Sladké limonády mohou být poukazem na rakovinu slinivky

09.02.2010 12:20

Lidé pijící sladké limonády více než dvakrát týdně mají téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou slinivky břišní. Tvrdí to vědecký tým vedený Markem Pereirou z Minnesotské univerzity.

Zpět na článek

Nejdiskutovanější názory

  • tyronix2 (63 hlasů) 09.02.2010 14:22

    Samozřejmě s vyjímkou Coca Coly, Fanty, Sprite či Pepsi ! Týká se to...

  • Z.Huml (35 hlasů) 12.02.2010 16:27

    Docela by mě zajímalo pozadí této kampaně proti nápojům. Média hovoří...

Vložte nový příspěvek

Pro přidání vlastního názoru musíte být přihlášen.

Přihlášení | Registrace

Diskusní příspěvky

Samozřejmě s vyjímkou Coca Coly, Fanty, Sprite či Pepsi ! Týká se to jen těch ostatních!

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 63 hlasů

Docela by mě zajímalo pozadí této kampaně proti nápojům. Média hovoří o výzkumech vědců z USA, ale přitom prezentují výsledky studie Národní univerzity Singapur, kde v rámci mezinárodního vědeckého výzkumu (pravda, za účasti vědců z USA, např. profesorů Lee Hin Penga a Mimi Yu) sledovali výskyt rakoviny slinivky břišní v komunitě singapurských Číňanů 1) Média se kupodivu vůbec nezmiňují o tom, že souvislostem mezi konzumací nealkoholických nápojů a rakovinou slinivky břišní se věnovala již řada renomovaných výzkumných pracovišť, zabývajících se prevencí a léčbou této nemoci. 2), Žádné z těchto pracovišť uvedenou souvislost nepotvrdilo a nezařadilo konzumaci slazených nápojů mezi rizikové faktory pro vznik rakoviny. Za ty je odbornou veřejností považováno kouření, nadváha, nedostatek pohybu, tučná strava, rodinná predispozice a podobné faktory. Naštěstí se najdou i vědci, kteří na singapurskou studii reagují objektivně, a poukazují např. na relativně malé procento výskytu rakoviny slinivky břišní mezi sledovanými a na skutečnost, že rizikové faktory jako je kouření či požívání červeného masa autoři studie vůbec nekontrolovali Jak jste asi pochopili, danou záležitost sleduji. Jsem rád, že vyústěním odborné diskuse o zmíněné studii je i přes snahu některých médií konstatování, že pití slazených nealkoholických nápojů žádné riziko pro vznik rakoviny nepředstavuje. Takže nebezpečí, že by nám nutili rýžovou kolu s nealkoholickým rumem snad nehrozí. Zdeněk Huml Poznámky: 1) Studie Konzumace slazených nápojů a džusů a riziko rakoviny slinivky břišní: Zdravotní studie singapurských Číňanů - Soft Drink and Juice Consumption and Risk of Pancreatic Cancer: The Singapore Chinese Health Study). V rámci studie bylo v průběhu 14 let sledováno 60 524 představitelů této komunity a ve 140 případech byla mezi nimi zaznamenána rakovina slinivky břišní. 2) Např. Cancer Research UK ve Velké Británii, National Cancer Institute v USA či mezinárodní World Cancer Research Fund. 3) Např. prof. Maynová z Yale School of Public Health,

Hlasuj - toto je kvalitní názor - 35 hlasů




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 21/2012 najdete >