Jak zlepšit svou fyzičku? Ptejte se fitness trenéra Miroslava Kolenyaka 6. ledna od 15.00

Chat je uzavřený06.01.2016 15:00

Miroslav Kolenyak.

Češi jsou podle posledních srovnání Organizace spojených národů nejobéznějším národem v Evropě. Není se proto čemu divit, že je hubnutí podle posledního průzkumu agentury Médea Research nejčastějším novoročním předsevzetím. Jak začít s fitness? Jak snížit svoji váhu a zlepšit stravovací návyky? Na otázky ohledně výživy a sportu fitness se ptejte trenéra Miroslava Kolenyaka v pondělí 6. ledna od 15.00.

Miroslav Kolenyak, DiS, absolvent Vyšší odborné školy stavební Vysoké Mýto. Pro pohyb a sport je zapálený už od dětství. Od 6 do 18 let se věnoval fotbalu a objevil talent v běhu na dlouhé tratě. Následně se začal naplno věnovat fitness. Získal zkušenosti v modelingu, prošel soutěží Muž roku 2012, odkud postoupil na Mr. Universe model 2013, kde se mu podařilo vyhrát titul Mr. Best Body Universe 2013. V současnosti je trenérem fitness, má i vlastní značku výživových doplňků BE FITNESS.

Chat

  • maja

    Je mi 45, dříve jsem hodně sportovala, pak přišla pauza= péče o děti, náročné zaměstnání, několik kg nahoru, tragický pokles kondice. Poslední cca 2 roky opět sportuji pravidelně 4x týdně střídám běh, pilates, horská turistika. Kondice šla nahoru, kila jsou zhruba stejné. Poslední týdny mám pocit že stagnuji, nic už se nemění, když přidám a chodím běhat denně, cítím spíš únavu než nárůst kondice či výkonu.Chtěla bych se posunout z kategorie oplácaný hobík do sportovní kondice úměrné věku, na co se zaměřit ? Děkuji a přeji úspěšné dny nového roku.

  • Host chatu

    Dobrý den Majo, dle vašeho popisu asi nebude problém stagnace hubnutí v pohybu, ale spíše tedy ve vašem jídelníčku. Doporučuji si zapisovat vše co jíte za den a pokud možno i spočítat energetické a nutriční hodnoty. Musíte získat přehled v tom jak jíte. Potom už se s tím dá pracovat, upravovat váš jídelníček a najít vhodný dietní plán právě pro vás. Čili svoji pozornost zaměřte teď spíše na toto a kombinace pohybu a správných stravovacícj návyků vás určitě zase posunou blíže k cíli. Děkuji a přeji také skvělý rok 2016!

  • SK

    Byl jsem operován - operace aorty - v dětství a bral jsem léky na vysoký tlak - tedy měl jsem vysoký tlak - je pro mne fitness vhodný nebo ne?

  • Host chatu

    Dobrý den, toto je v prvé řadě otázka pro vašeho lékaře, ale přiměřené cvičení vám může jen pomoci. Chce to ale vyjádření lékaře a potom nejlépe s trenérem zkoušet velmi pozvolna co vám vyhovuje a co ne.

  • Herman

    Celkem mě zajímá fitness ale s ohledem na děti a dorost. Někdy vidím ve fitku i velmi mladé tváře. Kdy je podle Vás vhodné začít s fitkem a jaké jsou nevýhody, pokud třeba mladík začne příliš brzy? Jaká to může mít úskalí ve vývoji? Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den, v prvé řadě je třeba si uvědomit, co se myslí slovem fitness. Pokud máte na mysli typicky místnost s různými činkami a stroji a pokušení se zvedat co nejvyšší váhy a podávat max. výkony, tak pro děti a dorost řekněme do 15 let není vhodné řekl bych vůbec. Ale ideální a řekl bych i nezbytné je pro všechny děti dělat nějaký pohyb, nějaký sport. K případnému posilování jako takovému s činkami se záměrem budovat svaly nebo hrubou sílu nebo dokonce to dělat jako sport doporučuji se dostat až později. Nejdříve po 15 roku, ale spíše bych řekl od 18 let. Budovat v sobě vztah k pohybu, sportu a disciplíně je pro děti lepší formou sportovního kroužku nebo klubu, kde si dítě vypěstuje řekl bych až klíčové zvyky pro zbytek života. Bohužel dnes má spousta dětí k pohybu odpor, ale naštěstí je spousta těch, co sport milují. Není dobré dítě do nějakého sportu nutit, potřebuje si sám vybrat a zapálit se pro to.

  • Emilie

    Dobrý den, jako ženě mi velmi vadí posilovny, kde na mě stále civí nějací muži. Dá se s tím něco dělat? Existují místa, kam se muži prostě nedostanou? Díky

  • Host chatu

    Dobrý den Emilie, rozumím a nejste jediná z žen, které to trochu vadí. Mnoho žen to nemá rádo. Řešením je samozřejmě buď navštěvovat nějaké typicky ženské skupinové lekce cvičení nebo dnes už i u nás je mám pocit síť fitness center pouze pro ženy. Ve fitku, kde trénuji, je právě oddělené zóna, kam mají vstup muži zakázán a ženy tam mají soukromí. Ostatní prostory na cvičení jsou společné, takže si tam ženy mohou vybrat. Toto ale pokud vím je pouze v tomto fitku v ČR. Asi zde nemohu dělat reklamu fitku, ale pokud vás to zajímá koukněte se na můj web: ww.befitness.cz

  • Jan

    Miroslave, dá se ve fitness něco dělat i bez výživových doplňků? Zdá se mi, že každý si něco sype, něco míchá... Ale správně by to mělo jít i bez toho, ne?

  • Host chatu

    Dobrý den Honzo, samozřejmě že dá. Suplementy/výživové doplňky nejsou nutností zejména pokud ještě nemáte ani zvládnuté základy správného stravování, které je vždy důležitější než doplňky. Nicméně dobře poskládaná strava a vhodné doplňky jsou ideální kombinací. Do začátku ale doporučuji se zaměřit na stravování a s doplňky si nezamotávat ještě více hlavu. A pokud už nějaký budete chtít, protože se rozhodnete opravdu striktně cvičit a dodržovat jídelníček, tak doporučuji se nenechat zlákat všemi těmi reklamami o "zázračných" produktech, které nepotřebujete, ale začít s kvalitním proteinem, který vám udělá dobrou službu vždy. I pokud třeba necvičíte, tak má význam už jen svojí praktičností. Případně vitamínové a minerálové doplňky, ale pokud máte kvalitní stravu, tak tyto stopové prvky získáte z ní. Potřeba doplňků se pak odvíjí od toho na jaké úrovni výkonnostní jste, Od toho kolik máte zkušeností a vědomostí, od vašich sportovních ambicí a fyzického zatížení. Mimochodem je velmi zásadní rozdíl, když řeknete, že si někdo něco míchá (protein, aminokyseliny,...) anebo sype (myšleno zakázané látky-doping).

  • Pavla N.

    Jaký je prosím rozdíl mezi proteinem a whey proteinem? A nakolik je potřeba sledovat značky produktů? Jsou "značkové" a výrazně dražší doplňky zároveň lepší? A co byste doporučil požívat začátečníkům?

  • Host chatu

    Dobrý den Pavlo. Whey protein je pouze název. Znamená to z angličtiny- syrovátkový protein. Takový protein je tedy tvořen hlavně ze syrovátkového zdroje, který se uvádí jako nejrychleji stravitelný zdroj bílkovin. Značek těchto produktů je spousta, bohužel zdaleka ne všechny se dají považovat za kvalitní. Stejně jako u všeho jiného ani tady neplatí, že dražší musí být nutně lepší. Dnes už existují různé zdroje ze kterých se vyrábí proteinový prášek (většinou už dnes jen mikrofiltrační metodou CFM - pozor, v reklamách se obchodníci rádi chlubí tímto označením, ale dnes už je to standart ) od základních mléčných zdrojů jako je syrovátka (koncentrát, izolát nebo hydrolyzát) a kasein, tak dále i další živočišné proteiny jako je hovězí (zde bych byl opatrný, kolik kolagenu obsahuje, protože kolagen je levný a pro svaly takřka nepoužitelný), colostrum (v mateřském mléku krav) nebo vaječný prtoein. Ještě více je ale dnes rostlinných druhů proteinů jako např. sojové, rýžové, pšeničné, hrachové atd. Živočišné zdroje jsou samozřejmě mnohem kvalitnější než rostlinné (obsahují všechny potřebné aminokyseliny k regeneraci tkáně). U rostlinných vždy nějaké aminokyseliny do této mozaiky chybí, takže proto např. vegani by měli mít velmi chytře a pestře poskládané zdroje bílkovin, tak aby byly schopny vytvořit správné aminokyselinové řetězce. Doporučení proteinu se odvíjí od toho, co člověk očekává, co dělá za sport, jak se stravuje, jestli ho chce spíše jako potréninkový nebo jako tzv. noční protein. Osobně pro univerzální užívání doporučuji vícesložkový protein z mléčných zdrojů. Takový jsem si sám nechal vyrobit a užívám ho každý den. Pokud vás to zajímá více najdete na mém webu: www.befitness.cz

  • Henry

    Našel jsem si na internetu několik vašich fotek a klobouk dolů. Takže mě zajímá: kolik vy sám strávíte času v posilovně nebo sportem?

  • Host chatu

    Dobrý den Henry, děkuji za kompliment. Jelikož se dnes věnuji výhradně trénování, tak v posilovně strávím hodně času s klienty a moje vlastní tréninky se odvíjí od toho v jaké fázi jsem nebo jak se cítím. A to buď fáze přípravy na závody anebo nějaké zkoušení nových postupů. Konkrétně ale cvičím v posilovně 3-7x týdně kolem 80 minut. V průměru za rok cvičím tak 5x týdně a k tomu se i rád o víkendu odreaguji buď jinými sporty, plaváním, během nebo venkovními skupinovými tréninky s lidmi, které v sezóně pořádám.

  • Bětka

    Dobrý den,
    jaký je rozdíl mezi proteinem a whey proteinem? Pro koho je jaký určen?

  • Host chatu

    Dobrý den Bětko, na podobnou otázku jsem už zde odpovídal viz. výše, koukněte na to a případně se dále ptejte ;).

  • Mercy

    Jaké druhy diet byste doporučil a proč? Už roky se snažím hubnout, teď nově zkouším dietu podle krevních skupin, ale žádné výsledky nevidím :( Markéta

  • Host chatu

    Dobrý den Markéto. Bohužel vám já ani nikdo jiný od PC nemůže říci, co je pro vás to pravé. Neznám váš stav, co jste už zkoušela, jaké jste měla výsledky, ale pokud vám mohu poradit pár jednoduchých (mnohdy ale nikoliv snadných) zásad, které obsahují snad všechny rozumné diety, tak doporučuji vyhnout se rafinovaným cukrům, jíst dost zeleniny a pít 3-4l čisté vody za den. Taková odpověď vás asi nemusí uspokojit, takže osobně doporučuji spíše nízkosacharidové diety s dostatkem tuků v poměru 2 :1 nebo 3:1 nenasycených a nasycených mastných kyselin před nízkoenergetickými dietami, kde se snižuje celkový kalorický příjem (tím pádem však většinou dochází i ke zpomalení bazálního metabolizmu a po zhubnutí díky hladovění známý Jo-jo efekt).

  • Jiří R.

    Jak často je dobré cvičit, aby došlo k nárůstu svalové hmotnosti nebo ke zvýšení výkonnosti? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den Jiří. K tomuto je ideální silově objemový trénink například v podobě známého Korte tréninku, kde se cvičí 3x týdně. Takový trénink zaručuje přirozené hormonální změny k větší síle a růstu svalů. Osobně doporučuji min, na 2-4 týdny a potom přejít na další fázi silově objemového tréninku. Postupně se z tzv. Full body tréninků dostanete ke klasickým splitovým tréninkům a pak případně fáze rýsovací.

  • Peťan

    Zdravím! Co člověk musí udělat pro to, aby se stal fitness trenérem? Je nutné nějaké vzdělání, kurzy? Děkuji.

  • Host chatu

    Zdravím Peťane, samozřejmě potřebujete k vydání ŽL nebo být zaměstnancem coby fitness trenér trenérskou licenci, kterou můžete získat absolvováním trenérské školy formou kurzu anebo sportovní fakulty.

  • Karol

    Je lepší posilovat izolovaně jednotlivé svaly nebo je lepší zaměřit se na funkční trénink, např. cross fit?

  • Host chatu

    Dobrý den, tohle záleží na tom co chcete, co očekáváte a preferujete. Pokud bychom se bavili např. o typickém svalovém růstu a redukce tuku, tak funguje obojí. Obojí má svoje výhody a nevýhody vůči druhému. Chcete-li se zaměřit spíš na funkčnost těla v tréninku, dělejte crossfit a pravděpodobně jako druhotný efekt bude změna tělesných proporcí k lepšímu. Pokud se chcete zaměřit právě spíše na účelové tvarování těla, tak je pro to klasická metoda typického cvičení v posilovně a druhotný efekt může být i změna lepší funkčnosti těla, ale taky to může dopadnout úplně jinak. Doporučuji dělat to, co vás baví víc a v čem cítíte lepší výsledky.

  • Marlin

    Zdravím vás. Máte raději (k trénování) muže nebo ženy? A jaký je rozdíl v tom trénovat jednotlivá pohlaví? Moc díky.

  • Host chatu

    Zdravím Martine. Je mi jedno jestli klient je muž nebo žena. Většinou ženy a muži mají trochu odlišné cíle. Ženy chtějí zejména buď zhubnout nebo zpevnit postavu, aby měli hezké křivky, pevný zadek, ploché břicho, aby se jim netřepala hmota na pažích jako rosol a zároveň se často obávají aby nebyly příliš svalnaté. A muži chtějí často hlavně nabrat svaly, zvýšit sílu a shodit tuk případně sixpack na břichu. To jak každý z nich potom přistupuje k tréninku a celkově životosprávě je individuální, nejde říct, že by ženy byli v tomhle lepší než muži a naopak.

  • Partne

    Zdravím!!! Od čeho se odvíjí cena fitness trenéra? Kolik stojíte vy a co vlastně člověk za své peníze dostane?

  • Host chatu

    Zdravím, řekl bych, že ceny se odvíjí hlavně od toho jestli trenér je "zaměstnán" například velkým členským fitkem, kde ceny určuje jejich systém (zde jsou ceny často vysoké cca 800-2000Kč v Praze) a oni z toho mají jen zlomek anebo jestli trenér pracuje sám na sebe a sám si určuje ceník. Můj ceník i popis služeb najdete na mém webu: www.befitness.cz

  • Jana

    Může cvičení ovlivnit plodnost ženy? V jakém smyslu?

  • Host chatu

    Dobrý den Jano. Popravdě nevím jestli dokáže ovlivnit plodnost, to se zeptejte doktora, ale co vím, že ovlivnit může, je menstruační cyklus. Pokud je žena přetrénovaná a dochází v těle k hormonálním změnám, může se jí cyklus opozdit. Ještě k té plodnosti - je prokázané, že některá cvičení s vlastní vahou na posílení pánevního dna naopak mají schopnost pravděpodobnost početí zvýšit.

  • Petra

    Dobrý den, myslím, že tohle zajímá mnohé. Jak se zbavit převislé kůže po porodu nebo po zhubnutí? Děkujuuuu!

  • Host chatu

    Dobrý den Petro. Pomoci může vybudování svalové hmoty pod kůží, přípravky na zpevnění pokožky aplikované masírováním nebo lymfatická masáž. Na toto téma se ale musíte zeptat spíše odborníků, kteří to řeší a určitě i na zkušenosti žen, které mají stejný problém.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 40/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.