Jak se v době home officu vyhnout nepříjemné bolesti zad a jak správně sedět u počítače? Odpovídak Róbert Pituch v úterý 9. března od 13 hodin

Chat je uzavřený09.03.2021 13:00

Ortoped Róbert Pituch.

V současné době koronavirové pandemie je stále více lidí nuceno pracovat v režimu takzvaného home office. Někteří jsou na tuto variantu připraveni více, někteří méně. Jak můžete vylepšit své pracovní prostředí a pobyt u monitoru i mimo něj tak, aby vám na domácí karanténu nezůstala "památka" v podobě bolavých zad?

MUDr. Róbert Pituch

Narodil se v roce 1983 ve slovenském Bardejově, vystudoval 3. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. V roce 2015 získal atestaci v oboru Ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí a s touto oblastí medicíny spojil i svou následnou profesní dráhu. Zaměřuje se především na náhrady velkých kloubů (kolena, kyčle a ramena) a artroskopické rekonstrukční výkony. V současné době působí v Nemocnici Rudolfa a Stefanie Benešov.

Chat

  • ANTI

    Je dobré používat klekačku?

  • Host chatu

    Klekačka může být prospěšná protože pomáhá při sezení udržovat páteř v napřímeném stavu a udržovat svalstvo páteře ve správném napětí. Nutí Vás sedět správně. Né všem ale bude vyhovovat. Jistě nebude vhodné sezení přehnaně dlouhou dobu. Pokud máte implantovanou endoprotézu kyčelního či kolenního kloubu, nebo trpíte výraznou nadváhou může napapak klekačka klouby spíše poškodit. Všeho s mírou.

  • SK

    Jaké je nejvhodnější sezení u PC z hlediska ortopedie?

  • Host chatu

    Sed u počítače by měl vypadat , že je možno židli nastavit výškově ta aby kolena a kyčle mohli být ohnuty zhruba v pravém úhlu. Lokty by neměly být opřeny o stůl ale pouzte o předloktí. Výška monitoru by měla být ideálně v úrovní očí a umístěna by měla být před pracujícím a nikoliv na straně. To by mohlo pomoci aby nedošlo k přetěžování svalstva páteře.

  • Marta z Ostravy

    Já sem se včera dívala na televizu a tam řikali, že špatné sezení může způsobit až totální endoprotézu. Myslíš si, že je to skutečně možné?

  • Host chatu

    Pouhé samotné špatné sezení by jistě nemělo způsobit poškození kloubů v také míře aby bylo nutno implantovat náhradu kloubu. Jistě ale může být jedním z mnoha faktorů, které by mohli degeneraci a poškození kloubu urychlit. Celoživotní sezení s nohama "křížem" kolena zatíží. Ale jako jediný důvod poškození to jistě nebude.

  • Marcela

    Dlouhodobá, jednostranná, pro lidské tělo nevhodná zátěž musí mít nějaké záporné důsledky v podobě zdravotních potíží. S jakými nejčastějšími poruchami k Vám lidé přicházejí? Věnujete se osvětě - prevenci takových poruch? Přeji pohodový a radostný den.

  • Host chatu

    Samozřejmě jednostranné zatížení způsobuje přetěžování jednotlivých segmentů lidského těla. Je potřeba najít správnou míru zatížení a pokud toto není možné najít způsob jak přetížené části relaxovat. Balanc mezi zatížením a regenerací, který je v každém věku jiný musí každý najít sám. Obecně při tématu přetížení při práci na home office se jedná o prevenci nespávného sezení. Z možností prevence pak cvičení k uvolnění páteře, posílení hlubokého svalstva kolem páteře - např. jóga, balanční cvičení., atd. Pozor ale na nárazové náročné cvičení 1x týdně...

  • Marie K. Žatec

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na různé kolageny, které pomáhají kloubům. Doporučil byste mi něco? a jak často mám kolagen na klouby brát?díky

  • Host chatu

    Užívání kolagenu patří do skupiny konzervativní terapie při potížích s klouby ale také jako možnost prevence před větším plánovaným zatížením. Existují různé přípravky a jako doplňky stravy které jsou volně prodejné. Rozdělil bych je na kolagen v nativní podobě, který je užíván v malých množstvích a jeho úlohou je stimulace imunitního systému aby neodbourával vlastní kolagen ( a naučil se ho mít rád) a na přípravky , které jsou určeny jako doplnění množství kolagenu v kloubech. Otázkou je ale míra jejich vstřebatelnosti.
    Pokud se pro některou z těchto variant rozhodnete je ideální užívat cca 2x ročně po dobu cca 2-3 měsíců dle výrobce a doporučení.

  • Alena

    Jsem v šestém měsíci těhotenství a stále více mě bolí klouby, především kyčle a kolena. Co mi může pomoci?

  • Host chatu

    Vaše tělo se v průběhu těhotenství rychle mění. Zvyšuje se váha, postupně se zvyšuje elasticita vaziva která Vaše tělo připravuje na porod dítěte. Je potřeba rozumně tělo používat a přijmout již nižší možnost zatěžování. Zvláště kolena, kyčelní kloubu a dolní bederní páteř bývá často přetížená. Možností prevence jsou pravidelné správně dávkované cvičení, které pomůže v oblasti zad uvolňovat přetížené segmenty. Určitě bych v tomto stavu nedoporučoval cvičení typu dřepů a podobně...to potíže naopak zvýší. Suplementace výživy kloubů může být prospešná.

  • Petr

    Dobrý den, pane doktore. Myslíte, že je možné vylepšit kondici pohybového aparátu, především pak kloubů, i správným stravováním? Konzumuji, myslím, dostatek vápníku i vitamínu D v potravinách a také si denně vařím čerstvé maso-kostní dlouze tažené vývary, mj. kvůli kolagenu. Do toho zdravý pohyb. Stačí to jako prevence budoucích potíží a bolestí?

  • Host chatu

    Správná výživa je základ a pomáhá celému organizmu a nejenom kloubům a svalům. Strava by měla býti pestrá a měla by být v ideálním množství tak aby pokrývala vaši energetickou spotřebu. Vývary a "domácí kolagen" nebudou špatnou volbou. Takto nastavená výživa by mohla pomoct udržet klouby a svaly v dobrém stavu v návaznosti na váhu , formu zatížení a předešlé úrazy.

  • Veronika

    Dobrý den, je mi padesát let a poslední dobou mě začínají při sportování bolet klouby. Jaký sport byste mi doporučil, abych je nezatěžovala, ale přitom
    se nemusela cvičení vzdávat? A jaké sporty naopak kloubům nejvíce
    škodí?

  • Host chatu

    Ve věku kolem 50 let se již regenerační schopnost kloubu postupně snižuje a začínají se objevovat projevy degenerace. V případě potíží s nosnými klouby není vhodné "skokové" zatížení kloubu a je vhodnější běh nahradit např. jízdou na kole, či delší chůzí. Cvičení zaměřené na udržení dobré stability svalstva kolem kloubů je také velmi přínosné protože nestabilita kloubu pak vede k urychlení jejich degenerace. Nezapomínat také na cvičení hlubokých svalu kolem páteře, tam např. jóga je velkým přínosem. Podpora výživy kloubů může také pomoci.

  • Lucie K. Kolík

    Dobrý den. Moje maminka (59 let) má fyzicky velice náročné zaměstnání, jinak pohybu moc nedá, nesportuje a samozřejmě jí všechno bolí. V rodině máme i anamnézu artrózy (která ale nevím, nakolik je dědičná a nakolik ovlivnitelná životním stylem). Každopádně, s masážemi či rehabilitací jsem neuspěla a hlavně v dnešní době ani nelze, tak bych ráda mamince pořídila aspoň nějaké doplňky stravy, ona si sama nic nekoupí. Trošku jsem se do toho ponořila, ale absolutně se v nabídce na trhu neorientuji a nevím, podle jakých parametrů vybírat, jaký obsah účinných látek sledovat, pak je více různých druhů - je poměrně složité se v tom zorientovat a ani já nechci vynakládat zbytečné investice. Je to vůbec k něčemu? Díky za odpověď

  • Host chatu

    Věk, náročná práce a málo jiného pohybu již postačuje k tomu aby se postupně bolestivost nosného skeletu a zad začaly projevovat. Chybou je myslet si, že masáže a RHB by mohli udělat zázrak. RHB by měla maminku navést na správnou cestu cvičení a to pak musí "odpracovat" již sama. V předešlých odpovědích byl popsán účinek kolagenu. Další možnosti jsou preparáty typu Chondroitinsulfátu či Glukosaminsulfátu. Komerčních přípravků je popsáno mnoho. Jestli bych měl zvolit konkrétní přípravky tak např kolagen ( např Kamzík) po dobu 2-3M a poté Glukosaminsulfát ( Condrosulf 4OOmg nebo GS Condro ) na 2-3 měsíce. V kombinaci s pravidelným cvičením. Jestli potíže neustoupí pak navštívit specialistu ideálně v době zlepšení Covidové situace.

  • Vlastimil

    Pane doktore, trpím na hallux a začínají mě trápit i patní ostruhy. Jaké máte prosím zkušenosti s léčbou, ideálně nějakou neinvazivní? Operace typu "odsekávání" kosti mě neláká. Děkuji

  • Host chatu

    Patní ostruhy ( plantární ) jsou často pouze projevem špatného zatížení nohy při plochonoží. Jistě bych doporučovat konzervativní komplexní terapii. Ideálně ortopedické vložky, cvičení při plochonoží, RHB terapie - ultrazvuk, laser, rázová vlna atd . Zaměřit se na důvod rozvoje problému. "Odsekávání" je až poslední variantou.

  • Jan P., Hodonín

    Dobrý den, pane doktore, dost často se řěší kolagen na klouby, pleť, nehty apod. Jaký je rozdíl mezi těmito kolageny?

  • Host chatu

    Obecně již popsáno výše. Kolagen v nativní podobě, který stimuluje imunitní systém ve střevě a upravuje metabolizmus vlastního kolagenu v těle. Nebo druhá velká skupina je suplementace kolagenu jako doplnění množství kolagenu v těle. Efekt na vlasy, nehty bývá ale pacienty a zvláště pacientkami pozitivně hodnocen.

  • Blanka, Plzeň

    Je pro klouby lepší chůze nebo cyklistika?

  • Host chatu

    Při vyšší váze jistě cyklistika. Skokové zatížení nosných kloubů je jistě nižší.

  • Zdeněk, 45 let

    Mám nadváhu a začaly mě bolet klouby. Praktický lékař mi poradil, abych začal sportovat, ale právě při pohybu mě to bolí nejvíc a bojím se, že si tím klouby ještě víc zničím. Co s tím mám dělat?

  • Host chatu

    Obecně je potřeba upravit váhu. To ale pouhou úpravou stravovacích návyků někdy nelze provést. Pohyb je jistě potřeba. Doporučil bych ale nezačínat se sportovní aktivitou nijak živelně. Postupně přidávat cvičení dle toho jak to budete tolerovat. Pokud máte potíže s nosnými klouby tak pro Vás může být alternativou jízda na kole, chůze s hůlkama a pod. Cvičení na celkové zlepšení kondice a posílení hlubokých svalů trupu. Vše postupně a s mírou.

  • Dana. G. Plzeň

    Dobrý den, pane doktore, můj lékař mi doporučil jako prevenci bolavým kloubům přípravek Kamzík, je mi 43 let a pravidelně běhám 3x týdně 6 – 8 km. Je to správně? A co ještě bych měla dělat pro prevenci? Snažím se vybírat si vhodnou obuv…ta je asi také důelžitá, že?

  • Host chatu

    Jestli běháte pravidelně a Vaše tělo je na to zvyklé, pomáhá Vám to psychicky i fyzicky tak jistě pokračujte. V případě že máte aktuálně bolesti po běhu pak bych dočasně množství kilometrů snížil. Kamzík by neměl ublížit a naopak by mohl pomoci. Stran obuvi velmi doporučuji volit správně a ideálně si i nechat poradit. Existují prodejny specializované na prodej běžecké obuvi i s kombinací vyšetření stylu chůze a běhu a doporučení konkrétní boty...event i s individuální vložkou.

  • Hanka

    Dobrý den, pane doktore. Hraju volejbal a manžel zase fotbal a tenis. Jaké klouby podle vašich zkušeností trpí nejvíce při míčových hrách?

  • Host chatu

    Kolena, hlezenní kloubu a pak dolní bederní páteř.

  • Zuzana D.

    Co si myslíte o doplňcích stravy, které podporují zdraví kloubů?

  • Host chatu

    Můžou pomoci jako podpůrná terapie. viz výše.

  • SK

    Je vůbec home office ortopedicky v pořádku?

  • Host chatu

    V dnešní době jsme v situaci volby menšího zla. Každý nemá možnost doma si zabezpečit plnohodnotné pracovní prostředí. Jistě nedoporučuji pracovat 8hodin doma v ložnici s laptopem na kolenou v posteli. Ideálně je se snažit si pracovní prostředí uzpůsobit co nejvíce tak aby nebylo zdrojem zdravotních problémů. Jak správně sedět a pracovat viz výše. Držím palce.

  • Bosorka

    Krasny den, pane doktore. Budu-li se behem home office venovat jinemu pravidelnemu pohybu (napr. strileni ze vzduchovky s trenerem), muze mi to pomoct od pnuti a bolesti?

  • Host chatu

    Jistě to bude velmi přínosné k uvolnění spíše psychického stresu. Jen do toho!




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 3/2021 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Instinkt

Nebezpečné vztahy

Týden rozhovory

Týden speciál

Sedmička křížovky

Sedmička pro ženy

Sedmička pro maminky

Sedmička Krimi

Sedmička Extra

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.