové za nic nemůžou, že oni jsou prostě takoví roztomilí od přírody a tzv. většinová společnost by měla být ráda, že obohacují její kulturu?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 54 hlasů

Pane Motýle, vřelé díky za Váš článek. Najít něco tak úžasně "politicky nekorektního" v široce čteném a respektovaném periodiku, to je skutečně malý zázrak. Po jeho přečtení mám jistý pocit zadostiučinění za všechny slušné pracující lidi bez rozdílu národnosti, kteří musí mlčky snášet hulvátstí, drzost, rozezžranost a nebetyčnou vychcanost převážné části cikánstva. Kdokoliv z nás se ozve, je nařčen z nedostatku tolerance, či přímo z rasismu. Přitom je evidentní, že nedostatek ochoty respektovat práva druhých je především vlastností tohoto (zatím) menšinového etnika.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 141 hlasů

as nás bude víc tak ti ukážem

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 23 hlasů

Pisatel článku a "absolvent dějepravy pro kantory na Ostravské univerzitě" (l.p. cca 1988) je schopen stvořit větu obsahující sadu věcných chyb a urážlivých smyšlenek, když ve svém článku "O Češích s německými pasy. Je to i odměna za Stalingrad" píše:
"Spolkový zákon o státní příslušnosti je totiž zákonem pokrevním. Němcem je podle něj ten, jehož předkové po mužské linii, maximálně dvě generace zpět, jsou Němci."
Nevím, zda se tomu smát, nebo brečet...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 25 hlasů

Klidně si pobrečte, třeba tím něco změníte. Nic ale nezměníte na tom, že mému velmi blízkému známému bylo před lety spolkovými úřady občanství nabídnuto jen na základě toho, že jeho dědeček byl rodem Němec, mj. letec u Luftwaffe. Jiní čeští emigranti čekali v té době na občanství léta, v tomto případě to trvalo necelé tři měsíce a ještě k tomu přišla omluva za průtahy. Zkrátka asi jako v Čechách.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 34 hlasů

Tak tomuhle se říká sekundární negramotnost neboli neschopnost přečíst více než jednu řádku!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 27 hlasů

Fajn, milé vw, sekundární problémy se čtením jsou nesporně zajímavé, ale primární neschopnost je horší: soustavně nerozeznáváte témata, na něž máte neodbytné nutkání reagovat. Já jsem na Váš podnět pouze odbočil, ale Vaši lajnu držím – vystěžovat se tudíž můžete do světlíku. Anebo zde, samozřejmě. S ohledem na kvalitu Vašich příspěvků je to totéž.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 30 hlasů

Děkuji za odpověd.

Na váš podnět jsem námitku přesunula pod "správný" článek.

Have a lot of fun!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 27 hlasů

Pisatel článku by měl v budoucnu vyzkoušet nějaké lehčí zaměstnání. Spontánně mne napadá třeba "letec tryskového letadla". Myslím, že toto zaměstnání odpovídá lépe jeho kvalifikaci a ráda bych si do budoucna o tom přečetla článek z autorova pera. Snad nebude tryskáč "zlobit".

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 27 hlasů

a vy si najdete nejakou rozumnejsi kratochvili nez se tu vylevat

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 12 hlasů

Ano, nad článkem se dá diskutovat i tak, že se pokusíte dehonestovat autora (a pokud možno anonymně, že, paní vw...). Stejně tak by ovšem Vám někdo mohl doporučit v reakci na Vaše diskusní příspěvky (které jsou zoufale mimo mísu), ať se věnujete činnosti jakékoli, ale jiné.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 83 hlasů

Hlavně, že vy se do mísy trefíte... :D

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 41 hlasů

Otázka na redakci týden.cz a na jejich právníky: Jestlipak rodiče školáků, jejichž tváře jsou na obrázcích k článku velmi dobře identifikovatelné, souhlasili se zveřejněním fotografií svých dětí?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 30 hlasů

Jděte s tím do háje, kdyby jim z toho káplo na ruma a pivo prodali by vám i ledviny svých milovaných dětí. A to říkám jako člověk který v Ostravě žije celý život. Běžte se projít na Sýkorův most a pochopíte, že pokud by dostávali stejné sociální dávky topili by ta děcka hned po narození. a dissovat pisatele článku který upozorňuje na fakt, že ta děcka jsou blbá jako putštok a v osmičce jsou ráda že se podepíšou není vůbec řešení

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 1 hlas

Pisatel článku nepochopil zásadní věc: Výrok "Masaryk měl největší péro na světě" byl myšlen metaforicky a obsahuje literární jev zvaný "synekdocha". V konkrétním významu výrok pak znamená, že Masaryk byl *velkým autorem humanistických textů*. Což se o pisateli článku zrovna říci nedá. Pokud bychom chtěli stejnou synekdochu aplikovat na pisatelovu činnost, museli bychom říci, že "má velmi malé pero" respektive, že "se svým perem neumí zacházet".

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 39 hlasů

Vážená dámo to dospívající něco, ze kterého ten výraz vypadl, vůbec neuvažovalo nad tím jestli pojmenuje část jako celek nebo celek jako část. Za prvé nemělo ani šajnu o tom, že nějaká synekdocha je a za druhé filozofické debaty na toto téma určo nebylo schopné. Silně pochybuju,jestli to cigáně vubec vědělo kdo TGM byl natož aby si spojilo dohromady jeho literární přínos. Tím, že řeklo že " Masaryk měl velký péro" myslel takzvaný komunikační jev zvaný "romoblbost" používaný cigánem obecným cca od poloviny 20. stol. a znamenalo to jediné (překlad: Masaryk měl velký penis) význam tohoto výroku je nulový a nepodstatný, byl vysloven proto aby pobavil skupinu sedící nejblíž a předvedlo se před ostatníma že jemu to mluví nejvíce. Tolik k Vašemu ctěnému výroku o synekdoše.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 1 hlas

nechápu, jak můžou celej den čumět na placenou TV a na DVD, když mají odpojenou elektriku!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 35 hlasů

neboj celej barák je elektryfikovanej

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 23 hlasů

Hlavním problémem je diskriminace. Prostě se nezachází s každým stejně a někteří si mohou dovolit více než jiní.

http://www.facebook.com/pages/Chci-...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 35 hlasů

celé naše školství je na.... Zkuste se podívat např. na film Star Wars - každý měl svého učitele a fungovalo to perfektně (je to nadsázka, neberte to úplně vážně, chci tím naznačit, že tak velký kolektiv problematických žáků je těžké zvládnout)

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 28 hlasů

POIZNAL JSEM JEDNOHO, co toho nechal za měsíc, bál se, že přikročí k násilí, což chápu, doma ty děti nic jiného než ránu neznají, často ani se v rodině nemluví, jen bije..ZNÁM I JEDNOHO CO NECHAL PRÁCE V KRIMINÁLU, STEJNÝ DŮVOD, ALE TEN TAM DĚLAL 15! LET... zapojení necivilizovaného obyvatelstva obvykle se děje formou westernu, indiáni v rezervacích jsou spokojeni a nikomu to po světě moc nevadí, jejich identita je respektovíána, mimo rezervaci...no money...ČESKY TEDY ŘÍZENÉ SE VŠÍM VŠUDY, RÁNO, V POLEDNE, VEČER, V NOCI, BYDLENÍ, POTOM PENÍZE, JINAK JEN POLÍFKA, HUSTÁ VÝŽIVNÁ MASTNÁ, Z HOVĚZÍ KRVE S KUSY LOJE FAZOLEMI A VLBEC, AŤ SI DOPŘEJÍ, ALE NE LIKVIDACE UČITELŮ A CIVILIZACE VŮBEC

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 56 hlasů

Tak vám řeknu jestlipak máme takový problém s Vietnamci . No nemáme tak že nemužem být rasisti. Už jejich děti kteří se zde narodily jsou chytřejší ve školách než ty na še co?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 131 hlasů

akorát nám odstavili botohadroprůmysl

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 28 hlasů

viet děti nejsou chytřejší. To je jen mýtus vytvářený medii, aby se otupil odpor k největší masové imigraci vietnamců na světě DO ČESKA.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 40 hlasů

Pane Motýle ! Vaše reportáž je zlomyslnou poťouchlostí... Pokud chcete napsat něco milého,
čerpejte témata v zoo u mláďátek - co je objevného na tom, že u prasat to smrdí ?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 34 hlasů

Dotaz pro paní Radku Tůmovou. Viděla vy jste někdy na vlastní oči cikána, nebo jste o nich jen četla, maximálně viděla na obrázku nebo v kině? To nemluvím o tom jestli jste s nimi přišla do osobního styku. Podotýkám, že jsem donedávna i přes negativní zkušenosti hájil a měl jsem tu čest být s nimi ve styku.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 66 hlasů

Pane Votavo, asi vás to překvapí, ale už jsem jich pár viděla a měla s nimi i tu čest. Bydlela jsem asi 6 let v ulici, kde žilo opravdu mnoho romských rodin. A rozhodně jsem nikdy nepopírala jejich problémovost. Sama zastávám názor, že s touto menšinou jsou problémy, vadí mi, že většina z nich nepracuje, vadí mi chování většiny ale taktéž mi vadí žvanílci, co nehledají řešení a jen na něco neustále nadávají. Mohu vám s klidem říci, že jsem s tou rodinou (cca 15 lidí ve 3+1), která byla přímo sousedská vycházela dobře a neměla s nimi žádné problémy, kromě hlučné mluvě, která je pro ně celkem typická (ale to jim nevyčítám, znám hodně lidí, co zkrátka neumí mluvit potichu). Samozřejmě, že jsme řešili problémy typu -odstřihli jim vodu a oni si chodí do sklepa pro společnou vodu pro celý panelák atp atp. Samozřejmě, že využívali dávky a dělali všechno to co vám vadí. Ale zároveň jsem s nikým z nich nepřišla do konfliktu a měla jsem z nich naprosto klidný pocit, pomohli, pozdravili, popovídali. A v té ulici v každém vchodě žilo několik takových rodin.
Ale o tom tady já vůbec nemluvím, jeslti ste si toho nevšim - a asi bohužel opravdu ne. Mně vadí, že někdo má snahu tuhle situaci nějak řešit (myslím si, že vzdělávání romů je dost podstatné pro řešení) a tady lidé, co jen žvaní tu práci zatracují a shazují. Nemyslím si, že bych byla až tak naivní. Nebojte se, já s nima žít nechci a když projíždím brněnským cejlem, taktéž nemám nejlepší pocit. Ale názor, že pokud se vzdělávat nechtějí, tak že je vzdělávat nemáme je podle mě hloupost a nikam nevede. A to tu zase mluvím o tom samém, takže prosím vás, mohl byste mi upřesnit konkrétně v čem se mnou vlastně nesouhlasíte? Opravdu vám připadá tento článek tak objektivní a nestranný? Opravdu si nemyslíte, že by ho napsala učitelka, která tam vyučuje několik let lépe? Opravdu si myslíte, že to vzdělávání k ničemu není? Já si myslím, že je to o sto procent lepší, než váš, jistě velice porgresivní, názor, že se nic nezmění... Já si myslím, že se právě dost věcí mění, ale holt tohle je problematika generací a ne otázka tří měsíců.
Takže prosím vás jen nerejpejte a napište mi, s čím konkrétně nesouhlasíte - já s vámi ráda budu diskutovat a nemám problém svůj názor díky vašemu přesvědčivému a smysluplnému úhlu pohledu změnit.. Takže teď mi řeknete, že když s nimi nebydlím alespoň dva roky v jedné cimře, tak se nemůžu vyjádřit k názoru o smyslu jejich vzdělávání? To pro mě není úplně logický myšlenkový postup, to se na mě nezlobte.
Budu se těšit na vaše připomínky.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 37 hlasů

Ne že bych jí to snad přál, ale tuším, že pokud žije v Čechách a záměrně se se svými teoriemi neuzavírá před okolním světem, paní Radka Tůmová se při své nebetyčné naivitě nějaké té osobní zkušenosti také dozajista dočká.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 48 hlasů

„Dyškrymynáce!“

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 36 hlasů

Mě vždycky rozesměje,jak tady white trash komunita nadává na Cigány a přitom tlustého Olacha z RaJe tito zoufalci přímo zbožňují.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 28 hlasů

To mě vždycky rozesměje, jak seš neskutečně blbej !

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 139 hlasů

ahoj prudiči , to je zas ta tupa olašska modra xantypa eMařena , za chvili si ještě naklika 18 tisic hlasu

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 33 hlasů

Nejhorší je že se tito žáci budou cíleně rozmisťovat do čkol , kde dosud nejsou, Ministerstva budou jejich rodičům dotovat bydlení a oni si pak přihlásí děti do místní ZŠ. Začíná to například v Brně přesunem romů z Cejlu na Veveří.
„Některé rodiny nás pozvou domů na kávu, ale u jiných zase cítím bariéru, že my jako svobodné a bezdětné ženy, které navíc nejsou Romky, nemáme právo je čemukoliv učit. Když už ale rodiče přesvědčíme, aby se vypravili na třídní schůzku, dokáže je prostředí mimo romskou lokalitu zaujmout. Jedna rodina už projevila zájem přestěhovat se do klidného místa plného zeleně na Kraví Hoře blízko školy, aby mohli malou sami vodit,“ zmiňuje Eva Boháčková jeden z nadějnějších případů.
http://www.novinky.cz/zena/deti/222...
http://domaci.ihned.cz/c1-49501370-...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 39 hlasů

Konečně pravdivý a nezkreslený článek popisující realitu v romské škole.Z toho je jasně vidět,že romové až na vyjímky nemají absolutně zájem o jakékoliv vzdělání, integraci a také slovo kázeň je jim zcela cizí.Školu berou jako něco nadbytečného,učivo je nezajímá , učitele zcela ignorují a o hodinu si dělají co chtějí.Zajímavé bylo,když pan Motýl o nich řekl že nejsou normální škola,jak hned žáci vyhrožovali že si půjdou stěžovat.V tomhle jsou romové opravdu perfektně naučení,jakmile někdo proti nim něco řekne,hned si jdou stěžovat,naopak oni můžou vulgárně urážet a napadat kdekoho.Tento nezdravý stav kdy romové získali pocit nedotknutelnosti,nadřazenosti a beztrestnosti zavinili různí ochránci menšin jako Kocáb nebo Uhl.Myslím si ,že za tohoto stavu jsou veškeré integrační programy pouhým vyhazováním peněz s nulovým efektem.Tito děti si neuvědomují,že díky svému laxnímu přístupu ke vzdělání z nich vyrostou další pologramotní pobírači sociálních dávek,jako jsou ve většině případů jejich rodiče...Jediným, řešením(jak to tu už někdo psal) je opravdu oddělit z nich ty děti,které mají o vzdělání alespoň trochu zájem a věnovat se jim,a ostatní nezvladatelné vyrušovače prostě dát do samostatné třídy a tam pokusit alespoň je naučit číst a psát...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 304 hlasů

Takže podle vás nezkreslený a pravdivý názor má novinář, který soudí z jedné vyučovací hodiny celou školu, všechny třídy a všechny žáky? Já si zase myslím, že nezkreslený názor má spíše ten pedagog, který tam učí již několik let.
Myslím že na každé pedagogicky zaměřené škole se učí, že pedagog nesmí usuzovat z prvního dojmu, že je třeba trpělivost a vytrvalost. Že třídní kolektiv (veškerý, ne jen romský) zkouší nově příchozího učitele, co vydrží, kam až nechá žáky zajít, co si nechá líbit atd. Nevím, jak mohl být pan redaktor z tohoto tak překvapen, když mě o tomhle informovali před každou pedagogickou praxí. V menších městech a školách to nebývá, ale ve větších městech (kde je například pedagogická fakulta a spousta studentů tam tedy hledá místa pro školní praxi) jsou žácí základních škol přímo natěšeni na praktikanty a na to, co jim budou provádět a co si na ně přichystají (protože stejně jako tady pan redaktor nemají moc pravomocí, praktikanti nemohou udělovat známky ani poznámky do ŽK a žáci to moc dobře ví).
Tím samozřejmě netvrdím, že jsou všichni žáci na ostatních hodinách vždy ukáznění, ale asi se to dá zvládnout, když tam někteří učí několik let, nemyslíte? A neměl by tedy spíše být tento článek psán formou rozhovoru s některým z těch učitelů? Nebylo by to podle vás pak trochu objektivnější?
Jen se ptám, třeba zastáváte názor, že z jedné hodiny poznám celou problematiku a mohu z toho vyvozovat nějaké závěry.
Dále mě zaujala vaše věta „romové až na vyjímky nemají absolutně zájem o jakékoliv vzdělání“ - a táži se vás – kolik dětí (o které rodiče příliš nedbají a kvůli svému nízkému vzdělání mu vytváří názor, že škola je špatná, učí se tam hlouposti nepotřebné k praktickému životu), ten zájem o vzdělání má?
Naštěstí jste to v závěru vylepšil rozdělením schopnějších a méně schopných, v čemž s vámi zamozřejmě souhlasím – jistě by to mělo lepší efekt)
Pak už si jen neodpustím oponovat vašemu tvrzení, že „Myslím si ,že za tohoto stavu jsou veškeré integrační programy pouhým vyhazováním peněz s nulovým efektem“. Já si myslím, že snaha o lepší integraci má nějaký smysl – například Brněnský klub pro předškoláky Romského původu – smyslem je, že chtěj podpořit vzdělanost Romů, dítě se v tomto klubu setkává někdy i poprvé s češtinou (což se často setkává až v první třídě a potom – bodejď by nemělo problémy se školou, když tomu sotva rozumí). A myslím si, že pokud jim takto vyjdeme vstříc, zlepší to celkovou situaci. A pokud se snažit nebudeme, nepovede to nikam. A to, že tam lidé své děti dávají je snad znakem toho, že někteří se taktéž snaží.
Má poslední poznámka je už jen k tomu, že oddělit vyrušovače od snaživců je sice krásná představa, ale myslím, že je to trochu nemožné – každý učitel by našel ve své třídě takovéto „vyrušovače“ a tolik speciálních tříd asi všude být nemůže (např. někde na vesnici kde se sjíždí děti z 6 okolních vsí, rodiče budou hodně proti tomu, aby jejich dítě muselo dojíždět 30km autobusem každý den do praktické školy). Ale každopádně představa by to byla pro spoustu učitelů velice líbivá, ale asi by to opravdu spustilo velký boom toho, že by se každé trochu zlobivější dítě strkalo do praktické školy..
Nechápejte můj příspěvek jako nějaké oponování, spíše jsem jen chtěla vyjádřit svůj názor a úhel pohledu. Přeji krásný den.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 37 hlasů

Svatá prostoto, kde žijete? Dnes je problém zvládnout děti na druhém stupni základky, tohle opravdu vyžaduje speciální vzdělání. Pamatuji si, že ten, kdo dobrovolně odešel z pajdáku na specializovaný obor, byl hojně dotován tehdejším režimem. A vy dnes tvrdíte, že jde o nezkušenost, syndrom "praktikantský"? Těžko, doba se kapku posunula, pravdu mají ti, kteří vidí příčiny i u různých Kocábů a Džamil. Ani po celoživotní praxi bych do podobné třídy nevstoupila. Každý rád vidí nějaký výsledek práce, tady by mě leda bral pocit marnosti, sorry.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 82 hlasů

S vaším pedagogickým vzděláním.

Můžete nastoupit, určitě o vás bude zájem a ukázat
své pedagogické kvality na tomto místě.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 124 hlasů

Já neříkám, že ta práce je jednoduchá, ale pokud to někdo zvládá, tak to asi jde, ne? A je snad naprosto přirozené, že to někdo nezvládně - třeba pan Motýl a já. Ale to neznamená, že tady všichni musí nadávat, jak je zbytečné investovat do vzdělávání Romů... Nebo v čem konkrétně se mnou nesouhlasíte, pane Jansa? Nebo ste si chtěl jen rýpnout, jako tady rýpou všichni ostatní a na ničem nevidí ani malé pozitivum?
Já bych nechtěla bydlet v romské čtvrti, ani bych nechtěla učit v romské škole, ale nechápu, proč někdo vystupuje proti lidem, co ten zájem mají a aspoň něco dělají a řeší. Kdyby tam ty učitelky učit nechtěly, tak asi půjdou radši na pokladnu do tesca... Takže v tom asi vidí nějaký smysl, ne?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 28 hlasů

Učit to není jen zaměstnání,ale je to hlavně poslání.
K učitelkám, učitelům, tito pedagogičtí pracovníci
ke svému platu berou i nemalý finanční příplatek, že učí v takové třídě nebo škole.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 57 hlasů

Napsané pěkně, jistě pravdivě. - Jenže by to chtělo NAFILMOVAT a pak pouštět našim poslancům v parlamentu...

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 138 hlasů

To by mě zajímalo, kde se to o Masarykovi dozvěděli?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 56 hlasů

Já si myslím, že na zkrocení těchto údajně neovladatelných žáků stačí metoda, kterou na nás v 9 třídě použil jeden nejmenovaný učitel. Nechal nás stát celou hodinu v lavicích a můžete si být jisti, že jak moc rádi jsme byli, když jsme si mohli konečně sednout a příště jsme ani nepípli. Když je někdo sprostý a nezvladatelný, tak se s ním musí zacházet stejně.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 71 hlasů

A už jste jim to zkoušel říct? Pakliže ano, jak dlouhou dobu jste pak strávil na ARO, než Vás přešoupli na JIPku?

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 71 hlasů

Jste úplně mimo realitu. To, co popisujete, platí pro normální lidi. U cikánu by se vám s takovou metodou vysmáli. U normálních lidi na celém světě platí, že jestli dítě udělá ve škole průser a učitel si na něj u rodičů stěžuje, tak ho doma potrestají. U cikánů ne. Právě naopak Cigoši napadnou učitele. Je to jediné etnikum na zeměkouli, na které platí jen fyzické tresty. To jen ukazuje, že nikde na světě se je nepodařilo domestikovat. S nima to umí jen totalitní režimy. Neslyšel jsem, že by za Německa, nebo za komunistů si tak vyskakovali. myslím, že i u nás nebudou lidé dlouho trpět takové etnikum a budou hledat nějaké řešení jejich zvůle a následné znehodnocování života normálních lidi. Cikány nechce žádná země světa.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 159 hlasů

Kde žijete, pane? "U normálních lidi na celém světě platí, že jestli dítě udělá ve škole průser a učitel si na něj u rodičů stěžuje, tak ho doma potrestají." Naprosto běžně rodiče nezajímá problémovost jejich dětí ve škole a svalují vinu na učitele, vůbec bych to nevztahovala pouze na Romy, tohle je problém všech rodičů, kteří na své děti příliš nedbají. Takže tyhle děti bez výjimky budeme podle vás fyzicky trestat za to, že mají méně schopné rodiče. Výborný nápad.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 53 hlasů

Dnes by už asi těžko stačila tato metoda. Teď už snad pomůže jen velký dlouhý bič a malý plácek, asi tak jako když se v cirkusu drezírují lvi. Anebo ostrý policajt a pořádná gumoléčba, ničemu jinému než pořádné ráně tito lidé nerozumějí.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 205 hlasů

Vážený jste vedle. Nejlepší je praxe.
Žijete v ČR, kde mají cikáni hlavní slovo.
Běžte si to se svým názorem vyzkoušet alespoň týden.
To se budete divit, jak pochodíte.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 73 hlasů

Jako částečné řešení bych viděl vytvoření oddělených tříd nebo dokonce škol pro chlapce a dívky, tak jako tomu bylo v dobách dřívějších. Pokud z pozorování vyplývá, že Romské dívky jsou zvladatelnější, potom by takovéto opatření mohlo přinést úspěch. Protože dívek je procentuelně zhruba stejně jako chlapců, znamenalo by to výrazné zlepšení gramotnosti u poloviny budoucí Romské populace.

Je také třeba vytvořit nový typ "ochranných" škol vedle škol praktických(které by nadále byly striktně určeny pro opravdu postižené děti), do nichž by se umisťovaly děti z prostředí ohroženého sociálním vyloučením, pokud v normální škole ohrožují své spolužáky nebo nestíhají učivo. Tyto nové školy by byly striktně buď dívčí a nebo chlapecké, a jednotlivé třídy by byly rozdělěny podle typu problému, jenž mají jejich žáci. Takže slušní ale pomalí by byli pohromadě v jedné třídě, zatímco "malí gauneři" v třídě jiné. Tím by se zamezilo tomu, aby několik málo jedinců rozbilo výuku pro ty, kteří ještě mají nějaký potenciál něco se naučit.

Dalším opatřením, které by se do takové školy zavedlo, jsou kluby (clubbing), tedy různé zájmové kroužky. Tyto by byly povinné, trvaly by do pozdního odpoledne, a zajišťovaly by, že se tyto děti nebudou bezcílně poflakovat po venku. I kdyby to mělo vypadat tak, že budou jenom sedět u počítače. Ideální by pro tuto menšinu samozřejmě byly nějaké sporty a pohybové aktivity, otázkou je, kdo by financoval dozor. Starší děti by si mohly takový klub vést samy, pokud by během dočasného dozoru dostatečně přesvědčily, že se dovedou chovat zodpovědně, potom by stačila jedna sestra ve školní ošetřovně pro případ úrazu. Je třeba snížit zodpovědnost učitelů za úrazy žáku, hold se občas někomu něco stane, to by byla daň za výchovu k větší zodpovědnosti žáků.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 80 hlasů

V bílé rodině zpravidla rodiče dítěti neustále "předhazují" školu a prospěch v ní. Otázka je, jestli to tak platí i u cigánů. Pokud ne, pak čas strávený s rodiči pro malého cigána znamená zhoršení vztahu k vlastnímu vzdělání. Protože škol je pak v v podvědomém žebříčku priorit někde úplně v pr... Zatímco pro malého bílého je nejspíš do třetího místa, ať už ji má rád nebo ji nenávidí.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 38 hlasů

To jsem taky zažil. A měl jsem ve třídě jen dva.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 47 hlasů

Jsem pro aby se platilo školné už od prvni třidy min. 2 000kč měsičně.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 46 hlasů

To by jistě vedlo k vyšší vzdělanosti našeho národa... (o kterou vlastně státu jde) Především uklízečky a kuchařky a podobné profese by měly velmi vzdělané děti... Ono z 8+12 tisíc se snadno ušetří na splátku hypotéky (popřípadě nájem), základní potřeby, jídlo atp + ještě 4 tisíce měsíčně na školu pro děcka.. A jestli podle vás nemá někdo s nizžším platem právo na to mít děti kvůli tomu, že nemá peníze na placení základní školy, tak je to docela smutné :-/ Ono je totiž v zájmu státu mít vzdělané obyvatelstvo :-/ Nebo že bych se opět pletla? :-/

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 35 hlasů

Perfektní článek! Párkrát jste mě opravdu rozesmál, i když přiznávám, že je to spíše k pláči. Už moje prababička tvrdila, že "Na prevíta musí být prevít!". Proto do každé školy minimálně jednoho Igora Hnízda! (Otázkou ovšem zůstává, jestli by byl dost velký "prevít", aby ten zvěřinec zvládnul.)

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 187 hlasů

Vážený jste vedle. Nejlepší je praxe.
Žijete v ČR, kde mají cikáni hlavní slovo.
Běžte si to se svým názorem vyzkoušet alespoň týden.
To se budete divit, jak pochodíte.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 112 hlasů

Rád bych viděl na místě p. redaktora Motýla pana M. Kocába. Co by nám o tom asi napsal. Bylo by dobré mu to doporučit, pane redaktore. Vám osobně dík.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 271 hlasů

Já odcházím z učňovského školství po 25 letech. Prostě už nemám z čeho brát....A to jsem neměl cikány, tedy až poslední rok. Vážený pane učiteli smekám....

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 127 hlasů

To je síla. Díky za perfektní a nestranný článek pane Motýl. Nejhorší na tom je, že cikánská otázka asi opravdu nemá řešení. Bohužel je to v nich a to nikdo nezmění.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 352 hlasů

Mně až tak nestranný nepřipadá. Myslím, že většina lidí (neučitelské profese) by byla překvapena i z výuky v běžné škole. Každý by si všímal především těch problematických žáků a na ty hodné, spolupracující by poukázal maximálně jednou větou :-/ Což mi přijde dost zaujaté a zkreslující (zároveň je to přirozené, přece nebudeme mluvit o tom jak tam 10 děcek sedělo a dávalo pozor, když nás 4 děcka urážely, nadávaly nám, dělaly nepořádek atd.)
Pan redaktor je původní profesí učitel, ale mě by zajímalo, kdy naposledy učil v té běžné škole, kde mají alespoň jednoho žáka s poruchou chování a potom bych chtěla vidět, jak by popsal tento den - jeslti by psal o výrocích dvou žáků a nebo by popsal opravdu celý kolektiv ROVNOMĚRNĚ.
A s vámi pane Votavo nesouhlasím ve větě "Bohužel je to v nich a to nikdo nezmění."
Uvedu příklad, který jistě není ojedinělý:
Rodiče - oba se sotva vyučili, školu přirozeně neměli rádi, protože jim činila problémy, připadali si v ní hloupější, někdo jim tam určoval co mají dělat, učili se věci, které nikdy v životě nepoužili. A teď mají své vlastní dítě a na to se bohužel přenáší ten jejich vztah ke vzdělávání. Přijde dítě ze školy "ach jo, to názvosloví je strašný, mám z toho zas kuli" "stejně je to v životě k ho..." odpoví rodič... A nezlobte se na mě, ale tohle prostě závisí na rodičích a ne na jedinci. A podle vás by asi ani tyto děti neměly být vzdělávané? Nebo alespoň tak jsem pochopila váš názor. Já si myslím, že každému jedinci by ve škole mělo být dáno co nejvíc a prostě se uvidí, zda byl učitel přesvědčivější než jeho rodiče a nebo nebyl. Ale zkusit by se to mělo vždy.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 43 hlasů

Máte pravdu, že na dítě hodně působí vliv rodičů. Ale to byste musela všechna cikáňata hned po porodu izolovat a umísťovat do specialních zařízení, což by se asi pseudohumanistům vůbec nelíbilo. Navíc bych za výsledek ruku do ohně nedal, protože oni to mají opravdu v genech. Zeptejte rodin které v blahé víře podobné vaší cikáňata adoptovaly. Uvidíte co vám poví. A buďte si jista,že vím vím o čem mluvím.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 72 hlasů

Izolovat po porodu :-) Na to jste si už i sám odpověděl, bylo by to naprosto nemožné (a že by takových dětí bylo i v "bílé" populaci mraky). A představte si, že znám dokonce rodinu s adoptovanou cikánskou dívkou a nyní úspěšně studuje na vysoké škole a nikdy neměla problémy s chováním. Ale nebudeme se tu předhánět snad v tom, kdo zná kolik Romů, kolik vás jich okradlo a kolik mě jich neokradlo. Já si prostě jen myslím, že je správné, že stát může ovlivňovat výchovu dětí (všech) prostřednictvím vzdělávání a myslím si, že to smysl má a situace se bude zlepšovat. A prostě nesouhlasím s větou, že to změnit nejde.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 24 hlasů

Paní Tůmová, tak vás tady čtu a pořád hledam na vaše romány kladné ohlasy. Kde nic tu nic. Já vám řeknu, co by se s tím dalo jediného dělat - Dát jim to, čeho se nejvíc bojí - Práci !

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 44 hlasů

To je právě to nejhorši,není řešení.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 73 hlasů

To zachrání až každý žák bude mít svého výchovného poradce. Ten bude muset být fyzicky zdatnější než jeho svěřenec, ideální, aby byl obeznámen s nějakým bojovým sportem.
A že je nebavila čeština chápu, když z deseti jich mluví osm slovensky.

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 113 hlasů

A bude hůř!!!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 264 hlasů

Ano, nelze vzdělávat nevzdělatelné!!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 105 hlasů




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 21/2012 najdete >