Na co si dát při nákupu dovolené pozor? Ptejte se odborníka

Chat je uzavřený02.07.2015 13:00

Marko Terzijski.

Sezona letních dovolených se rozjíždí na plné obrátky a nejedna rodina nyní řeší, kam letos vyrazí za odpočinkem. Víte ale, na co si dát při nákupu dovolené pozor či jak se pojistit pro případ náhlého krachu cestovní kanceláře? Na tyto a další otázky se ptejte Marka Terzijského, odborníka na prodej zájezdů z cestovní agentury Invia, která je největším on-line prodejcem zájezdů na českém trhu. 

Jedním z častých problémů, jež hatí dovolené, je například právě krach cestovní kanceláře, s níž jsme měli v plánu cestovat. Důsledkem takového bankrotu se totiž nejenže ruší celá dovolená, ale začíná také období dlouhého čekání na výplatu peněz z pojistky proti úpadku cestovní kanceláře, které jsme do zájezdu investovali. Může se tak velmi snadno stát, že finance získáme až po prázdninách.
A jaké jsou další komplikace, s nimiž se můžete při nákupu dovolené potkat? Ptejte se odborníka s více než dvanáctiletou praxí v cestovním ruchu on-line.

Chat

  • Dodo

    Zdravím a prosím o radu - mám strach, že když koupím zájezd přes zprostředkovatele, nebude mi nikdo garantovat, že zájezd proběhne. Kdo mi pak zaručí, že se služba realizuje - Invia anebo cestovka? A ještě - na který řecký ostrov se vydat - už jsem byl na Krétě, Corfu, Zakynthosu.. pevninu nechci. Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den, chápu Vaše obavy, ale nemusíte mít strach. Služby garantuje cestovní kancelář dle zákona a Invia Vám k zájezdu zajistí unikátní pojištění Faktor 100 zdarma. Z novinek na českém trhu pak v Řecku doporučuji ostrov Evia, dále oblíbené ostrovy Rhodos a Kos.

  • Landik

    Dobrý den, pojištění proti krachu CK je dnes samozřejmost, bez které bych si zájezd nekoupil. Je ale nějaká možnost, jak peníze při případném krachu cestovky dostat opravdu ihned zpět? Nebudu jistě sám, kdo celý rok šetří na dovolenou a nemohl by si dovolit koupit si druhý zájezd hned, aniž by před tím dostal peníze zpět...

  • Host chatu

    Dobrý den, obecně platí, že klienti mají po krachu cestovní kanceláře šestiměsíční lhůtu pro přihlášení svých pojistných nároků. Peníze jim však budou vyplaceny až po půl roce a nezáleží na tom, jestli se o ně přihlásili například už po týdnu od daného krachu. Plně si uvědomuje, že jde o nepříjemnou situaci. Lidé totiž na dovolenou často vynaloží všechny své ušetřené finance a nemohou si tedy hned pořídit nový zájezd a čekat na vyplacení nákladů. Proto v rámci pojistky Faktor 100 garance zajišťujeme klientům náhradu za zrušený pobyt již do 30 dnů. Většinou si však může koupit nový zájezd již druhý den po krachu, protože od nás obdrží poukaz na nákup nového pobytu v hodnotě původního zájezdu. Díky tomu nemusí lidé dovolenou odkládat a mohou odjet v plánovaném termínu. Co se týče finanční částky od pojišťovny, tak by standardně měla být vyplacená plná hodnota zakoupeného pobytu. Může se však stát, že je cestovní kancelář takzvaně podpojištěna. K takové situaci dochází například, když se cestovní kancelář na začátku léta pojistí dostatečně na určitou částku, ale poté prodá více zájezdů, než měla v plánu. Pokud v tomto případě nezvýší pojistný limit, překročí náklady cestovní kanceláře pojistné plnění a pojišťovna nebude mít v případě neočekávaného krachu povinnost vyplatit plnou náhradu všem postiženým klientům. V takovém případě zákazník získá pouze část svých vynaložených peněz. I pro takový případ však zákazníky chráníme garancí Faktor 100 a vždy jim vyplácíme plnou hodnotu původního pobytu.

  • Kulíšek

    Dobrý den, zajímalo by mě, zda jste schopni zprostředkovat jen zájezdy tj. doprava, přeprava z letiště na hotel, hotel... nebo je možné přes vás objednat třeba jen cestu z letiště na hotel? Aktuálně se chystám na Rhodos, ale letenku a hotel již mám zakoupené.

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, i tuto službu jsme schopni zajistit, záleží však i na konkrétním místě a termínu. Děkujeme.

  • Kubíková

    Dobrý den, kde si mohu ověřit solventnost CK, existuje nějaká oficiální stránka? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, taková stránka neexistuje, informace týkající se solventnosti jsou většinou i obchodním tajemstvím. Je vhodné si vždy ověřit, zdali je pořádající cestovní kancelář pojištěna pro případ úpadku dle zákona, k tomu slouží dostupné seznamy pojišťoven na internetu. Nebo se doporučuji s výběrem Vaší dovolené obrátit na odborníky.

  • Marie

    Zajímalo by mě, na jaký servis mám nárok, když si přes vás zakoupím dovolenou - ubytování včetně cesty. Před rokem jsem cestovala to Turecka, a byla jsem zděšená... Delegátka nás vyzvedla na letišti v Turecku, posadila do busu a polovině cesty vystoupila s tím, že toto je její hotel a my ten zbytek již dojedeme, že nás řidič (neuměl ani slovo anglicky vysadí). Je toto běžný postup? Jak se proti tomu bránit a u koho si stěžovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za otázku. Máte nárok na servis podle platné smlouvy o zájezdu, která má být v souladu s platnými právními předpisy. Doporučuji se vždy informovat před koupí zájezdu, ale ze zkušeností víme, že se podobné případy stávají. Pokud byla tímto Vaše dovolená narušena, můžete ji reklamovat již na místě nebo po návratu do ČR.

  • Zdenda

    Dobré odpoledne, ocením opravdu reálnou odpověď :) Plánujeme s dcerou první zahraniční dovolenou - cílem je především klid, čisté moře s pozvolným vstupem, plná penze být nemusí, stačí snídaně a večeře. Kam se vydat? Dceři budou téměř tři roky, letadlo by mělo proběhnout v pohodě, cestování jako takové jí nevadí. Poradíte? Děkuji předem a přeji hodně spokojených cestujících \"dovolenkářů\".

  • Host chatu

    Dobré odpoledne, děkuji za přání, pokud je to Vaše první dovolená, tak doporučuji klidné ostrovy v Řecku, například Thassos. Přeji pěknou dovolenou.

  • Karel

    Nemám vlastně ani moc dotaz, jen info, že s Invií jsem byl prozatím vždy spokojen. Ale když už - jak s Řeckem? Nechci jinam, ale jsem trošku nervózní z té mediální masáže. Situace na ostrovech je asi jiná než na pevnině, že...? Díky, ať se daří. Karel Sovák

  • Host chatu

    Děkujeme, Vaše spokojenost nás velice těší. Řecko dlouhodobě představuje nejoblíbenější destinaci evropských turistů. Právě příjmy z turismu jsou pro Řecko klíčové. Jak vláda, tak i samotní hoteliéři se proto snaží, aby se finanční situace země turistů nedotkla. Lidé se proto návštěvy Řecka nemusí bát. Řecké Ministerstvo hospodářství, infrastruktury, lodní dopravy a cestovního ruchu turisty ubezpečuje, že návštěvníky nečekají žádné překážky či komplikace při prožití prázdninových pobytů, ať už na ostrovech či v kontinentální části Řecka, jelikož je v zemi dostatek pohonných hmot a dalších produktů a služeb. Kvůli omezené síti bankomatů, které v těchto dnech mohou být mimo provoz, je vhodné vzít si s sebou dostatečnou finanční hotovost. Co se týče imigrantské problematiky, tak delegáti i samotní turisté hlásí, že je v letoviscích zcela bezpečno. Případný výskyt uprchlíků hrozí pouze u policejních stanic.

  • Marta T.

    V pátek letím na Rhodos :) Kam se vydat, co stojí za to? Poradíte?

  • Host chatu

    Děkuji za otázku. Určitě navštivte samotné město Rhodos s historickým centrem a spoustou jiných atrakcí. Také záleží, kam přesně cestujete a jak se budete po ostrově pohybovat. Nejoblíbenější jsou také místa v okolí Lindosu (Lindos s Akropolí, Lindos samotný, zátoka St. Paul), v okolí Kolymbie hora Tsambika, Sedm pramenů Kolymbia, krásné pláže ve Faliraki a jiné. Pěknou dovolenou.

  • Jarda D.

    Když budu vybírat dovolenou přes Invii, budu mít automaticky cestovní pojištění, pojištění zavazadel (když se třeba ztratí v letadle), nebo si to musím zařídit sám?

  • Host chatu

    Děkuji za otázku. Rádi Vám při výběru Vaší dovolené nabídneme komplexní cestovní pojištění za výhodných podmínek, které obsahuje i pojištění pro případ storna ze zdravotních důvodů, pojištění odpovědnosti, vysoké limity léčebných výloh nebo neomezené léčebné výlohy, úrazové pojištění, ve většině případů pojištění klidné dovolené (pojištění slunných dnů) a jiné služby, pojištění zavazadel samozřejmě také.

  • Libuška

    Letos bude na Rhodosu asi plno, také se tam chystám, i když až koncem července :-) zajímalo by mě, zda se dát přes Invii nějak domluvit půjčení auta třeba na den?

  • Host chatu

    Děkuji za otázku, samozřejmě, pokud máte sjednaný zájezd naším prostřednictvím, tak Vám možnosti rád prověří náš specialista. Pokud ne, tak i na našem portále Invia.cz, v sekci více – další služby, je možné online rezervovat vůz ve většině destinací po celém Světě.

  • Lucie Z.

    Dobrý den, ráda bych se zeptala, co vše by mělo být obsaženo ve smlouvě - než jí podepíši ? Bohužel se v tom moc nevyznám a nerada bych po příjezdu do destinace zjistila, že jsem si zaplatila něco jiného, než jsem doopravdy chtěla.

  • Host chatu

    Dobrý den, ve smlouvě o zájezdu by vždy měly být uvedeny tyto náležitosti: údaje o pořádající cestovní kanceláři, případně i údaje o zprostředkovateli, dále údaje o objednavateli, cestujících, rozsahu služeb, kam patří destinace, termín, informace o dopravě, trase dopravy, ubytování (název, kategorie), typu ubytování, stravě, dalších službách, dále informace o dílčích cenách a celkové ceně. V neposlední řadě bývají součástí smlouvy o zájezdu všeobecné smluvní podmínky a platná nabídka.

  • Karel Zvědavý

    Dobrý den, už vám někdo řekl, že jste docela podobný Leonardu DiCapriovi?

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za otázku, zatím ne, jste první.

  • SOLD B

    Kolik po r. 89 krachlo cestovních kanceláří?

  • Host chatu

    Takovou statistiku neevidujeme, každoročně je to až několik desítek cestovek, z části případů se jedná o bezproblémové ukončení činnosti, o kterém se široká veřejnost ani nedozví. V ostatních případech se jedná o úpadky cestovních kanceláří.

  • SOLD B

    Máte 12-ti letou praxi v cestovním ruchu - kde všude jste pracoval v cestovním ruchu, v jakých kancelářích?

  • Host chatu

    Dobrý den, kromě mé aktuální působnosti v Invii, jsem v minulosti působil v cestovní agentuře NetTravel.cz a v cestovní kanceláři Holiday Brno.

  • SOFM

    Co rušení dovolené kvůli terorismu?

  • Host chatu

    Děkuji za otázku, pokud máte na mysli aktuální situaci spojenou s pátečním teroristickým útokem v Sousse v Tunisku, tak ministerstvo zahraničních věcí ČR vydalo doporučení k obezřetnosti, ve kterém, mimo jiné, stojí vyhýbání se místům s velkou koncentrací osob a individuálním turistice. Některé cestovní kanceláře, na základě poptávky za strany klientů, umožnily na omezenou dobu bezplatnou změnu zaplacených zájezdů do Tuniska za jinou destinaci. Tuniská strana dále reagovala na situaci zvýšením bezpečnostních opatření v hotelech a okolí, zrušila odletovou taxu.

  • jan

    Dobrý večer,chci se zeptat na Váš názor na cestovní kancelář Vítkovice Tour, která je zaměřená převážně na Jadran. Děkuji za odpověď Jan

  • Host chatu

    Dobrý den, s touto cestovní kanceláří mám jen dobré zkušenosti.

  • Marcela

    Dobrý den,
    zajímalo by mě, kterou zemi byste vy osobně doporučoval letos na dovolenou.
    Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za otázku. Osobně doporučuji vyzkoušet Severní Kypr. Přeji úspěšnou volbu ve výběru dovolené.

  • Anicka S.

    Dobrý den, můžete prosím poradit, jak poznám, že je cestovní kancelář pojištěna a jak se ochránit proti krachu cestovky?

  • Host chatu

    Dobrý den, cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost svým zákazníkům předat informace o pojištění proti úpadku spolu s cestovní smlouvou. Měli byste se tedy dozvědět název pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události. Certifikát o pojištění proti úpadku bývá navíc vyvěšen v sídle cestovní kanceláře a měl by být dostupný i na internetových stránkách společnosti. Při výběru dovolené je důležité zvolit důvěryhodného partnera, který je již etablovaný na trhu. Cestovní agentura Invia je největším internetovým prodejcem zájezdů a v ČR působí již dvanáct let a stále zdokonaluje své služby. Díky tomu svým klientům nabízí nejbezpečnější způsob nákup dovolené na trhu, pomocí garance Faktor 100, kterou bezplatně poskytuje ke každému zájezdu, ochrání zákazníky v případě krachu cestovní kanceláře. Klientům okamžitě nabídneme náhradu za zrušený zájezd a navíc převezmeme náročnou agendu, která je spojená s krachem cestovní kanceláře. Klient tak nemá žádné starosti a může odjet na dovolenou v plánovaném termínu.

  • Lovacoop

    Na dovolenou si berte hlavně dostatečnou hotovost na co kdyby.Sednu na vlak v Kalábrii,Španělsku, Francii a jedu dom.Od 90 let se cestování poschoďákem s klimatizací zlepšilo i na Elbu začli jezdit lidé po vlastní ose tak se můžete natahnout přes 4 sedadla.Já bych autem nejel já bych se musel zbláznit kdyby mě auto chcíplo v tunelu.

  • Host chatu

    ...

  • Monika

    Máte speciální nabídky pro rodiny s dětmi? Jakou dovolenou byste doporučil?

  • Host chatu

    Dobrý den, cestovní agentura Invia má ve své nabídce přes 40 tisíc zájezdů pro rodiny s dětmi na letošní léto. Lze snadno vyhledávat pobyty, které například nabízejí slevu na dítě nebo možnost vyžití pro děti. Obecně při výběru dovolené pro rodiny s dětmi je třeba zvážit dobrou dostupnost. S ohledem na věk dítěte je nutné posoudit, zda cestu zvládne. Proto je vhodné volit pobyty s délkou letu maximálně 3 hodiny. Zároveň by se ubytování nemělo nacházet příliš daleko od letiště, aby dítě nemuselo navíc absolvovat dlouhou cestu autobusem do hotelu. Při výběru je pak také mimořádně důležitý charakter pobřeží a typ pláže. Samozřejmě je lepší vybírat bezpečné písčité a mělké pláže. Pro rodiny s dětmi jsou proto oblíbenými destinacemi Řecko a Bulharsko. Lety do těchto destinací jsou pro děti zvládnutelné, navíc poskytují příjemné a dobře vybavené pláže. Navíc je v těchto zemích nabízen vysoký standard v kvalitě ubytování a řada hotelů disponuje certifikátem baby friendly. Toto označení dokládá, že hotel nabízí potřebné vybavení pro rodiny.

  • Milan Ž.

    Jak přibližně velká je skupina turistů, kterým je jedno, KAM jedou, ale jde jim hlavně o cenu nebo doplňkové služby (potápění, all inclusive, bazény a tobogány u hotelu)? Jedna moje známá se takhle rozhoduje, tak bych chtěl vědět, jestli je to běžné.

  • Host chatu

    Dobrý den, takové případy jsou běžné, ale nejsou pravidlem.

  • Otto

    Proč je u mimoevropských destinací výrazně levnější samostatně koupená letenka+hotel než zájezd? V Evropě se přitom nezávislý cestovatel na ceny CK často nemá šanci dostat.

  • Host chatu

    Dobrý den, záleží na konkrétním typu smlouvy cestovní kanceláře v destinaci, kdy často i s marží se výrazně dostane pod nabídky individuální turistiky. Obecně platí, čím více klientů plánuje pro danou destinaci získat, tím lepší podmínky je schopna nabídnout.

  • Peťka

    Taky se chystám na dovolenou do Řecka. Je potřeba vzít si na dovolenou peníze v hotovosti? A případně kolik a v jaké měně?

  • Host chatu

    Dobrý den, turistům doporučujeme vzít si na dovolenou do Řecka dostatečnou hotovost v eurech. Podle dostupných informací v turistických letoviscích běžně fungují směnárny, kde je možné vyměnit dolary nebo libry. Počet bankomatů na ostrovech je omezený a aktuálně mohou být mimo provoz. Proto je lepší mít k dispozici peníze v hotovosti. V Řecku lze u prodejců nákup hradit kartou, ale neplatí to ve všech obchodech či restauracích. Řecko ujišťuje, že omezení finančních transakcí se nedotkne kreditních a debetních karet, vydaných v zahraničí. Výše hotovosti samozřejmě záleží na individuálních potřebách cestovatele. Většinou však mají turisté zaplacenou stravu all inclusive a postačí jim peníze na drobné výdaje, jako jsou suvenýry či zmrzlina. Obecně pro rodinu doporučujeme mít k dispozici minimálně hotovost 50 eur na den. Pokud však plánují absolvovat na dovolené i výlety nebo vstupy na památky či vodní atrakce, je třeba počítat i s těmito náklady.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.