Jak funguje aplikace, která zachraňuje životy? Odpovídal autor aplikace Záchranka Filip Maleňák

Chat je uzavřený25.09.2017 14:00

Filip Maleňák.

Bez chytrého telefonu většina z nás neudělá ani krok. Máme v nich staženo nespočet aplikací od internetového bankovnictví přes Instagram až po jízdní řády nebo počasí. Některé jsou užitečné více, jiné méně, ale v případě nouze může být životně důležitá jen jedna - aplikace Záchranka. Jak funguje, kdo ji nejvíce stahuje a jaké novinky jsou v plánu? Ptejte se autora aplikace v pondělí 25. září od 15.00.

Sedmadvacetiletý rodák z Brna Filip Maleňák studoval lékařskou informatiku a ve své bakalářské práci chtěl řešit něco smysluplného. Nápad na aplikaci, která bude sloužit k "chytrému" volání na nouzovou linku 155, však měl takový úspěch, že velmi brzy zaujal řadu partnerů (v čele s Nadací Vodafone ČR, která je generálním partnerem) a stal se z něj projekt, který nyní pomáhá se záchranou životů. Po roce a půl od spuštění má Záchranku staženou přes 400 tisíc uživatelů a více než osm tisíc z nich ji již využilo naostro. 

Chat

  • Iveta

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda aplikace funguje i v místech, kde není dobrý mobilní signál? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, pro kontaktování tísňové linky 155 je vyžadován signál Vašeho operátora. V případě slabého signálu, kdy není možné odeslat Vaši polohu pomocí dat je generována SMS zpráva. Ta je na signál méně náročná než volání. Může se tedy stát i případ, kdy nebudete mít dostatek signálu k navázání telefonického hovoru s linkou 155, Vaše nouzová zpráva s polohou však odejde prostřednictvím SMS.

  • SK

    "Po roce a půl od spuštění má Záchranku staženou přes 400 tisíc uživatelů a více než osm tisíc z nich ji již využilo naostro. " Jsou obě tato čísla velká nebo střední nebo malá?

  • Host chatu

    Dobrý den, počet uživatelů, kteří aplikaci stáhli je již více jak 450 000. Když uvážíme, že aplikace nyní umožňuje stařžení jen v ČR, jedná se o skvělé číslo. V průměru z aplikace nyní volá od 20 do 40 volajících za den. To je ve srovnání se všemi tísňovými hovory malé číslo. Postupně však roste. Obecně je aplikace velkým úspěchem zdravotníků

  • SK

    Existuje nějaká konkurence aplikaci Záchranka u nás - v ČR?

  • Host chatu

    Dobrý den, Aplikace Záchranka je v současné době jedinou aplikací. Která je oficiálně garantována ze strany všech záchranných služeb. Naší partnerskou aplikací je Horská služba. Ta se však bude do aplikace Záchranka do konce tohoto roku také integrovat (zůstane však nadále zachována).

  • adf

    Má aplikace Záchranka nějaké nevýhody, chyby, nedostatky?

  • Host chatu

    Dobrý den, jako jeden řekněme nedostatek považuji to, že z aplikace například neslyšící nemohou psát textové zprávy - mohou jen specifikovat své zranění pomocí ikon. I na tomto vylepšení však chceme pracovat. Jinak aplikace nepřináší nevýhody - dispečer má komplexnější informaci o volajícím, jeho poloze atd. současně je spojen standardní hovor na linku 155

  • Jolana

    Dobrý den, jak jste na nápad přišel?

  • Host chatu

    Aplikace vycházela z mé studentské práce na VUT v Brně. Práce byla představena na konferenci záchranářů a po roce kdy se nic nedělo mne kontaktoval doktor Müller (Alfa-Helicopter) a nabídl spolupráci a pomoc s financováním projektu. Inspirací bylo dělat něco smysluplného jako bakalářskou práci. Mám blízko k firmě Per4mance vyvíjející informační systémy pro záchranky a při otázce, co by záchrankám pomohlo, jsem dostal odpověď – lokalizace volajících. Naučil jsem se tedy programovat pro iPhone a první verzi aplikace napsal.

  • Jana

    Chtěla bych se zeptat kolik životů už bylo díky vaší aplikaci zachráněno?

  • Host chatu

    Na základě volání z aplikace již vyrážela posádka pozemní nebo letecké záchranné služby ve více jak 1000 případech. Každý případ byl specifický, nicméně za každým je konkrétní příběh.

  • Eva

    Znáte osobně někoho, komu vaše aplikace zachránila život?

  • Host chatu

    Dobrý den, ano setkal jsem se například s neslyšícím uživatelem který aplikaci použil a jen díky lokalizaci a informací uvedené v profilu byl zachráněn. Příběh je také zmíněn zde: http://www.ceskatelevize.cz/porady/...

  • Karel

    Dobrý den. Jak často se setkáváte se zneužitím aplikace?

  • Host chatu

    Ke standardnímu zneužití systému ve formě nahlášení falešné události nedochází. Člověk, který by aplikaci takto zneužil je, na rozdíl od standardního volání na linku 155 které je anonymní, velmi lehce dohledatelný. Evidujeme však několik výjezdů, které byly způsobeny omylem. Například zde: http://www.zachrankaapp.cz/cs/co-mu... Proto je vždy nutné vyčkat na spojení s operátorkou tísňové linky, případně reagovat na zpětná volání a omluvit se.

  • Hanka

    Dobrý den,

    připravujete nějaké novinky v rámci vaší aplikace?

  • Host chatu

    Dobrý den, Od prosince bude v aplikaci připravena nová grafika reflektující zkušenosti uživatelů i záchranných služeb. Bude možné měnit velikost písma, lépe vkládat svůj profil. Současně bude do aplikace integrována i Horská služba, která informaci o Vaší poloze obdrží také, stisknete-li tlačítko nouze na horách. Přidáváme i popis toho jak se na horách chovat a kde jsou stanice Horské služby.

  • Tereza

    Dobrý den, zajímá mne zda aplikaci financuje stát? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, nikoliv. Aplikace Záchranka funguje nyní jen díky podpoře soukromých partnerů, kteří se filozoficky ztotožnili s její myšlenkou. Těmi jsou: Generální partner: Nadace Vodafone ČR Dále: Česká pojišťovna, iSetos Systém pak odborně podporuje Česká resuscitační rada, Asociace záchranných služeb, Horská služba, ZZS JmK a další Filip

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 52/2017 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Animáček

Top dívky

Popcorn

Interview SK

Exkluziv SK

Sedmička křížovky

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.