Je vhodné běhat i v zimě a jak by měl trénink v mrazu vypadat? Odpovídal Gatorade instruktor běhů Martin Levý

Chat je uzavřený28.02.2018 15:00

Martin Levý.

Chodíte rádi běhat v průběhu celého roku, ale jakmile přijdou zimní plískanice, váš pravidelný trénink bere za své? Říkáte si, že začnete běhat až s návratem jara a sluníčka? Je vůbec dobré běhat, i když je venku na bodu mrazu? Nehrozí přitom běžcům spíše jen nachlazení? Jak by takový běžecký trénink v zimě měl vypadat? Jak často bychom měli běhat, v jakém tempu a jak dlouho? A jak se v zimě správně obléct nebo jaké zvolit doplňky výživy? Přečtěte si odpovědi Martina Levého, Gatorade instruktora kondičního běhu.

Martin Levý nejprve vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Pardubice a během studií působil jako lektor dětských tanečních kroužků. Vystudoval také obor kondiční trenér na Vysoké škole Palestra a je certifikovaným trenérem Českého atletického svazu. Během studia se stal i vítězem českých akademických her v pohybové skladbě. V současnosti působí jako běžecký trenér v pražském běžeckém klubu Running Mall a jako Gatorade instruktor kondičního běhu. Ke správnému běhu pomáhá hlavně začátečníkům a hobby běžcům.

Chat

  • Luis

    Dobrý den,
    doporučujete běhat, i když je pod bodem mrazu? Na jednu stranu se mi pak vždycky lépe dýchá než v létě ale zase na tu druhou nechci nastydnout.

  • Host chatu

    Dobrý den a děkuji za dotaz. Běhat lze i když je pod bodem mrazu. Jde o to, že hrozí více rizik. Je potřeba ochránit dýchací ústrojí a udržet periférie těla v teple. Nohy v teple a šátek kolem krku a také přes ústa. Zvolit pomalejší běh ale delší vzádelost. Tímto způsobem nevypadnete z kondice a užijete si krásně zamrzlou krajinu.

  • Mirek

    Zdravím trenére. Čím je v zimě dobré doplnit po běhu tekutiny? Je lepší horký čaj nebo se spíše spolehnout na klasický ionťák? Děkuji.Mirek

  • Host chatu

    Ahoj Mirku, Vědecké studie uvádí, že jeden litr potu odstraní až 2400 kJ tepla. A už při 1 až 2 procentním úbytku tekutin se zhoršuje naše fyzická výkonnost, přestože to sportovec na sobě ještě subjektivně necítí. Teplý čaj je určitě fajn, ale jedná se čistě o základ. Po výkonu dporučuji telý nápoj pít pomalu a doplněný o důležité minerály. Mezi ty pro tělo podstatné patří draslík, sodík, vápník a hořčík. Tedy i teplý iontový nápoj.

  • SK

    Kde je hranice stupňů Celsia pod nulou při které by už se běhat nemělo, nebo vůbec žádná hranice, když je "pod nulou", není?

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud vám je zima, během se zahřejete. Tato pravda však nefunguje donekonečna. Chlad jako takový je v některých případech pro svaly i prospěšný. Napříkal kriokomory. Jde však o to, že v přírodě se chlad téměř vždy vyskytuje s vlhkostí a to už pro svaly a šlachy dobré není. Nejde tedy pouze o číslo na teploměru ale také o číslo vlhkoměru. Pokud není vysoká vlhkost a nefouká vítr, lze kvalitně v dobře funkčním oblečení běhat i v mínusových teplotách. Pro běžce náchylné na prochladnutí v mrazivých dnech jsou ve fitkách běhací pásy.

  • SK

    V čem je běhání v zimě specifické?

  • Host chatu

    Dobrý den, v zimě je velký rozdíl kvantity běžců. Tedy trasy, které si běháte v létě můžou někdy připomínat Václavské náměstí plné turistů. V zimě bohužel spousta běžců neběhá a dávají si pauzu, ale my co běháme kontiuálně, máme pak více prostoru pro své tréninky. Nikdo vás nebrzí, nikdo vás nedobíhá a můžete se kochat, třeba i zasněženou krajinou.

  • ANTI

    V čem je běhání v zimě výhodné a v čem může být problematické?

  • Host chatu

    Dobrý den, výhodou může být, že běžecké trasy jsou volnější. Tím, že se v zimě běhá tzv. objem, zabere trénink delší čas než v létě. Někdy i dvojnásobek. Je to tím, že běžíme pomaleji (aby jsme stíhali klidně dýchat) a delší vzdálenosti. Tím vzniká pevný základ pro jarní přípravu na závody. Je opravdu důležité nedýchat rychle ale klidně, aby se vzduch stíhal alespoň částečně ohřát a nedošlo k prochladnutí horních cest dýchacích. Nemoc by nás mohla na několik dní vyřadit a tím by klesla i naše kondice.

  • Terezka

    Dobrý den, pane Martine,

    chtěla bych se zeptat, pokud doporučujete běhat i v mrazech, jestli je pak pro tělo dobré zrelaxovat se a rozehřát například v sauně?

    Předem děkuji za Vaší odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den Terezko, sauna běh nelze provozovat v návaznosti. I když se v sauně moc nehýbeme a jedná se o relaxaci, je pro organismus velmi náročná. Před saunou i po sauně bychom měli mít klid a relaxaci. Stejně tak i po běhu. Není tedy dobré jít po běhu do sauny, nebo zaběhat si před saunou. Mezi těmito aktivitami by měl být několik hodinový prostor, například na doplnění energie po tréninku. Pokud si jdete zaběhat ráno či odpoledne a večer si dáte saunu, stav je ideální.

  • Markéta

    V létě s pitným režimem nemám problém, ale v zimě do sebe sotva dostanu dva litry vody za celý den a to pětkrát týdně více než hodinu běhám. Stačí podle vás to množství vody, nebo je dobré tělu dát víc?

  • Host chatu

    Dobrý den Markéto, subjektivně si myslíme, že v létě ztácíme tekutiny více než v zimě, ale není tomu tak. Důležité je vědět, proč tekutiny při sportovním výkonu ztrácíme. V průměru jde totiž 75 % naší vydané energie na produkci tepla. A protože je tepelná rovnováha extrémně důležitá pro veškeré metabolické pochody, tělo se přehřátí usilovně brání a nadbytečného tepla se zbavuje pocením. Při běžné teplotě kolem 18 stupňů byychom měli vypít 0,5l na každých započatých 15 kg naší hmotnosti. Po sportu toho spoustu vypotíte a proto je dobré na každý 1 kg úbytku těůesné váhy doplnit 1 litr tekutin. Rád bych ještě doplnil, že pot není jen voda. Pocením člověk ztrácí řadu iontů, které ovlivňují nervosvalovou dráždivost a jejichž ztráta může vést ke snížení svalové výkonnosti nebo dokonce ke křečím. Právě proto sportovci doplňují tekutiny specializovanými iontovými nápoji jako je například Gatorade.

  • Láďa

    Dobrý den, z mé strany spíše ujištění. Já běhám celoročně. Myslím, že zima je vhodná na pomalejší běhy. Délka běhu podle toho jak zvládneme mráz. nesmíme hlavně prochladnout. Důležité je rozcvičení. Zdravím Martine, kouč běhu z Pardubic

  • Host chatu

    Ahoj Láďo, jsem rád, že jsi napsal. Vím, že běháš celoročně a sám jsi na sobě benefity běhu i přes zimu za posledních 5 let poznal. Tvůj přístup je ukázkový a zahřátí před výkonem je skutečně potřeba. Těším se naviděnou. Martin

  • Martin

    Dobrý den, doporučujete běhat se sporttesterem měřícím tepovou frekvenci, nebo pro vyloženě hobby běžce to nemá smysl a stačí se spolehnout na vlastní pocit při běhu? Děkuji. Martin

  • Host chatu

    Dobrý den Martine, spoustu informací nám tělo dává lépe něž sporttestry. Jen je potřeba mu umět naslouchat. V zimním běhání bych se tepovou frekvencí u hobby běžců vůbec netrápil. Řešil bych hlavně dýchání. Mělo by být pomalé a klidné. Začnuli funět a lapat po dechu, je velmi žádoucí přejit ihnet do chůze a zklidnit organismus. Pokud si ale píšete běžecký deník, je dobré si tepové záznamy vést i přes zimu. V zimě jde hlavně o běžecký objem. Tedy běh pomalý, dlouhý a klidný.

  • Lubor

    Zdravim, co doporucujete pit behem delsich zimnich behu? Diky Lubor

  • Host chatu

    Dobrý den Lubore, pokud nemáte běžecký batoh nebo camelback řešil bych doplnění tekutin před a po běhu. Běžecký pás s lahvičkami je v zimě také nevhodný, neboť si studenou vodou ještě více zchladité krk a hrozí prochladnutí horních cest dýchacích. Malá termoska s teplým iontovým nápojem pro delší než maratonské vzdálenosti by měla stačit. Během běhu samozřejmě není dobré pít hodně.

  • Radek

    Dobrý den. Nedovedu si představit, že bych běhal v zimě - hlavně v tom smogu. Bydlim ve městě,stači otevřít okno a ten smrad mě porazí, aniž bych běhal. Co by se se mnou stalo při intenzivním běhu a hlubokém dýchání si ani nechci představovat...Stačí v zimě běžecký trenažér?

  • Host chatu

    Dobrý den Radku, samozřejmě stačí i běžecký pás, ale běháním venku si zvyšujeme imunity a fyzickou odolnost. Nesmí být samozřejmě vysoký smogový stav, který nebývá jen v zimě ale i v létě. Doporučuji běhat v parcích či okrajových částech měst, blíže k lesu.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 47/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Plus

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.