Má cvičení větší efekt než úprava stravy? Odpovídala Lea Vršecká

Chat je uzavřený17.01.2019 11:30

Lea Vršecká.

Jak začít, pokud někdo začíná jen s cvičením? Jak často cvičit? Proč je potřeba i posilovat? Má cvičení větší efekt než úprava stravy a za jak dlouho se projeví změna? Cvičím a přesto na sobě nevidím žádné výsledky, co s tím? Nedaří se mi nabrat - jak na to? Musím cvičit celé tělo když mám problém jen v oblasti hýždí a břicha? Ptejte se Ley Vršecké. Host odpovídá ve čtvrtek 17. ledna od 11.30.

Mgr. Lea Vršecká je instruktorkou v online fitku pro ženy www.fitshaker.cz a výživovou poradkyní a osobní trenérkou s praxí více než 18 let. Je členkou České komory fitness a Aliance výživových poradců. Dříve se vrcholově věnovala bodyfitenss. Byla také zvolena Trenérkou roku 2015. Kromě toho je autorkou řady odborných článků a publikací v oblasti výživy a sportu se zaměřením na fitness. Přes 10 let pravidelně přispívá do časopisů Fitness a Svět kulturistiky. Věnuje se i přednáškové činnosti. Její specializací jsou nastávající maminky a ženy po porodu, a také psychomotorický vývoj dětí do 1 roku včetně správné manipulace a handlingu. Jejím cílem je snaha o propojení výživy a pohybu s důrazem na zdraví.

Chat

  • SK

    Je dobré oboje - tedy upravit stravu i cvičit?

  • Host chatu

    Dobrý den, uričtě ano, pokud byste si hlídal/a pouze stravu, bude Vaše tělo sice štíhlé, ale nezpevněné a naopak, pokud se zaměříte pouze na cvičení, můžete míst i přesto stále problém s množství podkožního tuku, pokud se přitom nevhodně stravujete

  • SK

    Jak to nepřehnat s úpravou stravy a jak to nepřehnat se cvičením?

  • Host chatu

    Ohledně stravy - je stále třeba mít na mysli to, že nic se nemá přehánět. To znamená jíst zdravě, pestře, pravidelně, ale nepouštět se do příliš restriktivních, omezujících a jednotvárných diet. A nebát se občas si dát i něco méně zdravého. Pokud je to jednou za čas, nic se nestane. U cvičení je třeba si uvědomit, že tělo potřebuje taky dostatek času na regeneraci. Proto cvičit každý den uričtě není vhodné, tím spíš, pokud je člověk začátečník. Je třeba začínat pozvolna a postupně, až si tělo na zátěž přivykne, zvyšovat intenzitu nebo počet tréninů. Vždy je ale dobré zařadit v týdnu minimálně 1-2 dny bez cvičení, kdy bude mít organismus čas regenerovat.

  • WAR

    Je podle Vás nutné cvičit, tedy že se bez toho neobejdeme?

  • Host chatu

    Pokud má člověk fyzicky těžkou a náročnou práci, potřebuje spíše dostatek prostoru pro odpočinek a regenraci. Bohužel v dnešní době převažuje u většiny lidí sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu během dne je třeba kompenzovat vhodným cvičením. Samozřejmě nejideálnější situace by byla, pokud by měl člověk v průběhu dne dostatek přirozeného pohybu, tak jako tomu bylo v dřívějších dobách (chůze, práci na poli, sekání trávy apod. ). Pak by další cvičení již nebylo potřeba nebo pouze u někoho, např. ke korekci vadných pohybových stereotypů.

  • Moni

    Muzu cvicit s diastazou 3-4cm jsem po cisari 2roky, 3roky uz jsem necvicila posilovnu, ted jsem byla poprve zase a nevim kolik si muzu dovolit zatez kvuly sesitym.svalum a diastaze pr. na drepy v leze 45kg driv 80- 85kg. Na bricho jsem zatim prime posilovani nezkousela aby to nebylo horsi jeste. Tak ho necvicim. Prave to sesiti me boli nekdy pri zatezi kdyz treba nesu tasky tezke s nakupem. Nebo ted po fitku a to jsem cvicila drepy v leze, zakop v sede, predkop, zada , ruce triceps. Dekuji za odpoved

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud Vás táhne a bolí jizva po císařském řezu, objednala bych se k lékaři na kontrolu. Problémem nejčastěji bývá to, že jizva přiroste a může způsobovat tyto a podobné komplikace. Na místě je pak pravidelná péče o jizvu a práce s ní, což Vám nejlépe ukáže a poradí fyzioterapeut. Ten Vám také doporučí i vhodné cviky, které pomohou k postupnému zacelování distázy. Do posilovny bych Vám v současné době nedoporučovala chodit bez odborného dohledu. Je třeba se hodně totiž zaměřit na práci s hlubokým stabilizančním systémem. Klasickým posilováním byste si mohla problém spíše ještě zhoršit.

  • spanek158

    Ahoj. loni v lete jsem mel mrtvici. Predtim jsem se asi 3 roky snazil vic pohybovat nez "normal". Tedy dvakrat tydne posilovna plus dvakrat beh. Strava taky zadny extrem. A pak najednou toto. ALE zadne nasledky. Ted po pul roce se zase citim v pohode a chodim behat. Jak se k tomu postavit? Bude mi 50..

  • Host chatu

    Dobrý den, doporučila bych ze všeho nejdříve kontrolní lékařské vyšetření se zaměřením na lipidové spektrum, cholesterol a triglyceridy. Na místě by bylo také vyšetření cévního systému. Pokud Vám lékař na základě těchto vyšetření sport povolí, pak bych se nebála v něm pokračovat. Zpočátku ale začínejte pozvolna.

  • Andrea

    Cvičím, ale nehubnu, co s tím?

  • Host chatu

    Dobrý den, bohužel ve svém dotazu neuvádíte, jak dlouho už cvičíte. Každopádně je třeba počítat s tím, že první výsledek se nedostaví hned, ale tak za 1 - 2 měsíce. Pokud tato stagnace trvá déle, tak bych doporučila nechat se přeměřit na bioimpedančním přístroji - ideálně v rozmezí jednoho měsíce, abyste viděl/a, jak jsou na tom vaše svaly/tuky. Často se totiž stává, že ačkoliv váha stojí, dochází k úbytku tukové tkáně a nárůstu svalů. Neřídila bych se proto jen hmotností, ale i pohledem do zrcadla, popř. oblečením.

  • Tomáš

    Zdravím, jsem ve cvičení úplný začátečník. Chtěl bych zhubnout cca 10-20 kilo ze svých 110kg/180cm. Jak mám začít?
    Potřebuji trenéra? Děkuji Vám.

  • Host chatu

    Dobrý den, trenéra bych Vám uričtě doporučila, alespoň na několik úvodních hodin. A kromě cvičení bych se zaměřila i na úpravu jídelníčku.

  • Zanet

    Chcem cvičiť ďalej, ale boli ma koleno, ozvalo sa po cvičeniach... Stáva sa mi to. Ako pokračovať? Ďakujem

  • Host chatu

    Dobrý den, tady hodně záleží na tom, jakému cvčení se věnujete a jestli je Vaše technika cvičení správná. Doporučuji obrátit se na zkušeného osobního trenéra, který se na Vás podívá a pomůže Vám odstranit případný vadný pohybový stereotyp. Kdyby to nepomohlo, doporučuji se objednat na vyšetření k odbornému lékaři.

  • Silvia

    Dobrý deň..chcela by som sa spýtať ked mám pod kolenom skrátene šlachy a pri cvičení si neviem úplne vyrovnat nohy lebo to tahá a bolí. Aké cviky by ste mi odporúčali. ( iba chcem povedať ,že som začala teraz pravidelne cvičiť ) ďakujem za odpoveď..Silvi

  • Host chatu

    Dobrý den Silvie, takhle na dálku nedokážu poradit. Musela bych Vás vidět a otestovat o jaké svaly se jedná, a které cviky by bylo nejvhodnější zařadit. Často bývá problém i jinde než jen v daném místě. Takhle na dálku mohu jen doporučit, abyste se před každým cvičením důkladně rozehřála a neopomíjela pravidelný strečink.

  • Nikola

    Jaké cvičení byste mi doporučila v těhotenství? Mohu cvičit tak jako před?

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud jste byla zvyklá cvičit i před otěhotněním, můžete pokračovat i nadále, ale určitě ne tak jako doposud. Je třeba snížit intenzitu tréniku, hlídat si tepovou frekvenci (neměla by přesáhnout 140 tepů/minutu). Kromě toho jsou cviky, kterým je třeba se vyvarovat (např. tlakové a rotační cviky, poskoky). Každé těhotenství je velmi individuální a tak je k němu potřeba i přistupovat. Neexistují obecné návody platné pro všechny nastávající maminky. Proto já soobně preferuji osobní spolupráci a sestavování cvičebního plán přímo na míru.

  • Martina

    Ako zistit diastazu a ako cvicit po porode? Ktore cviky nerobit? Ma chudnutie vplyv na kojenie? Moze sa mlieko stratit?

  • Host chatu

    Dobrý den, zjišťování diastázy by mělo být v kompetenci lékaře nebo fyzioterapeuta. Co se týká cvičení po porodu, tak opět záleží na mnoha faktorech (jestli rodila žena přirozeně nebo císařem, jestli cvičila před porodem a v těhotenství atd.). Obecně se ale s klasickým cvičením nedoporučuje začínat dříve než po ukončeném šestinedělí. Co se týká hubnutí, tak má určitě vliv na kojení, zejména na přenos nežádoucích látek, které se při hubnutí uvolňují, do MM. Pokud by toto hubnutí bylo výrazné, tak může dojít i k zastavení laktace.

  • Majuš

    Dobrý deň. Ja by som sa Vám len chcela poďakovať za vaše tréningy. Cvičím s vami v novoročnej výzve a hoci sa mi všetko dobre cvičí, na vaše cvičenia sa teším najviac. Po dvoch týždňoch prichádza na telo riadna únava, už len to prekonať 🙂.. Ešte raz ďakujem za váš pozitivizmus a úsmev pri cvičení, poháňa ma to aby som to nevzdala. Veľa úspechov prajem 🙂

  • Host chatu

    Dobrý den, moc děkuji a jsem ráda, že vás cvičení motivují a posouvají blíže k vašemu cíli. Jen tak dál :-)

  • Aneta

    Dobrý deň, moja otázka znie ako vytrvať v pravidelnom pohybe? Pred 3 rokmi som cez fitshaker schudla 10kg, no následne som pred zimou prestala... Keď som sa chcela nakopnúť znova v novoročné výzve tak som utrpela úraz ťažkých popálenín a nasledovala liečba a psychika tiež tomu moc nepomohla... Odvtedy som bola v neustálom strese aj v práci minulý rok bol tak hektický na mňa ze som nabrala za rok 13kg a teda som sa vyhupla za 3 roky z 70kg na 90kg... Teraz som začala znovu cvičiť výzvu... Moja otázka je ako vytrvať a neprestat? V práci mám stres aj keď sa ho snažím nepripúšťat myslím ze vnútorne ho mam aj tak. Ďakujem za rady.

  • Host chatu

    Dobrý den, určitě doporučuji začínat pozvolna a nedávat si hned zkraje příliš velké a nereálné cíle. Důležité je také vědět, že občasné selhání a neúspěch jsou běžné a není důvod se kvůli tomu vzdávat. A v neposlední řadě je také potřeba podívat se trochu hlouběji do svého nitra, zapracovat na své psychice, a určitě se snažit snížit stres....při stresu se totiž spouštějí hormony, které blokují hubnutí.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 34/2019 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.