Jídlo z fast foodu umí zkazit náladu i prohloubit deprese

Zdraví
3. 4. 2012 16:15
Kaloricky náročné jídlo dokáže nejen přidat kilogramy, ale také vyvolat deprese, tvrdí vědci.
Kaloricky náročné jídlo dokáže nejen přidat kilogramy, ale také vyvolat deprese, tvrdí vědci.

Dětské menu Happy Meal by se podle závěrů španělské studie mělo raději přejmenovat na trefnější Unhappy Meal. Jak tvrdí španělští vědci, tučné a kaloricky náročné jídlo se totiž negativně podepisuje na psychickém stavu lidí, kteří mu holdují. Časté večeře z fast foodů dokonce zvedají riziko vzniku deprese až o třetinu.

V rozsáhlé studii, která probíhala přes šest let, spojily síly dvě významné univerzity z Navarra a Las Palmas na Kanárských ostrovech. Do projektu, který zkoumal vazbu mezi jídleníčkem a psychickým stavem strávníků, se zapojilo devět tisíc dobrovolníků. Vědci sledovali, jak často se lidé zastaví na oběd ve fast foodu nebo si koupí balené sladké pečivo jako muffiny, croissanty či buchty, jaké je celkové složení jejich jídelníčku, kolik váží, jaká je jejich průměrná fyzická aktivita během dne či zda kouří nebo jaké povolání vykonávají.

Kousek do mozaiky

Během sledovaných šesti let byla deprese diagnostikována u 493 lidí. Většina nemocných přitom patřila do skupiny těch, kteří kaloricky náročné jídlo jedí téměř denně. U střídmého stravování se tento efekt neprokázal. Podle španělských univerzitních lékařů mají z tohoto důvodu lidé, kteří jsou zvyklí zajít do fast foodu několikrát v týdnu, o 37 procent vyšší riziko vzniku psychických problémů.

Co ještě říkají studie o fast foodech:

*O jídle z fast foodu se dlouho hovoří jako o riziku pro vznik obezity či kardiovaskulárních chorob. Švédská studie z roku 2008 navíc tvrdila, že negativní efekt mají hamburgery, párky, hranolky a klobásy také na játra, která jsou zbytečně zatěžována.

*Před dvěma lety se objevila studie Torontské univerzity, která hovořila o tom, že milovníci fast foodů jsou častěji netrpěliví a ve stresu.

*Americký expert na výživu David Kessler varuje před závislostí na nekvalitních potravinách z rychlých občerstvení. Podle něho lidé začnou cítit potřebu po vysokém příjmu cukru, soli a kalorií.

"Nelze ale říct, že pouze jídlo je hlavní spouštěč depresí. Zjistili jsme, že lidé, kteří často jedí ve fast foodech, žijí velmi často sami, jsou méně fyzicky aktivní, nezajímají se o zdravější způsob života," vysvětlují autoři ve studii zveřejněné v odborném časopisu Public Health Nutrition.

Jídlo mimo domov

Přestože je studie označována za dostatečně průkaznou, má i slabá místa, se kterými musí odborníci a lékaři počítat. Dobrovolníci sice nesměli užívat antidepresiva a nesměli být již dříve s depresemi léčeni, ale vědci se spoléhali pouze na jejich tvrzení. Z projektu byli také vynecháni pacienti s některými chronickými nemocemi, jako jsou cukrovka, rakovina či hypertenze, což jsou časté nemoci v populaci.

Navíc není v možnostech vědců pokrýt veškeré zdravotní a sociologické faktory, které k depresím vedou. "Z tohoto důvodu není možné vztáhnout výsledky na celou populaci, ale zejména na ty, kteří jsou zvyklí jíst často mimo domov," dodávají autoři.

Další čtení

ilustrační obrázek

Stát zvažuje úhradu léků na hubnutí pro děti. Rozhodnutí má padnout do konce roku

Zdraví
12. 6. 2026

Žijí s nádorem mozku desetiletí. Nízkostupňový gliom bere mladým lidem život jinak

Zdraví
9. 6. 2026
ilustrační obrázek

České děti jsou čím dál nešťastnější – za zhoršením stojí škola i digitální svět

Zdraví
8. 6. 2026

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ