Jak s dětmi procvičovat jejich výslovnost? Odpovídala Eva Šimotová

Chat je uzavřený28.08.2018 11:00

Eva Šimotová.

V kolika letech by dítě mělo mít správnou výslovnost? Jak ji s dětmi procvičovat? Je nutné, aby při nástupu do první třídy zvládalo mluvit bez jakýchkoli řečových vad? Ptejte se psycholožky Evy Šimotové. Host odpovídá v úterý 28. srpna od 11.00.

Eva Šimotová vystudovala obor Psychologie - speciální pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Na Katedře psychologie složila rigorózní zkoušku z oboru Pedagogická psychologie. Dlouhodobě působí na pozici psychologa v pedagogicko-psychologické poradně. Absolvovala několik kurzů zaměřených na psychologickou diagnostiku i intervenci. Eva Šimotová také vyučuje na střední i vysoké škole, vede přednášky.

Chat

  • Saša

    Dobrý den,

    mám tříletého syna, který chodí do školky. Okolí mi říká, že mu není rozumět, neříkám, že je to nějaký rétor, ale zase tak strašné mi to nepřijde. Učitelky ve školce říkaly, že na logopedii je ještě brzy. Bojím se ale, aby si s ním ostatní děti nechtěly přestat hrát, protože mu nerozumí. V kolika letech je tedy vhodné navštívit logopeda?

  • Host chatu

    Dobrý den, Sašo! Souhlasila bych s učitelkami v mateřské škole, ve 3 letech je v mnoha případech na logopedii brzo, a to vzhledem k vývoji dítěte. V tomto věku ještě dítě neudrží pozornost, dlouhodobější řízená činnost ho rychle vyčerpá, spolupráce s logopedem je tak pro něj příliš zátěžová. Návštěvu logopeda ponechte na věk 4 let, kdy bude syn zralejší. Prostředí mateřské školy a kontakt s vrstevníky však mohou rozvoj řeči výrazněji podpořit. Stejně tak můžete i vy doma. Popisujte předměty a situace kolem Vás, komentuje činnosti, čtěte si jednoduchá říkadla a učte se je se synem nazpaměť, vyprávějte příběhy, popisujte obrázky, nechte syna vyřídit krátký vzkaz, pokládejte otázky tak, aby nestačilo odpovědět pouze "ano/ne". Uvidíte, zda se pokroky dostaví...

  • Lukáš

    V kolika letech by se tedy dítě mělo naučit správně vyslovovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Lukáši! Správná výslovnost závisí na typu hlásek. Jako první se dítě učí samohlásky (A, E, I, O, U) a hlásky M, B, P, D, T, N, J. Postupem času se přidávají hlásky další. Např. ale na chybnou výslovnost hlásek R a Ř má dítě z hlediska vývoje nárok ještě v průběhu 1.třídy, tedy mezi 6. a 7.rokem. Je však ideální, pokud kromě těchto rotacismů, je při nástupu do základní školy řeč převážně jasná, čistá a srozumitelná.

  • Mirka

    Co dělá dětem největší problémy při výslovnosti?

  • Host chatu

    Dobrý den, Mirko! Častým problém je neobratná motorika mluvidel. Děti nedokáží nastavit rty do správné polohy, jazyk je nepohyblivý, tuhý. Mluva se pak stává nesrozumitelnou, jednotlivé hlásky jsou zkomolené, řeč je artikulačně neobratná. Tento problém má ale širší kontext, a to obecně nižší úroveň motoriky (pohyblivosti) u dětí.

  • Marek

    Dá se poruchám řeči nějakým způsobem předejít?

  • Host chatu

    Dobrý den, Marku. Některé řečové vady souvisí s poškozením mozku v prenatálním vývoji, nebo i v pozdějším věku (krvácení do mozku, mozková mrtvice ad.), některé mohou být vývojovými vadami. Tam je prevence složitá. Co však může udělat každý rodič ve vztahu ke svému dítěti, je podněcovat vývoj řeči - často na dítě mluvit, dbát na to, aby se častěji vyjadřovalo slovy a ne gesty, vyprávět si, komunikovat s ním, být mu správným řečovým vzorem, vést ho k vyjádření vlastních myšlenek, přání a potřeb. Pro správný rozvoj řeči je rovněž potřeba rozvíjet i další schopnosti - sluchové a zrakové vnímání, motoriku ad. V rámci mateřských škol také v současné době často probíhá tzv. logopedická prevence, která je zaměřená právě na zmiňované oblasti.

  • Sandra

    Co by mělo dítě před vstupem do první třídy umět?

  • Host chatu

    Dobrý den, Sandro! Tzv. školní zralost dítěte zahrnuje mnoho oblastí - zralost kognitivní, sociální a emoční, pracovní, také určitou úroveň řeči a grafomotoriky. Něco je otázkou biologického zrání organismu a psychiku, něco pak otázkou sociálního učení. To, co by dítě mělo zvládat, je např. znát své jméno, adresu, mít jednoduchý přehled o přírodě a světě, ovládat základní barvy, napočítat do 10, poznat první hlásku/slabiku ve slově, napodobit a pojmenovat jednoduché geometrické obrazce apod. Důležité ale také je, aby dítě zvládlo po emoční stránce nové prostředí, kolektiv, požadavky školy, aby bylo psychicky odolné, zvládalo zátěž, kterou škola nese, dokázalo se prosadit, požádat o pomoc. Neměli bychom také zapomínat na to, že dítě by mělo být nastavené na činnosti školního charakteru, mělo by chtít poznávat a těšit se z nových dovedností a vědomostí.

  • Luděk

    Je nějaký "návod", jak by měl správný vývoj řeči vypadat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Luďku! Ano, můžeme mluvit o fyziologickém vývoji řeči, kdy kolem 2.měsíce dítě brouká, mezi 8. a 9.měsíce žvatlá (ta-ta, ma-ma), v 18 měsících vysloví 20-30 slov a 2-3 slova dokáže kombinovat. Ve dvou letech už činí slovní zásoba 200-300 slova dít mluví v jednoduchých větách. začíná také užívat množné číslo a minulý čas. V předškolním věku se pak rozvíjí především slovní zásoba, zdokonaluje se vyjadřování, gramatická a artikulační správnost řeči. při nástupu do školy by dítě mělo při komunikaci používat asi 3000 slov, což odpovídá hranic při běžné komunikaci.V tomto obdob také zvládá správnou výslovnost většiny hlásek.

  • Pepa

    Dobrý den, jaké důvody vlastně stojí za samotným vznikem vad řeči?

  • Host chatu

    Dobrý den, Pepo! Příčin může být spousta, závisí také na typu vady. Důvodem může být poškození centrální nervové soustavy, úrazy hlavy, nádory mozku, různá orgánová poškození (rozštěpy), v případě koktavosti ale také stres, psychické vypětí, nebo traumatická událost. Některé příčiny mohou být prostější, jako špatný mluvní vzor, prostředí, které nepodporuje rozvoj řeči a komunikaci s dítětem, neobratná motorika apod.

  • Jana

    Učitelky ve školce mi doporučily, abych s naším synem trénovala výslovnost. Nemluví špatně, ale je nepozorný a nesoustředí se na to. Viděla jsem, že existují různé pomůcky - pracovní listy, knihy, hry. Co byste mi doporučila jako nejefektivnější? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, Jano! Je fajn, když trénujete výslovnost a řeč obecně hravou formou. Někdy postačí se synem často mluvit, opravovat jeho výslovnost, vyžadovat snahu při artikulaci. Podporujte také motoriku, a to nejen motoriku mluvidel, ale hybnost celkově (jízda na kole, poskoky, obratnost při lezení, při kresbě atd.). Jak ale správně píšete, je také možné využít různé pomůcky. Na trhu je dostupné velké množství takových materiálů. Aktuálně některé logopedické pomůcky a pomůcky pro trénink jemné motoriky prodávají všechny HM Globus (a to dokonce s 20% slevou).

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.