Byl to obrovský výbuch, vlastně dva. Horníci pod zemí neměli moc šancí ho přežít. Tehdy, před 140 lety, jich v karvinském dole Jan Karel zemřela více než stovka, přežila jen hrstka. Porušili předpisy, aby si ulehčili práci.
Tragédie v dole Jan Karel patří do pětice těch nejhorších důlních neštěstí v Česku. Stalo se tak 5. března 1885 zemřelo 108 horníků. Exploze byla tak silná, že v jedné ze sousedních šachet sloužících k větrání vyvrhla důlní vozík naložený uhlím až do dvacetimetrové výšky.
Těsně před nehodou havíři ve čtvrtém patře dolu razili nové chodby a podle všeho porušili přísný zákaz používat výbušniny. Jejich exploze iniciovala metan a následně uhelný prach.
Zrádný metan
Důl byl na svou dobu velice moderní, horníkům tak usnadňovaly práci parní stroje a další špičková těžební technika. Přesto se někteří z nich odhodlali k výše zmíněnému neuvěřitelnému hazardu - použili k ražení chodeb výbušniny.
"Je zjevné, že vzplanutí metanu nahromaděného u stropu iniciovalo lokální explozi, která zvířila uhelný prach a následovala vlastní ničivá exploze heterogenní směsi vzduchu, metanu a uhelného prachu," uvádějí autoři knihy Memento důlních nehod v českém hornictví o této důlní katastrofě.
Hromadně se umíralo i později, dokonce ve stejném dole
Ten den do dolu Jan Karel sfáralo 150 mužů a jen 42 z nich se podařilo zachránit. A ačkoli se tak tragédie na dole Jan Karel řadí mezi pětici těch největších důlních neštěstí na území Česka, byly ještě horší - o devět let později dokonce opět ve stejném dole.
Vůbec nejvíce horníků - 319 - zemřelo v květnu 1892 na dole Marie v Březových Horách u Příbrami. Druhé nejtragičtější neštěstí (a nejhorší na Karvinsku) se stalo v červnu 1894, kdy při požáru na dolech Františka a právě Jan Karel zahynulo celkem 235 havířů.
Následuje výbuch a následný požár na dole Nelson III. v Oseku u Duchcova, při němž v lednu 1934 zemřelo 142 lidí. Životy 108 horníků si pak kromě tragédie z března 1885 v dole Jan Karel vyžádal také požár na Dole Dukla v Havířově-Dolní Suché v červenci 1961. Jeho příčinou byl omylem spuštěný pásový dopravník, který se později vznítil.
Dnes už je důl Jan Karel zavřený. Fungoval jako jediný poslední závod skupinového dolu ČSA v Karviné. Těžba v něm ale nakonec přestala také, a to v roce 2021.