Jak mohou školy realizovat výuku online během karantény? Odpovídal Mgr. Jiří Nekola

Chat je uzavřený19.03.2020 10:00

Mgr. Jiří Nekola.

Jak mohou školy realizovat výuku online během karantény? Podaří se tuto výuku pro žáky rychle zavést? Bude online vzdělávání finančně náročné? Co musí učitelé vědět, aby tuto dálkovou formu zvládli? Jakým způsobem zajistit výuku i pro děti se sociálně nevýhodného prostředí? Nejen na tyto otázky bude odpovídat Mgr. Jiří Nekola ve čtvrtek 19. března od 10.00.

Mgr. Jiří Nekola se oblasti dalšího vzdělávání učitelů věnuje již 19 let. Aktuálně vede projekt SYPO v Národním pedagogickém institutu ČR, který nabízí učitelům profesní podporu i formou webinářů. Ve své praxi kladl vždy velký důraz na systémový přístup a podporu moderních technologií ve výuce. V minulosti vedl například úspěšný projekt CISKOM, který prostřednictvím e-learningů připravoval tisíce učitelů na společnou maturitní zkoušku. O profesním rozvoji učitelů říká, že je to nikdy nekončící proces, který má ovšem bezprostřední dopad na kvalitu učitelské práce. Při profesní přípravě musí člověk hledět nejen na to, jaká je společnost dnes, ale i jaká bude.

Chat

  • Erika

    Jak se vypořádat s online výukou v první a druhé třídě, kde je potřeba hodně různých názorných pomůcek pro všechny smysly dítěte, aby učivo co nejlépe pochopilo a zvládlo?

  • Host chatu

    V principu jde online vzdělávat jakoukoliv věkovou skupinu, tedy i malé děti. Malé děti jsou flexibilní a přizpůsobivé. Podívejte se například na množství výukových programů do tabletu, počítače nebo mobilního telefonu, kde se i malé děti mohou vzdělávat prostřednictvím her, písniček, skládaček atd. Doporučil bych také jako jako aktuálně velmi dobré řešení sledovat na České televizi projekt MŠMT: UčíTelka. Samozřejmě se jedná o nouzové řešení vyvolané vnějšími okolnostmi, bohužel názornost musí mírně ustoupit možnosti zpřístupnění obsahu on-line.

  • brona

    Jaký je kvalitativní rozdíl (obecně dle dostupných informací) mezi vzděláváním online (na dálku) a naživo?

  • Host chatu

    Domnívám se, že kvalitativní rozdíl mezi online vzděláváním a vzděláváním prezenčním není žádný ve výsledcích vzdělávání. Existují školy, které mají celé vzdělávací programy realizované pouze online formou a certifikáty, které udělují svým absolventům mají stejnou platnost jako certifikáty získané při prezenčním studiu. Co se liší je použitá metodologie. Abyste dosáhli při online vzdělávání srovnatelných výsledků, musíte této formě přizpůsobit i použité metody. Osobně se dokonce domnívám, že online vzdělávání může být v mnohém efektivnější než vzdělávání prezenční. Podle videokurzů jsem se naučil například rozebrat a opravit mobilní telefon bez jakékoliv předchozí průpravy: vyhovuje mi názornost, možnost vracet se o krok zpět, přizpůsobit tempo mých schopnostem a časovým možnostem. Nicméně správné nastavení online výuky vyžaduje lidské, časové i finanční zdroje.

  • Marta z Ostravy

    Jak dlouho si myslíš, že ta naše slavná karanténa pro školy bude trvat? Déle než měsíc?

  • Host chatu

    Nejsem epidemiolog, ale můj osobní odhad je, že bude trvat minimálně měsíc. Usuzuji tak na základě informací ze zemí, kde virus zaútočil dříve. A pak si také myslím, že je hlavně na nás, jak dlouho bude karanténa trvat. Čím víc budeme všichni odpovědní a budeme dodržovat pravidla karantény, tím rychleji nad koronavirem zvítězíme a budeme se moci vrátit do normálu. I děti se rády do školy vrátí, potřebují sociální interakce s vrstevníky, vidět se s kamarády ve třídě, hrát si s nimi venku.

  • Honza

    Co si mam pod pojmem webinar predstavit? Jak to funguje v praxi? Diky

  • Host chatu

    Představte si klasický seminář v učebně. Na začátku je často informační přednáška s prezentací a s názornými příklady, pak následuje diskuse lektora s účastníky, lektor pak dává studentům úkoly, účastníci poskytují lektorovi zpětnou vazbu třeba formou dotazníku. To vše se děje i při webináři, jen vše probíhá online formou. Je k tomu potřeba webinářový software, který běží někde na serveru a pak už jen webový prohlížeč na počítači, tabletu nebo mobilu. Lektor pochopitelně potřebuje i kameru a mikrofon, účastník může s lektorem komunikovat pouze formou online chatu. Jedná se o takzvanou synchronní online výuku, takže lektor i účastníci se v online prostoru setkávají ve stejném času a mohou spolu živě komunikovat.

  • Martin Štěpán

    Dobrý den. Jaký by jste mi poradil program aplikaci pro výuku v ZUŠ - obor kytara? Sám mám iphone, protější strana jak to bývá asi android (někteří možná také iphone). Jde mi o ta abych viděl já (iphone) a hlavně dobře slyšel protější stranu (asi android). Stačí připojení 2 lidé (já + jeden žák). Zkusil jsem to přes WhatsApp a celkem to jde. Možná ale existuje i něco spolehlivějšího, co funguje i s menšími nároky na internetové připojení? Já sám mám dobré, ale nevím co druhá strana. Děkuji

  • Host chatu

    Asi bych zůstal u toho WhatsAppu, mám s ním jen ty nejlepší zkušenosti a zdá se mi jako ideální řešení pokud nemá druhá strana iPhone a nemůže použít FaceTime jako vy. Ve své otázce zmiňujete to nejpodstatnější a to je konektivita. Reálné minimum na videohovor je mít upload cca 10 Mb/s. Když nemá druhá strana chytrý mobilní telefon, použil bych počítač s programy MS Teams nebo Zoom, oba jsou zdarma. Asociace pražských ZUŠ vytvořila zásobník vyučovacích metod online pro všechny obory, pokusíme se na toto téma odvysílat webinář.

  • Jiří

    Dobrý den,
    kolik hodin přes den by se měly děti správně učit? Předepsané učivo zvládnou rychleji než ve škole, kolik "vlastní" iniciativy bychom měli dětem věnovat?

  • Host chatu

    Záleží na konkrétním dítěti i na konkrétním, probíraném učivu. A také kolik času máte vy, jako rodič k dispozici. Mnozí z vás musí v tuto chvíli zvládnou tři role: práci z domova, práci školní kuchařky a práci učitele, to není pochopitelně jednoduché a na rodiče to klade nemalé nároky. Iniciativě se ale žádné meze nekladou, takže si můžete s dětmi společně třeba zacvičit, aby se neprotahoval jejich čas před obrazovkou na dlouhé hodiny a hodiny. Můžete si s nimi také něco namalovat. Teď je také vhodný čas na výsev různých rostlinek. Šití roušek je také dobrá bojovka. Komunikaci si děti mohou trénovat tím, že každý den zavolají babičce a dědečkovi a podělí se s nimi o zážitky.

  • shde

    Je prinosne deti ucit podle osnov, ale i podle sveho uvazeni (kdyz uz vysvetluju zlomky, tak s tim vezmu i desetina cisla)?

  • Host chatu

    Školy vyučují podle takzvaného školního vzdělávacího programu. A je lepší učit podle něj. Tyto ŠVP jsou vymyšlené tak, aby na sebe učivo smysluplně navazovalo, směrovalo k nějakému cíli a na jeho tvorbě se na škole zpravidla podílí několik pedagogů současně. Učivo má nějakou vnitřní logiku a nedoporučoval bych v tomto směru moc experimentovat.

  • Petra

    Dobrý den,
    jak by učitelé měli ideálně komunikovat? Máme právo třeba na nějaké osobní online konzultace?

    Děkuji a hezký den,

    P.

  • Host chatu

    Myslím, že všichni ředitelé školy tento úkol aktuálně řeší, protože nastavení komunikace školy s rodiči je záležitostí navýsost důležitou. Nabízí se zde několik možností komunikace od jednotného e-mailu, nějaké online komunikační platformy atd. Komunikace je pochopitelně pro všechny zainteresované alfa-omegou. Když jsme teď byli odstřiženi od možnosti se setkávat, potřebujeme najít nové stejně efektivní způsoby. Určitě to nemůže fungovat dokonale ze dne na den. Myslím, že je potřeba trpělivosti na všech stranách. Vžijme se do postavení učitele, který je dnes sice doma, ale vede online výuku, na kterou třeba nebyl zvyklý a je pro něj časově mnohem náročnější než výuka prezenční. A učí v několika třídách, takže počet komunikujících rodičů jde do desítek.

  • Xy

    Dobry den, jak tedy funguje ve skolach online vyuka v teto krizove situaci? Co je vsechno k tomu potreba? Je to nakladne?

  • Host chatu

    Online výuka probíhá především na platformách, které již mají ve školách instalované a snaží se je maximálně využívat. To jsou různé systémy elektronických žákovských, jejichž prostřednictvím se mohou zadávat úkoly, e-learningové systémy, například Moodle, který je zdarma a další systémy, které interakci žáka a učitele maximálně zjednodušují. Pořádáme na toto téma pro učitele webináře zdarma, které jsou zveřejněné na www.projektsypo.cz . Ve školách, které nemají zmíněné vybavení, využívají e-mailovou korespondenci; ta však vyžaduje domluvu, režim a organizaci, aby nedocházelo k zahlcení emailů učitelů, žáků i rodičů.

  • Jana B

    Co když jsou děti ze sociálně slabých rodin? Bude i pro ně dálkové studium možné?

  • Host chatu

    Dálkové studium pro děti, které nemají počítač, mobil nebo připojení k internetu, nemusí jít nutně o sociálně znevýhodněné, je možné ale komplikovanější. Školy například tisknou cvičebnice, pracovní listy a dávají je k dispozici rodičům k osobnímu převzetí před budovou školy. Hledal bych řešení, které by minimalizovalo osobní styk z důvodu karantény. Podobně dochází k převzetí vypracovaných úkolů.  Myslím, že pomoc těmto dětem je prioritou. Doufám, že nabídky pomoci od těch, co pomoci mohou, brzy přijdou. Solidarita je pro tuto chvíli to nejdůležitejší.

  • MBq

    Dobrý den. Musí mít na to učitelé nějaké speciální školení? Nebo co musí umět, aby mohli dálkové vzdělávání vůbec realizovat? Je to vhodné pro všechny školy?Děkuji a mnoho zdaru

  • Host chatu

    Pokud chtějí používat nějaké sofistikované řešení on-line výuky, pak ano. Ale i v případě, že tato softwarová řešení nevyužívají (nemají je k dispozici, neumí je používat), mohou využít běžné způsoby komunikace na internetu (jen je třeba přizpůsobit metodiku této výuky). Už jsem o tom mluvil, ale už v tuto chvíli běží několik aktivit včetně našeho projektu SYPO realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR, které nabízí učitelům v tomto směru podporu. Vysíláme každý den ve dvě hodiny na Youtube. MŠMT má nově zřízený web nadalku.msmt.cz. Vlna podpory, která se v tuto chvíli vzedmula, je úžasná.

  • Martin

    Pro jakou věkovou kategorii je distanční vzdělávání vhodné?

  • Host chatu

    Distanční vyučování je vhodné pro všechny věkové skupiny žáků, důležitá je forma a metody, které se využívají. Tyto musí být přiměřené a přívětivé. Je důležité dodržovat elementární zásady, aby nebyli žáci přetíženi požadavky pedagogů všech vyučovaných předmětů a bral se ohled na možnosti online dostupnosti žáků, kteří mohou být někde na chalupě v lesích. Nicméně je distanční vzdělávání obecněji vhodnější pro starší studenty, kteří již mají větší zkušenosti s obsluhou různých sofwarových online platforem a obecně jsou schopni se samozstatně vzdělávat z předaných distančních materiálů.

  • Mirek

    Je možné na dálku vyučovat všechny předměty?

  • Host chatu

     Ano, některé hůře, některé lépe. Zpravidla závisí na vybavení školy (hardware, software, pomůcky) a znalostech a dovednostech pedagoga. Jistá specifika má vyučování v ZUŠ, o kterém jsem už mluvil, kde je více zastoupena individuální výuka, a to zejména v hudebním oboru. Nicméně s jistým omezením je možné realizovat distanční vzdělávání i zde například formou sdílených nahrávek apod. Více například zde v doporučení Asociace ZUŠ: https://www.asociacezus.cz/ckfinder...

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov