Jak změnila trh ojetými vozy válka na Ukrajině? Jaký vliv bude mít zdražování energií na automobilový průmysl? Ptali jste se šéfky největšího prodejce ojetých automobilů u nás Karolíny Topolové ve čtvrtek 15. 9. 2022 od 10.00.

Chat je uzavřený15.09.2022 10:00

Generální ředitelka sítě autobazarů AAA AUTO Karolína Topolová.

Nejdříve pandemie, nyní válka na Ukrajině, zdražování paliv, energií a spotřebního zboží… Automobilový trh je značně ovlivňován již více než dva roky externími vlivy, které mají dopad na výrobu nových automobilů, změnu nabídky ojetých i nárůst cen napříč celým segmentem. Automobilový sektor je v krizi, ale letní měsíce naznačují stagnaci na sekundárním trhu, což by mohlo pozitivně ovlivnit i další vývoj napříč celou Evropou. Jak se prodejci automobilů vypořádávají s krizí na trhu? Změnily se nákupní zvyklosti zákazníků? Jak moc poklesly nebo naopak vzrostly prodeje největšího prodejce ojetých automobilů u nás? Co se nejvíce prodává? Jak se bude trh vyvíjet na podzim? Ptali jste se Karolíny Topolové, generální ředitelky a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna ve čtvrtek 15. 9. 2022 od 10.00.

Karolína Topolová se pohybuje v branži s ojetými vozy již přes dvacet let. Pro největšího tuzemského prodejce ojetin v roce 1998 založila zákaznické call centrum, které je nyní jedním z největších ve střední Evropě. Postupně se vypracovala až na generální ředitelku společnosti. Časopis Forbes ji řadí mezi padesát nejvlivnějších žen České republiky, v rámci ankety TOP 25 žen českého businessu se dostala do Síně slávy, byla mezi finalisty soutěže Manažer roku, získala ocenění Manažerský talent, Lady Pro a Marketér roku. Věnuje se i charitativní činnosti jako předsedkyně správní rady Dětské dopravní nadace, která podporuje děti obětí dopravních nehod. Je vdaná a má osmiletou dceru.

Chat

  • ANTI

    Je válka na Ukrajině větší pohromou pro trh s ojetými vozidly než covid?

  • Host chatu

    To se takto říci nedá. Celkovou krizi na automobilovém trhu válka ještě více prohloubila, ale poslední měsíce pozorujeme, že se situace vrací do normálu. Nabídka ojetých automobilů se od loňska lehce zvýšila, ceny aut posledních několik měsíců stagnují. Nicméně se prodloužila i doba výroby nových aut, což do budoucna ještě trh ojetin značně ovlivní.

  • DENMARK

    Co by znamenalo pro trh s ojetými vozy, když byl rychle putinovská invaze na Ukrajinu skončila?

  • Host chatu

    Pokud by nepřišla další vlna pandemie, začal by se automobilový trh pomalu vracet do normálu. Obnovila by se výroba automobilů, která je dlouhodobě zpomalována nedodáváním součástek pro výrobu, a zkrátily by se tak dodací lhůty, které jsou nyní často delší než rok. Již nyní ale vidíme, že trh s ojetými vozy stagnuje, nabídka neklesá a ceny aut již nerostou takovým tempem. V létě dokonce prodejci aut po více než dvou letech nabídli zákazníkům výrazné slevy, a to včetně AAA AUTO.

  • DENMARK

    Co by znamenalo pro trh s ojetými vozy, když by se putinovská invaze na Ukrajinu vlekla?

  • Host chatu

    Podle vývoje posledních měsíců lze očekávat, že trh se adaptuje a situace se postupně zlepší. Bude záležet i na tom, jestli se podaří uzavřít nějaké dohody s Ruskem, které zmírní energetickou krizi.

  • bonny

    Zdravím paní Topolová. Hádám, že když byla pandemie, tak se spíš kupovali velký auta a kombíky. Jak je to prosím teď?

  • Host chatu

    Dobrý den, po dvou letech pandemie, kdy byly na výsluní kombíky, si své pomyslné prvenství vybojovaly zpět hatchbacky, kterých se v síti autocenter AAA AUTO prodalo 28,3 %. Největší poptávka je jednoznačně po úsporných automobilech. 56 % prodaných aut mělo benzínový pohon.

  • pop

    Proměnila nějak kovidová pandemie, to jak kupující vybírají auta? Třeba podle karoserie a výbavy, Díky, Miloš

  • Host chatu

    Je to tak. Pandemie covidu značně proměnila zákaznické chování. Lidé začali více řešit praktičnost vozů a zásadní byl větší zavazadlový prostor. Toto léto došlo po dvou letech ke změně a na výsluní se vrátily hatchbacky, o které byl v naší síti autocenter největší zájem. Kvůli zdražování cen energií a dalších komodit zákazníci více šetří. Často si pořizují i druhý nebo třetí menší vůz, který je pro každodenní dojíždění do zaměstnání výrazně úspornější na provoz.

  • Mirek

    Jak se prosím prodávaly auta u vás teď v létě? Asi lidé vyhledávali co nejlevnějši auta, ne? dík za reakci, romana

  • Host chatu

    Mezi modely aut se na prvních třech místech snad poprvé v třicetileté historii skupiny AURES Holdings objevily tři Škodovky, konkrétně modely Octavia (9,6 %), Fabia (6,2 %) a Superb (3,2 %). Nejoblíbenějšími letními barvami vozu jsou tradičně stříbrno-šedá (24,4 %), bílá (18,2 %) a černá (15,1 %).

  • dosby

    Máte nějaké rady paní ředitelko, prosím, jak te´d šikovně kupovat auta ohledně pohonu? Jestli diesel nebo benzín?

  • Host chatu

    Děkuji za dotaz. To je samozřejmě poněkud ošemetné rozhodnutí. Nicméně, ceny aut se v jednotlivých variantách paliva liší. Nejžádanější Škodu Octavia pořídíte v benzínu meziměsíčně o 3 % levněji, tedy se střední hodnotou ceny 190 000 Kč. V dieselu vás vyjde o 10 % dráž a konkrétně zaplatíte 219 000 Kč, a to i přesto, že na tachometru budete mít nejčastěji o padesát tisíc kilometrů více. Ne vždy ale platí, že je dieselová varianta dražší. Například Škoda Fabia v obou variantách mírně zlevnila o 3 %. V dieselu za ni zaplatíte jen 83 000 korun, ale medián stáří je 13,7 let a nájezd větší než 200 000 kilometrů. V benzínu ji pořídíte za 126 000 korun, o dva a půl roku mladší vůz s nájezdem do 120 000 kilometrů.

  • Radka

    Dobrý den, Karolíno, chtěla bych se zeptat, jak je to s cenami ojetin. Dlouho jsem sledovala, že šly ceny nahoru. Už se situace alespoň trochu ustálila? Radka

  • Host chatu

    Dobrý den, je to tak, jak píšete. Trh s ojetými automobily již v červenci zaznamenal první významné pozastavení růstu cen. V srpnu tento trend nadále pokračoval a ceny ojetin dokonce klesají. Nejvíce zatím poklesla cena sedanů, jejichž střední hodnota ceny je v průměru o 30 000 korun nižší v porovnání s předešlým měsícem. Klesá i cena oblíbených SUV. Například Nissan Qashqai koupíte o téměř 22 % levněji.

  • Libor

    Já s dovolením navážu na paní Radku. A jak je to s cenami aut SUV? Libor

  • Host chatu

    Dobrý den, i zde mám dobré zprávy. Cena poklesla i v případě stále oblíbenějších SUV, která jen v AAA AUTO tvoří téměř čtvrtinu letošní celkové poptávky. Meziměsíčně si tyto typy automobilů zájemci mohou pořídit o 9 000 korun levněji.

  • eman

    Jak to máte teď v Ústí? Nestěhujete se někam jinam?

  • Host chatu

    Ano, v Ústí nad Labem se naše autocentrum AAA AUTO stěhuje do nové pobočky v ulici Havířská, u obchodního centra Tamda, které je jedním z největším nákupním středisek v Ústí nad Labem. Autocentrum se stěhuje do moderních prostor jak pro klienty, tak pro pracovníky pobočky. Zvětšil se také prostor pro nabízené vozy, který pojme 300 aut, tedy dvojnásobek původního autocentra. Pro zákazníky bude tato pobočka mnohem komfortnější.

  • tom

    Kde všude vás najdu?

  • Host chatu

    V současné době máme v České republice autocentra na 22 místech. Jsme v každém kraji, v některých i na více místech, než jen v krajském hlavním městě. Celkem máme v nabídce kolem 12ti tisíc aut.

  • Bendkova

    Koupit si auto je z finančních důvodů stále těžší. Jde si u vás pořídit vůz i jinak, než na úvěr nebo za hotové?

  • Host chatu

    Je nám jasné, že mnoho lidí pociťuje dopady inflace a růst cen elektřiny a plynu. Naštěstí máme řešení i pro ty, kdo potřebují vůz třeba jen krátkodobě nebo si ho nechtějí pořizovat přímo do svého vlastnictví. Naše společnost Mototechna Drive nabízí auta do krátkodobého až střednědobého pronájmu. Auto si je možné půjčit již na několik týdnů. Na vývěr jsou stovky aut desítek modelů. Vybrat si můžete na webu www.mototechnadrive.cz.

  • woody

    Zdravím, není výhodnější zajet si pro ojeté auto do zahraničí?

  • Host chatu

    Dobrý den, v dnešní době již není. Zahraniční prodejci zdaleka neprovádějí všechny kontrolní procesy, jako děláme my. Od prověření, zda vůz neměl dříve havárii, zjištění skutečného stavu najetých kilometrů či třeba kontroly, zda vůz nebyl zaplavený. U nás na to máme prostředky a roky prověřené postupy.

  • BS

    Dobrý den, prodáváte i elektromobily?

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, elektromobily a vozy s hybridním pohonem jsou součástí naší nabídky. Tak jak se zvyšuje jejich podíl v provozu, rozšiřujeme postupně i naší nabídku.

  • qqqq

    Plánujete v nejbližší době nějakou slevovou akci, na kterou se vyplatí počkat?

  • Host chatu

    Dobrý den, právě nyní jich probíhá několik. Stačí navštívit náš web aaaauto.cz a uvidíte.

  • PRY

    Nechapu ten tlak na elektromobily. Pro kojo si myslite, ze jsou urceny? Kdo si to muze dovolit pri rustu cen elektriny?

  • Host chatu

    Elektromobil se vyplatí především lidem, kteří mají velký nájezd kilometrů během roku. Cena elektromobilu je cca 2x vyšší než pořizovací cena auta se spalovacím motorem ve stejné třídě. I přes skutečnost, že ceny elektřiny lámou v současnosti cenové rekordy, nákup elektromobilu není aktuálně nevýhodným krokem. A to zejména pro majitele rodinných domů, kteří disponují fotovoltaickými panely s baterií a nabíjejí především přes noc. Cena elektřiny je pro takové domácnosti výrazně nižší, jelikož nemají povinnost hradit distribuci. Využívají vlastní výrobu energie. Průměrná spotřeba elektromobilu je 17-22 kWh na sto kilometrů.

  • Ceca

    Da se sehnat ojety elektromobil a za kolik na trhu?

  • Host chatu

    V České republice je v současnosti v nabídce měsíčně až 350 ojetých elektromobilů, přičemž mediánová cena činí 780 000 korun (srpen 2022). Průměrný mediánový věk těchto vozů je 2,5 roku. Celkem za prvních osm měsíců bylo inzerováno již 2 652 elektromobilů s průměrným nájezdem 24 tisíc kilometrů. Meziročně se nabídka celého trhu rozšířila za prvních osm měsíců zatím o 18,3 %. Elektromobily nejsou stále cenově dostupné široké veřejnosti a střední hodnota ceny meziročně vzrostla o 50 %. Nicméně i v segmentu elektromobilů začíná cena mírně klesat a lze očekávat, že tento trend bude stejně pozitivní jako u zbytku trhu. Vysoká počáteční investice je navíc vykoupena následným levným provozem, a to i přes fakt, že ceny elektřiny jsou aktuálně vysoko.

  • BUS

    Dobry den, na jare jsem si u vas koupil doadavku a predelal ji na obytnak, ale zajimalo by mě, jestli to neni treba u vas nejakym trendem. Dekuju

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, v poslední době sledujeme, že dodávky, ale i menší pick-upy, kupují nejen firmy, ale i lidé, kteří si plánují postavit vlastní auto na trávení volného času. Nabídka obytných vozů je omezená, proto se zákazníci rozhlíží po autech, která jsou svými rozměry ideální pro cestovatelskou úpravu jako je třeba VW Caddy, Citroën Berlingo nebo klasické vícemístné i plechové dodávky. Do těch pak buď svépomocí, nebo v rámci specializovaných firem vyrobí vestavbu na spaní a mohou vyrazit na cesty. Cena takové úpravy je totiž řádově nižší, než když si takový vůz koupí přímo v tovární cestovatelské úpravě.

  • uzumu

    Pomahaji acka taky nekomu nebo jen prodavate kary???

  • Host chatu

    Naše společnost již dvě dekády podporuje v první řadě Dětskou dopravní nadaci, která finančně pomáhá sirotkům obětí dopravních nehod. Nadace vyhověla již téměř 900 žádostí a děti podpořila částkou přes 15 milionů korun. Letos na jaře jsme spolu s ÚAMK SR iniciovali založení Dětské dopravní nadace i na Slovensku.
    Letos jsme se zaměřili i na pomoc Ukrajině. Na konta neziskových organizací, pomáhajících Ukrajině, jsme poslali téměř 4 000 000 korun, včetně pomoci našich zaměstnanců ze všech zemí, kde působíme. Na českých a slovenských pobočkách jsme připravili ubytování pro ukrajinské maminky a děti. Neziskovým organizacím jsme půjčili na dvě desítky aut na převoz ukrajinských rodin do bezpečí. Na 200 zaměstnanců se zapojilo do dobročinné činnosti, a to nejen v Polsku, ale i v ČR.

  • eko

    Zapojujete se take nejak do ochrany zivodniho prostredi

  • Host chatu

    V uplynulém roce jsme učinili důležité kroky k naplnění našich cílů v oblasti ESG a zároveň jsme překonali řadu vnějších překážek, které se projevily v celém odvětví, včetně problémů souvisejících s Covidem, nedostatkem materiálu a inflačními tlaky na náklady.
    Například vloni se nám podařilo snížit emise výfukových plynů u prodaných vozů ve srovnání s rokem 2018 o 21 %, což je pro společnost důležitý krok na cestě k cíli snížit tyto emise do roku 2025 o 40 %. V oblasti ochrany životního prostředí společnost dosáhla i významného milníku v oblasti hospodaření s vodou.
    Naším cílem je do roku 2030 snížit spotřebu vody na jeden prodaný vůz o 20 % ve srovnání s rokem 2019. V roce 2021 jsme tohoto cíle téměř dosáhli, když jsme snížili spotřebu vody na jeden prodaný vůz oproti výchozímu roku 2019 o 17 %.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov