Jak se staví obrovské modelové kolejiště a co je třeba udělat, než se mašinky rozjedou? Odpovídal Rudolf Pospíšil

Chat je uzavřený16.05.2018 15:00

Rudolf Pospíšil.

Proč se v roce 2008 rozhodl zapojit do projektu smíchovského Království železnic a jaká úskalí může takový projekt mít? Může modelové kolejiště zabavit i dívky? A proč v Království železnic mají i skutečnou tramvaj nebo autobus MHD? Jaký plánují další rozvoj? Ptejte se Rudolfa Pospíšila. Host odpovídá ve středu 16. května od 15.00.

Rudolf Pospíšil se v roce 2008 rozhodl pomoci splnit dětský sen bývalého kolegy, postavit velké modelové kolejiště, které by obsáhlo to nejzajímavější z České republiky. Poté, co se jim podařilo sehnat zajímavé prostory a investiční prostředky, bylo 1. července 2009 v Praze u Anděla otevřeno Království železnic pro veřejnost a od té doby tam postupně staví modelové zpracování krajů ČR. Zatím jsou zhruba v polovině, ale už tak to znamená téměř 600 čtverečních metrů modelového kolejiště, které denně 10 hodin provozují, a ročně přitáhne čtvrt milionu návštěvníků. Ale stavba modelových kolejišť je finančně velmi náročná, a tak se pokoušejí získat prostředky na další, tentokrát Pardubický kraj, také i kampaní na serveru HITHIT.cz

Chat

  • SK

    Máte radši TT, HO nebo M?

  • Host chatu

    Dobrý den, díky za dotaz, dovolil bych si jen malé doplnění, zřejmě šlo o překlep M namísto zamýšleného měřítka "N". Máme v Království zastoupena včechna uvedená, ale z ryze praktického důvodu provozujeme velká kolejiště v měřítku H0, tedy 1:87. Je v něm nejširší nabídka a modely (v našem provozu 10 hodin denně, 361 dnů v roce) jsou méně poruchové než např. N. Osobně jsme ale s bráchou měl jako malý doma TT z prostorových důvodů ;-)

  • DAYD

    Sdělte něco o serveru HITHIT.cz.

  • Host chatu

    HITHIT.cz je jeden z několika serverů, orientovaných u nás na komunitní financování nebo chcete-li crowdfunding. Je to skvělá věc, která umožňuje malým nebo začínajícím firmám či organizacím získat prostředky pro realizaci zajímavých nápadů. Některé si tam financování zajistí, jiné ne, ale máme s nimi skvělou zkušenost. Je tam prima parta mladých lidí, oddaných své práci a je radost s nimi spolupracovat.

  • SK

    Jste zatím zhruba v polovině, kdy to bude celé hotovo?

  • Host chatu

    Dobrý den. To je sice jednoduchá otázka, ale složitá odpověď... Popravdě řečeno je to přímo závislé na tom, jak se bude projektu Království ekonomicky dařit, ale výhledy jsou po mnoha velmi složitých letech optimistické. Projektová příprava a stavba průměrného modelového kraje zabere ca 9 měsíců, když jde všechno dobře, ale velkou část nakupujeme u malovýrobců v Německu, i když prostředky jsou, dodávky občas váznou. Odhadem bych uvedl zhruba 6 - 8 let, když všechno půjde opravdu dobře...

  • Petra

    Dobrý den, chystáte se do budoucna Království železnic rozšířit i o další kraje?

  • Host chatu

    Dobrý den i Vám. Ano, rozhodně. Cílem projektu je dostavět zjednodušený model všech 14 krajů ČR. Ze známých důvodů jsme se mírně řečeno "zasekli", ale postupně se stavíme na nohy a situace se zlepšuje. Je to jen otázka financí a času. Projekty, modeláře a prosto máme.

  • Michael Novák

    Zajímalo by mě kolik lidí pracuje na tom, aby bylo vše funkční a jak těžké je vyrobit mašinky a zajistit, aby se rozjely? Probíhají nějaké pravidelné údržby?

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za dotaz, možná Vás překvapí, že celé Království je 17 lidí včetně ředitele a paní účetní. Pokud jde o mašinky jako takové, ty nevyrábíme, ale tyto funkční modely lokomotiv a vagonů nakupujeme v Německu, kde sídlí většina dodavatelů. Samotný pohyb vlakových souprav po kolejištích je naprogramován a řídí jej počítače. Pro digitální řízení kolejišť využíváme zcela běžný program TrainController a digitální prvky LENZ. Komunikace funguje na IP protokolu a je to relativně jednoduché. Chcete-li k tomu zjistit více, podívejte se po internetu na digitální řízení modelových kolejišť. Jistě najdete hromadu odkazů. Lokomotivy je třeba udržovat běžným čistěním a pak pravidelný servis po určitém počtu odjetých hodin. Jen pro představu, jedna lokomotiva u nás denně najede cca 4,5 - 6 km.

  • Pavlína

    Proč tedy mají v KŽ mají skutečnou tramvaj a autobus MHD?

  • Host chatu

    Zdravím, Vás, Pavlíno. To je dobrá otázka ;-) Provozujeme Království železnic 9 let a po nějaké době jsme si uvědomili, že především menší děti vydrží u kolejišť jen chvíli a pak hledají nový podnět. Tam opět na chvíli a pak zase zpět ke kolejištím nebo do herny a podobně... Proto jsme instalovali funkční simulátory skutečných dopravních prostředků - máme tramvaj T3, autobus MHD Karosa, lokomotivu řady 141 (Bobinu) a motorový vůz řady 810. V nich běží projekce průjezdů skutečných tratí a především pro menší děti je zážitek hodně reálný a děti simulátory opravdu milují. Navíc, byť to není to nejdůležitější, jsou také našim příspěvkem k podpoře technických oborů. Snad alespoň někteří kluci nebo některé holčičky, které si u nás zkusí řídit tramvaj nebo vlak po čase projeví zájem o tuto důležitou a odpovědnou práci.

  • Míša

    Jak dlouho na projektu pracujete?

  • Host chatu

    Dobrý den, Míšo. Díky za dotaz, jsem u projektu od úplného počátku, kdy mě v létě roku 2008 oslovil ke spolupráci autor nápadu, Matěj Horn s tím, že by chtěl postavit obří modelové kolejiště a potřebuje někoho na marketing a komunikaci. Po krátkém rozmyšlení jsem do toho skočil s ním, protože mi to připadalo jako skvělý nápad a zatím mě to nepustilo ;-).

  • Pavlína

    Jaká je vaše nejhorší a naopak i nejlepší zkušenost během působení v KŽ?

  • Host chatu

    Dobrý den, Pavlíno, i Vám děkuji za zajímavý dotaz. Jakkoliv to bude znít jako klišé, nejlepší zkušenosti zažívám často, protože mj. často dělám i komentované prohlídky pro návštěvníky a tak vidím ty rozzářené dětské oči a pobavené úsměvy dospělých, když si všimnou některého ze stovek vtipných detailů v kolejištích. Děláme to pro děti a jejich spokojenost je to nejlepší, co nám "dobíjí baterky", protože jakkoliv je obsah práce zábavný, je to práce jako každá jiná a umí být někdy složitá... Z těch horších jsou to spíše nepříjemné události, např. když jsme byli několikrát vytopeni přívalovými děšti kvůli špatně řešenému odvodu odpadní vody z piazzetty na námi, obrovským šokem bylo oznámení ČNB a tři roky trvající intervence na kurz koruny k Euru - jsme čistí importéři a i nájem platíme v eurech. Skokově nám to zvedlo provozní náklady... naštěstí ale má člověk jako druh skvělý mozek, který časem ty špatné věci vytěsňuje a to je dobře.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov