Čeští potápěči nově prozkoumali vrak Britannicu. 100 metrů pod vodou

Domácí
2. 11. 2025 14:38
ilustrační foto
ilustrační foto

Čeští potápěči pomohli na konci října prozkoumat v Egejském moři vrak lodi HMHS Britannic. Kvůli extrémním podmínkám, proudům a hloubce patří průzkum tohoto vraku k nejnáročnějším na světě. Zaoceánský parník se potopil za první světové války v listopadu 1916 po nájezdu na námořní minu.

Expedici tvořilo pět potápěčů (čtyři Češi a Slovák) a osm členů podpůrného týmu. Spolupracovali s řeckými úřady a s majitelem vraku Simonem Millsem. K Britanniku, ležícímu přes 100 metrů pod hladinou moře u řeckého ostrova Kea, se spustili 28., 30. a 31. října.

Cílem bylo zdokumentovat současný stav vraku a prozkoumat tři sekce lodi – záď s lodními šrouby, levoboční promenádní palubu, odkud se potápěčům podařilo nahlédnout do nitra lodi, a příď s kapitánským můstkem.

Dochované detaily i interiér

"Když jsme se dostali k levoboční promenádní palubě, otevřel se před námi pohled, který doslova zastavil dech. Mohli jsme částečně nahlédnout do vnitřních prostor, kde se po více než 100 letech stále dochovaly detaily konstrukce a náznaky původního interiéru," uvedl vedoucí expedice Britannic 2025 Petr Slezák.

Potápěči se podle něj při jednom z ponorů dostali až ke kapitánskému můstku, kde objevili dva zachovalé lodní telegrafy, stále pevně uchycené na svých původních místech. Přestože jsou pokryty mořským sedimentem a korály, jejich ciferníky a ovládací páky zůstaly čitelné jako tichá připomínka okamžiků, kdy kapitán vydával poslední rozkazy ke zpomalení a opuštění lodi.

"Britannic je ikonou světového vrakového potápění. Jde o obrovskou loď v mimořádně dobrém stavu, ale zároveň o jeden z nejnebezpečnějších ponorů vůbec," uvedl Slezák.

Britannic byla jednou ze tří lodí třídy Olympic přepravní společnosti White Star Line. Do služby vstoupila v roce 1915, tedy tři roky po potopení její sesterské lodě Titanic. Potopení Britanniku nepřežilo 30 z více než 1000 lidí na palubě.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: Depositphotos

Další čtení

Tramvaje Škoda 52T (vlevo) a Tatra T3M2-DVC (vpravo)

V Praze jezdí v běžném provozu čtyři typy tramvají, nová Škoda 52T bude pátá

Domácí
2. 11. 2025
ilustrační foto

Krádež kabelů zastavila vlaky na koridoru na Přerovsku. Mají tři podezřelé

Domácí
2. 11. 2025

Farma v Rohozné vykrmila 2000 hus, nejvíc jich prodá na svatého Martina

Domácí
Aktualizováno: 2. 11. 2025 12:22

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ