Jak s dětmi v pohodě a v klidu zvládnout matematiku a český jazyk? Odpovídala Markéta Dvořáková

Chat je uzavřený25.05.2017 13:00

Markéta Dvořáková.

Špatné známky, nepochopení učiva a následný odpor k hodinám dvou hlavních předmětů základních škol mohou potrápit děti i rodiče. S blížícím se vysvědčením se může ukázat, že tenhle problém možná potkal i vaši rodinu či známé. Je šance v posledním měsíci školního roku procvičit látku a zlepšit školní prospěch? Existuje způsob, jak si matematiku přiblížit opravdu zábavně? Jak si poradit, když si ani rodiče nejsou v české gramatice jisti? Odpovídala specialistka na vzdělávání dětí a spoluautorka projektu Matika.in a Gramar.in Markéta Dvořáková.

Markéta Dvořáková absolvovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Věnovala se vzdělávání mimořádně nadaných žáků na jedné z pražských základních škol. V současnosti se věnuje práci s dětmi i mládeží v rámci efektivního využití jejich volného času. Zasazuje se o popularizaci matematiky a českého jazyka prostřednictvím zábavných webů Matika.in a Gramar.in.

Chat

  • Perner

    Dobrý den,
    jsem absolvent ZDŠ, UŠ elektro, mistrovské silnoproudé průmyslovky, slaboproudé průmyslovky,a nakonec VŠ technická kybernetika. Celý život jsme se učili různé konstanty a, b, kvadratické rovnice, kuželosečky, derivace, integrály ,limity atd. Ve své elektrotechnické praxi ve fabrice jsem nic z toho nepoužil, pouze NicholsonZieglerovo pravidlo. Zeptejte se klempířů na průniky a jak to počítají, nijak je to jen praxe, převzatá od jejich předchůdců. Takže matematikav praxi je jen pro matematiku. V.P.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Pernere ve škole se učí opravdu i znalosti, které se v běžné praxi nevyužijí. Děkuji za Vaši připomínku.

  • Přemysl Kadlec

    Dobrý den, jaký je váš názor na prosazování Hejného metody výuky matematiky? Osobně se domnívám, že tato metoda není lepší pro nadanější žáky, že maskuje rozdíly mezi dětmi a z její zavedení se možná těší matematicky podprůměrné děti a někteří z rodičů. Jsem zastáncem klasické matematiky. Nedovedu dost dobře představit, jak takové nové pojetí výuky matematiky by mělo vypadat (a dopadat) nejen na druhém stupni ZŠ, ale i na středních školách. Ani se nedivím, že prof. Hejný vůbec nepředpokládá, že by se z matematiky maturovalo.

  • Host chatu

    Dobrý den, Přemysle, matematika a nejen ta se učí různými metodami. Záleží především na osobě učitele, který si metodu předávání dovedností žákům vybírá. Pokud je s metodou vnitřně spojený, aplikuje ji správně. I k metodě Hejného se musí přistupovat tímto způsobem. Pokud ji učitel vyučuje se svým vnitřním přesvědčením, je tato metoda vhodná pro všechny skupiny žáků. Stejně jako i u ostatních metod je důležitá individualizace, přizpůsobení každému jedinci, a tu má v rukou opravdu jen učitel nehledě na volbu konkrétní metody. Otázku ohledně připravenosti žáků směřujte spíše na tým pana profesora Hejného. Děkuji za Váš dotaz a postřehy.

  • GF

    Jak obecně s dětmi v pohodě a v klidu zvládnout matematiku a český jazyk?

  • Host chatu

    Dobrý den, na takto obecnou otázku bohužel neexistuje jednoduchá odpověď. Ke každému dítěti je v první řadě potřeba přistupovat individuálně a nastavit mu osvojování těchto předmětů "na míru” jeho dovednostem. Obecně lze říci, že dokud se ze vzdělávání nestane rutina a něco, co děti nesnáší, lze je naučit v klidu tyto předměty zvládat. Na našem webu www.matika.in a www.gramar.in se snažíme dětem zprostředkovat znalosti s těchto stěžejních předmětů hravou formou právě tak, aby se pro ně nestaly strašákem a práce je bavila. Děkuji za Váš dotaz.

  • ANTI

    V současnosti se věnujete práci s dětmi i mládeží v rámci efektivního využití jejich volného času. Co to konkrétně znamená?

  • Host chatu

    Dobrý den, pracuji jako pedagog volného času v Domě dětí a mládeže v Praze. Děkuji za Váš dotaz.

  • WAR

    Je šance v posledním měsíci školního roku procvičit látku a zlepšit školní prospěch?

  • Host chatu

    Dobrý den, tato ambice není příliš reálná, tímto přístupem dosáhnete pouze toho, že Vaše dítě začne školu ještě více nesnášet. Pokuste se k tomuto cíli přistupovat komplexně od začátku nového roku. Vytyčte si s dětmi cíl, například zlepšit se o jeden stupeň, a k tomu postupně směřujte. Důležité je dítě nezahltit a nezničit jeho vztah ke vzdělávání. K naplňování cíle můžete vyzkoušet i naše weby www.matika.in a www.gramar.in. Děkuji za Váš dotaz.

  • WINTER

    Existuje způsob, jak si matematiku přiblížit opravdu zábavně?

  • Host chatu

    Dobrý den, neexistuje jeden správný způsob, každý má jiné zájmy, nelze tedy dát univerzální návod. My můžeme nabídnout náš web www.matika.in, kde se dětem snažíme hravou formou přiblížit jednotlivé matematické dovednosti. Děkuji za Váš dotaz.

  • SK

    Jak si poradit, když si ani rodiče nejsou v české gramatice jisti?

  • Host chatu

    Dobrý den, v dnešní době existuje velké množství nástrojů, které nám mohou usnadnit vyhledávání správných odpovědí i v oblasti gramatiky. Za sebe mohu doporučit k procvičování náš web www.gramar.in, kde najdete gramatické úkoly a také úkoly zaměřené na čtení s porozuměním. Děkuji za Váš dotaz.

  • Mortar

    Mají české děti v ČJ větší problémy s gramatikou, literaturou nebo slohem? A v matematice mají problémy více s aritmetikou nebo geometrií?

  • Host chatu

    Dobrý den, na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Každému dítěti dělá problémy jiná oblast. Stejně tak jsou jednotlivé oblasti u dětí i v jiné oblíbenosti. Děkuji za Váš dotazy.

  • Lovacoop

    Mohu se zpravnou gramatyku naucit i v dozpelosti?

  • Host chatu

    Dobrý den, věřím že soustavnou prací se lze doučit gramatiku i v dospělosti. Přeji hodně trpělivosti.

  • Klára

    Dobrý den.
    Je Gramar.in vhodná i pro dyslektiky? Děkuji za odpověď. K.J.

  • Host chatu

    Dobrý den, gramar.in je vhodná i pro dyslektiky, ale je potřeba, aby s těmito dětmi úkoly někdo z dospělých procházel. Pro děti s těmito problémy bych spíše doporučila aplikaci Včelka.

  • Gábina

    Dobrý den,
    zajímalo by mě, zda budete rozšiřovat stránku i pro studenty středních škol.
    Děkuji, Gabča

  • Host chatu

    Dobrý den, Gabčo, v plánu to určitě máme a postupně k tomu směřujeme, práce je to však po všech stránkách náročná. Kdybyste nám chtěla pomoct, případně znala někoho, koho by bavilo s námi spolupracovat, pošlete zprávu Matějovi a domluvíme se:) Děkuji za Váš dotaz.

  • Petra

    Dobrý den,
    jaký je váš názor na povinnou maturitu z matematiky? Všichni vždycky nadávají, že v praxi nic ze středoškolské matiky nevyužijí, ale odborníci zdůrazňují její význam pro rozvoj logického myšlení.

  • Host chatu

    Dobrý den, tato otázka by asi spíše směřovala na tvůrce maturit. Osobně si myslím, že maturita by měla být přizpůsobena konkrétním školám, tzn. aby žáci maturovali skutečně z předmětů, které souvisí s jejich oborem a dále budou znalosti z nich využívat i v oborové praxi. Děkuji za Váš dotaz.

  • Numero Uno

    Dobrý den,
    je o tuto metodu vyučování zájem i v ostatních zemích Evropy?

  • Host chatu

    Dobrý den, náš web matika.in aktuálně existuje v maďarské, italské, slovenské a anglické mutaci. Děkuji za Váš dotaz.

  • Linda

    Dobrý den, popularizace jakéhokoliv předmětu je samozřejmě záslužná, nicméně nemyslíte si, že je často o osobnosti pedagoga? Mojí dříve humanitně založené kamarádce tyto vědy na gymnáziu zošklivila profesorka tak, že nakonec maturovala z matematiky a fyziky. Není spíš nutné zamyslet se celkově nad systém českého školství - více chválit, zvolit individuálnější přístup apod? Děkuji Linda

  • Host chatu

    Dobrý den, Lindo to, co píšete, je pravda, u každého předmětu záleží na osobnosti pedagoga, díky němu si jej mohou děti zamilovat nebo naopak znechutit na celý život. O systému školství bychom zde mohly debatovat několik hodin. Formálně možná některé věci “jak by bylo lepší to dělat” podchycené jsou, nicméně vše opět záleží na pedagogovi a tím se vracíme na začátek :)

  • Petr

    Dobrý den,
    je skvělé, že se věnujete těmto projektům. Moc mi to imponujete, neměla byste zájem jít na schůzku:-)
    Děkuji za odpověď
    Petr

  • Host chatu

    Dobrý den, Petře, máte-li co nabídnout našim projektům, můžeme projednat možnost případné spolupráce.

  • Marcela

    Jak podle vás ovlivňuje dnešní žáky z hlediska českého jazyka používání mobilů (psaní sms, zkracování, nepoužívání diakritiky apod.)?

  • Host chatu

    Dobrý den, Marcelo, myslím, že vliv je v tomto případě velmi individuální a zálěží na každém dítěti. Samozřejmě ve školních písemných projevech se děti pravděpodobně snaží dávat si pozor, v soukromých projevech je to něco jiného. je třeba na tento fenomén v rámci vyučování upozorňovat a vychytávat individuálné problematická místa. Nicméně bych zde nehovořila pouze o vlivu na děti, ale i na dospělé.. Děkuji za Váš dotaz.

  • Danča

    Dobrý den, neplánujete rozšíření různých druhů "cvičení" třeba i pro mladší děti či naopak třeba pro středoškoláky - základní procvičení jenom těžší úlohy? Děkuji Vám za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, Dančo, rádi bychom rozšířili weby co nejvíce, bohužel nemáme prozatím dostatek času ani prostředků. Oba weby tvoříme coby parta nadšenců ve svém volném čase. Až získáme nějaké finanční prostředky a budeme moci přizvat do týmu další odborníky, do rozšíření se s radostí pustíme. Děkuji za Váš dotaz.

  • Ivan

    Musím říct, že ta čeština od vás nám opravdu pomohla. Zkušenosti s dcerou ukázaly, že výsledky to má lepší, než kdybych pracoval s učebnicí; to má okoukané ze školy. Požádal jsem naši učitelka, mrkla, že s tím pracovat můžeme. Ale matematika už nás tak nebrala. Nevím, nechystáte i něco jiného? Hodil by se přírodopis; zábavná cesta k poznání zvířat, kde co žije apod. Nebude?

  • Host chatu

    Dobrý den, děkujeme za kompliment, jsme moc rádi, když slyšíme pozitivní zpětnou vazbu. Matematika je z velké části založena na metodě pana profesora Hejného a vznikla především z potřeby rodičů a dětí o další procvičování takto zaměřených úloh. Rádi bychom rozšířili “rodinu” našich webů, bohužel nemáme prozatím dostatek času ani prostředků. Oba weby tvoříme coby parta nadšenců ve svém volném čase. Až získáme nějaké finanční prostředky a budeme moci přizvat do týmu další odborníky, do rozšíření se s radostí pustíme. Děkuji za Váš dotaz a postřehy.

  • Martina

    Dobrý den, paní učitelko. Ráda bych se zeptala, jak nápad vznikl? A druhá část mého dotazu - není to pro druhý stupeň už trošku infantilní? S vnučkou jsme se zaměřili prozatím na první třídu, baví to celou rodinu, jenom nám to přijde až moc dětské. Máte odezvu od dětí třeba čtrnáctiletých?

  • Host chatu

    Dobrý den, Martino, nápad vznikl z podnětu jednoho z nadšených rodičů, který je hlavní součástí tvůrčího týmu. Chtěl mě a mé kolegyni usnadnit práci při výuce a přišel s myšlenkou webu www.matika.in. Postupně přišla i čeština na www.gramar.in. Na webech se od této prvotní myšlenky udělalo velké množství práce a fungují již dva roky. A co se týká druhé části vašeho dotazu - weby byly primárně určené pro prvostupňové děti, odtud pramení i jejich vizuální podoba. Postupně nastal i přesah do druhého stupně. Tyto dva stupně, věkové kategorie, nelze v rámci jedné domény nikterak technicky odlišit. Prozatím v rámci druhého stupně nemáme dostatečnou databázi úloh, tudíž ani dostatečné množství řešitelů. Děkuji za Vaše dotazy a postřehy.

  • Janča

    Musím reagovat na paní Martinu výše :) :) U nás to baví nejvíc dědu - miluje matematiku. Ale syn s něčím nehne, a to je na matematiku dobrý, jen mu přijdou zadání divná. A děda má svůj přístup. Každopádně se u toho zabaví oba :) :) Možná by bylo dobrý dát cvičení i zadaná nějak jinak, tohle je často složité k pochopení.

  • Host chatu

    Dobrý den, děkujeme za pozitivní zpětnou vazbu. Matematika je z velké části založena na metodě pana profesora Hejného a vznikla především z potřeby rodičů a dětí o další procvičování takto zaměřených úloh. Odtud pramení i, jak píšete, “složité” zadání. U jednotlivých úloh jsou pro děti jen jednoduché instrukce, které jsou rozvedené podrobněji v pravé části stránky, doporučuji se na ně podívat. Děkuji za Vaše dotazy a postřehy.

  • Olga

    Nebudete na webu i soutěžit? Dost by mi to vůči dětem pomohlo, kdyby mohly něco vyhrát... Můžou vám třeba někam poslat obrázek? To se ptají pořád.

  • Host chatu

    Dobrý den, Olgo není v našich silách pořádat soutěže tohoto typu. Weby provozujeme ve svém volném čase a bez finančních prostředků, tudíž dětem nemůžeme za případné odpovědi ani nic nabídnout. Obrázky nám ale mohou posílat v kolonce napiš Matějovi/Grétce, případně na email, který je uveden v zápatí. Dnes a denně Matějovi a Grétce chodí desítky emailů od dětí, na které se snažíme odpovídat. Děkuji za Váš dotaz a postřehy.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.