Cvičení prověří vrtulníkové záchranáře až na dřeň. Je náročné

Domácí
5. 8. 2025 13:49
Mezinárodní cvičení vrtulníkových posádek Galileo SAR Meet 2025, které je zaměřené na koordinaci leteckých záchranných operací v náročném terénu a podmínkách, 5. srpna 2025, Praha. Na snímku nahoře je německý vrtulník Sea Lynx MK88 a dole litevský vrtulník AS-365 Dauphin.
Mezinárodní cvičení vrtulníkových posádek Galileo SAR Meet 2025, které je zaměřené na koordinaci leteckých záchranných operací v náročném terénu a podmínkách, 5. srpna 2025, Praha. Na snímku nahoře je německý vrtulník Sea Lynx MK88 a dole litevský vrtulník AS-365 Dauphin.

Nad Prahou v úterý dopoledne proletěla formace 12 vrtulníků, což bylo součástí letošního mezinárodního cvičení vrtulníkových posádek Galileo SAR Meet 2025 zaměřeného na koordinaci leteckých záchranných operací v náročném terénu.

V nadcházejících soutěžích při cvičení si mezi sebou posádky vyzkouší své dovednosti jako navigace a vyhledávání. Posádky obdrží šifrované instrukce, podle nichž musí dorazit na určená místa. Po cestě plní různé úkoly, jejichž splnění je bodově hodnoceno. Cvičení se poprvé koná v Česku, hostí posádky z Německa, Norska, Španělska, Litvy, Slovenska, Belgie a Rakouska. Potrvá do pátku.

Mezi další úkoly, které posádky musí splnit, patří například vytažení figuríny z nepřístupného terénu jeřábem do vrtulníku. Další úkol zahrnuje přesné přistání na vymezený prostor a schopnost shodit předmět přesně na cíl v improvizovaných podmínkách.

Pátrání, záchrana, zabezpečení…

Vrtulníky vzlétly z 24. základny dopravního letectva v Kbelích, která je součástí Vzdušných sil Armády České republiky. Součástí základny je také vrtulníková letka, která plní široké spektrum úkolů od přepravy přes leteckou požární asistenci až po zajištění letecké záchranné služby.

"Jedním z klíčových úkolů letky je také služba pátrání a záchrany - Search and Rescue (SAR), kterou držíme nepřetržitě," uvedl brigádní generál a velitel základny Jaroslav Falta. Hlavním úkolem této služby je v případě leteckého neštěstí lokalizovat místo dopadu, poskytnout první pomoc a zabezpečit osoby na místě.

Podle české armády je Galileo největší záchranářské cvičení vrtulníkových posádek z Evropy. Naposledy se v roce 2023 konalo v Německu, kde česká posádka zvítězila, a mohla proto uspořádat cvičení v Česku.

V letošní soutěži jsou posádky částečně obměněné oproti těm, které soutěžily v Německu. "Chceme, aby se na takové zkušenosti dostalo co nejvíce příslušníků letky," řekl novinářům Petr Šafařík, který je velitelem vrtulníkové letky.

Jeřábování je složité na souhru

Podle Šafaříka je těžké určit jednu nejnáročnější část cvičení. Kupříkladu pro pilota, který létá při záchranných operacích, je nejnáročnější dovednostní soutěž v jeřábování. "Tam je klíčová naprostá preciznost ve visení a v ovládání celého vrtulníku, ale také sehranost celé posádky," řekl.

Česko jako vnitrozemský stát má méně zásahů než například Belgie nebo Německo, které mají díky svému pobřeží časté incidenty v námořní dopravě. Výhra v Nordholzu je podle Šafaříka důkazem, že výcvik českých posádek je velmi kvalitní.

Každý tým funguje trochu jinak, říká velitel

Mezinárodní cvičení slouží také k vzájemnému předávání zkušeností a dovedností. "Spolupráce funguje. Každý tým létá trochu jinak, má jiné složení, a když přistanou, často se mezi sebou promíchají. Palubní technici si vyměňují zkušenosti s kolegy, stejně tak záchranáři a piloti," popsal Šafařík.

Letos jsou k vidění různé stroje, například norská AW-101 SAR Queen, rakouský letoun Cessna 182, litevský AS-365 Dauphin nebo belgický dvoumotorový vrtulník NH-90.

"Rád bych připomněl, že nejde jen o cvičení a soutěže. Naše posádky se významně podílely na reálných záchranných operacích, například při rozsáhlém požáru ve Hřensku nebo při loňských povodních, kde doslova zachraňovaly lidské životy," dodal Falta.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: ČTK

Další čtení

Dobový popisek k fotografii ČTK z roku 1984: Na polích JZD Jaslo Blučina na Brněnsku pracuje nyní jedna z posádek brněnského závodu 05-Slovairu, která má se zemědělským letounem Z-37 Čmelák rozmetat hnojivo na celkové rozloze 1200 hektarů. Při dobrém počasí přihnojí denně až 350 ha ozimé pšenice, což značně přispěje k urychlení jarních prací a dodržení agrochemických lhůt. Mechanik Michal Zpěvák připravuje nádrž k čerpání pohonných hmot.

Pamatujete „Čmeláka“? Kdysi s ním létal Štefan, teď sestřeluje ruské drony

Domácí
Aktualizováno: 18. 8. 2025 14:37
ilustrační foto

Jízdenky v Praze podraží. I pro lidi ze středních Čech. Prosadil to radní za ODS

Domácí
18. 8. 2025
ilustrační foto

Příšerné mučení. Policie našla svázaného a týraného psa

Domácí
18. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ