Automatické benzínky a AI už v Česku snižují ceny. Nakoupíte sami

Ekonomika
25. 9. 2025 10:21
ilustrační foto
ilustrační foto

Automatizace a využití umělé inteligence (AI) představují pro provozovatele čerpacích stanic v Česku způsob, jak snížit náklady a zefektivnit podnikání. Zároveň je to cesta, jak se vyrovnat s nedostatkem pracovní síly, který se projevuje v řadě oborů. Díky zavedení bezobslužného prodeje mohou také čerpadláři zákazníkům nabídnout nižší cenu paliv, zaznělo na čtvrtečním Kongresu Čerpačka v Čestlicích u Prahy.

"O víkendech máme bezobslužný provoz a zároveň lákáme zákazníky na to, že se snižuje cena. Když máme snížené náklady, nemáme obsluhu, tak máme nižší cenu pohonných hmot. Projevilo se to velmi příznivě," řekl jeden z účastníků kongresu, předseda správní rady společnosti FinReal Liberec Petr Wasserbauer.

"Zatím získáváme zkušenosti a počítáme s tím, že zavedeme obslužný provoz jenom na jednu směnu a další směny už budou bezobslužné," dodal Wasserbauer. Firma, provozující dvě čerpací stanice, v posledních letech investovala do technologií kolem dvou milionů korun a se zájmem sleduje nástup umělé inteligence. Využít by ji chtěla k dalšímu zlevnění provozu, například při sledování zásob a objednávkách pohonných hmot.

Jednou provoz možná převezmou počítače a kamery

Podle ředitele firmy P. V. A. systems Radka Nachtmanna je dnes možné zajistit kompletní řešení IT pro čerpací stanice, a to jak pro prodej paliv, tak pro automatizaci obchodu. "Dá se říct, že tři roky už evropský retailový trh ovládá fenomén automatizace procesů s využitím prvků umělé inteligence," uvedl zástupce firmy, která zákazníkům dodává pokladní a skladové systémy. Podle poradce v automatizaci a digitalizaci Filipa Plevače může umělá inteligence řídit celý byznys a být motorem růstu.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na kongresu uvedl, že čerpací stanice budou vždy tvořit nedílnou součást dopravní infrastruktury, kterou čeká další rozvoj. Poukázal na to, že v uplynulých čtyřech letech se v Česku vybudovalo zhruba 200 kilometrů dálnic, a pokud se nynější tempo výstavby udrží, v dalším období to může být podle Kupky až 250 kilometrů.

Kromě toho je potřeba vybudovat i další stání pro kamiony podél hlavních dopravních proudů. "My jsme začínali to čtyřleté období přibližně s 3000 stáními na odpočívkách a budeme končit přibližně se 4000," uvedl Kupka. Tento počet ale stále nestačí, dopravci by si podle něj přáli až 6000 stání na všech hlavních tazích. "Samozřejmě to ukazuje, kde je další potenciál pro růst, pro nabídku služeb," podotkl Kupka.

Ekologická paliva na obzoru

Tématem dnešní konference je i využití ekologického paliva HVO, které se vyrábí z rostlinných olejů nebo živočišných tuků. Například FinReal Liberec jeho prodej zavedla, časem od něj ale ustoupila. "U zákazníků to nenašlo dostatečnou odezvu. Zavedli jsme to, ale odbyt nebyl, tak jsme to zatím přerušili. Čekáme, až se to dostane do povědomí zákazníků a budou to kupovat," řekl Wasserbauer.

Kupka připomněl, že České dráhy testovaly HVO pět měsíců. V provozu se podle něj toto palivo ukázalo jako mírně náročnější z hlediska nákladů než v laboratorních podmínkách, a to v řádu dvou až čtyř procent. "Nepochybně to bude jeden z vývojových směrů, který se může uplatnit, nebo nemusí, ale je dobře o něm vědět," uzavřel.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: Pexels

Další čtení

Bratislavský hrad - ilustrační foto

Fico a varovná volba populisty: Slovensko už není tygr. Ekonomika padá

Ekonomika
25. 9. 2025

ČNB úrokové sazby nezměnila, podle guvernéra to neumožňují inflační tlaky

Ekonomika
24. 9. 2025

Asociace: Vývoz vojenského materiálu z ČR by letos mohl dosáhnout 100 miliard Kč

Ekonomika
24. 9. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ