Hasiči v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, kde se stala před týdnem havárie cisteren s toxickým benzenem, chtějí dnes parním generátorem nahrubo očistit co nejvíce cisteren se zbytky benzenu. ČTK to řekla mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová. Připravuje se i odklízení vraků vagonů z kolejí.
"Hasiči Správy železnic dokončí přípravy drážního tělesa pro nakládku poškozených vagónů a společně nachystáme místo zásahu pro stříhání a manipulaci s cisternami těžkou technikou. Ta postupně během pátku a soboty mířila na místo zásahu. Využijeme automobilové jeřáby a pásová rypadla s demoličními nůžkami či drapáky," uvedla Balážová. Mluvčí drážních hasičů Martin Kavka odhadl, že likvidace vraků by mohla začít v neděli.
Pokračuje také monitoring vzduchu, vody i půdy. Místo zásahu hasiči monitorují dronem se speciálním detektorem od kolegů ze Slovenska, který v letu měří koncentrace nebezpečných látek v ovzduší. "Máme tak okamžitě k dispozici přesná data. Odebíráme vzorky vod, měříme koncentrace v ovzduší v pravidelných intervalech v okolí," uvedla Balážová.
"Pokračujeme s činnostmi v souvislosti s ochranou životního prostředí, při nichž vše konzultujeme a koordinujeme s Českou inspekcí životního prostředí (ČIŽP). Doplňujeme další desítky metrů norných stěn a sorpčních hadů. Chráníme vodní plochu ucpávkami a provzdušňujeme ji areátory. Firma Dekonta provádí sanační práce v hlubinných vrtech, z nichž odčerpává kontaminovanou vodu a likviduje ji," doplnila mluvčí. Na místě pracuje 70 hasičů z 12 jednotek. Hasiči spolupracují s ČIŽP, hygieniky, místními samosprávami, policií či drážními hasiči.
Hasiči také zveřejnili vyjádření ČIŽP k dnešním 11:00. Koncentrace benzenu v nejvíce ohrožené vodní nádrži č. 6 jsou podle posledního odběru provedeného v pátek pod limitem znečištění, nelze ale vyloučit jejich opětovný nárůst. V týdnu hodnoty kolísaly v závislosti na počasí a dalších okolnostech. V ostatních monitorovaných povrchových vodách jsou hodnoty benzenu stále pod limity znečištění.
Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA přes tisíc tun benzenu z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou překročil víc než dvojnásobně povolenou rychlost. Ze 17 železničních cisteren naplněných 1020 tunami jedovatého benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil. Zbytek toxické chemikálie se podařilo hasičům přečerpat. Část těkavé látky při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo také do půdy a prostoru kolejí. Oblast kolem nehody je silně znečištěná, sanace podle odhadů potrvá minimálně dva roky.
Obnovení provozu vlaků na železniční trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí bude záležet na hloubce kontaminace kolejového svršku a spodku. Může jít o týdny, ale i měsíce, pokud by byl benzen až v hlubokých vrstvách. Nehoda vlaku a následující mohutný požár poškodil trať zhruba v půlkilometrovém úseku.