Jak bezpečně nakupovat na e-shopech? Odpovídala Veronika Molčanová, vedoucí oddělení péče o zákazníky nákupního rádce Heureka.cz v úterý 10. 8. od 11.00

Chat je uzavřený10.08.2021 11:00

Veronika Molčanová působí v roli šéfa celého oddělení zákaznické podpory (Customer Succes oddělení) na české a slovenské Heurece od začátku roku 2020.

Ačkoliv žijeme v době, kdy je nakupování přes internet stejně běžné, jako v kamenných prodejnách, i tak se občas najdou nespolehlivé či nedůvěryhodné e-shopy. Stačí přitom znát základní triky s kterými je nakupování na internetu pohodlné, rychlé a hlavně bezpečné. Věděli jste, že od července jsou telefon, adresa a e-mail povinné údaje, které musí e-shop na stránkách uvádět? Jaké další změny budou pro e-shopy nově platit? A jak poznat důvěryhodný e-shop a nespálit se? Na dotazy ohledně internetových nákupů odpovídala Veronika Molčanová, Vedoucí oddělení péče o zákazníky nákupního rádce Heureka.cz v úterý 10.08. od 11:00 hodin.

Veronika Molčanová působí v roli šéfa celého oddělení zákaznické podpory (Customer Succes oddělení) na české a slovenské Heurece od začátku roku 2020. Před nástupem do Heureky sbírala mnoho zkušeností s různorodými dotazy a požadavky zákazníků i obchodních partnerů jako vedoucí mezinárodní zákaznické podpory v jednom z největších českých e-shopů s dětským zbožím Feedo.cz.

Chat

  • Marta z Ostravy

    Mám dávat na eshopech detaily mojech platebních karet? Sousedka řikala, že se to pak dá zkopírovat a zneužít, tak z toho mám trochu vítr.

  • Host chatu

    Dobrý den, platba kartou v e-shopech je rychlá a bezpečná metoda - pokud nakupujete u ověřených e-shopů, nemusíte se bát.
    Proto doporučuji dobře vybírat e-shopy - před nákupem si přečtěte recenze e-shopu, ideálně vybírejte e-shop s certifikátem kvality (např. Ověřeno zákazníky). Případně pro nákup využijte na Heurece oranžové tlačítko Koupit na Heurece. To budete mít jistotu, že je nákup garantován, a že nakupujete u ověřených a spolehlivých e-shopů.
    Jinak obecně, číslo karty nikdy neposílejte v sms zprávách, e-mailech nebo v jakékoliv další korespondenci. V případě, že si nejste jisti, je ani neukládejte ve svém prohlížeči. Přeji hezký den, Veronika

  • DENMARK

    V čem české e-shopy fungují bezvadně a v čem fungují hůře?

  • Host chatu

    Dobrý den, Česká republika patří mezi země s největším počtem e-shopů. Právě díky tomu, že je mezi e-shopy velká konkurence, nabízejí českým zákazníkům opravdu kvalitní služby a špičkový servis, dost často na vyšší úrovni než v okolních zemích (například v rychlosti doručení).
    Takovým českým specifikem jsou osobní odběry, které v zahraničí určitě nejsou tak rozšířené jako u nás.
    I když je vždycky prostor pro zlepšení, třeba v rámci nějaké automatizace a podobně, jsou české e-shopy na vysoké úrovni. Na druhou stranu se v tom množství e-shopů mohou občas objevit nějací falešní hráči - je tedy lepší před nákupem číst recenze a na jejich základě volit důvěryhodné e-shopy. Hezký den, Veronika

  • SK

    Jak kvalitní jsou podle Vás české e-shopy v současnosti obecně?

  • Host chatu

    Dobrý den, díky za dotaz. Už jsem naznačila v předchozí odpovědi - trh s e-shopy v Česku patří obecně k velmi vyspělým a kvalitním. Díky vysokému počtu e-shopů na českém trhu jsou jejich služby opravdu na vysoké úrovni. A je určitě potřeba říci, že v době lockdownu, kdy byl online prodej téměř nutností, se opět spousta služeb a procesů posunula kupředu a automatizovala. Mnoho zákazníků v e-shopech nakoupilo poprvé. A i díky kvalitnímu servisu ze strany e-shopů už u toho hodně z nich, alespoň částečně, určitě zůstane. Takže čeští e-shopoví zákazníci se mají opravdu dobře - české e-shopy patří ke špičce. Hezký den, Veronika

  • GF

    Jak je právnicky ošetřeno vše ohledně českých e-shopů?

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud se ptáte obecně na legislativu v oblasti e-commerce, tak to vychází do značné míry z běžných právních úprav, takže například - Občanský zákoník, Obchodní zákoník, Zákon o evidenci tržeb, Zákon o ochraně osobních údajů nebo Živnostenský zákon. A v neposlední řadě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob (GDPR). Ještě bych asi zmínila, že prodejci jsou ze zákona povinni uvádět v Obchodních podmínkách také informace o Mimosoudním řešení sporu se zákazníky (tzv. ADR). Kompletní informace najdete na příklad na webu čoi.cz nebo uoou.cz a dalších institucí. Hezký den, Veronika

  • Pavlik

    Jsou všechny e-shopy, které najdu na Heurece, bezpečné? Kolik lidí se musí spálit, abyste dali e-shop na black list?

  • Host chatu

    Dobrý den, pro ověření spolehlivosti e-shopu skvěle slouží služba Ověřeno zákazníky. V rámci této služby reální zákazníci e-shopu vyplňují po nákupu dotazník spokojenosti (hodnotí e-shop, píší recenze). A na základě těchto dotazníků získávají e-shopy certifikát Ověřeno zákazníky. Hodnocení je založeno na hodnoceních udělených za posledních 90 dní, aby bylo co nejaktuálnější. A pokud hodnocení významně klesne nebo pokud se u obchodu nahromadí negativní recenze, může být obchod odstraněn ze zobrazování produktů na Heurece.
    Obecně proto doporučuji vždy číst před nákupem recenze (nezapomenout se podívat na jejich stáří a také na to, jak na recenze, i třeba některé negativní, e-shop reaguje), případně využít možnost nákupu přímo na Heurece, kdy je nákup garantován (tlačítko Koupit na Heurece). Hezký den, Veronika

  • Doležal J.

    Pisete, ze od cervence jsou telefon, adresa a e-mail povinne udaje, ktere musi e-shop na strankach uvadet. Co z toho drive povinne nebylo?

  • Host chatu

    Dobrý den, původně bylo nutné mít uveden alespoň jeden kontakt - ať už se jednalo o email, telefon nebo kontaktní formulář na webu. Tato nová povinnost reaguje na zvyšující se podíl online tržišť (třeba Amazon), kdy nemusí být úplně zřejmé, kdo je prodejce a kdo zprostředkovatel. Proto by od července v obchodních podmínkách měla být kromě totožnosti prodejce uvedena adresa sídla, telefonní číslo, e-mailová adresa a – nad rámec evropské směrnice – i adresa pro doručování elektronické pošty (pokud ji obchodník má). Tato povinnost je krokem směrem blíže k zákazníkovi (spotřebiteli) - měla by mu zjednodušit možnost kontaktovat provozovatele e-shopu a domoci se práva. Hezký den, Veronika

  • Mirka S.

    Hezký den, uvažujeme s manželem o robotickém vysavači. Moc tomu nerozumíme, nevíme, jak vybrat. Cenově vychází lépe internet, je nám ale trapné vysosat rady z prodejců v obchodě a pak odejít..poradíte?

  • Host chatu

    Dobrý den, určitě zvládnete vybrat online - na Heurece. Pro zákazníky, kteří si nejsou s výběrem produktu uplně jisti, připravujeme konkrétní návody jak na výběr - nákupní rádce, kteří jim s výběrem konkrétního produktu poradí od A do Z. Pro robotické vysavače je to tento https://roboticke-vysavace.heureka.cz/poradna/jak-vybrat-roboticky-vysavac/.
    A doporučuji i potom při výběru e-shopu koukat na recenze, případně nakupovat prostřednictvím tlačítka Koupit na Heurece. Přeji správný výběr, Veronika

  • Aneta

    Mám vlastní e-shop na kterém prodávám ručně tvořené doplňky. Mám šanci dostat se do vyhledávače přes Heureku?

  • Host chatu

    Dobrý den, určitě ano:) Jednoduše váš e-shop na Heureku zaregistrujte a počkejte na jeho schválení. Potom doporučím obchod přepnout do PPC režimu, aby vaše produkty byly co nejvíce dohledatelné (zařadíme je do kategorií a vytvoříme jim produktové karty). Klidně nám napište (podpora@heureka.cz), rádi vám s nastavením obchodu pomůžeme a poskytneme více informací. Těšíme se, hezký den, Veronika

  • Zdeněk Smutný-735129777

    Koupil jsem dron od neznámého dodavatele, ten tnzeroval zboží tím způ-sobem, abych uvedl svoje tel. č.,že mi zavolá. Učinil jsem to ale přišel jme-novaný dron bez českého návodu a bez označení prodávajícího. U dronu je vadný motor a nyní nevím kam se mám obrátit s reklamací. Zboží jsem
    zaplatil dodavateli -PPL-.Dosud však nepřišla faktura-obchod se mi zdá podezřelý.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Smutný,
    mrzí mě vaše zkušenost, ale v tomto případě asi nezbývá, než se obrátit na Policii ČR, protože se s největší pravděpodobností jedná o trestný čin podvodu. Zároveň můžete informovat také ČOI - a víc v tuto chvíli udělat nemůžete.
    Určitě neuzavírejte žádné objednávky pouze po telefonu, ale nejdříve chtějte vše zaslat třeba emailem, abyste měl v ruce ‘důkaz’ o tom, s kým jste komunikoval. Doporučuju příště e-shop/prodejce prověřit - přečíst si recenze a hodnocení a koukat se na certifikáty kvality. Nebo, pokud to jde, nakoupit přímo na Heurece.
    I když se mezi obchodníky občas objeví nějací podvodníci, patří české e-shopy mezi ty nejkvalitnější a když si dobře vyberete, nemusíte se příště nákupu v e-shopu obávat. Držím palce a přeji hodně štěstí, Veronika

  • Dája

    Jak mám postupovat v případě, že e-shop mou reklamaci zamítnul??? (Neuznali mi přehřívání - vadu na žehličce na vlasy).

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud byl nákup uskutečněn přes tlačítko Koupit na Heurece není nic jednoduššího než se obrátit na nás, abychom se na to podívali a poradili mu další kroky, případně rovnou přistoupili k náhradě v rámci Garance nákupu.
    Pokud ne, nejprve bych zjistila důvod zamítnutí a potom např. na stránkách ČOI (průvodce spotřebitele) zjistila, zda vše proběhlo v souladu a správně, protože každý případ je individuální a vztahují se na něj různá pravidla.
    Je možné, že pokud se s e-shopem nelze domluvit, bude potřeba posouzení soudního znalce, případně bude nutná soudní cesta.
    Prodejci jsou však ze zákona povinni uvádět v Obchodních podmínkách informace o Mimosoudním řešení sporu se zákazníky tzv. ADR, zkuste využít. Více informací najdete třeba zde https://www.odbory.info/obsah/760/mimosoudni-reseni-sporu/15807. Hodně štěstí, Veronika

  • Petr

    Minulý týden na mě na Facebooku vyskočila Heureka soutěž o mobil, nový bych potřeboval. Nestihl sem reagovat, můžu se ještě zapojit?

  • Host chatu

    Dobrý den, v poslední době se na Facebooku nebo prostřednictvím SMS zpráv šíří podvodné soutěže ve jménu Heureky (ale občas i jiných společností). Proto předtím, než se do jakékoliv soutěže zapojíte, si nejprve na stránkách firmy ověřte, že daná firma soutěž opravdu pořádá. A určitě nikdy nezadávejte osobní údaje nebo údaje o kartě prostřednictvím sms nebo facebookových zpráv - dokud opravdu nemáte potvrzeno, že je soutěž ověřená.
    Abyste se nenapálili, zpracovali jsme pro vás krátké rady na to, jak takový typ podvodné soutěže poznáte: https://www.heurekashopping.cz/pro-zakazniky/pruvodce-heurekou/jak-poznat-podvodne-souteze. Případně nám vždy zavolejte na infolinku, poradíme vám. Hezký den, Veronika




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov