Jak správně reklamovat zboží a vyměnit nechtěný dárek? Odpovídal Martin Černý z dTestu

Chat je uzavřený07.12.2016 13:00

Martin Černý.

Vánoční období už dávno není časem klidu a pohody. Předzvěst zimních svátků s sebou přináší nákupy, dlouhé fronty a vybírání dárků. Obchodníci se předhánějí ve vánočních slevách a slibech o bezproblémové výměně zboží. Povánoční skutečnost ale častokrát bývá zcela jiná a po zaplacení nákladů na dárky sliby vystřídají výmluvy prodavačů a neochota zboží vyměnit. Na vše, co vás zajímá o reklamacích, odpoví v on-line chatu pro TÝDEN.CZ Martin Černý, ředitel organizace dTest, ve středu 7. prosince od 13.00.

Martin Černý se věnuje spotřebitelské problematice od roku 2006, kdy začal pracovat jako poradce. V roce 2009 nastoupil do dTestu, kde od roku 2013 zastává funkci ředitele společnosti. V současné době se zabývá rozšiřováním servisu, který společnost poskytuje, a prohlubováním aktivit v různých spotřebitelských kampaních.

Chat

  • Ivana

    Dobrý den, zakoupila jsem sprchovou hadici v prodejně řětězce. Mám kopii účtenky. Opakovaně chodím zboží reklamovat a vždy jsem dostala nové. Vrátit peníze mi odmítli se zdůvodněním, že potřebuji originál účtenky. Zboží vydží fungovat přibližně měsíc. Jak mohu postupovat, abych dostala zpět své peníze? Děkuji. anymp@email.cz

  • Host chatu

    Dobrý den, Ivano, originál účtenky není potřeba. Stačí prokázat zakoupení zboží u daného obchodníka. Např. i výpisem z platební karty (výpisem účtu). Při opakované vadě (3 stejné vady) máte nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Doporučujeme ale uschovat veškeré doklady o předchozích výměnách (reklamační protokoly). Přeji úspěšné vyřešení. Zdraví Martin Černý

  • ANTI

    "po zaplacení nákladů na dárky sliby vystřídají výmluvy prodavačů a neochota zboží vyměnit. " Jak často se toto stává?

  • Host chatu

    Dobrý den, bohužel tyto situace se v období Vánoc vyskytují ve zvýšené míře. Jak na naší poradně, tak ve službě pro mimosoudní řešení sporů - vasestiznosti.cz . Doporučujeme nechat si potvrdit "sliby" na dokladu o koupi - účtence apod - a předcházet tak této situaci. Pokud již taková situace nastane, je možnost využít konzultace zdarma i na naší poradně (299 149 009). Zdraví Martin Černý

  • DENMARK

    Jak správně reklamovat zboží o Vánocích obecně a jak vyměnit nechtěný dárek o Vánocích obecně?

  • Host chatu

    Dobrý den, postup při reklamaci je stejný po celý rok. Jiné je to ale u nechtěného dárku, pokud není zakoupený "přes e-shop" či uplyne lhůta 14 dnů od koupě, možnost výměny nebo vrácení dárku záleží na ochotě prodejce, popř. co Vám slíbil při koupi. Máme zkušenost, že větší množství kamenných obchodů nějakou možnost výměny nabízí. Ale je dobré si to určitě předem ověřit. Zdraví Martin Černý dTest

  • DIS

    " Obchodníci se předhánějí ve vánočních slevách a slibech o bezproblémové výměně zboží." Dělají to tak podle Vás všichni?

  • Host chatu

    Dobrý den, podle naší zkušenosti většina obchodníků před Vánoci (a často i krátce po Vánocích) využívá těchto marketingových nástrojů. Které ale mnohou být užitečné pro spotřebitele, což vítáme. Je ale vždy dobré si ohlídat jak dané sliby, tak zejména vánoční "slevy", co se jako slevy mohou pouze tvářit. Přeji úspěšný výběr dárků. Zdraví Martin Černý

  • Pavel Nedomyl

    Dobry den pane rediteli,
    co mam delat, kdyz mi prijde na dobirku zasilka, o ktere nevim a nechci ji prevzit? Mam to zaplatit a pak se domahat penez na obchodnikovi? Mohu zasilku kuryrovi odmitnout?

    Dekuji
    Pavel Nedomyl

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Nedomyle, pokud se jedná skutečně o nevyžádanou zásilku, pak je vhodné ji nepřebírat a dát obchodníkovi důrazně najevo, že si nepřejete zasílání takových zásilek (vzor dopisu můžete najít na našich stránkách dtest.cz). Jiná situace ale je, pokud je zásilka objednána, ale pouze byste si koupi rozmyslel. V takovém případě je vhodné zásilku převzít a od smlouvy co nejdříve průkazně odstoupit. Zdraví Martin Černý dTest

  • Tomáš Staník

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal, do kolika dnů mohu vrátit zboží, které jsem pořídil na firmu?

    Děkuji
    TS

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Staníku, pokud je zboží nakoupeno pro podnikatelské účely (tzv. na IČ), pak se na Vás "ochrana spotřebitele" nevztahuje a vše záleží, co jste si s prodejcem domluvil (předem), co Vám slíbil. Zdraví Martin Černý dTest

  • Tomáš Smutný

    V eShopu prodáváme použité elektronické díly. Zákazník je na to upozorněn. Ceny jsou na 20% nového zboží. Průměrné stáří zboží je 8 roků. Jak je to s reklamací tohoto zboží. Sami nevíme jak dlouho bude díl sloužit, kontakt na výrobce již nemáme. Na co má zákazník nárok.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Smutný, v takovýchto případech je vždy vhodná konzultace na naší poradně (telefonicky na 299 149 009), ve stručnosti u prodávaného používaného zboží lze zkrátit záruční dobu na polovinu (1 rok). Opotřebení odpovídající užívání nelze reklamovat, ovšem je nutné zákazníka plně informovat o jeho právech. Přeji příjemný den Martin Černý dTest

  • Samuel Dvorský

    Dobrý den. Jak je to s nakupováním na IČO? Proč mam zkrácenou záruční lhůtu? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Dvorský, s dovolením využívám dříve zodpovězeného dotazu - pokud je zboží nakoupeno pro podnikatelské účely (tzv. na IČ), pak se na Vás "ochrana spotřebitele" nevztahuje a vše záleží, co jste si s prodejcem domluvil (předem), co Vám slíbil. Ještě doplňuji, že na vztah podnikatel (vy) a podnikatel (prodávající) se pohlíží, jako na profesionální a žádná ze stran není tou slabší. Proto nepožívají "ochrany" jako spotřebitel. Zdraví Martin Černý dTest

  • Denisa

    Dobrý den, chtěla bych k Vánocům zakoupit jako dárek mobilní telefon, ale nevím, zda vyberu správně. Je možné ho po Vánocích vyměnit případně vrátit? Do kolika dní? Děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den, paní Deniso, pokud budete kupovat dárek přes e-shop, je možné zakoupené zboží vrátit (odstoupit od kupní smlouvy) do 14 dnů. Některé obchody však tuto zákonnou lhůtu prodlužují, případně "ne e-shopy" - kamenné prodejny - vycházejí zákazníkům vstříc a možnost vrácení zboží též umožňují. Je to ale vždy z jejich strany určitý "nadstandard" a je proto dobré si tyto podmínky ohlídat a případně nechat potvrdit. Přeji úspěšný výběr, zdraví Martin Černý dTest

  • Jana K.

    Dobrý den, Do kdy mohu vrátit zboží bez udání důvodu, jež jsem koupil na internetu? Kdo platí dopravu a jak mám postupovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Jano, do 14 dnů od převzetí zboží, pokud prodejce neposkytuje lhůtu delší. Dopravu k Vám Vám musí obchodník vrátit (ve výši nejlevnější odpovídající varianty dopravy, kterou nabízí). Dopravu zpět k obchodníkovi si hradíte sami. Odstoupit od smlouvy doporučujeme písemně (doporučenou poštou). Vzor naleznete na našich stránkách dtest.cz . Zdraví Martin Černý dTest

  • Lidka Korunová

    Dobrý den. Obchod mí odmitl přijmout zpět nahrané audio CD, které jsem omylem koupila dvakrát. Přitom jsem ho koupila na eshopu, kde bych měla mít 14 dní na vrácení ze zákona. Jenže podle jejich vyjádření se to na audio CDčka nevztahuje. Kdo má pravdu? Jaké zboží nemohu vrátit bez udání důvodu?

  • Host chatu

    Dobrý den, paní Korunová, CD a DVD není možné vrátit, pokud jsou vybalena z originálního obalu. Jedná se o výjimku z práva na odstoupení od smlouvy. Pokud ale není porušen originální obal (např. zatavená fólie), obchodník musí přijmout zboží zpět. Přeji příjemný den, Martin Černý dTest

  • Jan Šmerík

    Zdravím! Mohu reklamovat zboží koupené na e-shopu konkrétní značky také v kamenné prodejně stejné značky?

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, pokud se jedná o téže obchodníka (např. stejné IČ). Zdraví Martin Černý dTest

  • mAGDA

    HEZKÝ DEN PANE ŘEDITELI. U koho mohu reklamovat zboží koupení na zahraničním e-shopu? (koupil jsem si značkové sluchátka, které se prodávají i v ČR – mohu to vrátit kamenné prodejně této značky v ČR)?

  • Host chatu

    Dobrý den, Magdo, obvykle ta možnost není, protože v každé zemi se jedná o jiného prodejce (obchodní společnost). Tedy pokud se prodejce (v ČR) k tomu nezaváže. Aktuálně neexistuje něco na způsob EUROzáruky. Byť bychom to uvítali. Zdraví Martin Černý dTest

  • Petr Novák

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to s reklamací zvířat, když zjistím, že jsou například agresivní. Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Nováku, od účinnosti "nového" občanského zákoníku již zvíře není věcí, ale u reklamace se postupuje obdobně (jako u zboží). Zdraví Martin Černý dTest

  • Mirek Dzsitesky

    Dobrý den. Jak reagují výrobci na kritiku svých výrobků? Přijmou oprávněnou kritiku mlčky, nebo se snaží vždy o protiakci?

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Dzsitesky, děkuji za Váš dotaz. Po každém testu se ozve některý z výrobců. Někomu stačí pouze doplňující informace, některý by se "chtěl soudit". Máme zkušenost, že zahraniční výrobci jsou na spotřebitelské testy zvyklí a tudíž kritiku přijímají věcně. Např. po jednom testu výrobce sedačky sedačku "stáhnul z trhu" a přestal výrobek prodávat, dokud neodstranil nedostatky výrobku. My jsme za tyto konstruktivní přístupy rádi a vítáme je. Ostatně proto tu i spotřebitelské organizace a jejich testy jsou. Zdraví Martin Černý dTest

  • Kateřina

    Proč je u některých lidí nedůvěra ve výsledky testů dTestu? Vytváří názory typu "to je stejně zaplacený" kritizovaní výrobci, nebo jde jen o klasickou českou nedůvěřivost? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, Kateřino, ano, setkáváme se občas s názorem, že "je to stejně zaplacené", mohu Vás ale ujistit, že kdybychom si jeden test "nechali" někým zaplatit, je to v podstatě konec naší činnosti. Takže nesmíme ani jednou jedinkrát. Ostatně celá naše práce, práce mých kolegů a kolegyň i mých předchůdců, by tím byla zcela zničena. A toho jsme si všichni moc dobře vědomi a proto jsme někdy až moc "asketičtí" a některé nabídky spolupráce jednoduše odmítáme. Naši nezávislost - kromě i uzavřených smluv v rámci testování spolu s dalšími evropskými spotřebitelskými organizacemi - si velmi velmi hlídáme. Samozřejmě nejjednodušší útok je říci "je to stejně zaplacené", ale v takovém případě se ptám - a kým? My se konkrétní výsledky dovídáme až z laboratoří podle naměřených hodnot. Nezávislost je skutečně naše jedinečnost a proto si ji velmi chráníme. Zdraví Martin Černý dTest

  • Petra S.

    Dobrý den, koupila jsem jako vánoční dárek voucher na masáž. Jak bych měla postupovat, pokud služba nakonec nebude odpovídat inzerovaným vlastnostem? Kdo bude řešit nápravu?

    Děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den, Petro, pokud nejsme spokojeni se službou, je vždy vhodné namítat nedostatky ihned na místě, aby bylo prokazování snazší. Zdraví Martin Černý dTest

  • Jiřina Krásenská

    Dobrý den,

    ráda bych se zeptala, jakým způsobem mohu reklamovat zakoupený dárek přes e-shop, když zjistím, že e-shop mezitím přestal fungovat? Kam se mám v takovém případě obrátit?

    Děkuji
    JK

  • Host chatu

    Dobrý den, paní Jiřino, v takovém případě podle IČ doporučujeme v živnostenském rejstříku dohledat, kdo převzal závazky daného podnikatele. Pokud se s takovou situací setkáte, doporučujeme obrátit se na naší poradnu (299 149 009). Zdraví Martin Černý dTest

  • Karel Jelínek

    Dobrý den,

    po nákupu plastové hračky pro syna (2roky) jsme zjistili, že je hračka nevhodná pro děti do 3 let. Máme v takovém případě nárok na vrácení peněz?

    Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, Karle, pokud informace o vlastnosti výrobku (nevhodnost do 3 let) byla uvedena, není důvod výrobek reklamovat a žádat vrácení peněz. Pokud by informace byla zatajena, je reklamace na místě. Zdraví Martin Černý dTest

  • lord

    Dobrý den,

    v loňském roce se mi stalo, že jsem dárek zakoupil na e-shopu, který při objednávání několikrát na webu upozorňoval na 40 denní lhůtu pro vrácení nevyhovujícího dárku. Proto jsem dárek koupil s předstihem, ovšem po Štědrém dni, kdy nevyhovovala barva kávovaru, jsem začal věc řešit a bylo mi řečeno, že zákonná lhůta je 14 dní. Je napadnutelné toto klamné chování? Jak se prokazuje? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, Lorde, v takovém případe je vždy vhodné si daný slib zdokumentovat a pak slib vymáhat. Zároveň doporučujeme podat podnět České obchodní inspekci. Přeji příjemný den, zdraví Martin Černý dTest

  • Pavel K.

    Dobrý den,

    jak se to s reklamací oblečení, které jsem koupil manželce na e shopu, ale jí se nebude líbit nebo jí to bude příliš velké?

    Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, Pavle, do 14 dnů od převzetí zboží zakoupené na e-shopu je možné bez udání důvodu vrátit (odstoupit od smlouvy). Lhůta může být delší, pokud ji prodávající slíbí. Vzor odstoupení naleznete na našem webu dtest.cz/vzory. Zdraví Martin Černý dTest

  • Jaroslava Černá

    Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, jak postupovat při reklamaci produktů nakoupených přes slevové portály? Mám se obracet na provozovatele portálu nebo přímo na daného obchodníka? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, Jaroslavo, záleží na úpravě obchodních podmínek daného slevového portálu zda je prodávajícím slevový portál či jiná osoba. Reklamaci směřovat k prodávajícímu, postup je stejný. Zdraví Martin Černý dTest

  • Jaroslav Kulhánek

    Dobrý den,

    jak je to s reklamací víkendového pobytu koupeného přes slevový portál? Máme nárok na nějakou kompenzaci, když jsme nebyli spokojeni - realita (servis, vybavení pokoje, kvalita jídla) neodpovídala nabídce?

    Díky
    Jaroslav

  • Host chatu

    Dobrý den, Jaroslave, pokud nebylo dodrženo to, co bylo při pořizování pobytu slíbeno (proklamováno), můžete uplatnit reklamaci. Vždy je však lepší nedostatky řešit na místě, jelikož dodatečně je prokazování nedostatků složitější. Zdraví Martin Černý dTest

  • Jiří Hrubý

    Dobré odpoledne. Rozlepily se mi polobotky a to po měsíci od nákupu. Prodejce reklamaci nechce uznat. Argumentuje tím, že se jedná o pouhé opotřebení. Je jeho tvrzení opodstatněné? Předem děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, Jiří, jediný, kdo může závazně říci, jestli se jedná o opotřebení či vadu, je soudní znalec. Doporučujeme tedy se s některým spojit a domluvit si s ním podmínky posouzení. S posudkem (ve Váš prospěch) je pak možné trvat na vyřízení reklamace a v rámci reklamačního řízení požadovat i proplacení znaleckého posudku. S pozdravem Martin Černý dTest

  • Irena

    Dobrý den, v obchodě jsem zakoupila dárek pro rodiče k Vánocům. Ty ale hned po svátcích odlétají do zahraničí a vrací se až 10.1. Paní prodavačka mě ujišťovala, že to nevadí, že i tak ho budou moci případně vyměnit, jelikož mají kvůli Vánocům prodlouženou lhůtu. Myslíte si, že to bude opravdu možné, když bude obal nepoškozen? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, Ireno, tento slib doporučujeme si nechat potvrdit. Např. na účtenku, že bude možné zboží vrátit o po 10.1. Zdraví Martin Černý dTest

  • Jana Martiníková

    Dobrý den, zakoupila jsem si na e-shopu zimní bundu, která mi je velká a navíc nejsem spokojená s materiálem. Volala jsem tam a bylo mi řečeno, že jí musím zaslat zpět na jinou adresu a s reklamačním dopisem. Mohu se zeptat, co všechno by měl reklamační dopis obsahovat, když nechci výměnu, ale vrácení peňez, které jsem jim již zaslala převodem. Předem děkuji za odpověď. Jana

  • Host chatu

    Dobrý den, Jano, pokud požadujete vrácení peněz, pak "nereklamujte", ale užijte odstoupení od kupní smlouvy. To však musíte stihnout do 14 dnů od převzetí zboží. Vzor naleznete na dtest.cz/vzory. Pokud Vám lhůta uplynula, nezbývá než materiál reklamovat (velikost není důvod k reklamaci), popř. se zkusit s prodejcem domluvit např. na výměně za jiné zboží. Byla by to ale od prodejce dobrá vůle. Zdraví Martin Černý dTest

  • Tomáš Kubík

    Dobrý den. Koupil jsem si zimní bundu a zanedlouho se mi rozbil zip. V prodejně mi řekli, že mi bundu nevymění ale spraví rozbitý zip. To však dle slov prodavačky může trvat i tři týdny. Mohu požadovat rychlejší opravu? Přeci jen už je venku zima... Děkuji!

  • Host chatu

    Dobrý den, Tomáši, na vyřízení reklamace má prodávající maximálně 30 dní od jejího uplatnění. Zdraví Martin Černý dTest

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov