Konečně se snad blíží návrat dětí, žáků a studentů do škol. Jsou na něj všichni aktéři připraveni? Jak se proměnila škola v posledním roce? Odpovídal Václav Trojan ve středu 31. března od 11 hodin

Chat je uzavřený31.03.2021 11:00

Celoživotní pedagog Václav Trojan.

Děti jsou už rok doma, vrátí se do škol stejní lidé? Budou se děti chtít učit? Na co by se měly školy po návratu žáků a studentů nejvíce zaměřit? Kdo pomůže ředitelům škol a proč ministr školství vůbec nemluví o mateřských školách, hodil je přes palubu?

PhDr. Václav Trojan, Ph.D., zakladatel Ředitelské akademie s.r.o.

Václav Trojan je celoživotní pedagog, dlouholetý ředitel gymnázia v Brně, odborný garant, tvůrce i lektor vzdělávacích programů pro ředitele škol a ostatní pedagogy. Devět let stál v čele dnes už bývalého Centra školského managementu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Vedl tým vytvářející kompetenční model ředitele školy. Je odborný garant MAP, tvůrce vzdělávacích koncepcí z oblasti školského managementu a pro MŠMT vytvořil koncepci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Přednáší školský management, publikuje odborné články a knihy s mezinárodním přesahem, které se mimo jiné věnují ředitelům škol, pedagogickým procesům a vzdělávání učitelů. Loni založil Ředitelskou akademii. Jejím cílem je podporovat ředitele škol, pomáhat jim, vzdělávat je, propagovat jejich práci a argumentovat jejich důležitost a nezastupitelnost pro každou školu.

Chat

  • DENMARK

    Jak podle Vás české ministerstvo školství zvládlo COVID?

  • Host chatu

    Dobrý den, vítám vás na dnešním chatu a předem děkuji za vaše otázky. Všem přeji pohodový jarní den.
    COVID ukázal obrovské rozdíly mezi dětmi, rozdíly prostředí a názorů, ale také rozdíly mezi školami, učiteli i řediteli. Dětem i jejich učitelům vzal možnost přímého kontaktu, naopak ukázal cesty distančního vzdělávání tam, kde je to smysluplné.

  • ANTI

    Nebylo by dobré 1 rok školy opakovat kvůli COVIDU?

  • Host chatu

    Opakování nic nevyřeší, nemluvě o kapacitní nereálnosti. Jen do základních škol by bylo třeba najít a přijmout tisíce učitelů, protože by nikdo z žáků neodešel a přišli noví prvňáčci

  • Dominika z Aše

    Dobrý den. Kdysi se říkalo, že děcka se ve škole učí řadu zbytečností. Co si o tom myslíte vy? Je potřeba, aby se ve škole učilo všechno? Řada věcí se v tomto roce vynechala a svět se točí dál. Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den i Vám. Co je to všechno? Já jsem opatrný s tím, že něco nebudu ve svém životě potřebovat a něco ne. Ale už dnes má škola možnost zvolit, do jakých podrobností v jednotlivých vzdělávacích oblastech půjde.

  • Brněnský středoškolský ředitel

    Pane Trojane, jsem nový ředitel čerstvě po konkurzu a obávám se toho, jak to zvládneme. Celý tým jsem ještě neviděl pohromadě. Co byste mi poradil, abych obstál? Předem děkuji za rady.

  • Host chatu

    Dobrý den. V první řadě věřte prosím sobě a svým lidem. Dejte všem najevo, že o ně stojíte, že společně budete tvořit výbornou školu. Lidé jsou dnes hodně rozkolísaní a mnozí učitelé skutečně jednou nadoraz. Nebojte se velkorysosti, vrátí se Vám to...

  • Josef, Ostrava

    Moje dcera se obává testování a nechce kvůli tomu chodit do školy. Vůbec nevím, jak se k tomu postavit, mám ji nechat doma, psát omluvenky, nebo do té školy musí? Je v osmé třídě.

  • Host chatu

    Dobrý den. Sám nevím, jaká varianta dosud nejasných pokynů nakonec zvítězí. Věřím, že zdravý rozum a cesta, která Vaše dítě i ostatní spolužáky nezatíží víc, než je nezbytné.

  • Saša

    Během korony se děti neučily výtvarku, hudebku, a další „výchovy“, nebude jim to chybět? Naučí se to ještě někdy?

  • Host chatu

    Krásný den i Vám. Bude to chybět, nepochybně. Podle mne je špatně dělit předměty na důležité a ty ostatní. Zvolili jsme cestu češtiny, matematiky a cizího jazyka jako základu, jistou logiku to jako nouzové řešení na počátku Korony mělo, minulost nevrátíme. Děti to doženou, ale musí jim pomoci všichni - škola, rodina i další aktéři jako dětské oddíly, muzea, Domy dětí atd.

  • učitel

    Ta situace ve školách je zoufalá a ministr na to kašle. Neustále nové předpisy, nařízení, nevím, kde mi hlava stojí… Jak to vidíte Vy? Jak hodnotíte roli MŠMT a ministra během této krize?

  • Host chatu

    Zdravím. Ministr je v kleštích z více stran. Neřekl bych, že na to kašle, i on bojuje s tím, že pro vládu jako celek není vzdělávání prioritou. Sám se obávám účtu za tento vládní postup...

  • Hanka

    U nás v domě se my rodiče bojíme poslat děti do školy. Chceme vědět, jestli budou učitelé očkovaní? Děkuji za upřímnou odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den i rodičům. Buďme pokorní k nemoci, ale nezatěžujme prosím děti strachem, snižuje imunitu nejen jim. Očkovací rychlost sledujete jistě sama, neumím spočítat, kdy budou všichni učitelé očkováni.

  • Jihočech

    Zdravím, přiznám se, že nejsem zrovna příznivcem akcí online. Sedět hodiny a hodiny a čučet do monitoru bez osobního kontaktu mě nebaví a nic mi to nepřinese. Jaké zkušenosti s tím máte Vy? Je o Vaše online akce zájem, předpokládám, že nějaké děláte. Nebo ne?

  • Host chatu

    Hezký den a díky za otázku. Nejsem sám, koho už plochá obrazovka nebaví. Ano, dělám semináře online, vystupuji na konferencích, moderuji sdílení několika skupin ředitelek a ředitelů mateřských, základních a uměleckých škol, dokonce chystáme s kolegy na květen dvě zásadní odborná fóra. Nyní to jinak nejde. Myslíte, že jsem si jako rodilý Moravan dovedl loni představit koštovat dobré červené online?

  • J. K.

    Jsem ředitel malé školy. Kde najdu potřebné informace, inspiraci a podporu? Díky za pomoc.

  • Host chatu

    Dobrý den. Řada lidí pomáhá. Koukněte třeba na stránky www.npicr.cz, www.csicr.cz, www.edu.cz, vygooglete časopis Řízení školy, nejbližší MAP a třeba také naši Ředitelskou akademii (www.reditelskaakademie.cz). A co blízcí ředitelé, víte o nich?

  • občan

    Už rok s malými přestávkami jsou učitelé doma, řeknete mi za co vlastně berou peníze Díky.

  • Host chatu

    Zdravím i Vás. Nemohu mluvit za všechny učitele, ale věřte, jedou nadoraz. Výuka žáků online, chystání materiálů, hodnocení práce dětí, vytváření dětských skupin a komunikace s nimi, uklidňování rodičů. Navíc mají také svoje životy, děti, starosti.
    Pojmenovávejme a řešme konkrétní problémy, ale celkově bych chtěl z tohoto místa učitelům poděkovat, zaslouží si to.

  • dlouholetá vyučující

    Už dlouho se mluví se o revizi školních vzdělávacích programů. Teď řešíme hlavně hygienické záležitosti, tak mě zajímá, jestli je zrovna teď na nějaké revize vhodná doba?

  • Host chatu

    Dobrý den. Přicházející revize neznamená otočení světa naruby. Již nyní je v kompetenci ředitele a jeho týmu, jak bude vypadat podoba školního vzdělávacího programu. Současná plánovaná revize se týká zejména oblasti IT a zde doba hodně pokročila, nemyslíte?

  • Jolana Vaněčková

    Jak to bude s testováním po návratu žáků? My nebo rodiče? Já osobně nejsem zdravotník a testovat žáky bych opravdu nechtěla....

  • Host chatu

    Dobrý den. Už jsem psal, že nejsem sám, kdo neví, která varianta pokynů nakonec zvítězí. Nestahujme kalhoty, brod je ještě daleko.

  • Jaroslava z Plzně

    Zajímal by mě váš názor, na co by se měly školy po návratu dětí nejvíce zaměřit? Na neprobranou látku, zkoušení a známkování nebo socializaci dětí? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den. V první řadě se musí dát děti dohromady, socializace jednotlivých dětských skupin je zásadní věc. Na rozdíl od známkování, bez něho se určitě obejdeme. Podívejme se, co dětem nejvíce scházelo - kontakt s vrstevníky, zpětná vazba, pocit smysluplného konání, společná práce. To vše škola umí a jistě půjdou učitelé tímto směrem.

  • Eva z Mostu

    Máme novou ředitelku a zdá se nám, že tápe v řízení školy. Co s tím?

  • Host chatu

    Krásný den. Těžko zdálky poznám, co tím myslíte podle čeho cítíte, že tápe. Doporučuji jí nabídnout pomoc. Už tím, že se bude moci spolehnout na dobrou práci Vás i Vašich kolegů. Všichni zažíváme uzavření škol poprvé a pro nového vedoucího pracovníka to musí být skutečně síla. Zkuste se podívat na školu nikoli učitelskýma, ale ředitelskýma očima. Odpovědnost je leckdy vražedná. A ještě - poraďte jí, že existuje Ředitelská akademie www.reditelskaakademie.cz

  • Věra N.

    Jsem ráda, že se mohu takto anonymně zeptat a postěžovat si. Pořád se řeší děti, žáci, studenti.....ale co my vyučující? Takové učení mě nebaví, hodili nás do vody a pomoz si.....nejraději bych to vzdala, ale bojím se ztráty zaměstnání....nemám se komu svěřit a možná už jsem pracovně vyhořela. Co dál??? Jak to vidíte??? Děkuji za váš názor.

  • Host chatu

    Dobrý den. Vydržte prosím, děti dobré učitele potřebují. Stejně tak vás potřebují školy, vás učitelů je nedostatek, o místo se nemusíte bát. Rozumím tomu pocitu beznaděje. Sám často v článcích píši o důležitosti učitelů, podporuji vás. Pokud to bude vaše sborovna potřebovat a chtít, rád přijedu já nebo někdo z mých kolegů pomoci, děláme programy pro celé učitelské týmy.

  • S. Stará

    Je to hodně smutné, ale ministr Plaga je možná ministr školství, ale na mateřské školy soustavně zapomíná. Máme předškoláky, ale jejich příprava online je doslova šílená. Ne každá maminka to zvládá, my se snažíme pomáhat, ale kdo pomůže a poradí nám?

  • Host chatu

    Dobrý den. Mateřské školy jsou zásadním stupněm vzdělávání, buduje se zde základ celoživotního vztahu k učení, sobě i společnosti. Ministr o vás skutečně mnoho nemluví. Sám vedu sdílení několika skupin ředitelek i učitelek mateřských škol, zavolejte či napište, kontakt www.reditelskaakademie.cz
    A ještě k těm předškolákům a online výuce - jde zejména o přístup, lze dělat jako každou věc dobře i špatně. Pozor na rozdíly mezi dětmi a úskalí jejich rozdílného zázemí.

  • Olga

    Pane doktore, jaký je váš názor na inkluzi? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den. Inkluze je správná věc, pokud se správně provádí. Má svoje limity a pravidla, bylo by to na delší povídání. Sám jsem pracoval s řadou dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a je to úžasná práce. Inkluze je ovšem smysluplná tehdy, pokud je přínosná pro všechny zúčastněné, 100% inkluze je nereálná iluze. I rodina musí být připravena přinést svůj díl práce a odpovědnosti.

  • učitelka z Hradce

    Děti se po celou dobu pandemie neučí hudební a výtvarnou výchovu. Až se škola vrátí do normálu, měly by se ty předměty dál učit? Jsou k něčemu?

  • Host chatu

    Dobrý den. Určitě ano, učit by se měly. Umělecké vzdělávání k celostnímu rozvoji člověka samozřejmě patří. Věřím tomu, že třeba učitelé českého jazyka i v době uzavření škol a online výuky směrovali svoje žáky i do těchto vod.

  • Lucka L.

    Dobrý den. Jak dlouho by se podle vás měl sedmiletý kluk učit u počítače?

  • Host chatu

    Dobrý den i Vám. Řádově jen desítky minut. A hlavně - s jasným cílem. Tady musíme pomoci my dospělí, děti nemohou samy rozhodovat o tom, klik času u něj stráví, hry mohou být velice lákavé a závislost přichází plíživě. Na druhé straně zákaz nic neřeší, protože se s počítačem dítě musí naučit zacházet a brát ho jako nástroj ke svému rozvoji a nikoli jen jako partnera k vyplnění času. Čím mladší dítě, tím větší díl zodpovědnosti má dospělý, nezapomínejme prosím na to a věnujme svým dětem co nejvíce svého času.

  • Pedagog

    Jsem unavený ředitel a mám toho až nad hlavu. Pomůže mi někdo? Ministr i celý jeho aparát na nás kašle!

  • Host chatu

    Dobrý den. Nedivím se a chápu Vaše rozpoložení, ale buďme objektivní. I v týmu ministra jsou lidé, kteří se snaží a jejich pomoc je vidět. Ozvěte se nám, třeba budeme umět pomoci my (www.reditelskskaakademie.cz)

  • Rozzlobená matka

    Myslíte vážně, že můj čtyřletý Dan vydrží celý den v roušce? Zbláznil se někdo?

  • Host chatu

    Zdravím i Vás. Zbláznil, souhlasím s Vámi.
    Je škoda, že se autoři navrhovaných opatření neobracejí na zkušené praktičky v mateřských školách, které by jim logicky vysvětlily, že některé věci jsou při nejlepší vůli mimo mísu a naopak otravují ty, kteří se snaží dělat maximum.

  • čtenář z Jičína

    Dobrý den, pane Trojane. Co vede dlouholetého kantora, ředitele, že se rozhodne osamostatnit a založí akademii?

  • Host chatu

    Dobrý den. Na jedné straně chuť jít svojí cestou, využít celoživotní zkušenosti ze všech rolí, které mi život dopřál, na druhé straně jediná možnost, jak skutečně ředitelům pomáhat. Někdo musí říkat, že král je nahý, že některé věci pojmenováváme v další a další strategii, že není třeba stále dokola řešit, ale už konečně vyřešit. To prostě nejde autenticky dělat oblečen v dresech organizací, ve kterých jsem poslední dobou pracoval.

  • Kristýna J.

    Máte za sebou mnohaletou pedagogickou praxi, jaký máte názor na formativní hodnocení, používal byste ho?

  • Host chatu

    Zdravím. Formativní hodnocení je dobrá věc a líbí se mi. Jen se prosím nesmí stát mantrou hlásající, že jediné spasí naše školy. Psal jsem o tom drzý blog, koukněte. Ale vážně - hodnocení odráží samu podstatu učitelovy práce, souvisí s cíli jeho pedagogického působení. Jedině tehdy, když učitel ví PROČ látku učí, JAKÉ metody a formy používá, JAK získává důkazy o učení svých žáků a K ČEMU mu budou sloužit - jedině tehdy může být jeho hodnocení smysluplné, spojující minulost s budoucím zlepšením a říkejme mu potom klidně formativní.

  • Josef, Kouřim

    Zdravím, poslední dobou se píše o jakémsi středním článku ve školství. To jsou nějaké trafiky nebo se vracíme ke školským úřadům?

  • Host chatu

    Také zdravím. Náš vzdělávací systém je hodně roztříštěný, třeba na jednoho zřizovatele připadá necelých 1,6 základní školy. Vysoká míra autonomie škol vyžaduje vysokou míru podpory, kterou v roztříštěném systému nezajistíme. Je logické, že by střední článek mohl převzít řadu věcí od ředitelů i od zřizovatelů, zejména řediteli potom mohl pomoci stát se pedagogickým lídrem. Ovšem musíme být obezřetní - vytvoření nového byrokratického stupně by dobrou myšlenku o podpoře škol zazdilo...

  • ředitel střední školy

    Dobrý den, máte za sebou ředitelské funkce, jak se díváte, na tu podle mě "debilitu", že budou ve školách učit nepedagogové. To jako, že už tam může učit každý??? Je to úplná degradace naší práce. Co Vy? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den i Vám. Bohužel už dnes ve školách učí lidé bez kvalifikace, je to tak. Ani novela zákona 563/2004 Sb. to však každému neumožní. Je potřeba na to jít z jiné strany - vytvořit takové podmínky, že bude pro lidi (a zejména mladé) atraktivní do škol nastoupit a zůstat tam. Před žáky nesmí stát z různých důvodů kdokoli. Být odborníkem v nějaké oblasti neznamená, že člověk umí nadchnout děti a umí vytvořit vztah. Ale současná podoba VŠ přípravy učitelů je na jiné dlouhé povídání...

  • Jaromír H.

    Máte nějaké rady pro ředitele, aby ukočírovali učitele zvyklé na pohodlí domova?

  • Host chatu

    Dobrý den. Hlavně věřím, že ředitelé nenechali dojít situaci tak daleko, že by o svých lidech nevěděli, nekomunikovali s nimi a neměli přehled o jejich práci. Také věřím, že svoje učitele podporují. Ale nezastírejme si, že se každý těší na ranní vstávání, dojíždění, běžné rituály a pravidelnost. Moc budu doporučovat aktivity stmelující tým pracovníků, klidně vyjet mimo školu, zkrátka se zase nastartovat zpátky. Není hanba si v této oblasti říci o rady a pomoc.

  • kolega z Moravy

    Pane doktore, během svého působení jste zažil několik ministrů. Který z nich udělal pro nás ředitele, a vlastně pro celé školství nejvíce, a co? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den. Ministr Plaga není špatným ministrem, snaha bojovat za učitele se mu nedá upřít. Já osobně bych připomenul jistě Ondřeje Lišku či Petra Fialu. Škoda, že prof. Jan Sokol nedostal více času, ale možná jsme tehdy nechápali jeho nadčasové myšlenky...

  • učitelka Marie

    Bojím se, že po návratu do škol se dětem nebude chtít učit, možná tam ani chodit. Jak je správně motivovat? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den. Děti se do školy těší, věřím tomu. Tedy musíme podchytit, co je ve škole zaujímá, ukázat jim smysluplnost systematické práce, mohou si něco vyzkoušet, zažít úspěch, dát jim prostor zase si uvědomit, jaké to je být školáky. Budou potřebovat podporu a pochopení.

  • učitelky z MŠ v Ústí

    Proč se ministerstvo vykašlalo na mateřinky? Ministr o nich vůbec nemluví…..

  • Host chatu

    Dobrý den. To je spíše otázka pro někoho jiného. Už jsem psal před chvíli, že mateřinky tvoří zásadní vstup do vzdělávání, pomáhají vytvářet vztah k celoživotnímu učení a rozvoji dětí a měly by být hýčkány po všech stránkách.
    Nebojte se o sobě dávat vědět a budovat svoje profesní sebevědomí. Zrovna této oblasti vzdělávání věnuje naše Ředitelská akademie velikou pozornost.

  • John

    Pane doktore, co si slibujete od té Ředitelské akademie? Myslíte si, že se vám podaří něco změnit v tom zabedněném domě v Karmelitské? A jak chcete svým kolegům pomáhat? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den. Ředitelské akademii věřím, proto jsem do toho ve svém věku šel. Chceme pomáhat, podporovat, ukazovat cestu, nastavovat zrcadlo, dávat dohromady šikovné lidi. My se proti nikomu nevymezujeme, naopak chceme upozorňovat a doporučovat postupy, lidi i organizace, které to umějí. Ředitelé škol už potřebují cítit viditelný posun
    Více informací najdete - www.reditelskaakademie.cz

  • Kolegové z Hané

    Dobrý den. Máte nějaké rady nebo nabídky pro učitele, aby teď ten čas smysluplně využili pro přípravu do škol? Čemu by se teď měli věnovat?

  • Host chatu

    Dobrý den. Učitelům stále doporučuji, aby přemýšleli o principech svého učení. Aby stále dokola reflektovali, proč tu kterou věc učí, jakým způsobem s žáky pracují, jakou mají zpětnou vazbu, jak žáky hodnotí a jak jim pomáhají zažít ve škole úspěch. To nejsou prázdná slova, ale esence učitelské profese.
    Zdravím nejen na Hanou, ale do všech koutů. Moc děkuji za všechny otázky a přeji krásný jarní den i požehnané Velikonoce.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 05/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov