Dvoupatrové CityElefanty jsou páteř příměstské železnice v Praze a Ostravě

Ekonomika
27. 7. 2025 03:03

Dvoupatrové soupravy řady 471, nazvané CityElefant, které České dráhy poprvé vyslaly do zkušebního provozu 27. července 2000, dnes tvoří páteř železniční dopravy v pražské a ostravské aglomeraci.

Osm desítek souprav, postupně dodávaných do roku 2013, v současnosti každý pracovní den přepraví přibližně 100.000 lidí. Dvě třetiny souprav jezdí kolem Prahy, zbytek na severu Moravy. Dráhy počítají s tím, že je budou provozovat ještě mnoho let, proto je postupně vybavují novým zabezpečovačem ETCS.

Vlakové soupravy, kterým se pro jejich hliníkovou skříň přezdívá "ešus", původně začala ještě před rozpadem Československa vyvíjet Moravskoslezská vagonka Studénka, která dnes spadá pod plzeňskou Škodu Transportation. Továrna z Plzně se v polovině 90. let ostatně podílela na vývoji řady 471, ovšem majetkové propojení obou firem přišlo až mnohem později. Základem pro nový příměstský vlak se stala neúspěšná patrová jednotka 470, vyrobená v roce 1991 v pouhých dvou prototypech, které se v provozu neosvědčily.

Nový příměstský vlak se poprvé ukázal veřejnosti na jaře 1998 na zkušebním železničním okruhu v Cerenicích a podle původních plánů měly už o rok a čtvrt později vozit cestující. Dodávka prvních pěti souprav se ale zpozdila, a to nejen kvůli prodloužení zkoušek a také změně majitele u dodavatele vozové skříně ze Studénky. Do provozu se tak první dvojice "ešusů" dostala až v létě 2000, premiérového nasazení se dočkaly na trase z Prahy - Masarykova nádraží do Kolína.

Moderní soupravy, které kromě dvoupodlažního uspořádání nabídly i do té doby na českých příměstských tratích nezvyklý oddíl první třídy, v provozu postupně vystřídaly přesluhující "pantografy". Tedy elektrické jednotky řady 451 a 452 přezdívané i "žabotlam", které vozily cestující kolem Prahy už od poloviny 60. let. Ještě v roce 2005 jezdilo v pražské příměstské dopravě 29 starých jednotek, které doplňovalo 17 souprav CityElefant, o deset let později to bylo už 65 "ešusů" a jen čtyři "panťáky". Ty definitivně skončily v létě 2018.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Hurin Martin

Další čtení

ilustrační foto

Zájem investorů žene ceny bytů vzhůru

Ekonomika
27. 7. 2025

Vývoz vojenského materiálu z ČR loni meziročně stoupl o 86 procent na 91 miliard Kč

Ekonomika
25. 7. 2025

Škoda Auto vydělává více než Porsche. Koncern VW překvapil výsledky

Ekonomika
25. 7. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ