Jak zamával Covid s trhem ojetých automobilů? Změní trh ojetin válka na Ukrajině? Ptali jste se Karolíny Topolové, šéfky největšího prodejce ojetých automobilů u nás, ve středu 16. 3. 2022 od 10.00

Chat je uzavřený16.03.2022 10:00

Generální ředitelka mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová.

Poslední dva roky došlo na automobilovém trhu k mnoha změnám v důsledku pandemie covid-19 a nyní celý trh ovlivní i válečný stav na Ukrajině a sankce vůči Rusku. Automobilový sektor je v krizi. Nové automobily se neprodávají, zánovní a nejžádanější ojeté automobily jsou nedostatkovým zbožím. Jak se prodejci automobilů vypořádávají s krizí na trhu? Změnily se nákupní zvyklosti zákazníků? Jak moc poklesly nebo naopak vzrostly prodeje největšího prodejce ojetých automobilů u nás? Co se nejvíce prodává? Jak se bude trh vyvíjet v dalším roce? Odpovídala generální ředitelka mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Karolíny Topolové. Ve středu 16. 3. 2022 od 10.00.

Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, kam patří i mezinárodní síť autocenter AAA AUTO, se pohybuje v branži s ojetými vozy již přes dvacet let. Pro největšího tuzemského prodejce ojetin v roce 1998 založila zákaznické call centrum, které je nyní jedním z největších ve střední Evropě. Postupně se vypracovala až na generální ředitelku společnosti. Časopis Forbes ji řadí mezi padesát nejvlivnějších žen České republiky, umisťuje se mezi TOP 25 ženami českého businessu, byla mezi finalisty soutěže Manažer roku, získala ocenění Manažerský talent, Lady Pro a Marketér roku. Věnuje se i charitativní činnosti jako předsedkyně správní rady Dětské dopravní nadace, která podporuje děti obětí dopravních nehod. Je vdaná a má sedmiletou dceru.

Chat

  • SK

    Znamenal covid něco pozitivního pro trh s ojetými automobily?

  • Host chatu

    Hezké dopoledne, příchod pandemie naučil prodejce i obchodníky hledat i jiné cesty k prodeji vozů. Díky testování již v době před pandemií se nám podařilo ze dne na den spustit on-line prodej automobilů, na který si za dva roky zvykli zákazníci nejen u nás v ČR, ale i na Slovensku, v Polsku nebo Německu. Jako positivní vnímám snížení počtu dovážených automobilů, díky čemuž se zmírnil dovoz nekvalitních ojetin do ČR. Bohužel v posledních měsících dochází opět ke zvyšování počtu ojetin ze zahraničí, kdy velké množství z nich je po technické stránce ve velmi špatném stavu.

  • DENMARK

    Jak ruské přepadení Ukrajiny ovlivňuje trh s ojetými auty?

  • Host chatu

    Po dvou letech pandemie, kdy započala krize ve výrobě nových automobilů kvůli chybějícím součástkám, nás bohužel čeká ještě větší prohloubení. Válka na Ukrajině omezí výrobu hlavně elektromobilů, což už před několika dny oznámila česká Škodovka. Dojde k dalšímu prohloubení krize z důvodu chybějících součástek a čekací doby na nové automobily se ještě více prodlouží.

  • ANTI

    Jak to bude letos vypadat s českým trhem s ojetými auťáky?

  • Host chatu

    Po lehkém oživení trhu s koncem pandemie bude na automobilovém trhu chybět stále více těch nejžádanějších ojetin. Nadále porostou také ceny. Již nyní vidíme snížení poptávky po dieselových automobilech ve spojení se zdražením nafty. To ale dle mého názoru bude jen krátkodobá záležitost. Válka ale oddálí nástup elektromobilů, na které mnoho evropských vlád sázelo.

  • Marta z Ostravy

    Plánujete otevřít pobočku i tady u nás v Ostravě?

  • Host chatu

    Pobočku v Ostravě máme již od roku 1998. Najdete nás v ulici Místecká 3220. V tuto chvíli další pobočky v České republice neplánujeme. již nyní máme alespoň jednu pobočku v každém kraji. V celé republice nás najdete na 23 místech.

  • Radek

    je mozne ze auta se silnejsim mtorem jeste zlevni, nebo ma smysl kupovat uz jen hybrid?

  • Host chatu

    V současnosti i s aktuální situací na Ukrajině nelze očekávat, že by došlo ke zlevnění automobilů. Cena roste nejvíce právě u alternativních paliv. Nejnižším tempem roste cena dieselových automobilů, což je důsledkem zdražení nafty.

  • Adriana

    Dobrý den, máte můj veliký obdiv! Jak to děláte, že jste tak úspěšná manažerka v tak pánském byznysu jako jsou auta?

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za pochvalu. Vždy jsem byla velmi pracovitá a mám ráda nelehké úkoly. Navíc jsem měla vždy vedle sebe i skvělý kolektiv. Lidé v Áčkách tvoří jeden velký tým, bez kterého bych nebyla tam, kde jsem nyní.

  • Miroslav

    az spadne cena ropy, pokud spadne, spadnou ceny aut s benzinovymi mortory typu 2.0

  • Host chatu

    Za poslední dva roky jsem se naučila, že nelze předvídat, co nás čeká. Poslední dva roky sužoval automobilový trh covid, a když se zdálo, že se konečně vše pomalu začne vracet do normálu, přišla válka na Ukrajině. Dle mého názoru ceny ojetin obecně klesat nebudou. Aktuálně nejvyšším tempem roste cena aut s alternativním pohonem a v benzínovém provedení. Neklesá ale ani cena dieselových aut.

  • Petr

    Dobrý den, zlevní ještě někdy ojetá a zánovní auta? Já za tu dobu co žiju jsem nezaznamenal, že by něco moc zlevnilo...

  • Host chatu

    Ceny ojetých automobilů jdou kvůli pandemii a nyní krizi spojené s válkou neustále nahoru. Až se celková situace uklidní, v což pevně doufám, zpomalí se růst cen automobilů. Žádné výrazné zlevnění ale nečekejme.

  • Kamil

    Je pravda, že ojetá auta tak jakoby tečou ze západu na východ?

  • Host chatu

    Ano, je to pravda. Bohužel jde často o nekvalitní ojetiny se stočeným tachometrem nebo po vážných dopravních nehodách či po povodních, které již nikdo na západě nechce. U nás je ale stále spousta zákazníků, kteří žijí v roky překonané představě, že auto ze západu je v té nejvyšší kvalitě. I díky tomu se našemu trhu nehezky přezdívá "vrakoviště Evropy".

  • Sonic

    Paní Topolová, je to tak, že ceny ojetin letí vzhůru protože aut je málo, bazarníci je syslí, až víc zdraží? Já koukám po Škodě Scout a moc jich není.

  • Host chatu

    Dobrý den, automobilů je málo, ale ne proto, že by je velcí prodejci ojetin schovávali na pozdější časy. Bohužel kvůli výpadkům ve výrobě nových automobilů si mnoho lidí nechává své vozy déle než před dvěma lety a tím se prodloužila doba držení vozu. Zákazníci, kteří vůz měnili každý tři roky, nyní vůz mění spíše po pěti letech a tak dále. Kvůli tomu na trhu chybí některé typy ojetin a situace se nezmění ani v průběhu roku.

  • Honza

    Budou mít sankce proti Rusku vliv na ceny aut jak nových tak ojetých?

  • Host chatu

    Nejde ani tak o sankce mířené proti Rusku. Mnoho automobilových součástek se vyrábělo na Ukrajině, kde kvůli válce došlo k pozastavení výroby. To bude mít celkový dopad na výrobu automobilů. Jak oznámila Škodovka již začátkem března, chybí některé komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly. V první fázi výpadek dodávek postihl elektrické SUV Enyaq iV, jehož výroba byla dočasně pozastavena. Přináší to ale problémy i dalším automobilkám.

  • Zelnek

    Zappojili ste se i vy do pomoci Ukrajine?

  • Host chatu

    Skupina AURES Holdings, která provozuje síť našich autocenter AAA AUTO, hned na začátku války poskytla na pomoc Ukrajině 3 miliony korun. Dalších několik set tisíc mezi sebou vybrali zaměstnanci ve sbírkách v zemích, kde působíme. Pomáháme i jinak - poskytli jsme auta s řidiči na převoz válečných uprchlíků z hranic nebo mezi jednotlivými uprchlickými centry. Poskytujeme autolékárničky z aut, která vykupujeme. Samozřejmě jsme nabídli pomoc i našim ukrajinským zaměstnancům.

  • STELDY

    Za minulý rok se k nám dovezlo ohromné množství ojetin ze zahraničí. Je jejich koupě dobrá volba?

  • Host chatu

    Dopady nejvyšších dovozů za posledních třináct let na domácí trh ojetin budou velmi negativní. Jedná se totiž většinou o starší vozy. A jak víme z dlouhodobých zkušeností, je mezi nimi vysoké procento aut, která jsou problematické. Ať už jde o stočené tachometry, padělané roky výroby nebo zatajené havárie. Prověřování původu a technického stavu ojetin bude v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetiny. Bude ještě důležitější při výběru preferovat auta s domácím původem. Každopádně by vždy měli kupující vyžadovat od prodejců garanci vrácení peněz v případě problémů s původem vozidla.

  • JIROUSEK

    Nemůže se stát, že auta zdraží tak, že na ně už lidi nebudou mít?

  • Host chatu

    Auto není dnes žádný luxus, ale pro většinu lidí spíše nutnost. To posílila ještě pandemie koronaviru. Lidé totiž vědí, že doprava autem, je z hlediska nákazy z principu bezpečnější, než ta veřejná. Zaznamenáváme i zvýšený zájem o auta ze strany lidí, kteří dříve vůz nevlastnili. Možná opadne zájem o nové vozy, ale u ojetých aut to v období zhoršené ekonomické situace je podle našich zkušeností většinou naopak.

  • bonny

    Loni jste spustili v západní Evropě projekt Driverama pro on-line obchodování s ojetými vozy. Jak jste s tímto projektem daleko?

  • Host chatu

    Driverama již má 8 poboček v Německu, zahájila činnost v Nizozemsku a vybrala svého ředitele pro Francii a Belgii. Na konci února již po osmi měsících výkupních aktivit zahájila také prodej. Driverama také uzavřela oficiální partnerství s Erdoğanem Atalayem, který je známý především jako představitel hlavní role Semira Gerkhana v populárním seriálu televize RTL "Kobra 11". Takže Semir teď vyměnil televizní studio za automobilový e-shop, a pomůže akcelerovat rozjezd značky Driverama jako její oficiální ambasador. A co nás nejvíc těší je fakt, že podle populárního serveru pro sdílení zákaznických zkušeností Trustpilot je Driverama nejdůvěryhodnější společností pro obchod s ojetými auty v Německu.

  • TONIK

    Vybírají lidé vozy důkladněji, když nyní cena ojetin vzrostla? nebo naopak vede nedostatek vozů k tomu, že lidé, kteří potřebují jezdit, berou cokoliv?

  • Host chatu

    Na rozdíl od nových vozů je těch ojetých nebo zánovních stále relativní dostatek. Jen v naší nabídce jich je v průměru v tuzemsku 12 tisíc. Proto není nutné, aby lidé dělali v kvalitě kompromisy. Měli by stále myslet na to, aby kupovali vůz tam, kde prodejce garantuje jeho důkladné prověření, kde se mohou spolehnout na garanci vrácení peněz při problémech s legalitou jeho původu a kde se případně domohou řádné reklamace.

  • BOUDNAK

    Áčka už prodávají ojetiny 30 let. Změnilo se za tu dobu něco? Nebo je s ojetinami trh pořád taková džungle?

  • Host chatu

    Změnilo se skoro všechno. Když jsme začínali, trh byl absolutně rozdrobený. Neexistoval internet. Nebyly k dispozici databáze s informacemi o historii ojetin. Nefungovala žádná call centra. Všechny tyto faktory pak následně vedly k postupné profesionalizaci obchodu s ojetinami a jeho konsolidaci pod větší prodejce. Sice se ještě stále velké procento ojetin obchoduje mimo institucionální obchodníky, ale trend je jednoznačný směrem k profesionálním prodejcům. To značně zvyšuje bezpečnost nákupu, protože velcí prodejci investují do prověřování automobilů a poskytují takové záruky, že zákazníci neriskují. Oproti tomu koupě takzvaně na ulici, na inzerát od jednotlivce, je nyní tím nejrizikovějším způsobem, jakým si lze ojetinu pořídit.

  • WEEEWE

    Jak se v ojetinách projevil koronavirus? Asi se prodeje spíš propadly...

  • Host chatu

    Právě naopak. Uplynulý rok byl s více než 86.500 vozy za celou naší třicetiletou historii z hlediska počtu prodaných vozů nejúspěšnější. V době pandemie se obecně zvedl zájem o koupi automobilů, a to zejména ojetých, které jsou levnější a snadno dostupnější alternativou. Lidé se kvůli riziku infekce začali obávat cestovat hromadnou dopravou. Vzhledem k výraznému omezení letecké dopravy se lidé začali vydávat na dovolené vlastními vozy po tuzemsku nebo do blízkého zahraničí. Významným faktorem, který zvyšuje zájem o ojetiny, je i nedostatek nových vozů na trhu a dlouhé čekací lhůty na jejich dodání.

  • ZZZ

    Auta jsou čím dál dražší. Dojde taky někdy k poklesu cen?

  • Host chatu

    Ojetých aut je na trhu již přes rok nedostatek, což tlačí jejich cenu nahoru. V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě přes 80 tisíc aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je však pokles ještě markantnější. Za dva roky ubylo přes 550 tisíc aut, která na sekundárním trhu chybí a tlačí jejich ceny vzhůru. Proto se nějaký cenový pokles ještě asi dlouho nedá čekat. Ceny se budou spíše dále zvyšovat. Lepší je proto pořídit si vůz nyní, než bude ještě dražší.

  • MATY

    Jaká auta teď lidé nejvíc chtějí?

  • Host chatu

    Podle našich analýz trhu vzrostl zájem o rodinná auta a vozy SUV. To jsou vozidla, která nyní lidé více než dříve využívají k cestám na dovolené, když buď nemohou, nebo zatím ještě nechtějí létat. Stoupá také zájem o menší vozy jako druhá či třetí auta do rodiny. Stoupá také popularita zánovních aut do dvou let stáří. Ta jsou alternativou k nákupu nových vozů, od něhož mnoho lidí odrazuje jejich stále vyšší cena a dlouhé čekací lhůty.

  • JA

    Slyšel jsem, že se i ojetina už dá koupit on-line, na internetu. Je to opravdu tak jednoduché? A je to bezpečné?

  • Host chatu

    Ano, on-line prodej ojetin se v době pandemie stal naprosto běžnou záležitostí. Je to velmi snadná forma nákupu a naprosto bez rizika. Svědčí o tom i fakt, že jsme v on-line prodejích měli až 95% úspěšnost. Přitom před pandemií se on-line prodávaly každý měsíc jen jednotlivé vozy. Výhodou internetového nákupu ojetého auta je možnost vůz do 14ti dnů vrátit - na to pamatuje zákon. Prostě si jen vybarete auto na webu, zavoláte na naše call centrum, domluvíte detaily a auto vám dovezeme domů. Lze si ho takto pořídit i na splátky.

  • Novotny

    Dobrý den, paní Topolová. Aktuálně se ženou vybíráme nějakou ojetinu a všude vidím, že nejen, že nejsou nová, ale i ojetá auta....máte to i v áčkách? díky, Marek

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, takový "kolotoč" teď opravdu probíhá. Ojetiny mizí z nabídek i trojnásobně rychleji než před 2 lety. Například v listopadu loňského roku klesla nabídka inzerovaných ojetin v meziměsíčním srovnání v rámci ČR o téměř 10 000 vozů, přičemž jejich nejčastější cena vzrostla o 8 tisíc korun. Ovšem, brzy bude lépe.

  • Lada

    Zdravím, myslíte že elektromobyli se budou prodívat?

  • Host chatu

    Dobrý den, elektromobily i auta s hybridním pohonem máme v nabídce dlouhodobě a jejich prodeje kontinuálně rostou. S příchodem války na Ukrajině a s ní spojeným zdražením paliv očekávám, že se lidé o úspornější vozy začnou zajímat čím dál více. Zároveň jich na trhu ale bude nedostatek, proto velká část z nich bude muset zůstat nejčastěji u benzínových variant, které i s ohledem na vývoj nafty mají větší potenciál.

  • renda

    Co říkáte na zdražení benzínu

  • Host chatu

    Dobrý den, pochopitelně z toho ani já radost nemám. Spoustě lidem se omezí možnosti individuální dopravy. Zároveň s tím se dá očekávat, že zdraží prakticky všechno, protože každé zboží se do obchodu musí nejdříve dopravit. Pevně doufám, že se konflikt na Ukrajině brzy urovná a ceny paliv se opět vrátí na nějakou přijatelnou úroveň.

  • MIRO

    Pekny den, chci se jen zeptat, vy jste otevreli neco v polsku? Ty bláho, to jedete, kolik uz mate pobocek?, díky miro

  • Host chatu

    Dobrý den, je to tak. V Polsku jsme otevřeli dvě nová autocentra v Gdaňsku a Řešově a počet poboček AURES Holdings v šesti zemích se díky tomu přiblíží šedesáti.

  • Ahoj, dobrý den. Chci se zeptat, který auto u vás nejrychleji zmizí z nabídky? Dík, Karol Štastný

  • Host chatu

    Hezký den, možná to bude překvapení, ale je to Peugeot 106. "Ohřeje" se v nabídce pouze 2 dny :) Daewoo Matiz je hned na druhém místě s 10 dny. Na třetí příčce je Renault Grand Espace a Suzuki Baleno.

  • Karel z Brna

    Dobrý den, má dneska ještě smysl koupit auto na LPG? Jak se tato auta prodávají?

  • Host chatu

    Dobrý den, poptávka po LPG vloni překvapivě narostla a za posledních 5 let se tak prodalo nejvíce automobilů s tímto pohonem. I letos je zájem vysoký, ale zákazníci na trhu nemají příliš široký výběr. Jen v březnu si mohli na celém trhu vybírat z pouhých ani ne 1 500 aut s LPG. Šlo ale o vozy nejčastěji ve věku 14,4 let s nájezdem 175 000 km. Nemyslím si, že by poptávka narostla natolik, aby se trh začal orientovat na LPG. Spíše vidím budoucnost v hybridech.

  • Karel z Brna

    Provádíte diagnostiku motoru při výkupu auta? A pokud ano, vykoupíte auto s motorem se závadou?

  • Host chatu

    U vykupovaných vozů kontrolujeme 107 parametrů od technického stavu až po právní bezúhonnost, a to včetně diagnostiky. Vědomě automobily s fatálními závadami nevykupujeme. Našim cílem jsou spokojení zákazníci, kteří se k nám rádi vracejí.

  • EE

    Je nyní větší poptávka po elektro nebo hybridních vozech?

  • Host chatu

    Ano, srůstem cen klasických paliv roste poptávka pro alternativních pohonech. Stále ale většina zákazníků upřednostňuje klasiku, v dnešní době hlavně benzínové vozy.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov