Elektrokola zvyšují počet nehod cyklistů. Už se na ně dokonce instaluje i ABS

Sport
26. 5. 2025 13:20
Elektrokola se těší stále větší oblibě.
Elektrokola se těší stále větší oblibě.

Rostoucí obliba elektrokol souvisí i s nárůstem nehodovosti, což potvrzují nejen prodejní data, podle kterých elektrokola tvoří až 35 % prodaných kol, ale i aktuální statistiky policie a Centra dopravního výzkumu.

V roce 2024 se počet nehod na elektrokolech meziročně zvýšil o 50 procent. S rostoucím zájmem o elektrokola se tak výrobci i prodejci zaměřují na výuku cyklistů o bezpečné jízdě, správném používání elektrokol v terénu a využívání důležitých bezpečnostních prvků.

Trend elektrokol je stále patrnější a má zásadní vliv na cyklistický trh. „Elektrokola přinesla do cyklistiky nový impuls. Zájem o ně dlouhodobě roste, dnes tvoří až třetinu celkového prodeje kol. S tím však přichází i nutnost zaměřit se na bezpečnost a kontinuálně edukovat cyklisty, aby se předešlo rizikům a vážným úrazům,“ říká Jan Schindler, majitel maloobchodní cyklistické sítě Mojekolo.

Podle něj musí být bezpečnost vždy na prvním místě a každý jezdec by měl zvážit své fyzické možnosti. „I my, jakožto prodejci, se aktivně podílíme na zvyšování povědomí o bezpečné jízdě, a to i prostřednictvím projektu ebikebezpecne.cz,“ dodává. Tento projekt se zaměřuje na osvětu v oblasti bezpečné jízdy na elektrokolech a zahrnuje i testovací akce, kde si zájemci mohou zdarma vyzkoušet elektrokola a pod vedením zkušených lektorů se naučit, jak je bezpečně ovládat.

Roste počet vážných nehod

Jedním z hlavních důvodů, proč se prodejci stále více zaměřují na edukaci cyklistů, jsou jasné statistiky. Podle dat policie a Centra dopravního výzkumu došlo v roce 2024 k celkem 24 smrtelným dopravním nehodám zaviněným cyklisty, z nichž 8 zavinili jezdci na elektrokolech.

Celkově bylo evidováno 4315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadalo na elektrokola, což je o zhruba 200 více než v roce 2023. „Problém nevidíme pouze v celkovém nárůstu nehod na elektrokolech, ale především ve vyšším podílu nehod s vážnými následky. Zatímco na běžných kolech končí nehody těžkým zraněním v přibližně šesti procentech případů, u elektrokol je to již deset procent,“ říká generálmajor Tomáš Lerch, první náměstek policejního prezidenta.

Podle dalších dat policie stále více než polovina cyklistů, kteří byli v posledních 5 letech účastníky dopravní nehody, nemělo při jízdě nasazenou cyklistickou helmu. „Už patnáctým rokem se prostřednictvím projektu Na kole jen s přilbou snažíme o osvětu v oblasti používání cyklistických helem. Za tu dobu vidíme zlepšení, stále však ne takové, jaké bychom si společně s policisty i záchranáři přáli. Zejména starší generaci cyklistů je obtížné o výhodách helmy přesvědčit, když ji přeci celý život nenosili. Povinnost to není a dříve ani nebývala. I do statistik se tito cyklisté bez helmy propisují do těžce zraněných či usmrcených. Používat helmu bychom však měli bez ohledu na věk a zcela automaticky," říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

ABS na kole? Už i to existuje

Bezpečnost jízdy může výrazně zlepšit využívaná technologie. Jedním z posledních trendů je zavádění systému ABS, který je již dlouhodobě používaný u automobilů. „ABS je pravděpodobně nejvýraznější bezpečnostní inovací u elektrokol napříč všemi typy, od horských až po městská. Každým rokem přibývá počet modelů, které jsou tímto systémem vybavené. Díky ABS nedochází při nenadálém brzdění k zablokování kol a smyku. Systém zároveň zajišťuje, aby se při náhlém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na zadní kolo, čímž se předchází pádu přes řídítka,“ říká Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.

Centrum dopravního výzkumu analyzovalo počet zranění spojených s jízdou na elektrokolech v letech 2023 a 2024 v poměru k nehodám na běžných kolech v jednotlivých krajích. Nejvyšší podíl zranění souvisejících s elektrokoly byl zaznamenán v Zlínském kraji (19,4 %), Ústeckém kraji (19,1 %), Jihomoravském kraji (19,0 %) a Jihočeském kraji (18,6 %). Na opačném konci žebříčku se umístily Plzeňský kraj (5,7 %), Olomoucký kraj (6,5 %) a Vysočina (7,4 %). Relativně nízký podíl zranění vykázala Praha (9,1 %).

Autor: ČTK, David GarkischFoto: Autor/Depositphotos

Další čtení

Olympijský oheň

Potvrzeno. Ruské a běloruské týmy budou mít na olympiádě stopku

Sport
27. 5. 2025
Tomáš Rosický (vpravo)

Rosický skončil na JIP, měl problémy se srdcem. Ve Spartě ho zastupuje manažer

Sport
26. 5. 2025
ilustrační foto

Hokejisté titul na MS neobhájí, ve čtvrtfinále podlehli domácím Švédům 2:5

Sport
22. 5. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ