Jaké je poselství projektu Tatra kolem světa 2? Odpovídal cestovatel a dobrodruh Petr Holeček

Chat je uzavřený13.05.2019 13:00

Petr Holeček.

Jak se připravuje na projekt Tatra kolem světa 2? Co je hlavním cílem expedice? Kdy se vydají na cestu? Dá se k expedici Tatra kolem světa 2 ještě připojit? Jak se mu žilo v africké Angole? Jak se jezdí s Tatrovkou v extrémních podmínkách? Ptejte se Petra Holečka. Host odpovídá v pondělí 13. května od 13.00.

Petr Holeček je zemědělský inženýr, který dvanáct let žil v africké Angole. Provozoval tam také mimo jiné nákladní dopravu, pro kterou využíval vozy Tatra. Během dvanácti let v nich po Angole najezdil pár stovek tisíc kilometrů a zažil nespočet extrémních situací, které dokázal vždy svépomocí vyřešit. Nyní stojí společně s cestovatelem, fotografem a spisovatelem Markem Havlíčkem u zrodu projektu Tatra kolem světa 2, který navazuje na dobrodružnou expedici z 80. let. V rámci expedice Tatra kolem světa 2 chtějí se svým týmem od roku 2020 do roku 2022 ujet 270 tisíc kilometrů s tím, že pár míst na palubě nabídnou i zájemcům z veřejnosti, kteří se prostřídají v různých úsecích. Ti jim svojí účastí na expedici pomohou projekt financovat, stanou se součástí něčeho neopakovatelného, zažijí největší dobrodružství svého života a zároveň kromě výpravy podpoří i s ní související projekty. V současnosti lze projekt podpořit také skrz crowdfundingovou sbírku na serveru Hithit.cz.

Chat

  • Milan Mareček

    Dobrý den, jaké další projekty souvisí s expedicí?Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, Milane, jednak jsou tu ty hlavní - předně budeme v našich výstupech připomínat počin původní expedice (například nyní pomáháme panu Synkovi s vydáním knihy) a lidem doma přinášet autentické dokumenty o tom, jak žijí obyčejní lidé v zapadlých místech planety. Kromě samotné expedice a cílů s ní souvisejících jsme se rozhodli být i užiteční a po cestě dělat radost lidem a dětem, které potkáme, a umožnit cestu několika českým dětem, které na to jinak podmínky nemají. Na cestě bychom rádi realizovali i další vedlejší projekty – rádi bychom přinesli pohled na reálný život a vzdělávací podmínky tamějších dětí, v plánu je vytvoření seriálu o stravě a kuchyni obyvatel zemí, kudy budeme projíždět. To vše je zatím v intenzivních přípravách, a protože jsme neziskový projekt, část z toho pochopitelně závisí na získané podpoře. Expedice vyjíždí za 9 měsíců, a my děláme všechno pro to, aby naše plány klaply a tyto projekty se realizovaly v té nejlepší podobě. Více o těchto projektech budeme postupně informovat na našem webu tatrakolemsveta2.cz a facebookové stránce Tatra kolem světa 2.

  • SK

    Jak zabrání projekt Tatra kolem světa 2 průšvihům jaké měla Tatra kolem světa 1 - úmrtí člena výpravy a zatčení v Guatemale?

  • Host chatu

    Říkat, že při expedici kolem světa lze vyloučit jakékoliv průšvihy by byla samozřejmě bláhovost. Expedice je expedicí tím, že každý den jede vpřed, de facto do neznáma. Rizika na cestě jsou, některým jde předejít dobrou přípravou a u těch zbylých je naším úkolem omezit je na minimum a zároveň si připravit několik krizových plánů a také kontaktů, na koho se obrátit. Ani tak nelze vše odhadnout do posledního detailu, ale troufám si říct, že Marek, který krizové okamžiky svých cest zpracoval dokonce knižně, a já, který se v Angole s tatrovkami pohyboval mnohokrát na hraně, jsme získali správnou „kvalifikaci“ pro minimalizaci a řešení rizik na cestě. Samozřejmostí je už teď, v průběhu tvorby itineráře, vyhýbání se válečným a vysoce rizikovým zónám, sjíždět himalájské řeky na raftu taky nepovažujeme za rozumné. Podnikáme aktuálně kroky, vedoucí ke spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí a potažmo jednotlivými zastupitelskými úřady ČR v projížděných zemích atd.

  • SK

    Co je koncepcí Tatry kolem světa 2?

  • Host chatu

    Hlavním cílem TKS2 je uskutečnit po 30 letech od dokončení původní expedice projekt, který bude důstojnou připomínkou tohoto výjimečného počinu, opět ho vyzdvihne na výsluní, kam právem patří. Stejně jako Tatra kolem světa i my chceme v divácích a fanoušcích rozdmýchat jiskru nadšení z objevování nových horizontů. Stejně jako oni chceme v dokumentech a článcích lidem doma ukázat svět trochu jinými pohledy, než jsou zvyklí třeba z televize, a pochopitelně v zahraničí zas ukázat národní poklad v podobě čistokrevné Tatry. TKS2 nabídne ale i něco navíc, je otevřenou expedicí, které se kromě stálé posádky mohou účastnit i ostatní. Nám to samozřejmě pomůže s částí nákladů na projekt a pro lidi je to unikátní příležitost získat vlastní autentické zážitky. A poslední věc – když už budeme na cestě tři roky, dali jsme si v týmu jako vedlejší cíl za úkol po cestě zanechat ve světě i radostnou stopu díky tzv. miniprojektům. Ty jsme prezentovali na portále Hithit.

  • SK

    Co je koncepcí Tatry kolem světa 2?

  • Host chatu

    To je asi jen duplicita k předchozí otázce, že?

  • DENMARK

    Bude se točit film o projektu Tatra kolem světa2?

  • Host chatu

    Na palubě bude po celou dobu expedice přítomen profesionální kameraman mapující celý vývoj projektu. Budou vznikat kratší seriály na různá témata a podle zemí, kterými budeme projíždět. Je možné, že z nasbíraných materiálů vzejde časem i něco většího. Celovečerní film ale není mezi hlavními cíli projektu.

  • DENMARK

    V čem bude projekt Tatra kolem světa 2 jiný než projekt Tatra kolem světa 1?

  • Host chatu

    Přestože některé cíle máme totožné (viz koncept projektu výše), doba je jiná i my jsme jiní lidé a máme jiné podmínky, v něčem lepší, v něčem horší, takže určitě se nejedná o úplně totožný projekt. Jiný, na rozdíl od všech dosud známých expedic (alespoň těch, co známe my), bude hlavně v tom, že se ho bude moci zúčastnit mnoho z těch lidí, kteří nemají zkušenosti a roky na přípravu expedice do odlehlých (a tím často tak zajímavých) končin planety a nemají stovky tisíc až několik milionů na pokrytí nákladů expedice včetně přípravy vhodného auta, ale mají běžné dva nebo tři týdny volna a v tomto případě přispějí na náklady krátké části, které se sami zúčastní. To je z našeho pohledu ten nejmarkantnější rozdíl. Těch dalších je spousta – původní expedici vypravil a zaplatil ze sta procent stát, tuhle realizuje tým nadšenců, mužů a žen, stát ji nefinancuje, náklady financujeme z docela velké části my dva s Markem (máme štěstí, že na to máme ty podmínky) a pomáhají nám ji zrealizovat ti, co se v expedičním speciálu také svezou.

  • Mirek

    Byl jsem nadšen myšlenkou na expedici č.2. Chtěl jsem je, jako i jiné projekty, finačně podpořit... Bohužel čím více dění sleduji, čím mám více info o projektu, tím menší chuť dále svedovat dění kolem TKS2 mám. Stává se z celé akce taková slepená komerční neziskovka na čtyřech kolech.

    Má otázka je: jak autoři zaručí, že tento projekt jen nezneužije jméno legendárního projektu, pouze ke svému prospěchu? Rád bych podpořil, ale pouze transparentní amatérský projekt.

  • Host chatu

    Mirku, rozumím tomu, tato otázka je pochopitelně nasnadě – je to odkaz, který člověk fakt nechce poškodit. Pro nás je to velký závazek a jsme si jej vědomi. Spolupracujeme s Tatrou, S. Synkem i dalšími lidmi spojenými s původní TKS. Ale taky jsme jen lidi, děláme to nejlepší, co umíme, a zároveň se v ledasčem zlepšujeme postupně. Fanoušky legendy TKS tak můžeme jedině požádat o trpělivost a také o zpětnou vazbu na to, co děláme. Vše se snažíme v rámci našich možností zapracovávat, ale nemůžeme se zalíbit úplně každému, to je prostě nemožné. Chápu, že v dnešní době může podobný projekt vzbuzovat nedůvěru - těžko se věří, že by to dva kluci jen tak, se srdcem na dlani dělali jen proto, že oba měli původní TKS za ikonu, která je ovlivnila tak zásadně, až z toho jeden projezdil svět křížem krážem (Marek) a druhý (já) strávil v tatrovkách 12 let v Angole, kde s nimi zažil vše možné, a z evropského pohledu i nemožné. Zcela narovinu – my se oba živíme něčím úplně jiným (Marek podniká a já jsem konzultantem jedné švýcarské finanční skupiny) a projekt jako tento nás živit nebude – vlastní příjmy po celou dobu expedice máme zajištěné jinak. Děláme to proto, že chceme. Chceme objet svět. A chceme to sdílet i s dalšími. A po cestě dělat radost. Nám to tak prostě přijde správné. A vybrali jsme si na to Tatrovku, naši ikonu z dětství, která pro nás určitě není „zapomenutou výpravou“. Tatrovka je hlavně česká a je úplně unikátní a pro podobnou akci jako stvořená. Já osobně jsem důkazem toho, že se s ní dá dlouhodobě fungovat v podmínkách, kde ostatní stroje fungovaly buď jen chvíli, nebo vůbec. Důkazem jsou i ti před námi, Zikmund a Hanzelka, Baum, Foit, Lambaréné, Živá Afrika, Virunga… Ty expedice mohly jet něčím jiným. Jenže nejely. Zneužili ti lidé značku Tatra? Dle mého jen přidali na jejím věhlasu. Zde zmiňujete spojení komerční neziskovka – náš záměr určitě není být komerční, jen se snažíme vyřešit část financování, to je věřím pochopitelné – rozpočet projektu, který není malý (cca 21 až 25 mil. Kč), zmiňujeme veřejně a ještě ho více časem rozepíšeme na webu. V tomhle ohledu nám přijde férové nabídnout účastníkům možnost zažít účast na skutečné expedici výměnou za to, že se budou podílet na nákladech expedice – a ta se díky tomu vůbec může realizovat. Jestli můžeme něco zaručit? To by byla jen slova. Takže nám nezbývá makat na přípravách a hlavně projekt úspěšně dotáhnout až do konce. Tady můžeme zaručit, že pro to děláme a uděláme vše, co je v našich silách. Až pak se můžeme pobavit o tom, co dobrého komu přinesl.

  • Jana

    Jaký je rozdíl mezi projektem Tatra kolem světa 2 a trabanťákama?

  • Host chatu

    Dobrý den, Jano, díky za dotaz. Zásadní rozdíl vnímám v cílech projektu i v aktivitách po cestě, ty naše jsou v mnoha ohledech zkrátka jiné (rozepsal jsem je výše v počátečních dotazech na koncepci a na projekty), takže srovnání je vlastně dost těžké. Rozdíl vidím v tom, že Tatra kolem světa 2 není projekt komerční a nebereme jeho výstupy jako zdroj svojí obživy (oba se živíme něčím jiným), vlastně celý tým, který dnes čítá 18 členů, je složen z podobných srdcařů jako my. Ti se do projektu se svými schopnostmi vložili proto, že se jim celý koncept expedice líbí, a jaksi spontánně do toho začali šlapat, bez jejich dobrovolné aktivity by to ostatně vůbec nešlo. Pak je ještě jeden rozdíl. Jsme Češi a my jsme hrdí na technický odkaz generací před námi, kteří nám tu zanechali jakousi geniální technickou konstrukci. Tu ověřilo bezmála 100 let jejího nepřetržitého vyrábění a vylepšování, a tak nám dává smysl jet tím nejlepším, co český průmysl pro takovou cestu dovede nabídnout. Trabanťáky osobně neznám, ale bral jsem je vždy tak, že se jim podařilo zaujmout davy myšlenkou opačnou, tj. vzít to nejméně vhodné auto na světě do těch nejtěžších podmínek a udělat zábavu z toho, jak se pořád rozbíjí a opravuje. Určitě je to výzva. Jeden chlápek v USA prý na horu Pikes Peak (4.302 m) v Coloradu vystrkal burský oříšek nosem. Taky to mělo svoje sledovatele 😊

  • Karel Nový

    Dobry den, co bude s Tatrou až se vrátíte z cesty kolem světa? Půjde do muzea nebo pak pojedete ještě někam?Dekuji

  • Host chatu

    Dobrý den Karle, to je zatím věc, kterou popravdě neřešíme vůbec, v této fázi se soustředíme na to, aby zdárně klaplo to hlavní – uskutečnit úspěšnou TKS2

  • Michal

    Jaké jsou hlavní a vedlejší cíle vašeho projektu - proč to děláte?

  • Host chatu

    Dobrý den Michale, Děláme to proto, že: - Nám přijde super nápad vzdát hold původní TKS, která tenkrát díky tomu, že strefila dějinný převrat trochu zapadla ve smršti informací, které se v roce 1990 začaly na všechny valit ze všech stran v množství do té doby nevídaném. Naším počinem chceme být nápomocni tomu, aby se na ní nezapomnělo. - Jsme Češi a jsme na Tatru hrdí a dává nám smysl ukazovat jí celému světu jako unikátní technický počin prověřený skoro staletím - Máme oba dva sadu předchozích zkušeností, které nás jako dvojku „kvalifikují" k tomu, abychom to byli právě my, kdo tento projekt oživí a znovu vynese vzhůru. U Marka je to jeho dosavadní křižování planety motorovými prostředky (viz jeho kniha), u mě je to 12 let v Angole za volanty tatrovek v místech, kam se často ani jinak materiál dostat nedal. Díky tomu můžeme lidem i přinést články a videa z opravdu zapadlých míst planety. - Chceme rozšiřovat obzory lidí u nás, ať už nás budou sledovat nebo se na chvíli přidají - chceme zprostředkovat možnost stát se účastníkem expedice každému, kdo o to bude mít zájem. A díky tomu, že se takový účastník podělí o náklady na daný úsek expedice, můžeme uskutečnit něco, co by jinak nikdy nemělo šanci vzniknout To jsou cíle související se samotnou expedicí. A když už budeme na cestě, dává nám smysl dělat radost i lidem, které potkáme – ať už věnujeme někomu dárek nebo vysadíme strom.

  • Robert

    Podporuje vás finančně Tatra?

  • Host chatu

    Tatra je mediálním partnerem projektu, pomáhá nám s jeho propagací a poskytla některé předměty na probíhající crowdfundingovou kampaň na Hithitu. Další formy podpory (technická pomoc na přípravě vozidla a v průběhu cesty) jsou zatím předmětem jednání.

  • Věra

    Jakou přidanou hodnotu může mít váš projekt v době internetu a webových kamer které jsou úplně všude? Není to trochu zbytečné plýtvání?

  • Host chatu

    No, tak za plýtvání může být považováno i to, když si vlezeme do autobusu, co pálí naftu, a jedeme lyžovat na uměle zasněžený svah a nahoru to nešlapeme, ale vezeme se lanovkou poháněnou elektřinou, která se mohla použít lépe. Nahoře i dole bývá webkamera (často dokonce otáčivá), takže to šlo vlastně celé vyřídit z pohodlí domova. Teď vážně, Věro. Když jsem byl roky v centrální Angole, kde jsem jako pracovník rozvojové pomoci ČR několik let učil děti na střední škole, kterou jsme založili, tak za námi občas někdo přijel odsud z ČR. Zcela bez výjimky se každý na konci návštěvy shodl na tom, že největší přínos pro něj samotného bylo to, když jsme ho vzali na návštěvu k někomu z našich spolupracovníků domů do bairra (de facto slumu) a chvíli poseděli u něj doma, v příbytku z nepálených cihel, kde se pod střechou z vlnitého plechu na pár metrech bydlí třeba v osmi lidech a chvíli pohovořili a pochopili, jak takový běžný angolský učitel nebo kuchařka žijí. Jak vypadá jejich den, co řeší za problémy, čemu věří, jak vnímají to, co jim ukazuje televize (většinou ta z civilizované části světa), jak někdy naše problémy a vidění světa vůbec nemohou pochopit a jak zase pro nás je jejich vidění našeho světa neuvěřitelné. Tohle chceme přinášet z cest, to zatím žádná webkamera nesvede.

  • Pavel

    Jak se k projektu staví Stanislav Synek (člen původní expedice)?

  • Host chatu

    Pan Synek s námi poměrně úzce spolupracuje, troufám si říct, že si našeho úsilí cení a je rád, že jsme se do toho pustili.

  • Kája

    Neměli by jste raději vaše charitativní počiny, kterými obalujete váš projekt jako cukrovou vatou svěřit neziskovkám a finanční prostředky věnovat raději na propagaci neziskovek a jejich skvělé práci o které nic nevíte? Neměli by jste být stejně tak i transparentní co se týče práv žen na palubě této expedice?

  • Host chatu

    Já, Kájo, asi můžu říct, že o práci neziskovek vím docela dost. Jako čerstvý absolvent někdejší Katedry ekonomického a technického rozvoje venkova tropů a subtropů na ČZU jsem záhy po promoci jel do Angoly, kde tehdy skončila jedna velmi dlouhá občanská válka, pomáhat obnovit střední zemědělské školství. Sám jsem vyučoval a projektem doslova žil. Později se díky úspěchu tohoto projektu do města přijel podívat Šimon Pánek z Člověka v tísni a to vedlo k založení jejich mise v Angole. Ta má dnes desítky pracovníků a pobočky po celé zemi. Poměrně úzce jsem s nimi spolupracoval, to už jako podnikatel v nákladní autodopravě při zavážení škol v místech, kde školy nejvíce chyběly a kam se mimo jiné téměř nebylo možné dostat. Moje žena v ČvT v Angole pracovala. Vím, jak pracují, vím, co dělají, vím, proč to dělají, a vím, jaká jsou úskalí jejich práce. Byl jsem toho blízkou součástí, na vlastní kůži jsem se podílel. My děláme expedici. S tím, co vám výše vysvětluji, můžeme i do expedice vnést něco z tohoto mého „minulého" života. Dává nám to smysl právě proto, že řada členů v našem týmu tuhle zkušenost s působením v různých typech neziskovek má. Kromě toho s některými z českých neziskovek komunikujeme již od podzimu 2018 a o spolupráci jednáme, aby byl výsledek kvalitní a tam, kde bude potřeba, i odborný. Ano, dali jsme si za cíl dělání radosti po cestě. Děláme to tak i v životě, přijde nám to normální. Je to cukrová vata? Někdo to tak může vnímat. Co se týče žen na palubě, nevím, co přesně myslíte. Ženy máme v týmu a jsou pro expedici velkým přínosem a ženy budou pochopitelně i na palubě.

  • Maxík

    Skvělý projekt! Skvělá myšlenka! Fandím vám! Super že něco děláte s ČESKÝM autem, že nejste filmaři, ale cestovatelé, že prvo plánovaně nechcete na projektu zbohatnout, že za vámi nestojí pochybné osobnosti, nebo jste nesežrali šalamounovo ho*no. Oba jste dokázali už opravdu hodně a neměli jste potřebu se tím vším chlubit, zůstaňte prosím pořád normální s velkým srdcem! Otázka, bude možnost si na hithitu zarezervovat si účast v Jižní Americe, kterou plánujete v roce 2021?

  • Host chatu

    Maxíku, díky moc za slova nadšení – takoví jako vy nás ženou dopředu v našem úsilí. Ano, Jižní Amerika 2021, kterou Marek na své cestě kolem světa také projezdil, se na Hithitu objeví brzy.

  • Zdenek Bláha

    Jaké jsou hlavní důvody toho proč jste se rozhodli tento projekt zrealizovat a navázat na původní expedici?

  • Host chatu

    Asi viz výše odpověď pro Michala

  • Dan

    Jak se připravujete na cestu?

  • Host chatu

    Dane, příprava na takhle velkou akci je tak vrstevnatá věc, že když mi náš projektový manažer ukazuje kompletní diagram věcí, co se řeší a v kolika rovinách a časových deadlinech, tak vždy nahlas i v duchu děkuju, že někoho takového máme. Není v možnostech tohoto chatu vše napsat. Marek a já jsme celkem připraveni díky našim předchozím životním zkušenostem na cestu a péči o Tatru. To, co ale příprava dále nese s sebou v rovině technicko-organizační - nejen příprava auta, vízové a konzulární záležitosti, detailní příprava itineráře, detailní kalkulace nákladů, zjišťování aktuálních informací z míst, kudy se pojede, příprava projektů po cestě, péče o web a sociální sítě, komunikace s médii... je toho opravdu mnoho a řeší to celý tým lidí.

  • Červenka

    Tohle je bombovej projekt! Srdcovka! Určitě vás podpořím! Na podobné akce jsem vždy odmítal dávat peníze, ale je vidět že vy to neděláte pro sebe! Nastuduju Hithit a snad se mi povede se svou netechnickou dovedností vás podpořit, nebo za vámi někam přijet a být u toho! Mám spoustu přátel a úspěšnou firmu, nemohl bych vám pomoci i jinak, víc, než prostřednictvím hithitu?

  • Host chatu

    Díky moc, i my máme za to, že je projekt super, a proto ho měníme ve skutečnost a jsme rádi za každého nadšence, takže super dotaz! Určitě jsme rádi za sdílení na sociálních sítích. Rozpočet není malý, takže nám pomůže jakákoli podpora přes Hithit a jsme za ni moc rádi, ať už si zakoupíte předmět, zážitek v Tatře nebo přijedete za námi přímo na kus cesty. Určitě jsme otevření i partnerství (pochopitelně pokud to bude zapadat do naší koncepce, asi nebudeme navazovat partnerství s distributorem tabákových výrobků a tak podobně:). Pro navázání konkrétní spolupráce s naším projektem se pojďme propojit přes naši adresu info@tatrakolemsveta2.cz

  • víťa

    Dobrý den, pane Petře, dlouhá léta v Africe jste žil, a stále pracujete? Když, tam v Africe jste. Jak pak, tatra obstojí, po silnicích v Angole. Děkuji za zprávu

  • Host chatu

    Dobrý den Víťo, z Afriky jsem odešel zpět do ČR v roce 2015. Tatry byly na angolské silnice (a mimo ně) díky svému podvozku a jeho schopnostem hladkého průjezdu i místy velmi nehladkými hotovým pokladem!

  • víťa

    Příjemný den, pane Holeček, zajímalo by mě, jest-li pak, třeba o tatru nebojíte se, jako řidič a majitel? Aby, někde ve Světě nemusel jste Jí nechat, kvů-li neopravitelným závadám. Nebo, někdo z lidí neukradl, přímo vám?! Děkuji za zprávu

  • Host chatu

    No to víte, že o tatru se bát budeme a podle toho budeme jednat, pro expedici to bude nejen dopravní prostředek, ale částečně i domov a zázemí pro fungování nezbytné. Myslím že (kromě námořních přeprav a nutných dob v přístavu) nebudou chvíle, kdy bychom auto někde nechali bez dozoru. Tohle by byla spíš otázka pro Marka, který na poslední cestě kolem světa s dodávkou a jen ve dvou lidech řešil otázku bezpečnosti auta při jeho opuštění denně. Neopravitelných závad se nebojíme, moje zkušenost je ta, že na tatrovce se v zásadě opravit dá vše, pokud máte náhradní díly. My ty zásadní povezeme s sebou.

  • Jarda

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli vyjde video, které jste natáčeli se Stanislavem Synkem v noci v muzeu. Děkuji :)

  • Host chatu

    Dobrý den Jardo, to vzniklé video je vlastně trailerem projektu ke kampani na Hithitu, najdete ho i na youtube. V rámci přípravy projektu vzniká mnoho materiálu, některý budeme postupně publikovat

  • Ilona Petrová

    Dobry den, projekt se mi moc líbí, kde ho mohu podpořit? Děkuji, Ilona

  • Host chatu

    Dobrý den Ilono, děkujeme, podpořit projekt můžete výměnou za odměnu na https://www.hithit.com/cs/project/6... dále asi jak píšu panu Červenkovi výše Zdravím

  • Igor

    Co je hlavním cílem expedice? Má to nějaký hlubší význam?

  • Host chatu

    Díky za otázku Igore, je zodpovězena již výše

  • víťa

    Dobrý den, pane Holeček, zajímalo by mě, snad možná, strach o život máte, nebo ne? Aby, někdo z lidí nepřepadli, a neublížili, přímo vám! Jak pak, své zdraví dbáte. A, právě na Tatra kolem světa Dvě se připravujete, po zdravotní stránce. Děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den Víťo, samozřejmě že čím lépe se člověk předem připraví, tím lépe si pak vše užije. S tím máme oba s Markem bohaté zkušenosti z našich předchozích dlouhodobých pobytů v tropech a jinde.

  • Lovacoop

    Za H plus Z se dostávalo do světa poměrně těžce,dnes se dá vcelku lehce vycestovat kamkoli. V posádce by měl být etnograf,botanik,entomolog,přírodovědec,aby to byla cesta za poznáním.Aby jsme na dokumentu nesledovali jenom technické problému jak u Trabanťáků.

  • Host chatu

    Lovacoope, tyto odborníky v posádce nemáme, nejsme vědecká expedice, co se týče povahy videí a článků, to jsem popsal již paní Věře výše. Určitě se nemusíte bát, že hlavním předmětem budou jen technické problémy a jejich popis. Jde nám o podání zprávy o tom jak skutečně žijí lidé na různých místech světa

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 48/2019 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.