Smažené jídlo nemusí vždy škodit srdci tolik, jak se zdá. Záleží však na tom, na jakém oleji si ho lidé připravují a jaké další pokrmy si kromě těch smažených ještě dopřejí. Upozornila na to rozsáhlá španělská studie, která se zabývala vlivem smažených pokrmů na kardiovaskulární systém.
Dát si k večeři smaženou rybu nebo řízek nemusí nutně znamenat zdravotní podraz pro srdce a cévy. Tvrdí to výzkum španělských univerzit, který vznikal 11 let a nyní byl oficiálně zveřejněn. Má to ale háček - je nutné smažit jen na určitých typech oleje, jíst jen omezené množství denně a dodržovat středomořský způsob života, informuje odborný časopis British Medical Journal.
Do studie se zapojilo přes 40 tisíc Španělů, kteří celý rok museli denně sníst omezené množství smaženého jídla. Po 11 letech vědci analyzovali jejich zdravotní stav a došli k názoru, že u těchto lidí neexistuje vazba mezi rokem "ládování se" smaženými dobrotami a kardiovaskulárními problémy. Do studie byly přitom zahrnuty jejich rodinné zdravotní historie, věk či pohlaví.
"Vypadá to, že tvrzení, že smažená jídla obecně škodí srdci, není dostatečně podloženo. Ale je nutno uvědomit si, že jeho každodenní konzumování není bez jiných zdravotních rizik," uvedl na serveru BBC Michael Leitzmann z regensburské univerzity. Navíc lidé denně snědli maximálně 138 gramů smažených pochoutek, což činilo pouhých sedm procent z celkového denního příjmu potravin.
Všechno má svou stinnou stránku
Odborníci upozorňují na další slabiny nové studie. Dobrovolníci byli sledováni pouze jeden rok a zbylých deset let, kdy studie probíhala, nehrálo ve výzkumu žádnou roli. Vědci se zaměřili pouze na efekt slunečnicového a olivového oleje, další druhy nezkoumali. Španělská kuchyně se přitom od většiny Evropy liší tím, že lidé konzumují ve velkém množství ryby, olivový olej a ovoce se zeleninou.
Navíc smažené jídlo, které konzumují ve Španělsku, nepocházelo z rychlých občerstvení, olej nebýval používán víckrát a ve čtvrtině případů se jednalo o smažené ryby a brambory. Z tohoto důvodu nelze podle odborníků výsledky zobecnit, jelikož v každé zemi jsou jiné jídelní návyky. "Až budete sahat po pánvičce, uvědomte si, že je to studie jdoucí ruku v ruce se středomořskou stravou a nikoli s hranolky z rychlého občerstvení," zdůrazňuje Victoria Taylorová z British Heart Foundation.
|
Slabiny španělské studie, o kterých se diskutuje |
|
1. Účastníci jedli jen malé množství smaženého jídla (do 138 gramů denně). 2. Žádný pokrm nebyl přesmažený a připravován na oleji, který byl již jednou použit. 3. Španělská studie nezohledňuje použití jiných tuků než olivového a slunečnicového oleje. 4. Není vyřešena otázka, zda k nebezpečnosti smažených jídel nepřispívá také to, že se často konzumují s přesolenými či sladkými potravinami. 5. Vědci nebrali v potaz, jak se dobrovolníci obvykle stravují a jaké návyky dodržovali ve zbylých 10 letech, co studie probíhala. 6. Lidé ve Španělsku holdují středomořské stravě, takže snědí mnohem více ryb, ovoce a zeleniny než Češi. 7. Ve studii není zmínka o tom, že konzumace většího množství smažených jídel denně, než bylo testováno, je stále pro srdce bezpečné. Zdroj: National Health Service |










