Instagram byl původně vytvořen jako mobilní aplikace pro sdílení fotografií, postupem času se rozrostl do služby, kterou lidé využívají pro sdílení krátkých videonahrávek a posílání vzkazů. Měsíční počet uživatelů Instagramu překročil v roce 2018 celosvětově jednu miliardu a letos v září překonal hranici tří miliard měsíčních uživatelů. Což z něj činí třetí nejpopulárnější sociální síť na světě za Facebookem a YouTubem. Denně ho sleduje přes 500 milionů lidí.
Mladí programátoři Kevin Systrom a Mike Krieger, kteří se potkali v San Francisku, nejprve přišli s komplikovanější aplikací zvanou Burbn, která umožňovala například sdílet polohu uživatele, sbírat body za trávení času s přáteli či nahrávat fotografie. Projekt však pro jeho překombinovanost zredukovali a ponechali pouze funkci sdílení a nahrávání fotografií. Novou aplikaci pojmenovali Instagram, což je složenina z anglických slov "instant camera" a "telegram", zpočátku byla určena pro mobilní telefony iPhone společnosti Apple. Za 11 měsíců od svého spuštění měla aplikace devět milionů uživatelů.
Koupě za miliardu dolarů
Instagram v roce 2012 koupila společnost Facebook (dnes Meta) za jednu miliardu dolarů. O šest let později Systrom s Kriegerem z vedení Instagramu odešli, jeho novým šéfem se stal Adam Mosseri, který před tím působil jako produktový viceprezident podniku.
Vzestup influencerů
Instagram stejně jako další sociální sítě poskytuje vhodnou platformu pro takzvané influencery, tedy vlivné uživatele, kteří mají schopnost ovlivnit svým chováním ostatní uživatele a skrz svůj profil mohou propagovat nejrůznější produkty či služby a takto vydělávat peníze. Důležitým atributem každého instagramového profilu je hashtag, tedy klíčové slovo, které pomáhá ke zviditelnění nahraného obsahu. Oblíbený je zde také formát Stories (krátkých příběhů), kdy lidé sdílejí své aktuální zážitky a postřehy po omezenou dobu 24 hodin. Až desetiminutová videa mohou pak uživatelé nahrávat do aplikace Instagram TV.
Minimální věk pro vytvoření instagramového účtu je 13 let. Tato sociální síť je svým pojetím zaměřena především na mladé lidi. Nejvíce uživatelů je podle serveru Demandsage ve věkové skupině 18 až 34 let (přes 62 procent). Nejvíce uživatelů instagramu na světě má Indie (414 milionů), následují Spojené státy (171 milionů) a Brazílie (141 milionů). Z evropských zemí je nejvíce uživatelů v Británii (33 milionů).
Hvězdy Instagramu
Nejsledovanějším člověkem na instagramu je portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo, kterého sleduje 664 milionů lidí. Následuje rovněž fotbalista, Argentinec Lionel Messi s 506 miliony sledujícími. Na dalších místech je mexická zpěvačka a herečka Selena Gomezová (417 milionů lidí) a americký herec Dwayne Johnson známý pod přezdívkou The Rock (392 milionů lidí).
V posledních letech roste význam Instagramu jako nástroje pro online obchodování a propagaci výrobků a značek. Podle informací serveru sproutsocial.com byl Instagram v roce 2024 nejpoužívanější sociální platformou pro vyhledávání produktů před Facebookem a TikTokem a na 69 procent uživatelů sociálních sítí považovalo prezentaci firem na Instagramu za nejzajímavější ze všech sítí.
Podle žebříčku Kantar BrandZ zaznamenal letos Instagram impozantní meziroční nárůst hodnoty o 101 procent a s hodnotou přes 228 miliard dolarů je na sedmém místě mezi nejhodnotnějšími značkami světa.
Instagram v Česku
V ČR má Instagram kolem čtyř milionů uživatelů a v posledních letech jejich počet spíše stagnuje. Nejsledovanějším Čechem na Instagramu je výtvarnice Silvie Mahdalová (2,7 milionu sledujících), následovaná fotbalovým brankářem Petrem Čechem (2,6 milionu sledujících). Na třetím místě je v Česku žijící uzbecký zápasník MMA Machmud Muradov (2,2 milionu sledujících).