Češi odmítají vysoké ceny restaurací. Ty už nemohou zdražit a náklady rostou

Domácí
30. 10. 2025 10:39
Aktualizováno: 30. 10. 2025 10:57
ilustrační foto
ilustrační foto

Nároky lidí při návštěvě restaurací rostou, požadují stále větší kvalitu jídla i pití, ale nejsou ochotni si za ni zaplatit. Vyplývá to z průzkumu od agentury Perfect Crowd ve spolupráci s Asociací hotelů a restaurací a společností Rational.

Restaurace si ale nemohou i vzhledem k rostoucím nákladům a nedostatku personálu dovolit zlevnit, uvedli ve čtvrtek zástupci společnosti. Průzkumu se letos v srpnu zúčastnilo 1010 respondentů ve věku od 18 do 70 let.

"Vidíme tady zásadní paradox spotřebitelského chování. Zákazníci chtějí vyšší kvalitu, lepší suroviny a propracovanější zážitek, ale zároveň nejsou ochotni za to platit víc. Pro restaurace je to obrovská výzva. Musí splnit rostoucí očekávání hostů, ale nemohou si dovolit zdražit, protože by o ty samé hosty přišly. A to všechno v době, kdy jim rostou náklady a chybí personál," řekl Jan Bartík, generální ředitel společnosti Rational, která vyrábí kuchyňské spotřebiče.

Vysoké ceny odrazují hosty. Zvažují poměr kvality a ceny

Při výběru podniku je podle průzkumu pro téměř dvě třetiny lidí nejdůležitějším faktorem kvalita jídla a pití. Téměř 40 procent hostů přiznává, že jejich nároky na restaurace v posledních letech vzrostly. Zároveň ale nechtějí za vyšší kvalitu připlatit.

Pro 60 procent respondentů, kteří do restaurací chodí méně často, jsou právě vysoké ceny hlavní bariérou, proč je nenavštěvují častěji. Důležitým faktorem, který rozhoduje o tom, jestli se lidé budou vracet do restaurace nebo ne, je také cena v poměru ke kvalitě. Uvedlo to 57 procent lidí.

Podle Bartíka lidé v restauracích očekávají vysokou kvalitu, dobrý servis a zároveň příznivé ceny, provoz v restauracích je ale stále nákladnější. Z průzkumu vyplynulo, že pro 83 procent provozovatelů je provoz za posledních tři až pět let náročnější. Situaci s nedostatkem kvalifikovaného personálu označilo 41 procent podniků jako kritickou, polovina za významnou.

Řešení? Nové technologie, méně zaměstnanců

"A když k tomu přidáte, že sedm z deseti bojuje s rostoucími náklady a nemůže si dovolit výrazně zdražit, je jasné, že tradiční postupy už nestačí. Restaurace potřebují nová řešení, která jim pomohou udržet kvalitu i při menším počtu zaměstnanců," uvedl Bartík.

Podle Bartíka nabízí východisko moderní technologie. "Moderní technologie nejsou luxus, ale nutnost pro přežití v dnešní gastronomii. Díky technologiím je možné připravit pokrmy předem, skladovat je a během pár minut dokončit přesně ve chvíli, kdy jsou potřeba, čímž šetří čas, snižuje stres a zefektivňuje provoz kuchyně," podotkl Bartík. Výhodou moderních technologií je podle něj také jednoduchá obslužnost a minimální ztráta surovin.

Tržby restaurací a dalších gastronomických provozoven v Česku se loni oproti roku 2023 nominálně snížily o 0,4 procenta. V reálném vyjádření, tedy po zohlednění inflace, pokles činil šest procent.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: Pexels

Další čtení

Tomio Okamura

Noví poslanci musí podepsat Babišovi poslušnost. A schválit Okamuru

Domácí
30. 10. 2025
ilustrační foto

Tramvajačka, která usmýkala mladíka, je před soudem. Hrozí jí tři roky

Domácí
30. 10. 2025
ilustrační foto

Ověřování identity občanů už funguje. Výpadek trval 12 hodin

Domácí
30. 10. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ