Co všechno nově zvládneme vyřídit elektronicky z domova přes datovou schránku? Odpovídal Roman Vrba, ředitel sekce eGovernmentu ministerstva vnitra

Chat je uzavřený13.05.2020 10:00

Roman Vrba.

Jak v těchto dnech ulehčuje eGovernment život občanům? Přinese COvid 19 revoluci v oblasti eGovernmentu? Co všechno nově zvládneme vyřídit elektronicky z domova přes datovou schránku a jak si stojí české úřady ve srovnání s ostatními zeměmi EU? Na tyto a další otázky odpoví Roman Vrba, ředitel sekce eGovernmentu ministerstva vnitra, ve středu 13. května od 10 hodin.

Roman Vrba vystudoval obor geoinformatika se zaměřením na zpracování družicových snímkůna VŠB-TU Ostrava. Po absolvování vysoké školy působil na Krajském úřadě Jihomoravského kraje, kde byl správcem geografických informačních systémů. Souběžně přednášel na Mendelově zemědělské univerzitě obor Geoinformatika. Byl členem mezinárodních projektových týmů, které řešily problematiku společného projektu CENTROPEMAP, společný mapový server pro cyklostezky regionu jižní Morava, Trnavský, příhraničních regionů ČR, Slovenska, Rakouska a Maďarska. V současnosti působí jako ředitel eGovernmentu na ministerstvu vnitra. Jeho týmy úspěšně realizovaly projekty: registr smluv, nový portál veřejné správy, Portál občana, kompletní revizi informačního systému datových schránek, a je držitelem Křišťálové lupy za informační systém Registr smluv. Rád běhá, je bývalý horolezec.

Chat

  • Lovacoop

    Neměla by se pomalu plánovat trasa na potrubí z Baltu do české republiky? U nás by jsme vodu odsolovali pomocí větrných a solárních elektráren.Kadáfí postavil vodovod ze studní na Sahaře do Tripolisu o průměru,kterým by projelo nákladní auto.

  • Host chatu

    Omlouvám se, ale tato problematika nepatří do oblasti eGovernmentu.

  • SK

    Jak v těchto dnech ulehčuje eGovernment život občanům?

  • Host chatu

    Jestli něco pozitivního přinesla celosvětová pandemie, tak je to větší zájem vyřizovat věci elektronicky. Zaznamenali jsem obrovský nárůst zájmu o zřízení datových schránek a hodně pomohlo zavedení zasílání poštovních datových zpráv zdarma.

  • DENMARK

    Přinese COvid 19 revoluci v oblasti eGovernmentu?

  • Host chatu

    Viz odpověď výše - očekáváme pokračování většího zájmu o digitální služby, zároveň to vytváří tlak na nás, abychom jich poskytovali co nejvíce.

  • DENMARK

    Co všechno nově zvládneme vyřídit elektronicky z domova přes datovou schránku a jak si stojí české úřady ve srovnání s ostatními zeměmi EU?

  • Host chatu

    Osobně si myslím, že ČR technologicky a v poskytování digitálních služeb nezaostává za evropskými zeměmi, ale je třeba přiznat, že máme podstatně méně uživatelů než evropští lídři v eGovernmentu. Téměř většinu důležitých agend Ministerstva financí a MPSV si můžete vyřídit on-line. Kompletní seznam co lze vyřídit on-line naleznete na Portálu občana v sekci Podání.

  • Marta z Ostravy

    Proč jseš už jen bývalý horolezec? Měl jsi nějaké to zranění? A nebo to moc lezlo do peněz?

  • Host chatu

    Dobře, momentálně nepraktikující horolezec, určitě až skončím na Ministerstvu vnitra, tak se k horám vrátím. Hory jsou láska na celý život.

  • Dominika S.

    Přechodně mám trvalé bydliště na úřadě kvůli tomu, že jsem prodal byt, dokud nekoupím nový, zůstávám v nájmu, kde si pronajímatel nepřeje, aby si nájemníci zapisovali trvalé bydliště. Když si pořídím datovou schránku, přijde mi tam důležitá pošta, která mi nechodí na kontaktní adresu?

  • Host chatu

    Ano, pro tyto situace je datová schránka ideální. Úřady jsou povinny komunikovat s Vámi, v případě, že máte datovou schránku, pouze přes ní.

  • Karolína Praha

    Čekáme s manželem dítě, už jsem v 8 měsíci těhotenství a nastal čas vyřídit rodičovský příspěvek. Musím kvůli tomu chodit na úřad? Raději bych se ve svém stavu vyhnula pobytu na veřejnosti.

  • Host chatu

    Ano, toto je ideální situace na pořízení si datové schránky - vyhnete se tak osobním návštěvám na úřadech. Zkuste odkaz: https://narozeni.gov.cz

  • Milan N.

    Jde pomocí datové schránky ověřit, kolik mám jako řidič bodů? Údajně je datovka propojená s Czech Point….

  • Host chatu

    Ano, pomocí přístupových údajů do datové schránky se můžete přihlásit do portálu občana, kde rovnou uvidíte stav svého bodového konta řidiče - odkaz na htttps://obcan.portal.gov.cz

  • Jirka

    dobrý den, dokáže mi někdy v budoucnu aplikace hlídat i platnost dokladů jako je rybářský lístek, lovecký lístek nebo třeba zbroják? Zvládne mi systém posílat alerty? Třeba u ZP si vše musím hlídat sám a pokud zbroják propadne, člověk musí znovu skládat zkoušky...

  • Host chatu

    Umíme to u řidičského a občanského průkazu, cestovního pasu nebo u končící platnosti STK. Technologicky jsme na připraveni i na ostatní průkazy, ale musí nám správci příslušných informačních systémů nasdílet data, což se postupně děje.

  • Láďa

    Když si pořídím datovou schránku znamená to, že už nemusím chodit fyzicky na poštu?

  • Host chatu

    Co se týče komunikace s úřady tak samozřejmě nebudete muset.

  • Karel S.

    Momentálně kvůli koronaviru nestíhám upravené otevírací doby úřadů. V článku jsem si přečetl, že na úřady v podstatě ani chodit nemusím, pokud mám datovou schránku. Je to pravda?

  • Host chatu

    Ano, je to tak, většinu úředních záležitostí vyřídíte přes datovou schránku.

  • Marie B.

    Dočetla jsem se, že je založení a komunikace s úřady přes datovku zdarma. Znamená to tedy, že za používání datové schránky nemusím nic platit?

  • Host chatu

    Ano, založení datové schránky i veškerá zasílání datových zpráv úřadům je zdarma.

  • Karel Nový

    Některé fyzické osoby mají zřízenu datovou schránku. A jak jsem se dočetl na stánkách Ministerstva vnitra: "Zákon jasně hovoří o tom, že orgán veřejné moci je povinen zasílat dokumenty do datové schránky, je-li zřízena. Lze tedy nepřevzít papírovou obálku a pokud by došlo k soudnímu sporu, doložit, že do datové schránky nebyla zpráva doručena". Odkaz zde.
    Zároven ale stát poskytl na základě směrnice 2015/413 (->EUCARIS->CBE) data o svých občanech cizím zemím, které mohou obeslat občany ČR pouze poštou na uvedené trvalé bydliště. A to není v pořádku. Buď je potřeba zajistit dodání do datových schránek nebo od této spolupráce prozatím odstoupit.

    Jaké řešení je v tomto nedořešeném problému připravováno? Stát se nemůže zříci své povinnosti doručení dokumentů do datové schránky, protože tuto situaci způsobil.

  • Host chatu

    Ano, je to pravda, všechny úřady jsou povinny komunikovat s Vámi jen přes datovou schránku, pokud ji máte. Situaci, kterou popisujete vyřeší do budoucna celoevropské nařízení pro elektronické doručování.

  • šmoula_18

    Minulý měsíc jsme se s manželkou stěhovali, sice máme datovou schránku, ale nevím, jestli ještě máme hlídat poštu na staré adrese? Nemůže nám něco důležitého utéct?

  • Host chatu

    Co se týče komunikace s úřady tak nemusíte hlídat poštu na staré adrese.

  • Daniela z Brna

    Pomalu se chystám začít připravovat daňové přiznání. Pomůže mi datovka v něčem kromě zaslání přiznání na FÚ?

  • Host chatu

    To co lze vyřídit elektronicky pomocí datovky je mnohem více, viz https://obcan.portal.gov.cz, sekce Podání

  • Richter Olomouc

    Chci prodat pozemky, ale katastrální úřad je kvůli koronaviru velmi vytížený. Mohu o výpis požádat datovou schránkou?

  • Host chatu

    Tento výpis lze získat na stránkách ČUZK (https://cuzk.cz). Můžete ho zaplatit elektronicky.

  • Petr123

    Neplánujete rozšířit přehled dokladů, u kterých mi bude hlídána platnost? Např. rybářský nebo lovecký lístek, zbrojní průkaz atd.? Budou mi chodit emaily/sms s upozorněním, že se blíží konec platnosti?

  • Host chatu

    Odpověď viz předchozí dotaz.

  • Aleš K.

    Kolik se dnes u nás reálně využívá datovek?

  • Host chatu

    K dnešnímu dni jsme zřídili 1 097 770 datových schránek, z toho je 419 403 fyzických a fyzických podnikajících. A ročně se pošle přibližně sto milionů poštovních zpráv.

  • lucky

    Kde se datové schránky zřizují? Jenom na poště nebo jsou i jiné možnosti?

  • Host chatu

    Datové schránky se zřizují na kontaktních místech veřejné správy (tzv. CzechPOINT, seznam naleznete na https://czechpoint.cz). Pokud máte zřízenou elektronickou identitu (např. eobčanku) můžete si datovou schránku zřídit i elektronicky z domova.

  • David

    Mám funkční datovou schránku jako "podnikající fyzická osoba". Má nějaký význam zřizovat další datovou schránku jako "fyzická osoba", nebo mám stejné možnosti se stávající datovou schránkou?

  • Host chatu

    Postupně se snažíme, aby nebyl rozdíl mezi datovou schránkou podnikající fyzické osoby a fyzické osoby, protože pořád se jedná o fyzickou osobu. Do Portálu občana tak umožňujeme přihlašovat se i přes přístupové údaje podnikající fyzické osoby.

  • Zdeněk M.

    Dobrý den, datovou schránkou jsem odeslal vyplněnou a naskenovanou "Žádost o zápis dítěte do Mateřské školy pro školní rok 2020/2021". Tato žádost byla ze strany ředitelky MŠ odmítnuta, jelikož sken dokumentu v .pdf nebyl podepsán elektronickým podpisem. Chápu, že při podání přes e-mail, musí být tento podepsán zaručeným elektronickým podpisem, ale přes datovou schránku?

  • Host chatu

    Ne, nemusí být příloha elektronicky podepsaná. Pokud posíláte cokoliv přes datovou schránku, je to rovno elektronicky podepsanému dokumentu. Je to jeden z důvodů, proč existují datové schránky. Já zápis do 1. třídy řešil přes datovou schránku a škola po mě nic takového nechtěla.

  • machek

    Proč nejsou datové schránky občanům zřízeny automaticky např při vydání občanky?

  • Host chatu

    To je věčná a nekonečná diskuze, zda datovky povinně nebo ne. my se snažíme, aby si občan mohl datovku dobrovolně kdykoliv a co nejjednodušší cestou, tedy elektronicky zřídit. Zatím sázíme na svobodné rozhodnutí občana. Samozřejmě, kdyby všichni komunikovali s úřady elektronicky, tak by provoz veřejné správy podstatně zlevnil.

  • Zeus

    Nepřipadáte si někdy jako Sisyfos? Přeci jen usilovat o slazení tolika nekompatibilních systémů, rozličných zájmů a vůbec, z toho musí jít člověku hlava kolem.

  • Host chatu

    Věřte mi, je to velmi náročné prosazovat myšlenky digitalizace veřejné správy, ale kdybych nevěřil, že to má smysl, nedělal bych to. Popravdě, každý člověk má někdy chuť se na všechno vykašlat, ale tým, který mám, je velmi kompetentní a silný, a jsou to srdcaři stejně jako já.

  • Roman Andráš

    dobrý den, rád bych vám poděkoval za to co děláte a zároveň bych s erád zeptal, jak daleko je projekt tzv. bankovní identity? Jak se následně změní fungování egovernmentu? Předem děkuji za odpověď a držím vám palce!

  • Host chatu

    Díky za poděkování, často se to nestává :-). Aktivně pracujeme s bankovní asociací a bankami na procesu akreditace jejich elektronických identit a pevně věřím, že tak jak to umožňuje zákon od 1. 1. 2021, tak i ten samý den začnou fungovat první bankovní identity pro jejich klienty. Dle zkušeností kolegů z Dánska, znamenalo spojení digitálních služeb státu s bankovní identitou obrovský průlom ve využívání těchto služeb. Jednoduše očekáváme masivní zájem občanů o eGovernment.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov