Jaké změny sebou přinese digitalizace zdravotnictví? Znamená telemedicína konec osobních návštěv ordinací, kdy nás budou lékaři vyšetřovat přes telefon? Odpovídal Tomáš Knížek ve středu 3. března od 11 hodin

Chat je uzavřený03.03.2021 11:00

Tomáš Knížek, náměstek ředitele VZP ČR pro informatiku.

Jaké změny sebou přinese digitalizace zdravotnictví? Znamená telemedicína konec osobních návštěv ordinací, kdy nás budou lékaři vyšetřovat přes telefon? Ptejte se Ing. Tomáše Knížka. Host odpovídal ve středu 3. března od 11 hodin.

Jak Vám konkrétně může pomoci elektronizace zdravotnictví a jak s ní souvisí telemedicína? Co je to e-Health? Jsou zdravotnická zařízení dostatečné chráněna proti kybernetickým útokům? Nemusíme se bát o svá osobní data? Co všechno vyřídíme online a nemusíme navštívit pobočku pojišťovny? K čemu budou sloužit sdílené zdravotnické záznamy?

Tomáš Knížek  vystudoval Fakultu informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové. Deset let pracoval na různých vedoucích pozicích v ČSOB.  Působí jako člen dozorčí rady v Open-source Alianci, což je spolek, který sdružuje lídry z oblasti IT, konzultačních a právnických subjektů, technologických partnerů i akademické půdy. Nyní působí jako náměstek ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR pro informační technologie.

Chat

  • Pavol krcho

    Ako resp.kde vidíte uplatnenie technológie blockchain v procese digitalizácie zdravotníctva?

  • Host chatu

    Dobrý den, vítám všechny účastníky na dnešním chatu. Děkuji za dosud položené otázky, na které se vám pokusím co nejpřesněji odpovědět.
    Technologie blockchain si v budoucnu své místo určitě najde. Vzhledem ke svému potenciálu působit jako velmi bezpečná technologie pro zabezpečení přenosu dat. Dokáži si její využití představit u citlivých údajů, jako jsou pacientské záznamy a jejich historie. Mimo standardizace a požadavku na jednotný pacientský záznam bude kladen vysoký důraz na jeho schopnost ho uchránit proti zneužití i výmazu nebo přepisu. V tom má blockchain jednoznačný potenciál.

  • Jitka z Berouna

    Hezké dopoledne, jsem u Vás už pěkně dlouho. VZP je pro mě jistota. Chystáte nějaké on-line novinky pro své pojištěnce? Zaznamenala jsem, že díky covidu jde podat příspěvek přes internet (palec nahoru). Připravujete i něco dalšího? Díky

  • Host chatu

    Dobrý den, Jitko. Děkujeme Vám za důvěru i to že jste s námi. Toho si opravdu vážíme. V loňském roce jsme se, bez ohledu na Covid, zaměřili na rozvoj našich digitálních kanálů. A budeme v tom pokračovat i nadále. Možnost podat žádost o příspěvek on-line vnímáme jako základ, který budeme rozšiřovat o další služby, např. potvrzení o bezdlužnosti nebo žádost o vrácení přeplatku u OSVČ.

  • Jana

    Pane náměstku, můj zážitek ze života. Přišla jsem na vyšetření na plícní. Byla jsem měsíc objednaná. A ouha, ony nešly počítače!!! Takže mě doktor nevyšetřil, ani nenapsal léky a objednal za měsíc. A to nás tam od rána několik hodin čekalo asi 30. Jste nebo budete na takové potíže připraveni, když chcete všechno řešit on-li ???? berete ohled také na staré lidi, kterým slovo digitalizace nic neříká nebo na lidi, kteří na tu techniku nemají peníze? Nebo máte klapky na očích a za každou cenu jdete vstříc pokroku? Děkuji vám na odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den. Vaše zkušenost mě osobně velmi mrzí. Co se týče digitalizace, naším cílem není veškeré agendy převést do on-line světa, ale přizpůsobit se možnostem a preferencím našich pojištěnců. Doba je taková, že nemůžeme „diktovat“ pojištěncům, jak s námi mají komunikovat. Naopak, musíme být připraveni právě tam, kde se klienti nejvíce pohybují. A on-line svět je právě jedním z těch tzv. kanálů, jehož využívání, i kvůli současné situaci, dramaticky roste. Samozřejmě na naší schopnosti kvalitně Vás obsloužit prostřednictvím naší pobočky se nic nemění, naopak. Hledáme cestu, jak umožnit pojištěncům např. začít komunikaci přes Call centrum a dokončit ji na pobočce, nebo obráceně.

  • p.aa.n

    Dobrý den, má VZP dostatečně zabezpečená data? Přeci jen jako pojišťovna disponujete dost citlivými daty. Co si pamatuji, tak loni se podařilo hackerům nabourat do systémů několika nemocnic a ovlivnilo to jejich fungování. Kdyby se to stalo u vás jako zdravotní pojišťovny, tak by to byl průser jako kráva… Pochopte, jako klienta mě to dost zajímá…

  • Host chatu

    Dobrý den, mohu vás ujistit, že bezpečnost dat je jistě jedno z našich hlavních témat. A to i vzhledem k tomu že pracujeme s velmi citlivými údaji. Nemohu být konkrétní, ale ujišťuji Vás, že zabezpečení dat ve VZP vyhovuje vysokému standardu, který se i nadále bude zvyšovat. Riziko kyber útoku nikdy nezmizí, proto se jedná fakticky o kontinuální činnost.

  • SK

    K čemu budou sloužit sdílené zdravotnické záznamy?

  • Host chatu

    Dobrý den. Velmi dobrá otázka, já vám za ni děkuji. Pokud to myslíme s digitalizací zdravotnictví opravdu vážně, je třeba nastavit procesy, které budou umožňovat přenos pacientských záznamů. To ovšem není triviální záležitost. Bude třeba řešit standardizaci záznamu, aby byl jednoduše využitelný napříč systémy s rozdílnými parametry, odpovědnost a především vynutitelnost záznam dále sdílet. To ale není možné bez dialogu s jednotlivými odbornými společnostmi, vysvětlení, na jakých principech má přenos fungovat a jaké z toho plynou benefity v rámci lékařské praxe.

  • DENMARK

    Jak konkrétně může pomoci elektronizace zdravotnictví a jak s ní souvisí telemedicína?

  • Host chatu

    Dobrý den. Jedním z problémů dnešního zdravotnictví je vysoká administrativní zátěž lékařů. Prioritou by resortu by mělo být tento problém řešit. V max. možné míře snížit nápor na vykazování, dokladování a umožnit lékařům, aby měli prostor pro výkon své praxe. Myslím, že je to trend a současný stav tomu jde významně naproti. Něčím podobným si už některá odvětví prošla. Zejména finanční sektor. Telemedicína je jedním z hlavních podpůrných pilířů elektronizace. Je ale potřeba si detailně vysvětlit, co to vlastně telemedicína je. Rozhodně se nejedná pouze o možnost komunikace pacienta a lékaře distančním způsobem, jak to dnes široká veřejnost vnímá. Ten potenciál je mnohem větší.

  • SOD

    Co všechno vyřídíme online a nemusíme navštívit pobočku zdravotní pojišťovny?

  • Host chatu

    Dobrý den. Z pohledu těch nejčastějších úkonů je to možnost přeregistrace, namátkou žádost o vydání nové kartičky pojištěnce nebo podání žádosti o příspěvek z fondu prevence.

  • SK

    Jaké všechny změny sebou přinese digitalizace zdravotnictví? A kdy začne tato digitalizace?

  • Host chatu

    Dobrý den. Vzato od konce, digitalizace již začala. Ale ve velmi omezené míře. Projekty jako eRecept nebo eNeschopenka jsou malé ostrůvky v oceánu. Už tady dnes zaznělo – potenciál je mnohonásobně větší. Resort zdravotnictví sbírá obrovské množství dat, ale není schopný na nich stavět on-line služby. Jak pro zdravotníky, tak pacienty.

  • Květa K.

    Dobrý den, mě zajímá ta telemedicína. Jak doktor zjistí po internetu, že mě bolí v krku a mám angínu? Může vůbec takovým způsobem udělat správnou diagnózu?! Jak to funguje? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, telemedicína by nikdy neměla mít tu ambici vyřadit lékaře z procesu vyšetření pacientů. Kde by naopak měla mít ambici, je lékaři pomáhat. Např. tím, že lékaři pacienta tzv. předpřipraví. Ušetří čas a rozšíří informace, na základě kterých lékař stanoví léčbu.

  • Zdeněk R.

    Dobrý den, cituji z veřejně dostupných informací: První lékařské telemetrické programy byly v polovině 60. let 20. století v programu NASA na pilotované vesmírné lodi za účelem monitorování tělesných funkcí astronautů. Počátky telemedicíny v Evropě datujeme na počátek 70. let 20. století. Ve Skotsku vznikl požadavek na poskytování zdravotní péče dělníkům na ropných plošinách, které byly umístěny v Severním moři a vědeckému personálu v Britském teritoriu na Antarktidě. - konec citací / V čem vidíte klady a zápory digitalizace zdravotnictví a telemedicíny? Děkuji za odpovědi.

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud jde o klady telemedicíny resp. elektronizaci zdravotnictví, jde primárně o schopnost snížit administrativní zátěž zdravotního personálu. Dále o schopnosti podpořit stanovení diagnozy, zefektivnit poskytování zdravotní péče nebo umožnit lékařům sdílet rychle a bezpečně údaje o pacientech. Pokud jde o zápory, pohybujeme se ve světě dat a informací. Např. vždy bude potřeba dbát na absolutní bezpečnost a ochranu soukromí pacientů.

  • Ladislav, České Budějovice

    Dobrý den. Zajímalo by mě, jestli je možné realizovat ve VZP podobné IT projekty jako ve firmě ze soukromého sektoru?

  • Host chatu

    Dobrý den, Ladislave. Určitě ano! Troufám si tvrdit, že náš tým jde s dobou, adoptujeme aktuální trendy v IT a z mého pohledu se oproti soukromého sektoru nijak nelišíme. Např. náš e-commerce rozvíjíme agilní metodou, aplikujeme moderní principy vývoje i řízení projektů, a moc nás to baví😊

  • Marta z Ostravy

    Myslis si, ze ochrana soukromi bude dostatecna, aby mi nikdo nemohl koukat do mych zaznamu?

  • Host chatu

    Ahoj Marto, pokládáš sice velmi obecný dotaz, ale nemyslím si, že by vznikaly projekty, které by umožňovaly zneužití dat. Dnes už je naprostým standardem, že každý projekt je už od začátku designován tak, aby dostatečně chránil data. Navíc, je to proces, který nikdy nekončí. Protože schopnosti útočníků jsou stále lepší a sofistikovanější…

  • občan z Brna

    Slyšel jsem o nějaké společnosti, institutu či co - Zdravel se to prý jmenuje. Má to být nějaká elektronická zdravotní knížka. Co o tom víte? Bude to k něčemu, nebo se zase jen vyhodí peníze za nefunkční blbost?

  • Host chatu

    Dobrý den. Ohledně Zdravelu mám informace pouze z veřejně dostupných zdrojů, tzn. neumím to posoudit z odborného hlediska. Můj názor je ten, že původní myšlenka elektr. zdrav. knížky byla geniální. Ale bohužel nebyla dotažená do úspěšného konce.

  • Anna K., Plzeň

    Dobrý den. Existuje něco podobného, jako bývalo IZIP? Vím, že s tím byly nějaké problémy. Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, domnívám se, že neexistuje. Byť technologie i doba výrazně pokročila a dnes na trhu existuje řada, dle mého názoru, podobných projektů.

  • Lenka z Hradce Králové

    Dobrý den, jen bych vás chtěla pochválit, že jdete s dobou a že nemusím s každým problémem na pobočku a mohu to vyřídit on-line. Díky a držím VZP palce!

  • Host chatu

    Dobrý den, Lenko, děkujeme za pochvalu, které si velmi vážíme. Pevně doufám, že se Vám budou líbit i další nové služby, které připravujeme. Ať se Vám daří!

  • Hladíková

    Dobrý den, co říkáte na e-Recept a na e-Neschopenku? Je to vůbec k něčemu dobré?

  • Host chatu

    Dobrý den, rozhodně ano. Jedná se o řešení, která šetří čas pacientům i lékařům😊

  • Anežka Martináková

    Čelila VZP někdy hackerskému útoku, jak moc je tato hrozba pro VZP reálná?

  • Host chatu

    Dobrý den, nutno podotknout, že celý sektor zdravotnictví čelí kybernetickým hrozbám neustále, které jsou čím dál více sofistikovanější. Čili ano, jedná se o reálnou hrozbu a tak je třeba k tomu přistupovat.

  • SK

    Znamená telemedicína konec osobních návštěv ordinací?

  • Host chatu

    Dobrý den, rozhodně to tak není. V některých případech je osobní kontakt lékaře s pacientem samozřejmě nevyhnutelný a nutný.

  • Eliška T.

    Dobrý den, pane náměstku. V čekárně u lékaře jsem si vzala letáček týkající se Zdravelu. Mohu že tam v klidu zaregistrovat? Nebudou má data v nebezpečí? Eliška T.

  • Host chatu

    Dobrý den, Eliško. Bohužel nemohu mluvit za Zdravel, protože to není naše služba. Nicméně pokud bych se měl vyjádřit odborně, nemyslím si, že by Vaše data byla v nebezpečí.

  • IT Hanys

    Dobrý den pane náměstku, přečetl jsem si o vás, že působíte v Open-source Alianci. Docela mě zajímá, na čem tam pracujete, co jste už konkrétně udělali. Poslední dobou mám pocit, že se více mluví a píše, než opravdu maká. Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den, Open-source aliance je spolek, který prosazuje větší zapojení otevřených řešení do systémů /nejen/ veřejné správy. Např. EU zmiňuje alianci jako hlavního partnera pro diskusi a řešení problematiky v oblasti otevřeného software v ČR.

  • Ing. Trnka

    Dobrý den, přijde mi, že jste inovátor. Kam chcete VZP v ICT posunout?

  • Host chatu

    Dobrý den, pane Trnko. Jsem rád, že mě tak veřejnost vnímá. Mým cílem je, aby VZP byla atraktivní destinace pro IT pracovníky. Nastartovali jsme řadu zajímavých projektů, které povedou k naší větší nezávislosti na vendor lock-inu.

  • TOM

    Nesháníte do VZP nějaké IT specialisty? Pokud ano, tak co nabízíte? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, určitě. Kvalitních IT pracovníků není nikdy dost. Mrkněte na link:)
    https://www.vzp.cz/kariera/volne-pozice?jobcategory=4192

  • JIndřich Dobrý

    Co říkáte na zákon o elektronizaci zdravotnictví? A jak vidíte jeho implementaci do systému českého zdravotnictví?

  • Host chatu

    Dobrý den, z mého úhlu pohledu má návrh zák. o eHealth příliš malé ambice. Místo toho, aby se snažil vytvořil podmínky pro sdílení pacientských záznamů, podporoval standardizaci procesů nebo podporoval vznik nových služeb, které by měly přidanou hodnotu pro lékaře a pacienty, se spíše orientuje na vznik nových registrů. To bude mít velmi omezený vliv na digitalizaci.

    Všem moc děkuji za dotazy, mrzí mě, že jsem nestihl odpovědět na všechny a doufám, že k tomu ještě někdy dostanu příležitost. Přeji vám všem pevné zdraví a hezký den.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 05/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov