Problémy v železniční nákladní dopravě nelze podle Federace strojvůdců ČR řešit jen propouštěním zaměstnanců v ČD Cargo, zapotřebí jsou nutné strukturální změny ve fungování celého podniku. ČTK to dnes řekl člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.
S vedením dopravce chtějí strojvůdci jednat. Příčinu problémů vidí v celoevropské zelené politice a oslabování průmyslu. Potíže podle nich způsobuje i nerovnoměrné zatížení železniční přepravy oproti silniční. Propuštění strojvůdci mohou najít uplatnění u osobních dopravců, musí se ale přeškolit.
Český nákladní dopravce ČD Cargo chce podle šéfa společnosti Tomáše Tótha propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu. Firma se podle Tótha musí připravit na výrazný pokles přepravy. Chystá i sešrotování některých vozidel. ČD Cargo je dceřinou firmou státních Českých drah.
Federace materiály o chystaném propouštění v ČD Cargo obdržela podle Votroubka v pondělí. Zatím podle něj počítají s propouštěním 300 pracovníků. To ale zřejmě nebude konečné číslo.
Federace k rozhodnutí dopravce nyní připravuje podle Votroubka oponentní stanovisko, ve kterém chtějí strojvůdci apelovat na změny v celé firmě. "Chceme do toho aktivně vstoupit. Změnit se musí celá struktura společnosti, nelze celou situaci vyřešit jen propouštěním," zdůraznil. Podle Votroubka je pro další fungování nákladní dopravy na železnici například důležité udržet a zefektivnit některé zakázky místo jejich rušení. Jako příklad zmínil přepravu dřeva. Vedle toho se federace baví i se svými evropskými partnery o celoevropském postupu, který by měl na situaci v oboru upozornit. Vyloučil ale možnost případné stávky nebo podobných akcí.
Postupný útlum přeprav nákladů po kolejích je podle federace patrný po celé Evropě, problémy mají dopravci třeba v Německu, Francii i dalších státech. Hlavní příčinu Votroubek vidí v celoevropské politice a unijním programu Green Deal. Odklon od fosilních paliv nejen omezil jejich přepravu, ale snížil i produkci v těžkém průmyslu. Ubyly tak i náklady oceli a dalšího materiálu.
Další příčinou je podle Votroubka nerovnoměrné zatížení nákladní dopravy po železnici oproti silniční přepravě. "Silniční doprava je nyní preferovaná, železniční přepravě schází podpora," řekl. Například daně a další odvody jsou podle něj u silniční přepravy nastaveny na nejnižších úrovních, ve srovnání s okolními zeměmi jsou podle Votroubka nižší i mýtné platby nebo další nároky například na povolenou hmotnost kamionů.
Propuštění zaměstnanci mají podle federace možnost uplatnit se například u osobních dopravců, kde stále chybí strojvůdci. Votroubek ale v této souvislosti upozornil, že způsob práce strojvůdců i dalších pracovníků je u osobních dopravců trochu jiný. Zájemci se proto budou muset před zapojením do dopravy mimo jiné přeškolit.
Oslabující průmysl i dopady zelené politiky spatřují jako jednu z hlavních příčin poklesu přeprav nákladu po kolejích také ekonomové. Unijní Green Deal podle nich paradoxně více zatížil elektrickou trakci na železnici než náklady na naftu pro silniční dopravu.