Jak zvládají učitelé a školy aktuální situaci týkající se koronavirové pandemie? Na vaše dotazy odpovídal Jiří Nekola

Chat je uzavřený

Jiří Nekola, odborník na oblast vzdělávání učitelů.

Jak zvládají učitelé a školy aktuální situaci týkající se koronavirové pandemie? Jsou připraveni na opětovné a plošné uzavření škol? Jakým způsobem bude výuka probíhat? Budou všichni učitelé schopni kvalitně poskytnout výuku online, a co musí vědět, aby tuto dálkovou formu zvládli? Odpovídal Mgr. Jiří Nekola v pátek 25. září od 11.00.

Mgr. Jiří Nekola se oblasti dalšího vzdělávání učitelů věnuje již 19 let. Aktuálně vede projekt SYPO v Národním pedagogickém institutu ČR, který je spolufinancován Evropskou unií. Nabízí učitelům profesní podporu i formou webinářů. Ve své praxi kladl vždy velký důraz na systémový přístup a podporu moderních technologií ve výuce. V minulosti vedl například úspěšný projekt CISKOM, který prostřednictvím e-learningů připravoval tisíce učitelů na společnou maturitní zkoušku.

Chat

  • SK

    Jak Národní pedagogický institu ČR řeší COVID?

  • Host chatu

    Tak především přesunujeme prezenční semináře a další akce do distanční podoby. Vzhledem k tomu, že jsme už na jaře realizovali hodně našich akcí distančně, tak nemáme z této formy žádné větší obavy. Dále připravujeme pro učitele a ředitele podporu zaměřenou například na to, jak mají distanční výuku realizovat oni sami. Webináře NPI se v tomto směru těší velké popularitě a jsou k dispozici na YouTube. Ve stádiu příprav jsou další formy podpory. MŠMT spustilo nový web www.edu.cz, kde je od včerejšího dne vystavena velmi vydařená metodika distančního vzdělávání.

  • Jirka

    Myslíte si, že jsou školy i učitelé připraveni na plošné a opětovné uzavření škol, pokud tedy nastane? A jak?

  • Host chatu

    Je jedno, jestli to bude plošné uzavření nebo uzavření jedné školy z důvodu karantény. Tohle je v kompetenci ministerstva zdravotnictví a krajských hygienických stanic. Ten efekt pro školu je v obou případech stejný. Učitelé jsou dozajista lépe připraveni než na jaře. Nejsem samozřejmě schopen vyjádřit to v procentech, ale domnívám se, že pokud bude nějaká konkrétní škola z důvodu karantény uzavřena, budou učitelé schopni poskytovat kvalitní výuku i na dálku. Od jara se udělalo dost práce, hodně škol si instaluje platformy pro jednotnou online výuku, například G Suite nebo Teams. Učitelé se v problematice online výuky vzdělávají. Pomoc jim v tomto směru nabízí mnohé instituce včetně NPI.

  • KB

    Jakym způsobem bude vyuka probihat, pokud se vsechny skoly zase zavrou? Nebude to asi jednoduche..

  • Host chatu

    Pochopitelně, že příprava, respektive přechod na online výuku je v jistém směru náročný. Je potřeba dodržovat nějaké dnes už obecně známé postupy, které zjednodušeně řečeno spočívají v tom, že je dobré stanovit si pravidla online výuky jednotně v rámci školy, přesvědčit o té vybrané cestě kolegy, což je role hlavně ředitele. A hlavně komunikovat s žáky i rodiči, jak taková online výuka bude v tom konkrétním případě vypadat. Nezapomeňme také, že mnohé školy s touto situací počítají vlastně už od jara a mohou ty případné budoucí situace, kdy je škola pro prezenční výuku zavřena, se žáky trénovat dopředu. To je samozřejmě dobrá cesta. Hlavní je, abych jako rodič a žák věděl, co bude následovat. A když si rady nevím, tak na koho se mohu obrátit o pomoc. Jinak výuka bude probíhat podle podmínek konkrétní školy, třídy a jednotlivých žáků. Obecně se dá říci, že je vhodné kombinovat přímou online výuku, kdy jsou učitelé se žáky v jednom čase online, se samostatným zpracováním úkolů. Schopnost udržet při online výuce pozornost zejména u těch menších žáků není nekonečná.

  • Jana B.

    Hezký den, co Vy osobně si o situaci myslíte? Zavřít školy je řešení? Budou děti mít kvalitní výuku i z domova??

  • Host chatu

    Pokud ministr zdravotnictví nebo krajská hygienická stanice školu zavřou, tak k tomu jistě mají důvody, které nemá smysl zpochybňovat. Já se osobně domnívám, že kvalitní výuku jsou školy schopny zajistit i online.

  • Marcela

    Dobrý den,
    nebudeme mít "hloupé" děti závislé na PC hrách, pokud budou školy ZNOVU zavřené s výukou - nevýukou?

  • Host chatu

    K závislosti na PC hrách je třeba přistupovat stejně jako k jakékoliv jiné závislosti. Nevím, jestli se dá ale říct, že jsou dnešní děti hloupější proto, že jsou obklopeny digitálními technologiemi. Počítače jsou prostě součástí dnešního světa. Určitě je dobré najít nějakou zdravou míru, abychom se nestali otroky počítačů a mobilů. Myslím, že online výuka bude fungovat, hodně jsme se od jara naučili a vidím to optimisticky. Drobný příběh. Naše dcera na prvním stupni ZŠ se na jaře učila tak, že dostávala od učitelky pouze domácí úkoly, teď v září ale škola s dětmi dopředu natrénovala používání online učebny.

  • Pavla

    Dá se vůbec klasická výuka plně a kvalitně nahradit tou dálkovou? Děkuji za odpověď. Pavla

  • Host chatu

    Těžko se dá nahradit třeba pokus v chemické laboratoři. Představa, že byste ho podle nějakého videonávodu dělala doma v kuchyni je komická. Většina se ale nahradit domnívám dá. Máme tu školy, které vyučují kompletně online a nejedná se jen o vysoké školy, kde jsou samozřejmě kompetence k samostatnému učení na vyšší úrovni než u malých školáků. Jedním z hlavních problémů je přizpůsobení obsahu původně prezenčního vzdělávání nějaké formě online vzdělávání a pak také udržení pozornosti studujících. Nejsou to ale problémy neřešitelné. Co se nedá nahradit je sociální kontakt s vrstevníky.

  • XYZ

    Co si myslíte o použití mobilních telefonů ve výuce? Je to vhodné?

  • Host chatu

    Myslím, že když si škola stanoví pravidla, je použití mobilů vhodné, nahradí třeba kalkulačku nebo když potřebuji rychle najít nějaké slovíčko. A v dnešní době jsou důležité i proto, že mohou suplovat v případě online výuky některým dětem počítač. Dají se na ně nainstalovat komunikační programy, které jde využít při online výuce, například Teams. U malých dětí je potřeba dát u některých komunikačních programů pozor na GDPR.

  • Andrea Černá

    Hezký den, co když budou třídní schůzky? Je na to teď vůbec ideální doba? Díky a prima den. A.

  • Host chatu

    Organizoval bych je online. Ideální doba na ně rozhodně je, pokud bych učil děti jen na dálku, setkával bych se s rodiči dětí touto formou častěji než normálně jednou za několik měsíců. Komunikace je v tuto chvíli klíčová. Například i proto, abych měl zpětnou vazbu, jak děti online výuku zvládají.

  • Prazak

    Daji se ucit dalkove i predmety typu telocvik, vytvarka nebo hudebka? To asi ne predpokladam :))

  • Host chatu

    Dají samozřejmě a úspěšné příklady najdete i na internetu. NPI má také nějaké webináře na toto téma právě v případě ZUŠ. Chce to samozřejmě kreativitu ze strany učitelů a podporovat iniciativu žáků v tomto směru. K tělocviku je možné využívat mnohé specializované aplikace pro mobilní zařízení.

  • Jindřiška M.

    Dobrý den, dokážete pomoci i učitelkám v MŠ? A jak? Děkuji a ať se Vám daří.

  • Host chatu

    Dokážeme například tak, že naše síť krajských ICT metodiků může i v MŠ pomoct s nastavením komunikačních platforem, ukázat možnosti vzdělávání dětí v robotice, pomoct s pořízením IT techniky a eventuálně pomoct s vyhledáním vzdělávacích zdrojů pro tuto věkovou skupinu. Pomoc je pro mateřské školy zdarma.

  • Jarka

    Jaké bude řešení distanční výuky pro prvňáčky? Ne všichni rodiče dokážou nahradit učitele.

  • Host chatu

    V našich kurzech přípravujeme učitele i na tuto eventualitu. Od konce srpna navíc Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s pedagogickými fakultami pomáhá zprostředkovávat doučování žáků 1. a 2. stupně. O tuto službu je mimořádný zájem a je to bezesporu i pomoc rodičům.

  • Karel Záhorský

    Dobrý den, rád bych se zeptal, jak bude v případě celoplošné karantény vypadat výuka cizích jazyků. Žáci přece potřebují slyšet výslovnost, vysvětlit pravidla gramatiky a syntaxe, sám si to neumím dobře představit. Děkuji za odpověď, Karel Zábranský.

  • Host chatu

    Mluvíme-li o výuce jazyků, tak pokud jsou v hodině nařízeny roušky, tak je velký problém, že žáci nevidí na pusu učiteli a naopak. Do určité míry se tím omezuje neverbální komunikace. Pokud tedy máte hodinu čistě online, tyhle problémy odpadají. Tam zase mohou být problémy například s kvalitou zvuku, pokud je ale zvuk v pořádku a využívají se nástroje, které jsou k dispozici (sdílené tabule, interaktivní cvičení, ...) není důvod, aby online výuka byla méně hodnotná a přínosná než prezenční. Výhodné je třeba rozdělení třídy do menších skupin, což se běžně při prezenční výuce dělá jazyků a stejnou věc jde realizovat i při výuce online.

  • klokan

    jak resite situaci, kdy zaci nemaji pristup k pocitaci ani k internetu a rodice se jim nemuzou venovat, protoze jsou v praci

  • Host chatu

    K této problematice máme pro učitele také návody formou webinářů. Ve zkratce bych řekl, že tato situace je pochopitelně mimořádně náročná nejen pro žáky, ale i pro učitele a že důležité je ještě více komunikovat a zjišťovat, jak na tom ten který žák je. Úkoly je možné žákům předávat i telefonicky nebo prostřednictvím písemné komunikace. Dobré je samozřejmě zařazovat i úkoly z běžného světa. Jít třeba s rodinou na procházku, povídat si o stavbách, které cestou vidíte, nasbírat si barevné listí a pak z něj vytvořit nějaký výtvarný objekt.

  • KKK

    Zdravím Vás, myslíte, že je dnes vhodná doba na zákaz mobilních telefonů ve třídách? Pro rodiče to pak asi výhoda ale nebude - budou mít větší starost o děti atd...

  • Host chatu

    Jak už jsem uvedl výše, myslím, že právě teď je doba, kdy bych se využití mobilních telefonů ve výuce nebránil minimálně v té oblasti, že si na nich mohou žáci vyzkoušet přímo ve třídě výuku online. Ale škola samozřejmě musí stanovit pravidla, bezpečnost dětí i s ohledem na možnou kyberšikanu je pochopitelně na prvním místě.

  • Jarka V.

    Dobrý den, pracuji na SŠ a jde mi konkrétně o instalaci Teamsů. Je dnes možnost pomoci školám s její instalací? Děkuji a přeji hodně zdraví.

  • Host chatu

    Ano, obraťte se prosím na našeho krajského metodika ICT, kontakty jsou uvedeny na webu Národního pedagogického institutu nebo mi napište email.

  • Petra K.

    Hezký den. Co myslíte, budou všichni učitelé schopni kvalitně poskytnout výuku online? Co k tomu potřebují znát a mít? Speciální techniku, školení? Děkuji.

  • Host chatu

    Učitelé potřebují hlavně znalosti a dovednosti. A nabídka našich webinářů je v tomto tématu skutečně široká. Technika není vůbec speciální. Je to prostě jakékoliv mobilní zařízení (počítač, tablet) s připojením na internet, to je základ, který je možné doplnit o další: dobrou webovou kameru a dobrý mikrofon.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 05/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov