Jak vzniká komiks? Odpovídal ilustrátor Michael Petrus

Chat je uzavřený15.01.2018 15:00

Michael Petrus.

Co je třeba umět pro to, aby se člověk stal profesionálním ilustrátorem? Jak vypadá kreativní trh pro ilustrátory a kreslíře? Jak nastartovat svou kariéru jako ilustrátor, grafický designér nebo jiný tvůrce? Jak vzniká komiks? Co je to digitální komiks 21. století? Jak mění český technologický startup svět komiksů?
Nejen na tyto otázky odpovídal komiksový ilustrátor Michael Petrus.

Michael Petrus je komiksový ilustrátor, kreativní mentor a spoluzakladatel výtvarně-technologického startupu Nanits. Před 10 lety začínal jako ilustrátor na volné noze. Jeho doménou byl komiks, se kterým prošel např. několikaletou spoluprací s časopisem ABC, projektem pro EXPO 2010 v Šanghaji nebo vydáním vlastní komiksového románu. Petrus kromě komiksově-technologického startupu Nanits spoluzaložil ilustrátorské studio profiKOMIKS, zabývající se kresleným marketingem. Nyní mimo jiné vede komiksové worskhopy a věnuje se osvětě a poradenství pro všemožné ilustrátory, designéry a další tvůrce, jimž pomáhá nakopnout jejich kreativní kariéru. Více najdete na jeho webu.

Chat

  • SK

    Dával jste do svých komiksů politiku?

  • Host chatu

    V našem studiu profiKOMIKS jsme zpracovávali příběh jednoho politicky angažovaného člověka komunální úrovně, který se nám líbil svým nenásilným pojetím. Ve svých komiksech jsem tato témata nezpracovával a pár jsem jich i z osobních důvodů odmítnul. Politickým tématům jsem se věnoval snad jen ve vzdělávací sérii pro Národní muzeum – šlo o historii Československa v letech 1918 - 1989.

  • ANTI

    Projekt pro EXPO 2010 v Šanghaji - nevadilo Vám, že jste Tím podpořil komunistickou zemi, komunismus?

  • Host chatu

    Vnímám tu věc celou úplně jinak. EXPO je světová výstava, které se účastní země z celého světa, aby sdílely se světem co se povedlo. Komiks jsem zpracovával pro český pavilon. Bylo mi ctí vyprávět příběh českého prof. Holého, který značně přispěl k boji s HIV. Stejně tak si nemyslím, že např. Barbora Špotáková podporovala komunismus, když soutěžila na Olympijských hrách v Pekingu.

  • ANTI

    Jaké máte komiksové vzory? Je komiks životní styl?

  • Host chatu

    Životní styl? Může být. Jsou lidé co komiksem, komiksovými filmy, propagací komiksu nebo komiksovým cosplayem, žijí. Mezi mé vzory vzory bych zařadil spíše světové umělce jako je Cary Nord, Dave McKean, Sean Gordon Murphy nebo Tim Bradstreet. Ale objevuji neustále nové, charakteristické tvůrce.

  • Michal

    Dobry den. Kde ma clovek zacit v nasich koncinach, aby se prosadil jako ilustrator komiksu?

  • Host chatu

    Když jsem s komiksem začínal já, obepisoval jsem různé časopisy, zda nehledají nějaký tématický komiks. Takhle jsem se dostal až do legendárního ABC, kam jsem pár let tvořil komiksové série. Připravoval jsem také léta vzdělávací komiksy pro Bridge Publishing. U nás je extrémně složité a náročné prosadit se jako čistě komiksový kreslíř a být za to slušně placen. Takových lidí jsou u nás jednotky. Na čistě komiksového kreslíře se člověk spíše časem prokreslí. Začal bych tedy tím, rozmyslet se zda míříte do komerční sféry ilustrace nebo na čistě komiksový trh. Oslovovujte nakladatele, nebál bych se zkusit i zahraničí. Můžete také zkusit ilustrátorské agentury. Důležité je mít kvalitní portfolio. Ideálně nějaký svůj vlastní komiksový počin, který ukázat nebo i nabídnout. To nemusí nutně vyjít, ale může to vést k jiné zajímavé práci. Těch cest je více a bylo by to asi na hlubší rozhovor.

  • ORKANO

    Je vhodne ucit se kreslit obkreslovanim jiz hotovych komiksu od profesionalu? Jake jsou nejlepsi postupy uceni se kresleni?

  • Host chatu

    Primárně ne, ale vlastně je to také cesta. Nejen já, ale spousta mých kolegů nebo světových tvrůců takhle začínalo. Je to ale spíše prvotní fáze, kde se kopírováním učíte jak komiks nebo kresba funguje. A že se toho tím dá vypozorovat opravdu hodně! Je ale třeba brzy přejít na vědomé učení se kreslení anatomie, perspektivy, práce se světlem a stíny nebo kompozicí. Musíte umět konstruovat kresbu z představy, popř. referencí, aby to skutečně vypadalo dobře a uvěřitelně. U tvorby komiksů je také nutné učit se principy vyprávění komiksem. K tomu může pomoci např. můj workshop Vyprávění Komiksem, který mám na Naučmese.cz.

  • PATA

    Přes všechny úspěchy, kterých jsi dosáhl (a já ti k nim samozřejmě gratuluji) si troufám tvrdit, že na kreslení osobních projektů ti už nezbývá žádný čas. Nechybí ti to?

  • Host chatu

    PaŤáku, chybí :) Sám si stále vybírám srdcové projekty, na kterých pracuji. Pravdou ale je, že přes všechny aktivity, které mě staví do jiných rolí (něco jako kreativní manager, art director nebo mentor), je na samotné kreslení málo času. Neberu to ovšem jako ztrátu, ale jako vývoj... A věřím, že se jednou k pořádnému kreslení zase vrátím. Ale bude to chtít hodně tréninku se posouvat zase dál.

  • Kristýna

    Dobrý den, Michale,
    předně Vám a celému týmu Nanits chci moc poděkovat za skvěle odvedenou práci! Vždyť kdo by býval řekl, že se "svět komiksu" takto zajímavou a pro čtenáře poutavou formou dá ještě někam posunout? Čtenářem Vašeho komiksu jsem nejen já, ale také žáci druhého stupně ZŠ, kterým jsem prolog Nanits promítla v rámci předmětu "Informační a komunikační technologie". To proto, abych je nejen navnadila na zajímavosti, co vše se dá prostřednictvím počítačových programů vytvářet, ale také je případně motivovala k dalšímu studiu. Váš komiks se u žáků setkal s obrovským úspěchem a musím říci, že na interaktivní tabuli je zážitek z jeho četby úžasný:). Ráda bych proto využila tento prostor a skrze ústa mých žáků a mě samotné bych se ráda zeptala na tyto otázky:
    1. Žáci by velmi rádi věděli, jak dlouho Vám trvalo komiks (řekněme např. část prologu) vytvořit?
    2. Dále se žáci velmi zajímali o to, jakou školu je zapotřebí vystudovat, aby se člověk mohl živit prací jako vy, tj. ilustrací? Doporučil byste konkrétní vzdělávací instituci?
    3. Já, jakožto pedagog, bych se Vás chtěla zeptat, zda nedisponujete informací o programu či webové stránce, jejímž prostřednictvím by si žáci velmi jednoduchou formou mohli zkusit komiks vytvořit?

    Děkuji a přeji Vám a "Nanitům" mnoho úspěchů!

  • Host chatu

    Dobrý den Kristýno, Co píšete mě moc těší! 1. Prolog těžko spočítat, protože se během toho řešil vývoj aplikace a vůbec forma, ve které bude moci komiks číst. Prolog má asi 20 panelů. První díl Nanits Chronicles má panelů cca 160 a ten trval cca 3 měsíce čistého času. Přece jen práce na tomto projektu je náročnější a odlišnější než na běžných komiksových sešitech. 2. Vzdělání na to vlastně není vůbec třeba. Většina mých kolegů jsou samouci. Včetně mě. Stěžejní je skvělá dovednost a dobré portfolio. Doporučit bych asi mohl např. Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara, kde je obor pro ilustraci i komiks. 3. Asi záleží jaký druh komiksu. Ale pokud se bavíme o nějakém vlastním komiksu (ne např. humorném tříokýnkovém stripu), tak je vždy třeba napřed komiks nakreslit a kde se potom složí nebo spojí s textem už je vlastně jedno (Photoshop, Manga Studio). Nejsem si teď vědom programu, který za Vás komiks postaví.

  • Den

    Přeji krásné odpoledne! :)

    Digitální kresbě se věnuji už nějaký ten pátek a nyní si pohrávám s myšlenkou, že bych začala dělat zakázky přes internet. V bio na Vašich stránkách jsem se dočetla, že jste si během vysoké tímto způsobem přivydělával, a tak by mě zajímalo, jestli se podělíte o nějaké tipy. :)) Co je potřeba, aby někdo na volné noze upoutal na trhu pozornost? Je zapotřebí vystudovat vysokou uměleckou, nebo se stačí spolehnout na svoje dovednosti? Začal jste se zakázkami pro české firmy, nebo jste se rovnou vrhl do zahraničích vod? Jaké zakázky například nebrat?

    Děkuji moc za odpověď a přeji hodně zdaru nejenom s Nanits, ale se všemi, současnými i budoucími, projekty! :)

  • Host chatu

    Zdravím Vás! Vzdělání není nutné. Každého v tomto oboru bude zajímat to, co umíte. Takže mít vykreslenou ruku a hodně natrénováno je základ. Zorientování na trhu může chvíli trvat. Doporučuji si říct pro koho chci dělat, co chci dělat a čím jsem jiný než ostatní. Když toto dobře odprezentujete na svém webu, LinkedInu nebo socnetech a vytvoříte si k tomu silné relevantní portfólio (pro ty, pro které chcete tvořit), je to určitě dobrý start. Upoutáte pozornost dobrými ukázkami práce nebo vlastním projektem. Propagovat se, oslovovat, networkovat. S tím systematicky pomáhám při mentoringu kariéry tvůrců, kteří za mnou chodí pro rady. Já jsem určitě začínal v Čechách, ale zkusit takový Upwork nemusí být od věci. Neberte zakázky, které pro Vás nemají žádný užitek nebo Vás neposouvají. Přeji hodně štěstí s budováním kariéry!

  • Laplak

    Dobrý den,
    jsem grafický designér v zaměstnání. Rad bych přešel na volnou nohu. Zajímá mě jakým způsobem pomáhate lidem jako já dosáhnout takového cíle. Myslím konkrétně. Jsem hodně zvědavý. O nikom podobném jsem v ČR neslyšel.
    Díky

  • Host chatu

    Zdravím Vás. Když mě někdo osloví pro pomoc jak začít na volné noze, udělám si průzkum a hlubokou analýzu jeho stavu, co tvoří, co chce, kdo je, kam míří atp. Vše zkonzultujeme a já doporučím nějaké kroky, kdy také beru ohled na jeho kontext, finanční možnosti a bezpečí, což je velmi důležité. Systematicky potom společně pracujeme na krocích, které ho posouvají v tvorbě, oslovování relevantních klientů, zvyšování jeho potenciálu na trhu atp. Důelžité je, že na nic člověk nemusí být sám a nemusí tápat. Od toho jsem tam já. Protože přijít si na všechno sám je sice skvělá škola, kterou jsem sám prošel, ale zatraceně dlouhá a drahá.

  • Adam

    Dobrý den. Jmenuji se Adam. Kreslím komiksy a ilustrace. Nevim ale kde začít profesionálně a získat více placené práce. Koho oslovit, kde shánět kontakty, komu mohu nabídnout to, co dělám já. Mohl byste mi poradit čím a kde začít?

  • Host chatu

    Zdravím Adame. Tady je třeba zorientovat se v tom co chci dělat, pro koho a zda to dává ekonomicky smysl. Na to je nejlepší požádat někoho z oboru o radu. Bohužel je někdy české prostředí v tomhle dosti uzavřené. Ve chvíli kdy si vytvoříte nějakou webovou prezentaci a kvalitně zpracované portfolio, můžete začít oslovovat. Nevím přesně na co se zaměřujete, ale obecně můžete začít s nakladateli/vydavateli, reklamními agenturami nebo jinými kreativními studii. Určitě nepodceňujte sebepropagaci na sociálních sítích jako je Instagram, Facebook, popř. Pinterest. Zkusit se dá i platforma Upwork. Přeji hodně štěstí s hledáním!

  • Tomáš

    Zdravim, již nějaký čas jsem na volné noze a kreslím na zakázku. Nejvíc pro youtubery trička a různý merch, občas pro nějakou tu firmu. Většinu klientů jsem si sehnal sám, občas se někdo ozve, že se mu líbí moje práce a chtěl bych něco. Finančně výjdu ale není to žádná hitparáda.

    Můj dotaz zní: Jak nabalit více klientů, vejít více ve známost?
    Na sociálních sítích samozřejmě působím, zveřejňuji svoje práce, někdy i nahlédnutí pod pokličku. Osobní stránku také vedu, snažím se tam psát blog, ale zamrzl jsem u prvního članku, dál moc nevim o čem psát, co by lidi zajímalo.
    Mám načteno spoustu knih, od Na volné noze, Kraď jako umělec, Válka umění, prostě pomalu vše, co se u nás dá česky koupit ale že by mi to nějak pomohlo, no nevim :)

  • Host chatu

    Také zdravím Tomáši. Ony ty chytré knížky, blogy a videa jsou super.... ovšem ve chvíli kdy člověk ví kam se chce ubírat. Ze zkušenosti musím říct, že většina tvůrců, které mentoruji, má problém najít svůj směr. Kdo jsou, pro koho chtějí dělat, co chtějí dělat, v čem jsou jiní než jejich konkurence atp. Od toho se odvíjí relevantnost a ekonomická smysluplnost toho co naíbzejí, to jak a čím se propagují na sociálních sítích nebo jak přínosný je obsah pro jejich potenciální klienty atp. Český trh je malý a je tu velká konkurence, ale pořád to jde, protože poptávka se zvyšuje. Zahraničí je také směr. Nelehký, ale reálný. Určitě doporučuji aktivní oslovování, aktivní interakce na sociálních sítích v relevantních skupinách a kruzích (a to nejsou ilustrátoři nebo grafici), silný networking (nejen na netu, ale také ve svém okolí), vlastní projekt apod. Blog může být super, ale musí mít nějaký přínos. Zároveň je to hodně náročné na pravidelnost. Přeji hodně pevné vůle. To, že jste v kreslení finančně OK je už teď úspěch.... a může to být dream job!

  • Tomáš

    a ještě dotaz :)

    Mám docela s prokrastinací, z čehož asi pramení, že nejdu tak nahoru jak bych si představoval, jak sleduju u ostatních. Vím, že bych se neměl srovnávat s jinými a jít si svou cestou ale sám uznávám, že nedělám tolik, kolik bych chtěl.

    Když jste ještě neměl vedoucí pozici, předpokládám, že jste kreslil častěji. Jak jste bojoval s prokrastinací? Jak jste se k tomu častějšímu kreslení dokopal?

    to je ode mě vše, předem díky za odpovědi :)

  • Host chatu

    Pravidelný režim a plánování! Todo list (seznam úkolů) připravený na každý den, na celý týden dopředu - neřešit co a kdy budu dělat. Jen k tomu sednout a začít. Chce to vůli, ale tohle se fakt dá osvojit, zvyky naučit. Zbytek je lenost. Doporučuji si k práci najít něco co budete poslouchat, např. audioknihy, podcasty apod. Něco co si budete pouštět jen k práci a na co se budete těšit. To Vám dá motivaci!

  • Tom

    Je český trh dostatečně velký...aby byl perspektivní pro začínající neznámé ilustrátory? Po čem je největší poptávka?

    Kolik si může reálně vydělat ilustrátor, pracující jen na komerční zakázkách na full time?

    Můžou výhledově multimedia(animace a videa) nahradit ilustrace?

    Jaké máte cíle?

  • Host chatu

    Zdravím Tome. I když je to u nás malý rybníček, zatím věřím, že je na českém trhu, místo. Největší poptávku dlouhodobě cítím jednoznačně v oblasti komerční ilustrace nebo pak editoriálové ilustrace (časopisy, obsahové weby/blogy). Ten výdělek má mnoho faktorů a odráží kvality daného ilustrátora. Víťa Válka byl schopný vydělat až 120 000 Kč měsíčně. To je sice obrovská rarita, ale perfektně odráží to, že když si někdo skvěle nastaví efektivitu práce a umí si dobře vykomunikovat svoji přidanou hodnotu, může to být opravdu super. Z mé zkušenosti si fulltime komerční ilustrátoři dokáží vydělat mezi 20 - 40 tisíci měsíčně. Někteří samozřejmě míň, jiní zase klidně o dost víc.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov