Jsou na sobě mladí lidé ochotní pracovat? Odpovídal Tomáš Vokáč

Chat je uzavřený26.10.2018 09:00

Tomáš Vokáč.

Jak mohou studenti své šance na přijetí na zahraniční univerzity ovlivnit již při studiu na základní nebo střední škole? Je rozvoj mimoškolních aktivit v dnešní době důležitý? Jsou dnešní mladí lidé ochotní na sobě pracovat? Přečtěte si odpovědi Tomáše Vokáče, výkonného ředitele vzdělávacího programu DofE - Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (link www.dofe.cz)

Tomáš Vokáč působí od roku 2015 na pozici výkonného ředitele The Duke of Edinburgh´s International Award (Mezinárodní cena vévody v Edinburghu) v České republice a je zodpovědný za strategický rozvoj DofE v ČR. Předtím pracoval téměř 6 let na pozici Academic Directora v největší vzdělávací skupině v České republice Edua Group, kde vedl mezinárodní tým více jak 500 lektorů, trenérů, školitelů a akademických manažerů. Dříve působil jako Vedoucí oddělení mezinárodní spolupráce a PR v Institutu umění, kde měl na starosti propagaci české kultury v zahraničí. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde v roce 2012 získal doktorát (Ph.D.) v oblasti dějin a teorie umění a kultury a vedl zde několik seminářů a přednášek. Aktivně se věnuje tématu leadershipu, koučingu, mentoringu a moderní trendům ve vzdělávání mládeže a dospělých.  

Chat

  • Ema

    Dobrý den, jak se k vám do DofE mohou přihlásit studenti? A je to nějak zpoplatněno?

  • Host chatu

    Dobrý den Emo, díky moc za Váš dotaz. Přihlásit se mohou buď přes DofE centra po celé České republice, což jsou především střední a základní školy, střediska volného času a domovy dětí a mládeže, ale i některé univerzity. Nebo lze do programu vstoupit on-line přes naše stránky. Program má 3 úrovně – bronz, stříbro, zlato, podle náročnosti cílů. Za bronz účastník platí 100 CZK za celou úroveň, za stříbro 200 CZK a za zlato 300 CZK. Znevýhodněná mládež nehradí nic.

  • Miroslav K.

    Dobrý den, myslíte si, že v dnešní době stačí dětem/studentům umět jeden cizí jazyk? Nebo už je konkurence tak veliká, že je nutné umět dva a více? Hlavně, pokud chtějí studovat v zahraničí. děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den Miroslave, díky za Váš dotaz. Musí bezpodmínečně umět anglicky, a to na velmi dobré úrovni. Klíčová je zejména komunikace, gramatika, kterou mají tak Češi rádi, je až na druhém místě. Další cizí jazyk je samozřejmě obrovskou výhodou, zejména francouzština nebo španělština, z našeho geografického pohledu i němčina, ale zde záleží, v jaké oblasti chcete studovat, podnikat, pracovat. Pokud míříte do Asie, například Číny, základy místního jazyka mohou otevřít mnohé dveře a příležitosti.

  • Petr Dvořák

    Zdravím,

    Díval jsem se na vaše stránky a instituce, kterou navštěvuje moje dcera, není do vašeho programu zapojena. Jak se tedy může dcera zapojit?

  • Host chatu

    Dobrý den Petře, díky za Váš dotaz. Zapojit se může i přímo přes naše webové stránky. Stačí vyplnit krátký on-line formulář a některý z našich firemních či interních mentorů jí již pomůže v plnění programu.

  • Lucie

    Navazuji na dotaz pana Miroslava K. ohledně cizích řečí - Je nutné umět dobře anglicky, co se týče přímo účasti v programu DofE?

  • Host chatu

    Dobrý den Lucie, díky za Váš dotaz. Odpověď je jednoduchá. Ne, není. Pro plnění DofE není angličtina třeba, vše se odehrává česky, nebo v jazyce, který je Vám nejbližší. Nicméně anglicky je třeba umět skvěle i tak. Takže je možné si angličtinu vybrat v DofE v rámci rozvoje talentu a zapracovat na ní.

  • M.B.

    Pěkný den, pane Vokáči, mohl byste krátce shrnout, V čem plnění vašeho programu vlastně spočívá?

  • Host chatu

    Dobrý den a díky za dotaz. Program vymyslel již přes 62 lety Princ Philip, manžel anglické královny společně s Kurtem Hahnem, propagátorem zážitkové pedagogiky. Jde o komplexní osobní rozvoj mladého člověka ve věku 14-24 let, rozvoj jeho potenciálu, vytrvalosti a dalších klíčových kompetencí pro šťastný život a úspěšnou kariéru. Mladý člověk si za pomoci dospělého mentora stanovuje konkrétní cíle ve třech oblastech – sportu, rozvoji talentu a dobrovolnictví. Na závěr pak s kamarády či spolužáky podnikne dobrodružnou expedici, a to ve třech úrovních bronzové, stříbrné a zlaté, podle toho, jak často se všem aktivitám věnuje. Na bronzu například plníte cíle ve všech aktivitách minimálně 6 měsíců každý týden. Takže je třeba vytrvat, ale kdo vydrží, tak na závěr ho čeká nejen prestižní certifikát, který uznává spousta zahraničních univerzit a zaměstnavatelů, ale i skvělý pocit z dosažení toho, o čem třeba před tím jen přemýšlel a neodhodlal se podniknout.

  • Tereza S.

    Zajímala by mě jedna věc - co když si účastník nemůže finančně dovolit realizovat několik volnočasových aktivit zároveň? Předem děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den Terezo, moc díky za Váš dotaz. Aktivity lze plnit i postupně. Nicméně máme v DofE sociální fond, skrze který se snažíme finančně podporovat všechny mladé lidi a studenty, kteří by si nemohl aktivity v rámci DofE dovolit. Podporujeme jak mladé lidi z dětských domovů, ale i ty, jejichž rodiny jsou v tíživé životní situaci nebo studenty, kteří žijí ve vyloučených lokalitách apod. Náš hlavní cíl je, že každý mladý člověk musí dostat šanci na sobě pracovat a začít rozvíjet to, v čem je dobrý.

  • Žaneta

    Dobrý den, dcera je šikovná na jazyky. Chodí teď do prváku na střední a byla bych moc ráda, kdyby vysokou studovala v zahraničí. Jak by se měla připravovat?Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den Žaneto, díky za Váš dotaz. Pokud je šikovná na jazyky, tak to je první výborný předpoklad. Cizí jazyk, zejména skvělá angličtina, je klíčový. Mnoho zahraničních univerzit nyní ale přihlíží v přijímacích řízeních vedle školních výsledků také ke všem dalším mimoškolním aktivitám, například účastech v různých soutěžích, sportovním výsledkům nebo dobrovolnictví, zda mladý člověk někde pomáhal, je společensky odpovědný. Univerzity v USA nyní například zohledňují daleko více osobnostní stránku mladého člověka před školními výsledky. Ty musí být samozřejmě taky výborné, ale nejsou klíčové. Klíčové je, zda je mladý člověk aktivní, odpovědný, chce se učit a pracovat na sobě.

  • Kryštof

    Dobry den, doporucujete jako mimoskolni aktivitu spíše kurz cizího jazyka s českými lektory nebo je lepší od zacatku využívat rodile mluvčí? Co je krome znalosti cizího jazyka jeste potřebné pro přijetí na zahraniční univerzitu? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den Kryštofe, díky za Váš dotaz. Osobně bych doporučil kombinaci české lektora s rodilým mluvčím, ale po českém lektorovi bych požadoval, aby se mnou komunikoval z 95% anglicky. Co se týče zahraniční univerzity, tak je třeba prokázat zejména váš aktivní a pozitivní přístup k věcem včetně studia. Ukázat váš zápal pro věc a zaujetí. Všechny aktivity navíc, mimo školu i ve škole se nyní počítají a hrají velkou roli. Ať už je to třeba pomoc při studentské akci, sportovní výsledky, výsledky z různých soutěží, certifikáty, vlastní projekty, pomoc komunitě či znevýhodněným lidem apod. Například dobrovolnictví je pro univerzity v USA, Austrálii nebo Británii klíčová věc při posuzování kandidáta.

  • Sára

    Dobrý den, může se student přihlásit kdykoli během školního roku? A co je přesně náplní programu. Je třeba se připravit na nějakou finanční investici do tohoto programu? Jsou povinné nějaké jazykové testy apod.?

  • Host chatu

    Dobrý den Sáro, díky za Vaše dotazy. Přihlásit se můžete kdykoliv během roku, a to buď přes Vaši školu, pokud je do DofE zapojená nebo on-line. V programu si s dospělým mentorem stanovíte konkrétní cíle ve sportu, rozvoji vašeho talentu a dobrovolnictví a začnete na nich pracovat. Na závěr pak vyrazíte se spolužáky na dobrodružnou expedici. Pokud vydržíte a posunete se ve Vašich aktivitách dál, získáte DofE certifikát. Finance jsou nepatrné. Program má 3 úrovně bronz, stříbro a zlato a student hradí za bronzovou úroveň 100 korun, za stříbro 200 a za zlato 300 po celou dobu programu. Žádné jazykové testy nejsou třeba. Ale jako rozvoj talentu si můžete zvolit například cizí jazyk, což bych ostatně velmi doporučoval.

  • SOD

    Mělo by se na sobě pracovat celý život?

  • Host chatu

    Dobrý den, díky za dotaz. Ano, určitě. Naše vzdělávání a myšlení o našem rozvoji je historicky uvězněné v konceptu něco se naučit, odříkat to, škrtnout si jako splněno a případně zapomenout. To samé platí i o práci na sobě samém. Nejhorší je si říci, tak toto umím, v tom jsem dokonalý a už v tom nemůžu dosáhnout nic dalšího, případně mít neustálou obavu z neúspěchu, ve smyslu, co tomu řeknou ostatní, když uvidí, že něco neumím. Zkrátka práce na sobě nikdy nekončí a je třeba to přijmout jako skvělou výzvu, možnost posouvat se pořád dál.

  • DENMARK

    Je rozvoj mimoškolních aktivit v dnešní době důležitý?

  • Host chatu

    Dobrý den, díky za Váš dotaz. Je zcela klíčový. Buduje totiž v mladých lidech charakter, odpovědnost, samostatnost, ale i týmovost a pocit sounáležitosti. Studie jasně ukazují, že například jedna hodina sportu týdně stačí pro zlepšení školních výsledků, ale i zvýšení osobní spokojenosti mladých, sebevědomí apod.. Příběhy, které slyším od účastníků DofE programu, kteří například někde začali pomáhat, dobrovolničit, kolik jim to přineslo osobního naplnění a radosti, kolik tomu museli obětovat, ale jako jsou nakonec hrdí na to, že mohou pomáhat druhým, jsou skutečně neuvěřitelné. A je to rozhodně jedna z hlavních cest k lepší, odpovědnější společnosti.

  • Mortar

    Jsou dnešní čeští mladí lidé ochotní na sobě pracovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, moc díky za Váš dotaz. Ano, jsou. Rozhodně. Ale je třeba jim dát prostor, motivovat je a pomáhat maximálně rozvinout jejich potenciál. Mladí dokážou neuvěřitelné věci, ale musí od nás dospělých dostat důvěru. A v tom máme před sebou obrovský kus cesty, protože mnohdy je naše vzdělávání a školství založené na nedůvěře v mladé lidi a na jejich přísném a jednostranném hodnocení pouze na základě výsledků, chcete-li známek.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 06/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov