O moderních technologiích a vzdělávání dětí s Janou Zapletalovou

Chat je uzavřený25.10.2013 14:00

PhDr. Jana Zapletalová.

Moderní technologie nás obklopují prakticky na každém kroku a nejinak je tomu i u našich dětí. Ty s nimi mnohdy umí více než my. Hitem posledních dvou let jsou např. tablety. Jak se ale na využívání těchto moderních technologií dívá dětská psycholožka? Jsou moderní technologie pro děti jenom zdrojem zábavy, nebo mohou mít využití například při výuce?

PhDr. Jana Zapletalová je psycholožka, předsedkyně Asociace školní psychologie, dlouholetá ředitelka Institutu pedagogicko psychologického poradenství, autorka projektů na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách. Pozornost věnuje také tématům nadaných žáků, rizikovému chování a zejména poskytování poradenských služeb rodičům a jejich dětem. Je také spoluautorkou publikací Úvod do školní psychologie, Testování dětí a mladistvých ve školách a školských zařízeních při podezření z užití návykové látky a řady dalších.

Chat

  • Bára š.

    Myslíte,že by malé děti měly trávit hodně času na počítači či videohrách?kolik hodin denně a od kolika let to doporučujete?děkuji

  • Host chatu

    Malé děti by měly trávit čas zejména v komunikaci se svými blízkými nebo kamarády, mohou mít v rámci dne vyblokovaný čas na hry a třeba i učení se přes počítač. doba kterou budou trávit těmito aktivitami se bude řídit jejich věkem malé děti do 3 let věku v řádu minut, děti školního věku do 60 minut, děti staršího školního věku maximálně 1-2.

  • Adolf Denis

    Představte Asociaci školní psychologie?

  • Host chatu

    Asociace sdružuje školní psychology z řad praktikujících školních psychologů, studenty oboru i akademiky z oboru psychologie. Je to asociace ČR a SR, je členem Unie psychologických asociací a členem ISPA mezinárodní asociace školní psychologie. Vydává časopis Školní psycholog.

  • Dotaz

    Jak vidíte současného ministra školství vlády, která je v demisi?

  • Host chatu

    Ministr školství pokračuje v aktivitách pana ministra Fialy.

  • Golem

    Co si myslíte o kyberšikaně na školách?

  • Host chatu

    Kyberšikana jako jeden z typů šikany je stejně jako šikana manipulativním chováním s výraznými prvky agrese, může a skoro vždy to tak je poškodit toho kdo se stal její obětí. Mohou to být jak žáci tak učitelé. Existuje i kyberšikana jako "ruská škola", kde se žáci domluví na tom co zinscenují a pak se společně baví nad reakcemi. Je třeba postupovat jako u šikany, pracovat s těmi, kteří jsou aktéry i s těmi, kteří se stali obětí. Vyžaduje to dlouhodobou práci s dětmi, aby pochopili v čem je jich chování nesmyslné, nebezpečné a často hloupé. Pomoc obvykle potřebují jak iniciátoři tak oběti.

  • SK

    Učíte na nějaké škole?

  • Host chatu

    momentálně ne, učila jsem v letním semestru na katedře psychologie na pedf v Praze, lektoruji programy dalšího vzdělávání pro psychology. Učila jsem 17 let.

  • WINTER

    Kdo Vás zaměstnává?

  • Host chatu

    Momentálně Národní ústav vzdělávání a Ministerstvo školství.

  • SONAX

    Jak vypadá ČR ve srovnání s EU či světem v tom, jak děti tráví časy u compu či DVD přehrávačů a TV?

  • Host chatu

    Není k dispozici žádný výzkum, lze konstatovat že stejně jako děti u nás tak v jiných zemích EU i třeba v USA je to velký problém, protože děti tráví velké množství času u nových technologií, včetně TV. Elektronická média suplují komunikaci mezi rodiči a dětmi, ale i mezi námi všemi navzájem. je to určitě důsledkem toho, že trávíme spoustu času v zaměstnání mimo jiné a nemáme čas na svoje děti a často ani na sebe. Navíc pro některé z nás je komunikace prostřednictvím těchto médií snadnější. velké množství času stráveného u těchto médií je navíc také důsledkem snižující se pohybové aktivity a to má dopady i na naše zdraví.

  • POLITICKÝ Thriller

    CO si jako psycholožka myslíte, když na školách učí učitelé z KSČM či co za ni kandidují - v minulosti i nyní Lankašová, Marková, Ondráček, Semelová?

  • Host chatu

    Kvalita pedagoga je vždy závislá na jeho profesních a lidských respektive osobnostních kompetencích.

  • POLITICKÝ Thriller

    Pardon - ne Lankašová, ale Šormová dodávám.

  • Host chatu

    .........

  • Mirek1

    Co více kontroly drog ve školách od policie, detekční rámy, razie apod. Časté prohlídky. Trochu represe - rozumné.

  • Host chatu

    Zkušenosti ze zahraničí, kde je třeba i kontrola policie při vstupu do školy ukazují, že to příliš neovlivní ani bezpečnost (střelba ve školách) ani přítomnost drog. Škola by měla pracovat preventivně, nikdy asi nedosáhneme toho, že ti kteří chtějí experimentovat nebo brát drogy nebudou. Spíše se musíme snažit snižovat riziko a směřovat k tomu, aby racionálně vyhodnotili svoje rozhodnutí ve vztahu k dlouhodobé životní perspektivě.

  • Jacques Clouseau

    Dobrý den, myslíte si, že studie IQ romských dětí, které byly sice provedeny většinou na malých vzorcích, ale konzistentně ukazují rozpětí IQ mezi 70-83 body (Bakalář 2004; Raven, Court, Raven 1995; Save the Children 2001), jsou zfalšované? Myslíte si, že větší počet romských dětí ve "zvláštních" školách je známkou rasové diskriminace českých úřadů?

  • Host chatu

    Otázka výše IQ ve vztahu k vybrané skupině nebo skupinám populace je velmi zavádějící, máme mnoho různých IQ testů, ne vždy měří stejnou kvalitu IQ. Ukazuje se, že poměřování populace tímto způsobem je zavádějící, protože například majorita připravuje svoje děti na požadavky majoritní školy, ale minority ne tak docela. je proto třeba při zařazování těchto dětí do jiných typů vzdělávání mít toto na zřeteli a hodnotit spíše adaptivní chování nebo exekutivní funkce u dětí. To nakolik jsme diskriminující rasově je proto třeba vyhodnotit vždy v celém kontextu této problematiky.

  • Klára

    Dobrý den, paní doktorko, myslíte si, že tablety a moderní technologie obecně mohou dětem pomoci v učení? Reagují na trend moderních technologií nějak i školy?

  • Host chatu

    Moderní technologie určitě mohou podpořit procesy učení, to dokazuje řada zahraničních výzkumů i některá ojedinělá šetření v ČR. Bohužel ČR zatím nereaguje na tuto problematiku systémově, i když se možná blýská na lepší časy. Školy nemají často kvalitní připojení, nemají dostatek finančních prostředků na tablety i jiné moderní technologie, ani na učebnice. Někteří soukromí vydavatelé jako například nakladatelství Fraus věnují mnoho prostředků a sil na vytváření elektronických učebnic a nakonec i na ověřování těchto technologií. Tablety mohou pomáhat i dětem s postižením programy, které pomáhají nápravě specifických poruch i například autistickým dětem. Uplatnění je velmi široké.

  • Jacques Clouseau

    Ještě k té mé předchozí otázce: znáte nějakou práci, která by dokládala, že IQ romských dětí je stejné jako dětí českých? Přestože podle mého názoru žádná taková práce neexistuje, jsou čeští speciální pedagogové osočování z rasismu, pokud rozdíly v IQ zmíní. nepřipadá Vám to nespravedlivé?
    -------------------------------------------------- - -----------------------------------------------
    Doplnil bych ještě výsledky výzkumu, který byl v r.2002 proveden na reprezentativním souboru – 1357 neromů, 87 Romů; věk 6 – 16 let.
    Neromové: 101, 4 IQ
    Romové: 79, 6 IQ
    Rozdíl činí 21, 8 IQ.
    Zdroj:
    Dan, J.: Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech.Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1. vyd., 2002.
    Ve standardizačním souboru bylo 89 romských dětí, tj. asi 6 % z celkového souboru. Při výběrové strategii se vycházelo z hustoty osídlení příslušníků etnika v jednotlivých regionech. Proto byly vybrány tři regiony: Praha, Brno, Ústí n. Labem. 81 romských dětí bylo ze sídla nad 8 tisíc obyvatel, 8 ze sídla do 8000 obyvatel. Nebyl signifikantní rozdíl ve věkovém rozložení Romů a Neromů (úplná korelační shoda). Výběr byl kombinací stratifikovaného, kvótního a náhodného výběru, takže o reprezentativnost bych se nebál. Autoři výzkumu mají písemné vyjádření Romského střediska v Brně o tom, že vzorek romských dětí je reprezentativní.

  • Host chatu

    Výzkum pana Dana znám, včetně jeho studie k WISCU, je ale poznamenám řadou otázek ze strany dalších odborníků, kteří se tomuto tématu věnují včetně toho jak se s daty pracovalo... Jinak si myslím, že je chybou, že se u nás stále držíme hodnocení IQ ve vztahu k této populaci i když víme, že například DSM 5 (Americká klasifikace nemocí) upouští od hodnocení IQ jako od stěžejního při posuzování mentálního postižení. Vzdělávání pak musí s tímto pracovat, pedagogové musí mít podmínky pro práci s těmito dětmi v běžných školách a kurikulum musí být nastaveno tak, abychom dokázali naplnit kvalitu vzdělávání v kontextu schopností našich dětí.

  • Lucie

    Dnes děti nečtou a když jim dáme tablety, nebude to ještě horší? Děkuji

  • Host chatu

    Děti na tabletech čtou, možná je to právě lepší motivace u dětí pro čtení na novém "zajímavém" médiu, která hraje pozitivní roli. Otázka je jak dlouho tato motivace vydrží a nakolik může být ovlivněn zrak užíváním čteček nebo tabletů. i tady bude platit všeho dobrého s mírou....

  • Majkl

    Hezký den, jak moc je myslenka vyuky pomoci modernich technologii realizovatelna?penize apod....

  • Host chatu

    Myšlenka nabývá v poslední době možná pevnějších obrysů a snad povede i k realizaci s podporou evropských peněz. Dobře víme, že od dobré myšlenky k realizaci je ale někdy dlouhý krok....

  • kamila

    Dobrý den,
    proč se více neregulují dětské pořady v TV? Reklamy, násilné scény..., učíme je konzumu již od batolat. Co s tím?

  • Host chatu

    Toto v nedávné době řešila například TV Prima a možná i další TV, ale stále se ukazuje a potvrzuje, že nejlepší regulátor jsou dospělí-tedy rodiče. Vypnout TV, vybrat program a třeba i vysvětlit dítěti proč toto ano a toto ne. Volba vysílaného obsahu je na týmech odborníků a je asi často ovlivněna komerčními zájmy. Přesto si nemyslím, že třeba přítomnost dětského vysílání změní zájem dětí právě o programy dospělých. ty jsou často přitahující právě proto, že je zakazujeme.

  • Dotaz

    Co říkáte na úroveň vzdělávání u nás, paní doktorko? Mysím přístup kantorů apod. A jak jsme na tom ve srovnání se světem?

  • Host chatu

    Kvalita našeho vzdělávání je i přes řadu kritických připomínek na dobré úrovni, v některých oblastech na velmi dobré například v matematice. Pedagogové se rekrutují z určité kategorie vysokoškoláků, jsou mezi nimi jako v jiných profesích ti výborní až po ty méně dobré. Myslím, že by měli mít více možností na sobě pracovat a že by to mělo být provázáno s kariérním řádem. Vzdělávání pedagogů by mělo být strukturované a mělo by směřovat ke zvyšování kompetencí cíleně, nikoliv nahodile. A pak jsou to lidé jako v ostatních profesích a tudíž za vším hledej kvalitu člověka....

  • Maminka

    Mám osmiletého syna, jak dlouho ho mám nechávat denně na počítači? A je dobré ho na něm nechat jednou denně nebo chvíli ráno a večer? Děkuji

  • Host chatu

    Pokud mu budete přístup k počítači doma zakazovat bude ho vyhledávat jinde. Je proto dobré stanovit pravidla v týdnu a o víkendu. čas můžete rozložit podle potřeby, dopoledne nebo odpoledne. Aktivity by neměly být delší než 1 hodinu a měl by je střídat pohyb a další činnosti. také je dobré, pokud počítač slouží nejen hrám, ale také tvořivým úkolům

  • Renča

    Dobrý den, je vhodne koupit desetileté dceri ctecku knih?nemam spis zkusit znovu ji presvedcit na papirove knihy?

  • Host chatu

    Kniha zůstane knihou - má svoji vůni, barvu atd. na druhou stranu čtečka je mobilní médium kde je možné mít mnoho knih. asi je vhodné střídat typ knih, je to vaše volba. Musíte také vyhodnotit jakým čtenářem je Vaše dcera, co ji bude motivovat ke čtení atd.

  • Michaela

    Dobrý den, mám doma předškoláka a ráda bych mu na pořídila na Vánoce nějaký tablet. Doporučila byste mi nějaký se vzdělávacími benefity? Děkuji za Vaši odpověď.

  • O moderních technologiích a vzdělávání dětí s Janou Zapletalovou

    Jistě, vhodný je např. tablet LexiTab.

Foto: archiv




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov