Česko je e-shopovou velmocí. Jak takový obchod vytvořit? Odpovídal Lukáš Havlásek

Chat je uzavřený05.11.2019 13:00

Lukáš Havlásek.

Český B2C e-commerce trh roste kontinuálně již několik let o zhruba 15-20 % meziročně. Česko je e-shopovou velmocí, aktuální statistiky hlásí přes 40.000 elektronických obchodů, což nám přináší prvenství v počtu e-shopů na obyvatele. Jak se vytváří dnes takový e-shop a jaká jsou pravidla a postupy. Na to bude odpovídat CEO firmy Shopsys, přední české vývojářské e-commerce, Lukáš Havlásek v úterý 5. listopadu od 13.00.

Lukáši Havláskovi pod rukama prošly stovky online projektů - od těch menších až po ty největší B2B a B2C řešení. Jeho doménou je business poradenství a projektové a procesní řízení, o kterém pravidelně přednáší na konferencích a vysokých školách.

Chat

  • Libor

    Dobrý den pane Havlásku, dá se odhadnout, kolik času zabere si založit e-shop? Diky, Libor

  • Host chatu

    Dobrý den Libore, založit si dnes e-shop zvládne skoro každý, na trhu je spousta tzv. krabicových řešení, které s minimálním poplatkem rozjedete za pár chvil. Druhá věc je dělat to pořádně a mít s prodejem přes internet úspěch. Pak musíte myslet i na další věci jako je skutečně dobrý výběr sortimentu, konkurenční výhoda na velmi zaplněném trhu apod. Na pozadí pak probíhá celá řada dalších aktivit, jako rozhodnutí, kdo budou mí dodavatelé, jak efektivně zboží k zákazníkům dostanu, a tak dále. I když se to nezdá, e-shop je poměrně náročný organismus, je potřeba přemýšlet nad logistikou, vratkami, zákaznickou podporou, cenotvorbou, technologiemi, průběžně sledovat trendy a mnoho dalšího.

  • Yennifer

    Pekny den Lukasi, co vse musi clovek zaridit, aby si udelal firmu na e-shopy? J.

  • Host chatu

    Pěkný den, Yennifer, když pomineme legislativní úkony, je to o správných lidech a správném know-how. Pokud chcete mít firmu, která dělá e-shopy, jak jsem z Vašeho dotazu pochopil, potřebujete vědět, jak e-shop naprogramovat, jak jej dlouhodobě udržovat a rozvíjet. A samozřejmě je nezbytné umět e-shop prodat. Potřebujete tedy mít (buď Vy, nebo prostřednictvím kolegů) obchodní, programátorské dovednosti, ideálně i přesah do online marketingu. Je to poměrně komplexní záležitost a vzhledem k mzdám programátorů i záležitost náročná na rozjezd.

  • ll

    kolik je eshpou? zda se mi, ze na me porad nejaky vybyfne

  • Host chatu

    Dobrý den, podle posledních údajů je v ČR přes 40.000 e-shopů a toto číslo nadále meziročně roste. V přepočtu na obyvatele jsme v česku rekordmani. Nicméně ze všech těchto e-shopů je skutečně aktivních asi 25 - 30.000. Největší e-shop u nás (Alza.cz) má obrat cca 25 miliard (tedy asi ⅙ celého trhu), prvních 20 e-shopů má pak dohromady zhruba polovinu. Je tedy jasné, že drtivá většina jsou spíše ty malé.

  • Suja

    Pane Havlásku, hezký den, jak se vam podarilo vybudovat firmj? Kolik eshpopu provozujete?

  • Host chatu

    Dobrý den, firmu založil Petr Svoboda a zprvu jsme fungovali spíše studentsky. :) Postupem času jsme se profesionalizovali a díky dlouhodobému budování je nás dnes již přes 70 a patříme mezi přední dodavatele e-shopových řešení. Za 16 let naší existence jsme pro klienty vytvořili přes 800 e-shopů. Dnes aktivně podporujeme několik stovek a další desítky e-shopů postavily na naší technologii Shopsys Framework jiné agentury. O samotný provoz e-shopu se pak starají jejich majitelé.

  • Lukeš

    Pěkný den, pane Havlásku,

    smekám před vámi, z ničeho jste vybudoval firmu, máte moje uznání. Máte radu, když člověk chce vybudovat e-shop, jak začít? Moc děkuju za odpoved, Lukeš

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Lukeši, děkuji za pochvalu, nicméně patří spíše Petru Svobodovi, který Shopsys založil, já se k němu připojil až o pár let později. Nicméně, k Vašemu dotazu - základem je dobře si rozmyslet, co chci prodávat, jakým zákazníkům a v čem budu lepší než konkurence. Dále je potřeba si rozmyslet, kdo budou mí dodavatelé, jak efektivně zboží k zákazníkům dostanu, a tak dále. I když se to nezdá, e-shop je poměrně náročný organismus, je potřeba přemýšlet nad logistikou, vratkami, zákaznickou podporou, cenotvorbou, technologiemi, průběžně sledovat trendy a konkurenci, apod. Samotné spuštění e-shopu je pak snadné, na trhu je spousta tzv. krabicových řešení, které s minimálním poplatkem rozjedete za pár chvil. Druhá věc je dělat to pořádně a mít s prodejem přes internet úspěch.

  • Svejnoha

    Dobrz den, pane Havlásku, dá se odhadnout, co stoji rozjet takovy prumerny e-shop? Diky SR. M.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Švejnoho, díky za dotaz. Záleží na velkém množství faktorů. Potřebujete mít k dispozici zboží, e-shopovou platformu, přes kterou budete prodávat, prostředky na propagaci, aby se informace o produktech dostaly k cílovým zákazníkům, a samozřejmě lidskou sílu na balení zásilek, zákaznickou péči a podobně. Počáteční náklady mohou být i poměrně malé, existuje spousta příběhů, jak maminky na mateřské rozjely e-shop, který později vyrostl v desetimilionové podnikání. Počáteční náklady se dají snížit využitím nějakého šablonového řešení pro tvorbu e-shopů, místo skutečného naskladnění produktů se dá využít tzv. dropshipping, a tak dále - vždy to ale bude představovat nějaký kompromis. Pak záleží taky na tom, jakou marži budete v e-shopů mít a jak moc a rychle budete prodávat - a jak rychle si tedy e-shop na svůj další rozvoj vydělá sám. Počáteční investice do minimalistického e-shopu tedy mohou být i v řádu jednotek až desítek tisíc v případě, že jde o jednotlivce a e-shop bude jeho “bočním” projektem. V případě, že by napříkald už zavedená firma s desítkami či stovkami zaměstnanců chtěla začít prodávat i online, typicky bude potřeba e-shopové řešení na míru, které začíná někde okolo milionu korun (a to nepočítáme další náklady).

  • Anna Kpecká

    Hezký den, zajímalo by mě co vše musí mít připravený člověk, který chce založit e-shop. Jak moc je to náročné? Díky za odpověď. Anna, Plzeň

  • Host chatu

    Dobrý den paní Kopecká, záleží jak moc to s e-shopem myslíte vážně. Liší se to podle toho, jestli začínáte a chcete to jen zkusit s co nejmenším rozpočtem, nebo jste zavedená firma a chcete robustní nákupní portál. Základem je dobře si rozmyslet, co chci prodávat, jakým zákazníkům a v čem budu lepší než konkurence. Dále je potřeba si rozmyslet, kdo budou mí dodavatelé, jak efektivně zboží k zákazníkům dostanu, a tak dále. I když se to nezdá, e-shop je poměrně náročný organismus, je potřeba přemýšlet nad logistikou, vratkami, zákaznickou podporou, cenotvorbou, technologiemi, průběžně sledovat trendy a konkurenci, a tak dále.. Samotné spuštění e-shopu je pak snadné, na trhu je spousta tzv. krabicových řešení, které s minimálním poplatkem rozjedete za pár chvil. Druhá věc je dělat to pořádně a mít s prodejem přes internet úspěch.

  • Dominik

    Pěkný den, pane Havlásku, zvažuju založení e-shopu, zajímalo by mě, čeho bych se mohl bát jako potenciálních rizik. Nějaké viry? Jak se dá proti tomu chránit? Moc díky za radu, pěkný den, Domi. Praha

  • Host chatu

    Pěkný den Dominiku, díky za dotaz. Když se obrátíte na spolehlivého dodavatele řešení e-shopu (ať už pronájem krabicového řešení či řešení na míru), pravděpodobnost problémů v oblasti bezpečnosti je poměrně nízká a technologie bývá, až na výjimky, relativně bezpečná. Pokud beru za samozřejmost legislativní aspekt, tedy že prodávané zboží je legální a se všemi zákonnými náležitostmi, tak ze zkušenosti e-shopů vím, že mnohem větším rizikem bude například cash-flow, tedy operativní stav financí. Hodně peněz budete mít “utopených” ve zboží na skladu, bude potřeba investovat peníze do marketingu dříve než přivedou nové zákazníky. Problémem můžou být také vratky. Je tedy třeba si dobře spočítat, kolik peněz mi každý měsíc “přiteče a odteče”, abyste se nedostal do situace, kdy vám peníze dojdou.

  • Mužík h.

    Zdravím pane Havlásku, kolik je u nás e-shopů? Z každé strany na mě valí reklamy. Dá se to nějak spočítat? A kolik z nich je relevantních? Moc díky za odhad. M.

  • Host chatu

    Dobrý den pane Mužíku, podle posledních údajů je v ČR přes 40.000 e-shopů a toto číslo nadále roste. Nicméně z nich je aktivních pouze asi 25 - 30.000. Největší e-shop u nás (Alza.cz) má obrat cca 25 miliard (tedy asi ⅙ celého trhu), prvních 20 e-shopů má pak dohromady zhruba polovinu obratu trhu (tedy zhruba 140 miliard - pro rok 2018). Dle analýzy našeho magazínu pro manažery ze světa e-commerce EXEC (exec.shopsys.cz) je pak v ČR 24 e-shopů s obratem nad 1 miliardu a zhruba 100 e-shopů s obratem mezi 100 miliony a jednou miliardou. Je tedy jasné, že drtivá většina e-shopů budou opravdu malé projekty s ročními obraty do milionů korun.

  • Alan

    Pane Havlásku, zdravím vás. Dá se nějak odhadnout kolik vydělá průměrný e-shop? Hádám, že asi ne každý jede jako mall.cz, ale nějaká průměrná částka? Díky za odpověď, A.

  • Host chatu

    Dobrý den Alane, tak zrovna Mall na tom se ziskem aktuálně není úplně nejlépe ( https://www.lupa.cz/aktuality/mall-... ). Pokud se bavíme o obratu, tak je v ČR cca 40.000 e-shopů a celkový obrat české e-commerce se letos očekává někde nad 150 miliardami, což by znamenalo, že průměrný e-shop má obrat 3,75 milionu. Toto číslo bude ale hodně zkreslené, vzhledem k tomu, že 20 největších hráčů má dohromady obrat zhruba 70 miliard. Pokud se bavíme o zisku e-shopů, tak k tomu už tolik dostupných dat není. Alza má při 25miliardovém obratu zisk zhruba miliardu, druhý největší e-shop Mall je ve značné ztrátě.

  • sirka

    Pěkné ráno. jak vás napadlo si zřídit vlastně takovou firmu? Sama mám takovou malou společnost a vím, co to obnáší. Moje otázka je - jaký máte zájem o vaše služby? Držím vám palce, Simona

  • Host chatu

    Dobrý den Simono, děkuji, Shopsys začínal v době, kdy byl velký zájem o zřízení e-shopů a proto jsme zprvu neměli o zákazníky nouzi. Máte pravdu, že to obnáší mnoho věcí a rozhodně to není jednoduché. Kromě hledání nových klientů se také musíte náležitě starat o ty stávající, mít dostatek pracovníků, kvalitní zázemí a technologie a nesete velkou zodpovědnost i za podnikání jiných firem. My v Shopsys jsme si toho vědomi a už 16 let děláme vše pro to, abychom byli tím nejlepším e-commerce partnerem. Zájem o naše služby je, pravda je, že se trh mění a čím dál tím více přibývá spíše B2B (velkoobchodních) společností, které nyní tvoří velkou část naší klientely. Také Vám držím palce!

  • analfašop

    Jak vidíte vývoj ecommerce v nasledujicich 3 letech? Male vs stredni vs velke ehsopy?

  • Host chatu

    Dobrý den, i když dlouhodobě e-shopů přibývá, dá se očekávat, že v následujících letech to budou mít malé a střední e-shopy čím dál tím těžší. Obrat e-commerce roste, ale to zejména u velkých hráčů, velká část trhu živoří. Tento trend se bude v budoucnu ještě prohlubovat, proto šanci na úspěch budou mít zejména specializované shopy a prodejci, kteří si jsou vědomi své konkurenční výhody a neustále pracují na jejím prohlubování (obor, práce s komunitou, "srdcový" sortiment, poradenství, péče, služby navíc atd.). Co se týče největších e-shopů, ty budou s největší pravděpodobností ještě více posilovat a čím dál tím více se bude projevovat také světový trend marketplace, takže se dá očekávat, že na jednom místě seženete i zboží různého druhu a od různých prodejců.

  • Martina D.

    Dobrý den, pane Havlásku, když si někdo chce pořídit e-shop, je nějaký návod, jak postupovat? Co byste mi doporučil? Díky za radu, Martina, Poděbrady

  • Host chatu

    Dobrý den Martino, založit si dnes e-shop zvládne skoro každý, na trhu je spousta tzv. krabicových řešení, které s minimálním poplatkem rozjedete za pár chvil. Druhá věc je dělat to pořádně a mít s prodejem přes internet úspěch. Pokud si nejste jistá, že máte skutečně jedinečný sortiment nebo zásadní konkurenční výhodu oproti ostatním, ani bych nezačínal. :) Dalším krokem je myslet na marketing, logistiku a další důležité prvky. Jsem si jistý, že po chvíli vyhledávání na internetu najdete řadu návodů (často přímo i od společností tvořících krabicové e-shopy), jak na to.

  • Drahomír

    Dobrý den, pane Havlásku, jaký je rozdíl v e-shopu na míru za 100 tisíc a za miliony?

  • Host chatu

    Dobrý den Drahomíre, pohledů je spousta, ale pro zjednodušení to můžete porovnat s auty. :) Pokud se potřebujete jen přesunout mezi místy a nemáte žádné větší nároky, budete u spodní hranice rozpočtu. Pokud Vám jde o bezpečnost, moderní technologie, o to, aby jste měl vše na míru, pohodlné, dlouhodobě spolehlivé a se servisem na úrovni, pak jsme u té vyšší hranice, kterou jste zmínil.

  • kamil kier

    Dobry den, ve vyzkumu vaseho casopisu Exec jsem videl, ze v cr existuje asi 200 agentur, ktere delaji eshopy na miru. Podle ceho mam jako do jiste miry lajk vybrat? Predem diky, Kamil

  • Host chatu

    Dobrý den Kamile, jsem rád, že jste odběratelem našeho časopisu Exec! :-) Odpověď na tuto otázku je složitá a je to spíše na celodenní konzultaci, nicméně alespoň základní informace můžete najít v tomto článku, který jsme připravili na tomto odkazu (stačí zkopírovat do vyhledávače): https://bit.ly/32jTYhY

  • irena weissnerova

    dobry den prosim co mam delat abi mi prisli vcas darky co objednam na eshopu na vanoce loni mi neprisli vcas

  • Host chatu

    Hezký den paní Weissnerová, u včasného doručení vánočních dárků jde jak o schopnosti provozovatelů e-shopu, tak i o kapacity logistických firem. Proto vybírejte ověřené e-shopy s uvedenou dostupností zboží skladem a objednávejte s předstihem. Bezpežný bývá ještě první prosincový týden. Případně hledejte garanci doručení do Vánoc, kterou některé e-shopy poskytují.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 47/2019 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.