Jak shodit přebytečná kila a jíst zdravě? Odpovídal expert na zdraví Pavel Suchánek

Chat je uzavřený08.01.2016 11:00

Pavel Suchánek.

Nejste spokojeni se svou postavou a rádi byste zhubli? Nejste sami! Zlepšit své tělesné proporce si totiž v roce 2016 přeje podle exkluzivního průzkumu agentury Médea Research pro TÝDEN téměř čtyřicet procent Čechů. Až daleko za hubnutím následuje například věnování se svému partnerovi či rodině (zhruba každý desátý Čech). I letos na nás přitom bulvární a life-stylová média chrlí jednu zázračnou a "osvědčenou" dietu za druhou. Jenže lékaři varují: v některých případech si můžete dokonce i natrvalo poškodit své zdraví. Na co si dát pozor? Přečtěte si odpovědi experta z Institutu dietologie a výživy Pavla Suchánka.

RNDr. Pavel Suchánek, absolvent Jihočeské Univerzity České Budějovice. Autor či spoluautor více než 50 odborných sdělení, několika publikací i kapitol ve 4 odborných monografiích. Odborné příspěvky jsou pravidelně přijímané jako přednášky na tuzemských i zahraničních odborných konferencích. Pavel Suchánek spolupracuje na několika mezinárodních projektech. V současnosti je členem České společnosti pro aterosklerózu, Evropské společnosti pro aterosklerózu, International Expert Meeting. Pracuje v pražském Institutu dietologie a výživy.

Chat

  • Mirek

    Dobrý den. Chci se vás zeptat na váš názor řešení gastronomie na základě ph moči, to znamená jíst pouze potraviny t.zv. alkalické. Nedochází tak k jednostranné výživě, která může i poškodit zdraví jako zase obrácený způsob překyselení.
    Proč se zapomíná na spojitost stravování s genetickým základem?
    Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, pH se hodně řeší, ale zatím nikdo neprokázal, že by tento postup měl nějaký zdravotní efekt. Na druhou stranu mezi "zásadotvorné " potraviny patří ve velké většině potraviny zároveň zdravé. Tak jako neexistuje prokázaný negativní efekt tzv. překyselení organismu a je otázka, zda vůbec něco takového existuje, protože medicína nic takového nezná... Můžeme mluvit o nižším pH moči, ale to nesouvisí s pH celého organismu.Takže efekt opačný tedy něco jako přezásaditění, je stejně nesmyslné tvrzení. Můžeme mluvit maximálně o zvýšení pH moči, které může ovlivnit například vyšší příjem minerálních látek apod. Naopak genetický vliv na řešení problematiky obezity, ale i dalších onemocnění, to je podle mne cesta budoucnosti, ovšem my již trochu s genetikou pracujeme, děláme rodinné anamnézy, zjišťujeme jaké nemoci měli rodiče, podle toho děláme návrhy jídelníčků, tak aby se tato onemocnění u potomků projevila co nejpozději, nebo ještě lépe vůbec. mám na mysli dietu proti vysoké hladině cholesterolu, dieta jako prevence nádorových onemocnění apod. A nově se objevily jednoduché domácí genetické testy, které ukazují na vhodnější složení stravy a vhodnější pohybovou aktivitu na základě analýzy genů, které mají na tyto oblasti vliv.

  • Hana

    Dobrý den, snažím se zhubnout, moje představe je 4 - 5 kg. I když dělám všechno tak jak by se podle různých studií mělo, váha zůstává stejná. Jídlo mám rozděleno do 5 porcí přes den, chodím cvičit 4 - 5 krát týdně (2x alpining, což je aerobní cvičení, jednou spinning a 1 - 2 krát týdně běhám 8 - 10 km, v létě jezdím hodně na kole + turistika jak v létě, tak i v zimě. Dělám něco špatně? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Nejprve je nutná analýza jídelníčku, pak by byla vhodná kombinace zda jídelníček odpovídá pohybové aktivitě, protože pokud jsem citlivější geneticky na sacharidy tak je musím omezit a mít k tomu jiný typ aktivity, než když je člověk citlivý více na tuky. Tedy nejprve si pište 21 dní současný jídelníček a pak je nutná jeho analýza odborníkem, nejde jen o množství energie jako celku, ale i o zastoupení jednotlivých žvin

  • SK

    Můžete prozradit na jakých projektech pracujete - mezinárodních?

  • Host chatu

    V současnost spolupracuji na počínajícím projektu zaměřujícím se na problematiku osteoporózy u sportující mládeže a jsem součástí týmu, který v rámci Evropy testuje úspěšnost a vliv na rizikové parametry civilizačních onemocnění v rámci Metabolic balance diety

  • WINTER

    Zlepšit své tělesné proporce si totiž v roce 2016 přeje podle exkluzivního průzkumu agentury Médea Research pro TÝDEN téměř čtyřicet procent Čechů - je to spolehlivý průzkum?

  • Host chatu

    Podle mne je to číslo daleko menší než ve skutečnosti, z našich průzkumů vychází že změnit postavu, hmotnost, tělesné proporce chce cca 85 procent žen a okolo 50% mužů, ale záleží na formulaci otázky

  • SPM

    Co si myslíte o osobě Rajka Dolečka?

  • Host chatu

    Podle mne to je člověk, který předběhl svou dobu, má hluboké odborné znalosti a téma obezity studuje desítky let. Je to určitě jprosím z mého pohledu jeden ze zakladatelů moderní obezitologie. Nikdy, pokud vím nedělal propagaci zázračných diet, doplňků stravy apod. Vždy tvrdil strava plus pohyb je základem zdravého životního stylu. Z dětství si pamatuji jeho pořady v televizi a podle mne by stálo za to je na obrazovku televize vrátit , udělat takové retro vysílání o obezitě a ukázalo by se, že měl ve velké většině naprosto jasné vize, které platí dodnes. Velmi si ho vážím. Kdyby přišel o třicet let později, tak je dnes obrovská mediální hvězda

  • Zdeňka

    Je pravda, že na hubnutí má vliv i stav naši lymfy? Nedoporučuje se káva s mlékem, že zahlení organismus a má to neblahý vliv na lynfu. Zvětšené břicho nemusí být obezitou, ale zavodněním organismu a to lze jedině správnou stravou bez mléčných výrobků a vepřového masa? Děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Otázky má dvě čísti - ano stav lymfatického systému je velmi důležitý, ze zkušeností s klienty víme, že ovlivňuje únavu, rychlost regenerace , ukazuje na možná zranění a počínající některá nemocnění, s lymfou a jejím stavem hodně pracujeme zejména u sportovců. Co se týká kávy a mléka zahlenění to je podle mne naopak úplný nesmysl (správněji pitomost). Jsem velkým zastánce zakysaných mléčných výrobků a nic nemám ani proti umírněné konzumaci libového vepřového masa . Zvětšené břicho je velmi často zejména o vnitrobřišním neboli intraabdominálním tuku a ten souvisí s nedostatečnou fyzickou aktivitou a velkým stresovým zatížením, které nekompenzujeme právě pohybem.

  • edna

    Dobry den, muze nejak posilovani nebo jine cviceni ci sport ovlivnit plodnost?

  • Host chatu

    Podle mých zkušeností může u žen nadměrná svalová ale i tuková tkáň mít negativní vliv an plodnost. Opakovaně se nám stalo, že po redukci 5 kg tělesné hmotnosti, žena která měla obezitu a trpěla neplodností, tak najednou bez problémů otěhotněla. Pozor to neznamená, že tvrdím, že lékem na neplodnost je hubnutí, ale tvrdím, že větší množství tělesného zejména vnitrobřišního tuku, může mít negativní vliv na schopnost otěhotnět. U mužů může mít tento tuk vliv na aktivitu spermií a třeba i na sexuální touhu...Takže ano cvičení může pomoci, zvýšení svalové hmoty vede k rychlejšímu metabolismu s ten k vyšší aktivitě ve všech oblastech života. Na druhou stranu minimum tělesného tuku, nebo kombinace velkého množství svalové hmoty a minimum tuku u žen může mít také negativní efekt,tělo nemá zásoby energie a "bojí" se otěhotnět. A pak je zde problém posilování a zneužívání dopingu pro růst svalové hmoty u mužů a tam jednoznačně prokázán negativní vliv na plodnost mužů, u žen ani nemluvě.

  • meluzina

    Zdravim! Co vsechno zjistim merenim tela podle vaseho pristroje a co dalsiho bych jako vas klient za sve penize dostal?

  • Host chatu

    Těch parametrů je opravdu hodně, množství svalů, tuku, vnitrobřišního tuku a to vše v nejvyšší možné přesnosti, používáme totiž světově nejpřesnější šestifrekvenční přístroj In Body 770 nebo máme i pro speciální aplikace zejména pro sportovce i šestifrekveční In Body S10. Co umíme navíc oproti ostatním je kostní hustota, stav lymfatického systému a zejména pak doporučení jak daný stav pokud je nějaký problém, řešit. Troufnu si tvrdit, že máme nejvíce změřených osob v ČR a tím největší zkušenosti s interpretací výsledků a nastavení doporučení, v tuto chvíli máme změřeno více než šest tisíc osob. V poradně máme i registrované nutriční terapeuty, takže pracujeme i s osobami již nemocnými. Více najdete na www.fitbee.cz

  • vanesa

    Opravdu je to s obezitou tak zle jak se pise v novem Tydnu a jaky nazor na to mate vy? Dokazete nas nejak srovnat s jinymi evropskymi staty?

  • Host chatu

    Bohužel opravdu je to tak zlé, podle mne je to ještě o kousek horší, zásadním problémem je dětská obezita, nebo spíše dětská neaktivita a pohybová negramotnost a z toho pramenící nedostatek svalové hmoty, nízká kostní hustota nadbytek tělesného tuku, zatím jen odhadujeme jaké bude mít důsledky pro zdraví, zdravotní pojištění atd. až tato generace dětí v současnosti mezi 12-14 rokem dospěje...Jsem mezi TOP 5 státy v Evropě u dopělých, v dětské obezitě si troufám tvrdit, že jsme v TOP 3

  • petr

    Dobre dopoledne. Chodi k vam i deti a jak jsou na tom podle vas deti se sportem. Jsem uz starsi rocnik a zda se mi ze od dob meho mladi se sportoviste vyprazdnila. Dekuji.

  • Host chatu

    Ano, pracujeme i dětmi a situace je velmi špatná a zatím se nezlepšuje, děti nemají potřebu sportování, ale je to podle mne o rodičích, pokud jsou neaktivní rodiče, nemají děti sportování a aktivní životní styl kde okoukat

  • Vladimir

    Jaky mate vztah k rychlemu obcerstveni? Napriklad MC opakovane tvrdi ze jejich jidla jsou vhodna i pro kazdodenni stravovani. Nechce se mi tomu verit. Dekuji

  • Host chatu

    Pokud budete vybírat správná jídla tak se i v rychlém občerstvení dá stravovat, problém je, že zdravější saláty a spol, tím, že se prodávají méně a mají krátkou expiraci, tak jsou výrazně dražší, než klasické hamburgry.Proto se i jí méně.Když si dáte salát s grilovaným masem tak to opravdu není zásadní problém z hlediska výživy. Osobně ale burgery v klasických fast foodech nejím, maximálně si tam dám kávu, občas zmrzlinu. Burgery si raději udělám sám, nebo na ně zajdu do specializované restaurace, ale to tak jednou za půl roku. Pokud si už dám fast food tak thai

  • jiri

    Moc prosim o odpoved. Jak se da zatocit s povislou kuzi na brichu po hubnuti?

  • Host chatu

    Cvičením, svaly kůži napnou

  • Libuna

    Je nutne pri fitness vyuzivat vyzivove doplnky? Celkem me desi jak vsichni ti panove ve fitku neco sypou :(

  • Host chatu

    Doplňků je hodně , ovšem my doporučujeme vlastně jen proteinové koktejly s rychlými bílkovinami po cvičení a pomalými pře spaním, jinak doplňky ke cvičení nepropagujeme. Vyzkoušel jsem NOx a ty mi připadaly funkční, tribulus a další naopak ne. Je to podle mne hodně individuální ,ale základem je mít kvalitní jídelníček a pak teprve řešit doplňky. A nezapomínejte je to také o obchodě a penězích.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 48/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Plus

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.