Co prožívá jezdec při závodech rally? Na otázky odpovídal mistr Evropy Jan Černý

Chat je uzavřený24.08.2015 13:00

Jan Černý.

Co prožívá závodní jezdec při závodech rally? Kolik je stupňů v autě během závodu nebo jaké jsou vztahy mezi jezdci? Co všechno musí jezdec umět, aby se stal členem jednoho z nejlepších týmů českého rally sportu? Jak tvrdý je přechod z kategorie juniorů mezi dospělé jezdce?  Na tyto a další otázky se ptejte profesionálního jezdce rally Jana Černého v pondělí 24. srpna od 13.00.

Jan Černý (25), rodák z Příbrami, je profesionálním jezdcem rally. Několikanásobný mistr republiky a Evropy ve třídě vozů s poháněnou jednou nápravou byl v roce 2012 vyhlášen Talentem roku pro střední Evropu. V tomto roce zakládá vlastní tým Černý Racing. V roce 2015 vstoupil do týmu MOGUL Racing Team Romana Kresty, doposud nejúspěšnějšího českého jezdce rally. V současné době se účastní závodů mistrovství České republiky v rally. 

Chat

  • Petr

    Dobrý den, rád bych se zeptal, jak probíhá vaše příprava na závody?

  • Host chatu

    Dobrý den Petře, příprava probíhá v několika rovinách. Asi nejdůležitější je testování se závodním autem, kdy si na něj zvykáte a můžete tak postupně zrychlovat. V rally je důležitý i rozpis, takže se snažíme pilovat i ten, koukáme na záznamy z vozu ze závodu a hledáme chyby. Nesmím zapomenout ani na fyzickou přípravu:) Je toho zkrátka dost a dost:)

  • Funboy

    Ahoj Honzo. Jak moc rozdílná jsou závodní auta od těch normálních? Slyšel jsem, že není lehké se vůbec rozjet a plynulá jízda je prakticky nemožná. Díky za odpověď.

  • Host chatu

    Je to tak. Závodní auto je dělané na rychlou jízdu, zatímco civilní auta jsou uživatelsky přívětivá, aby je zvládal i běžný nebo méně zkušený řidič. Závodní auto je mnohem složitější, sedíte více vzadu, takže i výhled je horší. Chce to cvik. Rozjíždění je někdy opravdu složité i pro zkušené mechaniky, kteří s vozem musí občas někam popojet:)

  • Tom

    Zdravím, máte nějakou speciální stravu, nějaký pravidelný režim, spánek, abyste se udržoval ve formě?

  • Host chatu

    Také zdravím! Mám speciálně sestavený jídelníček, který odpovídá mému dennímu režimu. Ale není asi nic speciálního, podobnou věc vytvoří dietolog klidně i Vám:)

  • Xfile

    Panuje mezi jezdci tvrdá konkurence nebo jste spíše kamarádi, protože si uvědomujete riziko s kterým do auta nastupujete?

  • Host chatu

    Asi jako všude. Jsou lidi, se kterými jste kamarád, s některými se potkáte jen na závodech. Ale v zásadě se na závodech všichni uznávají a když ten druhý potřebuje pomoct, uděláme to rádi, pokud můžeme. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoct Vy:) S rizikem to asi moc společné není, prostě jen běžná lidská úcta:)

  • Petra

    Ahoj Honzo, bojíte se při závodech? Co Vaše rodina? Má o Vás strach? Podporuje Vás? Jak probíhá váš běžný den. Hodně otázek najednou, já vim :)

  • Host chatu

    Dobrý den Petro, při závodech se nejde bát. Pokud se bojíte, nemáte tam co dělat. Občas jsou třeba tlaky, které na Vás působí. S nimi je však třeba se vyrovnat, jinak to výsledku nepovede. Má rodina určitě strach má, ale jsem jimi maximálně podporován a vím, že mám jejich důvěru:) Běžný den se motá kolem závodů, i když zrovna nesedím v závodním autě:)

  • Ludva

    Používáte ve Vašem autě opravdu oleje Mogul? Nebo jde jen o reklamu?

  • Host chatu

    Ano, používáme oleje Mogul, není to pouhá reklama. Roman Kresta, majitel našeho vozu, používá Mogul už dlouho a je vidět, že chybu tím rozhodně nedělá, protože jeho auta patří ke špičce! :)

  • Martin

    Kolik závodů jste zatím odejel a na jaký úspěch jste nejvíc pyšný?

  • Host chatu

    Dobrý den, Martine, závodů jsem odjel už něco přes 100. Nejkrásnější rok byl 2012, to jsme vyhráli 10 závodů z 10, do kterých jsme odstartovali. Stali jsme se mistry Evropy i ČR. Na to se krásně vzpomíná, ale ani další sezóny nebyly zlé. Tvrdě na sobě pracujeme:)

  • Karel

    Zdravím, jak je těžké přejít po tolika letech s vozy s předním pohonem do závoďáku, který má 4x4? Díky za odpověď.

  • Host chatu

    Zdravím Karle, dobrá otázka. Je to opravdu občas složitější, vozy s předním náhonem vyžadují specifický přístup, který, čím déle s nimi jezdíte, tím více se dostane pod kůži. Naštěstí, přestože jsme se soustředili na vozy s předním pohonem, zkušenosti máme i se 4x4. Přesto však potřebujeme více kilometrů v naší Fabii S2000, abychom dokázali využívat auto na maximum:)

  • Charles B.

    Ahoj, jak probíhají tvé tréninky? V rámci Mogul Racing Teamu jezdíte pouze s jedním vozem?

  • Host chatu

    Ahoj Charlesy, ano, MOGUL Racing Team nasazuje jen jedno auto, ve kterém sedím já s mým navigátorem Petrem Černohorským. Mé tréningy probíhají standardním způsobem, tzn. při oficiálních seznamovacích jízdách v týdnu před soutěží. Před nimi máme vždy krátký test na sžití se závodním autem:)

  • Klára H.

    Kde trénujete v zimě, když je u nás mráz a sníh?

  • Host chatu

    Dobrý den, Kláro. Trénujeme u nás, protože rally se jezdí na na sněhu. Takže nezahálíme ani v zimě:)

  • Rallyfan

    Dobrý den, čeho byste chtěl v rally dosáhnout? Do kdy chcete jezdit? A co budete dělat potom?

  • Host chatu

    Dobrý den, asi jako každý bych se chtěl prosadit v mistrovství světa. To je vrchol v našem sportu. Jezdit bych chtěl co nejdéle, pokud mne to bude naplňovat. Co budu dělat potom nevím, asi využiji dosažených zkušeností a budu je předávat dál. Ale to předbíhám, na to mám spoustu času:)

  • Vrána

    Ahoj, kolik je v tom závodním autě teda stupňů? Počítam, že to musí být peklo. A jak je to v autě s bezpečností?

  • Host chatu

    Ahoj Vráno, no je tam občas teplo. Ale když se člověk soustředí na závody, ani si to tolik neuvědomuje. Věřím, že ve vedrech je v autě klidně 60 stupňů. Ohledně bezpečnosti, závodní auta jsou oproti civilním upravená, vyztužená a vlastně i o dost bezpečnější. Kromě rychlosti je bezpečnosti při konstrukci hlavní priorita. Takže strach nemám:)

  • Deus

    ak probíhá příprava na sezonu? Kde se připravujete?

  • Host chatu

    Ahoj, no první hlavní přípravou za volantem je první test před sezonou. Pokud auto znám, mohu hned pracovat na jeho nastavení. Pokud ho neznám, musím si na něj zvykat. O to je to celé delší. Jinak se připravuji po fyzické stránce a řeším i psychiku. :)

  • Lucie Z.

    Ahoj Honzo :). Tvoje sportovní úspěchy sleduji už nějaký ten pátek. Moc by mě zajímalo, jestli máš nějaký specifický „předzávodní rituál“ ? :)
    Děkuji Lucie Z.

  • Host chatu

    Ahoj Lucko, děkuji za sledování mých úspěchů:) Rituál ani nemám, vždy se jen snažím nastolit "vnitřní klid":) Pak se mohu soustředit na závody a podat dobrý výkon:)

  • Dan

    Zdravím, nepatřím k vašim fanouškům, ale baví mě styl jízdy a musím říct, že máte můj respekt. Nemám ani vlastně žádnou konkrétní otázku, spíš sleduju dotazy ostatníh, Nebo možná - sledujete Formuli 1, kdo se vám jezdecky líb a proč? Díky.

  • Host chatu

    Zdravím Dane, Díky za poklonu. :) Formuli jedna sleduji. Nejsem vyloženě něčí fanoušek, ale na F1 je pěkné, že všichni kdo tam jsou jsou opravdovými profíky. To mě vždy hodně inspiruje. Ale přednost dávám jednoznačně rallye:)

  • Soryel

    Jakou českou trať máš nejraději? Která tě baví a která je noční můrou...?

  • Host chatu

    Ahoj, těžká otázka. Letos se mi opravdu líbila Bohemka, tamní tratě jsou asi fakt to nejlepší, co u nás je. Mám také rád domácí Příbram, nedaleký Pačejov... A když se nad tím zamyslím, tak se i hrozně těším na Barum Rally, miluju Krumlov, Šumava se povedla... :) Jak říkám, těžká otázka:)

  • Luboš Kracina

    Honzo, dobrý den, sbírám podpisy jezdců, kde mám šanci vás teď v dohledné době ulovit - chybíte mi :) Díky, ať to jezdí, Luboš Kracina

  • Host chatu

    Dobrý den, Luboši, budu tento víkend (28.-30.8.) na Barum Rallye ve Zlíně. Na soutěž jsme připravili i nové podpisové karty, tak se stavte:)

  • Fíla

    Jak jezdíte v běžném provozu? Brzda plyn nebo spíš jako děda s kloboukem? :)
    A co říkáte na dnešní chování některých lidé na silnicích? Taky si myslíte, že někteří by spíš měli vrátit řidičák?

  • Host chatu

    Zdravím, jezdím spíše zdrženlivě. Nechávám ostatním prostor a snažím se předvídat. Když vyrazím na německou dálnici, volím kompromis mezi maximální rychlostí a spotřebou:) Chování na silnici je trošku smutné. Chybí vzájemné úcta. Ten kdo jede rychle nemusí být špatný řidič. Špatný řidič je ten, kdo druhému neudělá prostor, když vidí, že vyrobil nějakou chybu:)

  • Radek

    Dobrý den. Chtěl byste jezdit formule1 neba třeba okruhové závody typu Nascar?

  • Host chatu

    Dobrý den Radku, nemohu říct nechtěl, ale rally je opravdu sport, který mě baví. Různorodost podmínek na trati, blízkost k fanouškům.... To F1 ani nascar nenabídne. Ale v TV sleduji obojí! :)

  • Lovacoop

    Dobrý den, stalo se Vám někdy, že se Vám během závodu chtělo hodně na záchod? Jak jste to řešil? Máte v kombinéze podobné zařízení na odvod jako třeba kosmonauti?

  • Host chatu

    Dobrý den, asi ani nestalo. Vždy jsem tak "zataženej do děje", že mě podobné věci nenapadnou. Závodní kombinéza je třeba jako lyžařská kombinéza, jen nehořlavá. Na podobné "krizovky" při jejím navrhování myšleno nebylo:))

  • pavol

    Zaujímalo by ma, či sa technika brzdenia ľavou nohou používa neustále (FWD/AWD, typy povrchov) a či pri nej náhodou nepôsobia na brzdy dve protichodné sily :). Brzdové doštičky sa menia po každom závode? (len predné alebo obe)

  • Host chatu

    Dobrý den, Pavole. ano, tato technika se pořád používá. Někdo k ní má zejména na asfaltu výhrady, ale přesto se používá. Brzdy samozřejmě trpí, o tom žádná. Destičky se mění různě, ale třeba loni jsme na FWD autě měnil přední brzdy komplet po každé etapě. Zadní samozřejmě snesou více:)

  • SK

    Kolikrát jste při rally havaroval?

  • Host chatu

    Spočítané to nemám, cca 6x, což není, Díky Bohu, moc:)

  • IGR

    Jaké značky aut používáte v soukromí?

  • Host chatu

    Můj táta prodává PEUGEOTy, takže jezdím s nimi. :)

  • WAR

    Nechcete přesídlit do zahraničí a tam jezdit rally? Dostal jste nějakou nabídku v této souvislosti do zahraničí?

  • Host chatu

    Zdravím, pokud si odmyslím ME a MS, tak bych nepřesidloval. Nějakou nabídku, třeba na zahraniční šampionát, jsem zatím nedostal:)

  • NSANCT

    Váš Černý Racing už neexistuje?

  • Host chatu

    Černý Racing ještě existuje, připravujeme - mimo jiné - Ford Sierra RS Cosworth Jiřímu Navrátilovi a také se v současné době soustředíme na renovace historických soutěžních vozidel. Takže Černý Racing rozhodně neskončil, jen nyní využívám služeb Romana Kresty, specialisty na vozy Škoda Fabia. :)

  • Mirek

    Ahoj
    Zajímalo by mne jak jste se dostal k Romanovi? Byla to iniciativa Vaše nebo jeho? Díky

  • Host chatu

    Ahoj Mirku, s Romanem se známe dlouhou dobu. Spolupráce visela ve vzduchu již dlouho. Letos se vše povedlo dát dohromady a já z toho mám radost:)

  • Milan

    Ahoj. Jelikož chci také začít tak se tě zeptám, jak jsi začínal? Jak si se probojoval až tam kde jsi teď?

  • Host chatu

    Ahoj Milane. Já měl díky tátovi možnost často sedět v autě, i třeba civilním. Takže rozhodně doporučuji jezdit, jezdit a jezdit. Jedno kde, jedno jak. Dobrá zkušenost jsou samozřejmě nějaké motokáry anebo z druhé strany třeba autokros. Je potřeba se naučit pohybovat v závodním prostředí a zvládat tlaky, umět vyhrávat souboje... :)

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 48/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Plus

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.