Jak Vám může Všeobecná zdravotní pojišťovna pomoci při řešení vašeho zdravotního problému? Odpovídal Jan Bodnár ve středu 21. dubna od 11 hodin.

Chat je uzavřený21.04.2021 11:00

Jan Bodnár,  regionální ředitel VZP

Jaké možnosti má pojišťovna při zajištění zdravotní péče ve vašem regionu? Může vám aktivně pomoci, pokud nedokážete najít lékaře? Jaké jsou střednědobé výhledy při zajištěné regionálních potřeb zdravotní péče?

PhDr. Mgr. Jan Bodnár, LL.M., regionální ředitel VZP

Jan Bodnár se dlouhodobě věnuje oblasti zdravotnictví a reforem zdravotních systémů. Několik let  působil jako ředitel Odboru Evropských fondů na Ministerstvu zdravotnictví ČR, kde se zabýval mimo jiné evropskou spoluprací a strukturálním financováním zdravotnictví, dále vedl Odbor strategických analýz a řízení rizik ve VZP ČR, nyní řídí největší regionální pobočku VZP ČR pro Prahu a Střední Čechy.

Chat

  • SK

    Jak VZP pomáhá invalidním důchodcům 3. stupně?

  • Host chatu

    Dobrý den,
    invalidní důchodce ve 3. stupni má např. snížený roční ochranný limit za započitatelné doplatky za předepsané léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely na 500 Kč, tj. suma uhrazená nad tento limit je mu vrácena na účet, nebo složenkou. Dále je možné čerpat příspěvky z fondu prevence. Více naleznete na: https://www.vzp.cz/pojistenci/vyhody-a-prispevky

  • DENMARK

    Má VZP nějaké výhody, programy pro psychiatricky nemocné osoby?

  • Host chatu

    Dobrý den,
    ano, nově od konce loňského roku podporujeme své klienty , kteří v této nelehké době mohou řešit své psychické problémy. Proto jsme zavedli příspěvek na psychosociální podporu ve výši až 7 000 Kč. Mimochodem se setkal s překvapivě velkým zájmem. Nyní tuto asistenci využívá již několik set klientů, více naleznete na: https://www.vzp.cz/pojistenci/vyhody-a-prispevky

  • War

    Zaplatila by VZP ČR invalidnímu důchodci (třetí stupeň) - lázeňský pobyt?

  • Host chatu

    Dobré dopoledne,
    lázeňská léčebně rehabilitační péče je hrazenou službou, je-li poskytována jako nezbytná součást léčebného procesu. Její poskytnutí Vám musí doporučit ošetřující lékař a potvrdit revizní lékař pojišťovny. Návrh na lázeňskou péči podává zdravotní pojišťovně Váš registrující praktický lékař nebo ošetřující lékař při hospitalizaci. Více podrobností naleznete na: https://www.vzp.cz/pojistenci/informace-a-zivotni-situace/lazenska-pece/potrebujete-se-lecit-v-laznich

  • Jan B.

    Dobrý den, pane řediteli. Příští měsíc jde do důchodu můj obvoďák, jak a kde si mám najít nového? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den,

    s hledáním praktického lékaře Vám rádi pomůžeme na kterékoli pobočce VZP. V seznamu smluvních partnerů VZP vyhledáme dostupné praktické lékaře a předáme Vám jejich kontakt.
    Potřebné informace naleznete také na stránkách Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb, kde si můžete prostřednictvím "rozšířeného vyhledávání" vyhledat ve svém okolí nejbližší praktické lékaře (výběr Obor péče: Všeobecné praktické lékařství). Ve většině případů jsou v "detailu" uvedeny i telefonní a jiné kontakty, smluvní pojišťovny atd. Více naleznete na: https://www.vzp.cz/o-nas/nejcasteji-resite/otazka/muze-mi-vzp-pomoci-s-hledanim-praktickeho-lekare<br />

  • Marta z Ostravy

    Myslíš si, že je u nás dostatek doktorů?

  • Host chatu

    Dobrý den Marto,
    statisticky je u nás více lékařů na 100 000 obyvatel, než by odpovídalo průměru v EU. Problém je spíše v jejich rozložení a struktuře, což může v některých lokalitách vyvolávat zvýšenou potřebu po konkrétních odbornostech. V ČR je také relativně vyšší počet lůžkových kapacit - oproti průměru EU, což se sice ukázalo výhodné v době pandemie, ale dlouhodobě to vytváří vysokou potřebu personálu pro nemocnice.

  • Eliášová

    Podporuje VZP vznik lékařských praxí v odlehlejších regionech? Pokud ano, tak jak. Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    ano, například díky bonifikačnímu programu VZP PLUS posilujeme prostřednictvím finanční bonifikace podporu poskytovatelů v lokalitách s omezenou dostupností a zároveň se snažíme aktivně vyhlašovat výběrová řízení na zajištění těchto praxí v oblastech. Pozitivně rovněž vnímáme spolupráci s jednotlivými místními samosprávami, které se leckdy snaží poskytnout další podporu například formou poskytnutí zázemí pro ordinaci, či bydlení za výhodných finančních podmínek.

  • Alex

    Už téměř 12 let chodím pravidelně na mamograf. Když jsem před lety začala, objednali mě u nás na poliklinice za měsíc, letos mi sestra při objednání řekla termín za 4 měsíce a ještě v sobotu dopoledne. Řekla, že toho mají hodně, v okolních městech mamograf zrušili, všechny ženy teď jezdí k nám, nesouvisí to v žádném případě s covidem, na to se nevymlouvejte. Takto si pane řediteli představujete dostupnost lékařské péče? Vždyť za ty 4 měsíce už může být pozdě? A co mi řeknete pak?

  • Host chatu

    Dobrý den Alex,
    nárok na preventivní mamografii za úhradu ze zdravotního pojištění je po každých dvou letech. Čtyřměsíční termín je nicméně opravdu velmi hraniční a rozhodně není běžný. Nevím, o jaký se konkrétně jedná region, ale čekací doby na objednání jsou obecně kratší. Ve Vašem případě bych si Vám dovolil doporučit, aby jste se obrátila na nejbližší pobočku VZP, kde Vám rádi pomohou s nalezením pracoviště s odpovídající čekací dobou.

  • Hana z Prahy

    Pane Bodnáre, nejsem spokojená se svou praktickou lékařkou a chtěla bych přejit k jinému lékaři. Jde to? Poradíte mi, jak mám postupovat a musí mi dát mou kartu? A případně jestli budu muset něco platit za tu dokumentaci? Předem děkuji za radu.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    ano, registrujícího praktického lékaře můžete změnit po třech měsících od předchozí registrace. Stačí si vybrat nového lékaře a ověřit si, zda má volnou kapacitu pro přijetí nového pacienta. Nový lékař s Vámi vyplní registrační list, který podepíšete. O další kroky se již nemusíte starat. Nově zvolenému lékaři je stávající lékař povinen předat všechny informace potřebné pro zajištění návaznosti poskytování zdravotní péče. Při změně lékaře či zdravotnického zařízení obecně ovšem nelze požadovat předání celé dosavadní dokumentace, ale pouze všech informací, které bude nový lékař potřebovat (například formou výpisu či fotokopie).
    S registrací u nového lékaře není spojen žádný poplatek.

  • Eva z Brna

    Dobrý den. V zahraničí je běžným standardem, že doktor komunikuje s pacientem přes počítač, plánuje se něco podobného i u nás? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den Evo,
    tzv e-Health je v českých podmínkách zatím na úplném počátku. V tuto chvíli funguje například e-recept, žádanky na vyšetření PCR COVID-19. Vše závisí na přijetí legislativních změn parlamentem ČR. Do komunikace pacient – lékař zdravotní pojišťovna vstupuje spíše z úhradového hlediska, nicméně již v tuto chvíli se ve VZP snažíme na případné změny připravit a vyvíjíme vlastní přístup. Každopádně VZP v této oblasti vidí do budoucna obrovský potenciál.

  • Vaše klientka

    Jsem pacientkou plicního oddělení a musím denně užívat léky. Mám nového lékaře a ten mi odmítá posílat e-recept SMS nebo emailem. Musím si ho vyzvedávat osobně. Co mám dělat? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    bohužel, do komunikace mezi pacientem a lékařem nemá pojišťovna možnost zasahovat. Záleží na konkrétní dohodě mezi pacientem a zdravotnickým zařízením. Dovolil bych si Vám doporučit osobní dohodu s konkrétním lékařem. Ne všichni důvěřují novým technologiím. Není také vyloučeno, že lékař trvá na osobním kontaktu z důvodu obavy, aby nedošlo ke změně zdravotního stavu, kterou by nedokázal při pouhém telefonickém kontaktu odhalit.

  • Jindra

    Dobrý den, už několik měsíců se snažím sehnat pro moji maminku zubaře v Praze. Všichni mi říkají, že mají plno, na koho se mám obrátit?

  • Host chatu

    Dobrý den,
    s hledáním stomatologa Vám rádi pomůžeme na pobočce VZP. V seznamu smluvních partnerů VZP vyhledáme dostupné stomatology a předáme Vám jejich kontakt.
    Potřebné informace naleznete také na webových stránkách České stomatologické komory, kde je k dispozici seznam zubních lékařů, kteří registrují nové pacienty, a přehled zubních pohotovostí v ČR. Více naleznete na: https://www.vzp.cz/pojistenci/informace-a-zivotni-situace/stomatologicka-pece<br />

  • Dotaz z Moravy

    Existuje nařízení vlády o nutnosti dostupného lékaře pro všechny obyvatele. Nemyslím si, že by bylo úplně naplňováno. A co Vy? Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    ano, pravděpodobně máte na mysli nařízení o místní a časové dostupnosti, kde je definována dojezdová vzdálenost a maximální doba objednání pro konkrétní odbornosti. Síť smluvních poskytovatelů VZP, která je mimochodem nejširší ze všech zdravotních pojišťoven, tyto parametry téměř ve 100% překračuje. Je možné se v případech, kdy se klientovi nedaří nalézt poskytovatele, obrátit se žádostí o pomoc přímo na svou zdravotní pojišťovnu.

  • Anna D.

    Moje obvodní lékařka měla vážnou dopravní nehodu a leží v nemocnici. Ordinace je zavřená, nikdo ji nezastupuje. Potřebuji léky a doporučení na vyšetření, ale vůbec nevím, na koho se mám obrátit?

  • Host chatu

    Dobrý den,

    v případě, že není sjednán zástup, se lze přeregistrovat k jinému lékaři. Další variantou je požádat jiného praktika, aby Vám poskytl potřebné zdravotní služby jako zastupující lékař (tato problematika je v rámci smluvních pravidel ve VZP metodicky upravena). Při případném neúspěchu je možné se obrátit s žádostí o pomoc na naše klientské centrum: info@vzp.cz .

  • Kamil, Kladno

    Pane řediteli, jak by se podle Vás mělo reformovat zdravotnictví v České republice? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den,

    o potřebě reforem zdravotnictví se hovoří již řadu let, dle mého názoru se většina odborníků shodne nad základním směrem, který by měl spočívat ve strukturální změně financování a revizi sítě. Konsenzus však stále nepanuje v otázce formy změn. Každopádně pokud vezmeme v úvahu demografické stárnutí obyvatelstva a spotřebu zdravotní péče je zřejmé, že v budoucnu bude potřeba úvahy o strukturálních změnách dotáhnout do konce.

  • Jaroslav

    Dobrý den,
    Jak máme postupovat když nám revizní lékařka VZP pro Brno a Vysočinu zamítla vozíček pro naši postiženou dceru. Měli jsme vyjádření naší paní neuroložky, fyzioterapeutky a radili nám i z ligy vozíčkářů o v vhodnosti vozíčku.(všichni výše uvedení naši dceru znají a dlouhodobě s ní pracují. Paní revizní doktorka, to zamítla od stolu aniž by naši dceru viděla. A doporučila nám vozíček, který byl údajně stejně dobrý ale téměř o polovinu levnější. Kde bere paní doktorka z VZP patent na rozum a ví co je nejlepší, když naši dceru neviděla ani na fotce.
    Předem děkuji za Vaši odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    bez podrobné znalosti Vašeho konkrétního případu Vám nejsem schopen zcela jednoznačně odpovědět. Nicméně indikace k přidělení invalidního vozíku jsou dány legislativní úpravou, která dává pojišťovnám povinnost hradit zdravotní pomůcky vždy v nákladově nejefektivnější dostupné variantě, která je v daném segmentu k dispozici. Revizní lékařka pravděpodobně nemohla postupovat jinak.
    Žádosti jsou projednávány ve správním řízení, je tedy možné se proti rozhodnutí samozřejmě odvolat k vyššímu stupni. Postupujte podle poučení v Rozhodnutí o zamítnutí žádosti

  • Matka Jirky

    Jsem hodně naštvaná matka. Syn musí čekat několik měsíců na vyšetření. Proč do Prahy jezdí tolik pacientů z celé republiky? Neměly být pražské nemocnice především pro nás Pražáky? Uděláte něco, aby se ta situace změnila? Díky!

  • Host chatu

    Dobrý den,
    každý pacient má právo volby svého lékaře a zdravotnického zařízení. V Praze je relativně vysoká hustota poskytovatelů zdravotních služeb, z tohoto úhlu pohledu je logické, že zdravotnická zařízení v Praze jsou využívána rovněž mimopražskými klienty. Je potřeba si rovněž uvědomit, že v Praze je také poměrně hodně koncentrována specializované péče například o pacienty se vzácnými chorobami. Vybudování takovýchto center v každém kraji by nemělo ekonomický, ale hlavně odborný smysl.

  • Dan

    Zajímalo by mě, jaké jsou čekací doby na odborná vyšetření v cizině ve srovnání s ČR? V nějakém pořadu jsem slyšel, že se na některá vyšetření čeká i 4 měsíce?

  • Host chatu

    Dobrý den,
    hodně záleží na konkrétní zemi a konkrétní péči, ale obecně lze konstatovat, že jsou čekací doby v ČR významně kratší než je v cizině běžné.

  • Samuel L.

    Dobrý den. Uvažuji o změně zdravotní pojišťovny. Přestěhoval jsem se do Prahy a má současná pojišťovna tu má velmi málo doktorů. Mohu někde najít, kteří doktoři mají smlouvu s VZP? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    ano VZP má nejvíce smluvních poskytovatelů v rámci celé republiky. Seznam smluvních poskytovatelů naleznete na: www.vzp.cz/poskytovatele/smluvni-vztahy/seznam-smluvnich-poskytovatelu-zdravotnich-sluzeb
    Váš zájem o registraci k VZP nás velmi těší, všechny potřebné informace k registraci naleznete na: www.vzp.cz/pojistenci/informace-a-zivotni-situace/jak-se-zaregistrovat-k-vzp

  • Julie

    Dobrý den,ráda bych se zeptala,jak je možné,že si někteří lékaři vybírají registrační poplatky (hl.gynekologové),přestože jsou smluvními partnery VZP. Každý rok pak vybírají poplatek i v řádech tisíců,jinak vás pak odmítnou ošetřit a to že nabízejí nadstandardní služby jako že vám sdělí výsledky po tel. nebo vás objednají po tel., zašlou recept atd. není dle mého názoru nadst.,ale základ provozování amb.Děkuji J.

  • Host chatu

    Dobrý den,
    registrační poplatky lékař nemá právo vybírat, stejně jako by neměl vymáhat na pacientovi tzv. „sponzorský dar“. Když však pacient „sponzorský dar“ uhradí, není v možnostech pojišťovny lékaře za to postihnout, protože situace se jeví jako souhlasný krok pacienta. Jestliže si pacientka chce připlatit za nadstandardní péči, pak je to věcí dohody mezi ní a ošetřujícím lékařem; ten však nikdy nesmí odmítnout poskytnout péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění. V gynekologické péči je z veřejného zdravotního pojištění hrazená veškerá pravidelná péče, zejména preventivní prohlídky, péče o těhotné, i všechny operační výkony související s gynekologickými obtížemi. Více k Vaší otázce naleznete na: https://www.vzp.cz/o-nas/aktuality/poplatky-u-gynekologa-nutit-vas-do-nich-nesmi<br />
    Moc všem děkuji za zaslané dotazy. Bohužel se mi jich v rámci daného časového limitu nepodařilo více zodpovědět.
    Ještě jednou děkuji a všem přeji krásný den a hlavně pevné zdraví.


Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 05/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov