Kde je pravda o opencard? Ptejte se Petra Stránského

Chat je uzavřený28.05.2014 13:00

Petr Stránský.

Jméno Petr Stránský zná málokdo, zato opencard skoro každý. Právě Stránský, ředitel společnosti Emoney, která vlastní licence k opencard, rozumí projektu elektronické karty Prahy jako málokdo. Největším problémem opencard podle něj není technická stránka věci, ale především politika. Systémům městských karet se věnuje již více než patnáct let. V pražské kartě stále vidí velký potenciál. Je opencard předražená? Proč je to dodnes pouze tramvajenka? Kdo za to může - předchozí vedení hlavního města, současní radní nebo skrytí majitelé firmy, která vlastní licence? Petr Stránský odpovídal na otázky kolem opencard ve středu 28. května od 13.00.

Petr Stránský je bývalý ředitel firmy Haguess, která původně spravovala projekt Opencard a jejíž klíčová část byla později odkoupena nizozemskou společností Emoney Group. Stránský je nyní výkonným šéfem této společnosti a má o multifunkční čipové kartě pro obyvatele i návštěvníky Prahy nejvíce informací.

Chat

  • openkrad

    Město i dopravní podnik má vůči vám údajně nějaké dluhy. Budete je vymáhat, pokud vám je nezaplatí?

  • Host chatu

    Ano, budeme je samozřejmě vymáhat, protože ani jinak nemůžeme. Pro ilustraci, dokážete si představit, že dopravní podnik nebude vymáhat pokutu od černého pasažéra?

  • openkrad

    Budete dluhy vymáhat i právní cestou?

  • Host chatu

    Pokud Praha v brzké době nepodnikne konkrétní kroky k narovnání dluhů, pak nám nezbyde než se domáhat našich práv prostřednictvím zákonných prostředků. Zákon a uzavřené smlouvy by dle mého názoru neměla porušovat žádná fyzická ani právnická osoba, hlavní město Praha nevyjímaje.

  • anonym

    Podle sdružení Oživění jste podklady pro založení městské správcovské společnosti připravovali vy. To je přece jasně netransparentní postup!!!

  • Host chatu

    Nevím, jestli bychom si vybrali právě Opencard, pokud bychom byly schopni ovlivňovat rozhodování Rady nebo Zastupitelstva hlavního města. Ale vážně: Týmu, který pracuje na straně HMP, a ve kterém jsou, pokud se nemýlím desítky různých lidí z několika odborů Magistrátu, jsme předali naše interní podklady. Jakým způsobem byly tyto materiály použity nebylo a není naším rozhodnutím, a po pravdě ani nevím, do jaké míry byly naše podklady využity.

  • nucený držitel opencard

    Kdo teď hrabe na opencard tím, že má emoney? Rittig? Janoušek? Hrdlička…?

  • Host chatu

    Mohu Vás ujistit, že žádný s uvedených pánů nemá s EMONEY GROUP opravdu nic společného, a nikdy neměl.

  • EXPLODUJ

    Proč si myslíte, že jméno Petr Stránský zná málokdo?

  • Host chatu

    Protože pozvánku na chat psala redakce, asi je to spíš otázka na ně. Nicméně osobně se nepovažuji za známou osobnost, ani takové ambice nemám.

  • IS

    Největším problémem Opencard podle Vás není technická stránka věci, ale především politika. Mohl byste to konkretizovat?

  • Host chatu

    Technické řešení není problém, protože prostě spolehlivě funguje. V podobných projektech, protože se týkají veřejných služeb jsou politická rozhodnutí pro jejich úspěch a správné fungování zásadní. A pokud se podíváte na to jaké služby byly za poslední roky zlepšeny či zavedeny, výsledek je bohužel žalostný. Uvedu jeden příklad služby úhrady za parkovaní. Užívání služby parkování je omezeno počtem míst, kde lze kartu nabít. Je totiž pouze jedno - ve Škodově paláci. A to přesto, že nic nebrání tomu, aby bylo zavedeno nabíjení online na všech parkomatech - tedy dalších 400 nabíjecích míst. Bohužel, přestože projekt rozšíření nabíjecích míst několik let leží ladem na odboru informatiky. Jedna věc je, co karta technicky umí, věc druhá, jaké služby poskytuje provozovatel systému - v tomto případě hlavní město Praha.

  • RIF

    Jakou roli hraje pan Bém v kauze Opencard?

  • Host chatu

    To asi musí posoudit někdo jiný než já. Jediné co mohu říci, že pan Bém nemá s EMONEY nic společného a nikdy neměl.

  • Jestli tomu dobre rozumim, tak Praha chce vypsat nove vyberove rizeni. Nikdo vam asi nemuze branit se prihlasit a soutezit. Kdyz treba nahodou vyhrajete, tak mzete dodat to, co Praha uz ma jeste za to dostanete dalsi prachy ??

  • Host chatu

    Jestli se Praha rozhodne výběrové řízení vypsat, bude trvat poměrně dlouhou dobu (podle nezávislých expertů nejméně dva roky), než dojde k výběru a implementaci nového systému. Samozřejmě, že se takového tendru můžeme a pravděpodobně budeme účastnit. Technické řešení, na základě kterého Opencard funguje - je osvědčené, funkční, používá ho 11% všech občanů Česka. Protože Opencard funguje už sedm let, je systém prověřen praxí a tudíž po technické stránce kvalitní. Z tohoto důvodu ani nerozumím tomu, proč Praha chce měnit fungující systém místo toho, aby se soustředila na rozvoj služeb.

  • Mareš

    V novinách Hudeček říká, že Opencard bude do konce roku bez problémů fungovat. Je to pravda? Nebo to vypnete dřív ? Má smysl si kupovat nový kupón ?

  • Host chatu

    Pokud nedojde k urychlenému narovnání závazků vůči naší společnosti, a zajištění podpory Opencard, pak to pravda být nemusí. Hlavní město Praha bohužel dlouhodobě porušuje licenční smlouvy a přestože z naší strany se snažíme problém několik měsíců intenzivně řešit, prozatím jediným výsledkem se zdá být, že Praha si najala právní kancelář.

  • neřeknu

    Jak můžete mít drzost si říct o tak nekřesťanský prachy za něco co nefunguje? Jinde v Evropě i v čechách ty karty fugnujou líp a furt se o tom nepíše v novinách jako o fiasku.

  • Host chatu

    Realita je, že Opencard funguje velmi dobře, což demonstruje několik klíčových údajů. 1,2 miliónů aktivních karet, 10 miliard Kč, které Opencard zprostředkovala dopravnímu podniku za dobu svého fungovaní, 140 tisíc uživatelů služeb městské knihovny, možnost placení za parkovné na více než 400 parkovacích automatech atd. A ve srovnání s řadou zahraničních projektů, dokonce lépe. Samozřejmě, to neznamená, že by nemohla fungovat daleko lépe. Jediné fiasko je tedy, že Praha Opencard nerozvíjí.

  • zen

    Opravdu si myslíte, že tenhle pán, co jel v tom předchozím podfuku, by měl připravovat ještě další podvodnou kartu??? Spíš patří do basy.

  • Host chatu

    Nevím jestli je toto skutečně otázka na mě.

  • Jindra

    Jak Praha může rozvíjet Opencard, když nemá licence a zdrojové kódy k systému?

  • Host chatu

    Velmi jednoduše - stejně jako v případě VŠECH informačních systémů hlavního města. Protože k žádnému z nich nevlastní zdrojové kódy a není ani třeba, aby je vlastnila. Praha není softwarová firma, ale pouze uživatel software pro zajištění svých činností. Podobně jako když máte nainstalován operační systém Windows nebo MacOS - také nemáte zdrojové kódy a přesto s tím můžete pracovat. Opencard se mohla rozvíjet už dávno. Problém nikdy nebyl v licencích a kódech, ale v roztříštěnosti managementu projektu a absenci rozvoje služeb.

  • Jan P.

    Vážně jste si mysleli, že dostanete půl miliardy za něco, co se dá udělat za 50 milionů?

  • Host chatu

    Po pravdě, takto jsme nikdy ani nepřemýšleli. Omlouvám se za delší odpověď, ale myslím, že v tomto případě je nutná. Předně - Praha od nás nemusí vůbec nic kupovat, aby Opencard skutečně fungovala a rozvíjela se. Dostali jsme od současného vedení Prahy požadavek na odkup našeho know-how. To jsme nechali ocenit nezávislým a renomovaným znaleckým ústavem. Na základě tohoto ocenění a analýzy, co bude stát Prahu náhrada novým technickým řešením, jsme předložili naši nabídku. A podle zveřejněných informací znalecké posudky Prahy se nijak zásadně od našich nelišili (rozdíl 25% je v podobných případech naprosto normální). Pro srovnání - Budapešť nedávno vypsala tendr na výstavbu zcela nového kartového systému. Očekávané náklady jsou minimálně 50 milionů EURO. Znamená to, že v Budapešti jsou hloupí a pořizují si něco 27x dráž než je potřeba? Podstatné je však také to, že žádná z těchto firem nenabízela prodej veškerého know-how, ale pouze licenci k jejich software a souvisejících služeb. Tedy nic srovnatelného s nabídkou, o kterou nás požádalo hlavní město Praha.

  • antonym

    Jak doposud probíhala jednání mezi emoney a městem od předložení nabídky?

  • Host chatu

    Naše společnost jednání s klienty ze zásady nekomentuje, ale pokud mám alespoň trochu na otázku odpovědět - k mému překvapení vlastně žádná reálná jednání dopusud neproběhla. Víceméně jsme pouze jsme zaznamenali prohlášení Prahy v médiích. Doufám, že se podaří rychle začít konstruktivně jednat.

  • Jan Tleskač

    K čemu jsou podle vás dneska nějaké čipové kartičky, když už všechno běží na smartphones a jiných moderních technologiích?

  • Host chatu

    To je asi podobné jako kdybyste se zeptal, na co jsou televizní přijímače, když je možné sledovat televizi na počítači. Tedy samotný přijímač ať už je to televizor nebo počítač není tak podstatný. Podstatný je celý ekosystém, který je tvořen podobně jako ledovec malou viditelnou a podstatně větší neviditelnou částí. V případě Opencard jsou to pak zejména tzv. back-office systémy, které zajišťují, že ona červená kartička k něčemu je. Samozřejmě, že není problém používat v podobném systému chytré telefony, ale také bankovní karty, je však potřeba si také uvědomit, že uživatelé Opencard představují velmi pestrou sociodemografickou skupinu - od dětí po seniory. Ne pro všechny je smartphone nebo bankovní karta správný prostředek, v mnoha případech právě naopak.

  • noname

    Byl jste u projektu Opencard na strane HMP, Haguess a teď EMS. Nepřipadá vám to jako střet zájmů?

  • Host chatu

    Střet zájmu by to byl, pokud bych v těchto rolích působil současně. Realita však je, že jsem v těchto rolích působil postupně - Praha, Haguess a nyní i EMONEY GROUP měli a mají zájem o moje odborné zkušenosti. Systémům městských karet se věnuji dlouhodobě, měl jsem možnost načerpat bohaté zkušenosti v zahraničí, a proto mě mrzí, že místo diskuse o rozvoji služeb Opencard se neustále řeší jiné, zejména politické, věci.

  • Sara

    V cem zpociva nevyhodnost smlouvy mesta s Vasi spolecnosti, kterou casto zminuji novinari? (Dle vyjadreni auditora ji pripravoval diletant.) Je smlouva jednostranne vyhodna ve prospech Emoney?

  • Host chatu

    Děkuji za Vaši otázku. Smlouvy mezi EMONEY a městem jsou legální i legitimní a nijak se neliší od celé řady dalších smluv, které má Praha se svými dodavateli uzavřeny. Ona nevýhodnost je spíše jakýmsi politicko-mediálním klišé. Smlouvy mimo jiné obsahuje ochranu autorských práv – tzn., když si do PC nainstalujete Windows je to produkt Microsoftu a jedině Microsoft může systém upravovat. Stejné je to i s Opencard. To ovšem v žádném případě neznamená, že by se projekt nemohl rozvíjet. Rozvoj je závislý na politických rozhodnutích, nikoliv na licencích apod. Na doplnění - dle srovnání s relavantními náklady na systémy v zahraničí byly náklady spojené s Opencard třetinové - tedy myslím náklady na technické řešení, ostatní nemohu komentovat. Protože za technické řešení a služby s ním spojené se Praha vydala "pouze" 350 miliónů Kč od roku 2006 do dnes. Tedy ne 1,2 nebo dokonce 1,5 mld. Kč.

  • Andrea

    Pred dvema lety Vam mesto prodlouzilo smlouvu bez vyberoveho rizeni. Hledala Praha behem uplnynulych dvou let reseni, jak dale s opencard pokracovat?

  • Host chatu

    Nejsem samozřejmě schopen komentovat jaké kroky Praha dělala, to je spíš otázka na její představitele, zaznamenal jsem pokus o uspořádání soutěžního dialogu, který však nikam nedospěl. Tedy zřejmě se nic zásadního co by vedlo k řešení situace nestalo. Pozitivním faktem je, že Praha založila Operátora Opencard, a tím se přiblížila modelu obvyklému v zahraničí - tedy kdy provoz a rozvoj podobných projektů má nastarosti profesionální firma. Doufám proto, že v krátké době dojde ke smysluplnému řešení situace. Jinak ještě na upřesnění, EMONEY odkoupila již uzavřené smlouvy, tedy na jejich uzavření se nijak nepodílela.

  • Haguess jiz inkasoval za opencard 1,2 mld. Kolik mate zamestnancu? Mate prijmy i z jine cinnosti nez z opencard? Cim se Haguess zabyval pred opencard?

  • Host chatu

    Protože reprezentuji společnost EMONEY GROUP, a ne Haguess - mohu odpovědět pouze částečně. Společnost Haguess za Opencard v minulosti obdržela „pouze“ 400 milionů a to od roku 2006. Nebyl to ovšem čistý zisk, ale příjmy, ze kterých se hradily další nemalé náklady – zaměstnanci, technické vybavení, vydané karty, odvedly daně apod. Tedy žádných 1,2 mld. Kč. Firma se také zabývala bankovními systémy a souvisejícími projekty. Společnost EMONEY GROUP, která odkoupila některé aktivity společnosti Haguess (tedy ne firmu) pak buduje programy městských a regionálních ekosystémů pro dopravu, mikroplatby, municipální služby apod.. Skupina EMONEY působí kromě ČR také v Holandsku, na trzích v Asii nebo střední Americe. Nedávno jsme se podíleli na velmi úspěšném projektu REDQ, tedy zavedení čipové dopravní karty v mexickém městě Queretaro. Za několik málo měsíců si tuto kartu pořídilo cca 400 000 lidí. Hlavní tým společnosti má cca 70 lidí, především v Holandsku, ČR a Mexiku.

  • daniela

    Pane Stránský, kdo jsou skuteční vlastníci EMS a jak velký majetkový podíl máte vy a v čem se liší nabídka EMS na odkup v červenci, která byla za 150 mil, od nabídky kterou jste předložili nyní Praze a vyčíslili jste jí na téměř půl miliardy ? Můžete prosím na obě otázky odpovědět pravdu ? Děkuji

  • Host chatu

    Majoritním vlastníkem EMONEY GROUP B.V. je mezinárodní investiční fond bez jakýchkoliv vazeb na českou či jinou politiku, kmotry či kmotříčky. Naše společnost funguje v souladu se zákony Nizozemského království a všech zemí, ve kterých celosvětově působí. Mohu Vás ujistit, že naše společnost nemá nic společného z žádnými českými ani jinými politiky či kmotry - ať už známých nebo neznámých jmen. Já osobně mám nárok na podíl odpovídající mé manažerské pozici. Jinak k druhé otázce - my jsme v červenci žádnou nabídky hlavnímu městu nepředložili, pouze jsme dali k dispozici naši interní ANALÝZU, která žádné číslo - tedy nabídku - neobsahovala. Teprve v dubnu tohoto roku, kdy došlo k vyjasnění co Praha požaduje, jsme 5.5. nabídku předložili, a její cena vycházela z nezávislých odborných posudků a koresponduje s obdobnými projekty v zahraničí. Přesto, že se zdá Praze vysoká, my si myslíme, že je férová a navíc pro město ekonomicky výhodnější, než stavět celý systém znovu. Jsme samozřejmě připraveni o ní jednat a hledat cestu k oboustraně přijatelnému řešení.

  • Leoš

    Jak se vůbec Haguess k zakázce v r. 2006 dostal? Po známosti nebo proběhla nějaká otevřená soutěž? Čím jste si Béma získali? Měli jste už nějaký systém vybudovaný, nějaké zkušenosti?

  • Host chatu

    Na tuto otázku Vám mohu odpovědět částečně, neboť jsem ve společnosti Haguess v roce 2006 nepůsobil. Nicméně dle mých znalostí společnost již v té době provozovala systém v Liberci, a tedy s podobnými zakázkami evidentně zkušenosti měla. A jak je známo zakázku získala v otevřeném výběrovém řízení, kam se mohl přihlásit kdokoliv.

  • hugo

    Jste ochotni poskytovat Praze jen dočasnou podporu současného systému, pokud se rozhodne vypsat otevřené výběrové na nového dodavatele. Než bude bude nový systém funkční? Za jakých podmínek?

  • Host chatu

    Jak již jsem napsal výše - ona dočasnost znamená velmi pravděpodobně minimálně 2 roky. Současně si naše společnost nechává zpracovat analýzu, zda-li vůbec můžeme toto legálně učinit, a za jakých podmínek. Současně, předpokládal bych, že Praha se bude spíše snažit najít shodu na řešení, které si sama odsouhlasila několik měsíců zpátky, a o které nás požádala.

  • Radek

    Dobrý den, jak to že za Váš systém chcete půl miliardy, když ostatní dodavatelé jsou schopní systém dodat za desetinu ceny? Děkuji.

  • Host chatu

    Viz již moje odpověď na podobnou otázku výše. Na základě požadavku Prahy nabízíme odprodej know-how, ne systém. A také náklady na podobné systémy jsou v souladu s naší nabídkou a posudky (a nejen našimi).

  • Petr

    Kolik stoji rocni provoz opencard, co tato cena zahrnuje, kolik lidi se o funkcnost stara? Diky.

  • Host chatu

    Kolik stoji rocni provoz opencard, co tato cena zahrnuje, kolik lidi se o funkcnost stara? Diky. Na tuto otázku neumím odpovědět, neboť provoz opencard nezahrnuje jen naše služby. Nicméně náš tým, který z naší strany systém podporuje zahrnuje zhruba 25 různých specialistů.

  • Petr

    Jen pridavam info, ze Bem v parlamentich listech uvadi, ze v roce 2006 stal provoz karty 4.5 mil. a ze doslo k osminasobnemu zdrazeni.

  • Host chatu

    ...

  • Jara

    Jsem z Moravy a o opencard neznam. Co znamena, kdyz pisou lidi a novinari, ze karta nefunguje? Ze s ni nejde jezdit MHD nebo co? A ze na zapade maji lepsi? Co umi karty na Zapade? A kolik teda stoji karty na Zapade?

  • Host chatu

    Jak již jsem napsal výše - Opencard funguje, a dokonce velmi dobře, a to i ve srovnání se zahraničními projekty. A užívá ho 1,2 miliónu uživatelů - což je několikásobně více než jakýkoli jiný projekt v ČR. A pokud se týká nákladů - jsou v případě těchto projektů znatelně vyšší. Například Dublin - což je srovnatelný projekt, již za budování a provoz utratil 57 mil. Euro, tedy cca 1,5 mld. Kč.

  • - - -

    Co říkáte na včerejší rozhodnutí Prahy najmout si proti vám právníky?

  • Host chatu

    Samozřejmě, že hlavní město musí postupovat v souladu s legislativou. Nicméně nejsem si jist, že řešení je v tom utratit milión za právní služby. Možná by stačilo konstruktivně a efektivně jednat.

  • Dotaz

    Říkáte, že haguess / e-money nebo jaká společnost dostala zaplaceno za technické řešení "pouze" 350 milionů Kč. Kam tedy zmizel ten zbytek?

  • Host chatu

    To je dobrá otázka, ale tu Vám skutečně nejsem schopen zodpovědět já.

Foto: archiv




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov