Jak na vyvážený jídelníček a pitný režim o Vánocích? Odpovídala Hana Málková

Chat je uzavřený28.11.2018 13:00

Hana Málková.

Blíží se období Vánoc, kdy na nás útočí ze všech stran široká nabídka potravin i nápojů. Jak toto období zvládnout ve zdraví a bez zbytečných kil navíc? Je nutné hledat nějaké náhražky nebo si máme raději pochutnat na klasice? A jak se nenechat nachytat na rádoby zdravé potraviny a nápoje a poznat opravdu kvalitní a nutričně hodnotné výrobky? Na to vše se můžete ptát Ing. Hany Málkové. Host odpovídá ve středu 28. listopadu od 13.00.

Ing. Hana Málková absolvovala Vysokou školu chemicko-technologickou se zaměřením na kvalitu a bezpečnost potravin. Působí ve společnosti STOB, která se již dlouhou dobu zabývá redukcí hmotnosti se zaměřením na trvalou změnu životních návyků. Je spoluautorkou několika knih o výživě, internetového programu Sebekoučink a dalších pomůcek k rozumné redukci váhy. Je členkou České obezitologické společnosti, členkou Společnosti pro výživu a odborným garantem společnosti Vím, co jím a piju.

Chat

  • Milada

    Dobrý den, paní inženýrko, jaký olej doporučuje STOB na smažení řízků?

  • Host chatu

    Dobrý den, na krátké smažení na pánvi se hodí obyčejný řepkový olej, který je poměrně stabilní při vysokých teplotách, jakožto rostlinný zdroj neobsahuje cholesterol a má i příznivé složení nasycených a nenasycených mastných kyselin. Sádlo je například rovněž teplotně stabilní, ale obsahuje cholesterol, který během smažení může oxidovat a oxidované formy cholesterolu nepříznivě působí v našem organismu, z tohoto důvodu dávám přednost rostlinnému oleji. Je velmi důležité naučit se tuky správně používat, v praxi se často setkáváme s tím, že lidé si pořizují panenské oleje na všechny kulinární úpravy, což je špatně. Pro tepelnou úpravu volte vždy rafinovaný olej a panenské oleje si nechte do studené kuchyně (do salátů, pomazánek), případně na dochucení již hotových pokrmů. A asi by se na závěr slušelo zmínit, že smažení není úplně vhodná tepelná úprava, ale pokud nesmažíte denně a jedná se jen o výjimečné situace, jako jsou zrovna Vánoce, tak si smažené řízky bez výčitek dopřejte :-)

  • DIS

    Jak zvládnout Vánoce ve zdraví a bez zbytečných kil navíc?

  • Host chatu

    Vánoce by měly být především svátky klidu a neměly by vzbuzovat zbytečný stres a obavy z kil navíc. Pokud víte, že si o Vánocích chcete dopřávat trochu více, tak si klidně můžete "dovolit" kilo nebo dvě přibrat. Nemělo by to ale sklouznout do nekontrolovaného přejídání následovaného výčitkami. Pokud se vám každý rok stává, že přiberete více, než byste chtěli, je určitě dobré se zamyslet nad scénářem vašich svátku a chovat se letos jinak. Děláme-li pořád dokola ty stejné věci, nemůžeme očekávat jiný výsledek! Proto určitě doporučuji zamyslet se nad "kritickými" vánočními body a vytvořit si nový scénář. Každý má svou "Achillovu patu" někde jinde. Jeden se neubrání konzumaci cukroví, druhého lákají tučné uzeniny, pro třetího jsou kritické návštěvy, nadměrná konzumace alkoholu, sladkých nápojů nebo výrazné snížení pohybové aktivity. Proto se každý sám musí zamyslet nad svými svátky a vymyslet si scénář pro své konkrétní, kritické situace. Tomuto tématu se zrovna věnujeme tento týden v našem projektu Výzva 52 (do projektu se můžete zdarma zapojit na www.stobklub.cz), najdete tam návod k vytvoření vánočního plánu (i samotný plán ke stažení a vytisknutí), který vám pomůže zvládnout svátky v klidu a bez mnoha kil navíc.

  • BENED

    Co byste radila vegetariánům a veganům ohledně vánočních jídel?

  • Host chatu

    Vegetariáni i vegani by měli po celý rok důsledně dbát na to, aby byl jejich jídelníček vyvážený a obsahoval dostatečné množství všech potřebných látek. Nejinak by tomu mělo být o Vánocích. Pokud vaše otázka mířila, co například jíst při štědrovečerní večeři místo kapra s bramborovým salátem, tak v případě vegetariánství může například dobře posloužit bramborový salát s vejcem, u veganů je vhodné do salátu přidat i nějaké luštěniny, které salát obohatí o bílkoviny. Vhodným jídlem pro vegetariány je například i houbový kuba. Anebo není třeba se držet tradičních pokrmů, ke kterým budete hledat alternativy, ale můžete si připravit zcela jiný pokrm dle vašich obvyklých zásad (s tím, že si dopřejete třeba nějakou méně tradiční dražší surovinu, abyste se neochudili o výjimečnost vánoční večeře :-))

  • ANTI

    Co byste radila abstinentům ohledně vánočního pití?

  • Host chatu

    Nevím, jestli dobře chápu otázku. Pokud Váš dotaz směřuje k tomu, čím si máte o svátcích připít, pak doporučuji například nealkoholické víno, sekt či aperitivy, které jsou již běžně k dostání. Já osobně nevidím nic špatného ani na variantě, pokud si přiťuknete vodou s citrónem či s nějakým jiným ovocem, chcete-li svátečnější "drink". Pokud hledáte "celovečerní" náhradu, jaké nápoje pít na večírku či návštěvě místo alkoholických nápojů, doporučila bych vám při výběru hlavně hlídat obsah cukru v nápojích. Není vhodné pít velké množství slazených nápojů, jako jsou různé limonády, džusy nebo i ochucené minerálky. Vhodnou variantou tedy mohou být neslazené čaje, obyčejná voda (s citronem či jiným ovocem) nebo případně ochucené neslazené vody.

  • Mates

    Dobrý den, paní Málková. Co jste myslela těmi rádoby zdravými potravinami a nápoji? Máte nějaké příklady, abych si to mohl představit? Díky!

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za váš zvídavý dotaz. Trochu odbočím od vánočního tématu a vezmu to spíše obecně. Dnešní doba přinesla spoustu výživových trendů, směrů a iluzí o zdravých a nezdravých potravinách. Bohužel v pozadí se skrývá velmi často jen dobře provedený marketing. Na potravinách můžete najít mnoho "líbivých" sloganů, které mají ve spotřebitelích vzbuzovat dojem, že se jedná o zdravou potravinu. Populární jsou různá "zdravá" sladidla v podobě všech možných sirupů, "zázračné" soli, bezlepkové či bezlaktózové potraviny (pro zdravé jedince), raw produkty apod. Vždy je ale potřeba důkladně číst obaly potravin, sledovat složení a tabulku nutričních hodnot. Pozor bychom si měli dát zejména na rizikové živiny - sledovat zastoupení tuků, soli a aktuálně jedním z největších problémů je nadměrný příjem cukru. Cukr například přijímáme ve velkém množství v ochucených mléčných výrobcích nebo cereáliích, i když máme pocit, že jsou tyto potraviny zdravé. V případě nápojů jsou to zase džusy (které obsahují mnoho cukru pocházejícího z ovoce, se kterým to také není vhodné přehánět) nebo ochucené vody. Často se setkávám s tím, že klienti pijí místo limonád ochucené minerálky a vůbec si neuvědomují, kolik cukru za den v nich přijmou (v nedávné době vyšel na toto téma test https://www.vimcojim.cz/test-potrav... ) Proto bych ještě na závěr chtěla zdůraznit, abyste si v obchodě našli chvilku času a věnovali pozornost údajům na obale.

  • Darien

    Zdravím, paní inženýrko. Chtěl bych se zeptat, jak je to s takovou trochu "démonizací" tuků našich babiček a prababiček, tedy s máslem a sádlem - ať už normálně na chleba anebo třeba právě na vánoční pečení a smažení? Opravdu je to tak "špatné" a rostlinné tuky tak "dobré"? díky, D.

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za váš dotaz, diskuse okolo problematiky tuků v jsou v poslední době opravdu velmi vášnivé a setkáváme se s různými názory. Pokud bych měla odpovědět velmi jednoduše, pak nejlepší volbou je užívat vícero druhů tuků a olejů. Určitě neexistuje jeden nejlepší tuk, který se hodí používat vždy a všude. Každý tuk má své specifické složení a přináší nám něco jiného. Co je ale podstatné, je celkové množství tuku v jídelníčku, zastoupení mastných kyselin a jeho správné používání. Každý tuk či olej má jiné složení, které pak specifikuje jeho přínosy pro naše zdraví i jeho fyzikálně chemické vlastnosti, mimo jiné i tepelnou stabilitu. Často si tedy můžeme škodit právě tím, že tuky nepoužíváme správně a k těm účelům, pro které jsou určeny. Smažení na másle opravdu není vhodné, pokud, pak už se hodí ghí, protože neobsahuje mléčnou bílkovinu, jež se při smažení přepaluje. Problematický je zde ale obsah cholesterolu, ze kterého mohou vznikat za vysokých teplot škodlivé látky. Totéž platí i pro sádlo. Pokud tedy už tyto tuky používat, tak raději ve studené kuchyni a určitě v rozumném množství. Je potřeba vždy hodnotit jídelníček jako celek - tedy pokud v něm máte obsažené dostatečné množství příznivých nenasycených mastných kyselin (pocházejících například z ryb, ořechů a rostlinných olejů), můžete si klidně namazat na pečivo máslo. Pokud je ale jídelníček bohatý na tučné živočišné produkty (masné výrobky, tučné sýry apod.), už bych raději s máslem šetřila a dala přednost rostlinným tukům. S hodnocením jídelníčku (i zastoupením tuků a nasycených mastných kyselin) vám můžou pomoci i nutriční kalkulačky, například program Sebekoučink na www.stobklub.cz.

  • Lena

    Dobrý den paní Málková, jak vypadá štědrovečerní tabule u vás doma? A jak se vy osobně bráníte vánočnímu přejídání? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za hezký dotaz :-) Štědrovečerní tabule u nás vypadá poměrně tradičně - řídíme se pravidlem, které doporučujeme i naším klientům. Tedy, že není třeba vždy hledat nějaké náhražky a když je to jednou za čas, tak si můžeme bez obav dopřát i ten řízek nebo smaženého kapra s bramborovým salátem. Bramborový salát děláme trochu v odlehčenější podobě, aby "neplaval v majonéze", ale to jen z důvodu, že by nám takový salát zkrátka nechutnal. Vánočnímu přejídání se bráním velmi jednoduše - každoročně odjíždíme po štědrém dni na hory, kde cukroví (které mám ráda a rozhodně si ho nezakazuji) vyběhám na běžkách :-)

  • Barbora

    Dobrý den,
    většinou piju vodu z kohoutku, ale nemáte ještě nějaké doporučení na pití které je nutričně v pořádku? Třeba když jsi jdu zacvičit a vodu si musím koupit? děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, jak už jsem zmiňovala v některém z předchozích dotazů, pro běžný pitný režim je vhodné vybírat vždy neslazené nekalorické nápoje, tedy různé čaje, popřípadě vodu dochutit plátkem ovoce, okurkou nebo bylinkami. Pokud jste ale mimo domov, určitě je možné si vodu koupit. Dejte ale pozor na slazené limonády, džusy i ochucené slazené vody. Vhodné nejsou příliš ani vody slazené nekalorickými sladidly, je lepší si raději nezvykat na intenzivní sladkou chuť nápoje. Pokud nemáte chuť na obyčejnou vodu, pak můžete v obchodě vybrat i nekalorickou neslazenou vodu (např. Toma Neslazená).

  • Patrik S.

    Nedávno jsem někde četl, že tradiční kombinace příloh - maso a brambory, je, co se týče metabolismu - zásadně špatně, každé se jinak tráví atd. Naše gastronomie ale založená na přílohách. Jak to tedy vlastně je? Neptám se na dietu, ale spíš na normální každodenní stravování....

  • Host chatu

    Váš dotaz souvisí s tím, co jsem zmínila již v předchozí odpovědi, a to sice, že dnešní doba přináší spousty výživových směrů a tvrzení, jež jsou často mylná a v pozadí je více marketing než relevantní informace. Není žádný důvod oddělovat maso a přílohy, náš trávicí trakt je přizpůsobený na smíšenou stravu a dokáže ji strávit. Záleží tedy spíše na kvalitě daných potravin a nikoli jejich kombinacích. Volte tedy kvalitní maso (ideálně ne příliš tučné) a vhodné přílohy (ideálně celozrnné, případně zmiňované brambory, luštěniny apod.) a jídlo vždy doplňte dostatečným množstvím zeleniny, chybět by neměly ani kvalitní tuky. Takto by mělo vypadat vyvážené hlavní jídlo, které vás nasytí a dodá potřebné živiny. Pokud budete striktně vynechávat přílohy, může se vám v odpoledních či večerních hodinách stát, že budete trpět vlčím hladem a nejspíše vše vyvrcholí nadbytečnou konzumací sladkostí. Nicméně je to individuální a někomu může vyhovovat i strava s nižším zastoupením sacharidů. Vše je i o osobním pocitu, zkuste vnímat, co vám říká vaše tělo a spoléhejte na informace, které vám dává. Je to jistě přesnější než mnohé informace na internetu či facebooku apod.

  • Simona

    Dobrý den, máte nějaký tip, jak se vyhnout kocovině, i když nechci o svátcích úplně vysadit alkohol?

  • Host chatu

    Dobrý den, asi vám neporadím nic zázračného :-) Určitě je potřeba vybírat si kvalitní nápoje, nemíchat více druhů a hlavně to dostatečně prokládat vodou - zkuste tedy třeba dodržovat pravidlo, že ke každé skleničce vína vypijete i velkou sklenici vody, nebo pokud pijete pivo, tak že budete střídat jedno alkoholické a jedno nealkoholické (nebo vodu). Také je vhodné se před pitím dostatečně najíst. Problematické je také nárazové pití velkého množství alkoholu - lepší tedy pít raději častěji a méně, než měsíc abstinovat a pak tělu připravit šok :-) A nejlepším lékem, jak se s kocovinou vypořádat, je procházka nebo proběhnutí na čerstvém vzduchu (a samozřejmě dostatek tekutin, doporučit můžu i osvědčený vývar, který kromě tekutin dodá i minerální látky). Ale každý si zase musí vyzkoušet sám, co je schopný zvládnout a co mu nejvíce pomáhá.

  • Orfan

    Jaký je váš pohled na tradiční pokrmy českých Vánoc? Kapr, bramborový salát, řízky, cukroví, případně tedy i importovaný krocan, k tomu pivo a víno? A co pak to skokové povánoční lednové hubnutí? Ke sledování vánočních pohádek a pořadů si asi lidé taky nenakrájejí jablíčko...

  • Host chatu

    Já osobně mám Vánoce ráda a myslím si, že k ním patří i tradiční česká štědrovečerní tabule. Většina tradičních pokrmů se dá sice připravit i ve zdravější podobě (kapr pečený a ne smažený, odlehčený bramborový salát s jogurtem bez majonézy, zdravé alternativy cukroví), ale myslím si, že pokud máme rádi tu "klasiku", tak není nutné hledat náhražky. Štědrý den je jen jednou za rok a mnohem důležitější je tedy to, jak dodržujeme zásady zdravého životního stylu během celého roku. Vánoce bychom si tedy měli užít a netrápit se kilogramy navíc a vyčítat si smaženého kapra. A pokud smaženého kapra ani bramborový salát nemáme rádi, tak není nic jednoduššího než si vymyslet jiné vánoční menu, důležitá je vždy zejména naše osobní spokojenost. A povánoční hubnutí? Ano, Nový rok může být jistě krásným impulzem ke změnám, jen je potřeba změny plánovat racionálně, nepřepálit start a své cíle i dílčí kroky plánovat tak, aby bylo reálné, že je splníme. Musíme být opravdu sami přesvědčeni, že se chceme do nějaké změny pustit a ne se jen nechat strhnout okolím a nalákat se na zázračné diety. Vhodnější je raději zařazovat změny postupně, po malých krůčcích, kdy je mnohem větší šance, že u změny vytrváme. Pokud se chcete do takových postupných změn pustit, doporučuji vám zapojit se do našeho projektu Výzva 52, kde pro vás máme každý týden připravenou jednu malou výzvu. Projekt běží celý rok na stránkách www.stobklub.cz a bude pokračovat i v příštím roce.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 52/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Plus

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.