Cestovatel Přibáň se vrací do kin. S filmem o obojživelné Žluté žábě

Kultura
14. 3. 2025 11:00
Dan Přibáň a cestovatelé při odjezdu z Prahy v dubnu 2014
Dan Přibáň a cestovatelé při odjezdu z Prahy v dubnu 2014

Cestovatel Dan Přibáň se po sérii dokumentů o výpravách s vozy východoněmecké výroby trabant vrací na plátna kin na palubě obojživelného auta. Ve filmu s názvem Žlutou žábou do země modrého nebe představuje vůz Luaz 967 vyrobený v bývalém Sovětském svazu na území dnešní Ukrajiny, se kterým spolu s dalšími členy týmu absolvoval čtyřměsíční cestu z Prahy do mongolského Ulánbátaru dlouhou téměř 18.000 kilometrů. V českých kinech bude mít snímek premiéru 24. dubna.

Poprvé se málem potopili

Auto Luaz 967 působí podle posádky jako stroj na půli cesty mezi motorkou a traktorem zkřížený s pramicí. Nemá lodní šroub, ve vodě se pohybuje otáčením kol maximální rychlostí tří kilometrů za hodinu. Na pevnině dokáže jet podle posádky i osmdesátkou, ale je v něm takový hluk, že se cestující navzájem neslyší. Luaz byl původně určen pro výsadkové jednotky k evakuaci zraněných a zásobování první linie střelivem.

"Když jsme měli v Mongolsku s Luazy poprvé plout, bylo to jako na horské dráze. Děsíte se a současně těšíte na to, co bude dál. Pořádně plavat jsme tyto stroje viděli jen na internetu. Do té doby jsme s jedním z nich pluli jen jednou, pár desítek metrů rovně, a málem jsme se potopili," uvedl Přibáň.

Hurá do Mongolska

Hlavním cílem výpravy byl nejméně osídlený stát světa Mongolsko přezdívaný jako země modrého nebe a jeho fascinující poušť Gobi. "V Mongolsku jsme byli nejdéle ze všech expedicí, celé dva měsíce, půlku z naší čtyřměsíční cesty. Je to nejméně turistická země z těch, co jsme projeli. Mapy jsou jen orientační, což člověku dává v dnešní době úplně jiný rozměr cestování. Neznámé krásy Mongolska, příroda nedotčená globalizací – pro nás nekonečná svoboda," sdělil Přibáň.

Aktuální Přibáňův film divákům ukazuje nejen technický boj s vozidly a nevyzpytatelnými přírodními živly, ale také nechává nahlédnout i do režimů v zemích, kde cestovatelé projeli.

Tureckem, Íránem, Turkmenistánem, Uzbekistánem i Ruskem

Cesta za dobrodružstvím vedla nejprve do Turecka. Následoval Írán s litrem benzínu za korunu, Turkmenistán, jedna z nejméně přístupných zemí na světě s autoritativní diktaturou. V Uzbekistánu nastal oddychový čas, přes Kazachstán byla výprava nucena už v době války na Ukrajině vjet na nejkratší možnou dobu do Ruska, které je nutným tranzitem do Mongolska a kde je čekaly výslechy důstojníky ruské bezpečnostní služby FSB.

V minulosti Přibáň za 11 let ve žlutých trabantech projel celý svět. Přibáň se pro tento projekt inspiroval cestovatelem Františkem Alexandrem Elstnerem, který v první polovině 20. století projížděl Afrikou v aerovkách. Na první cestu se tříčlenná výprava vydala v roce 2007 v Trabantu 601 Kombi z roku 1986. Vzniklo pět filmových dokumentů - Trabantem Hedvábnou stezkou, Trabantem napříč Afrikou, Trabantem až na konec světa, Trabantem do posledního dechu a Trabantem tam a zase zpátky.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: ČTK

Další čtení

Fušeři, debut ředitele hobbymarketu, vstupují do Divadla na Zábradlí

Kultura
29. 4. 2025
Zlatý svatováclavský dukát

Kolik stojí dukát? Ten svatováclavský se vydražil za skoro osm milionů

Kultura
28. 4. 2025

Vlastivědné muzeum v Olomouci chystá literární minifestival Kriminacht

Kultura
28. 4. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ