Historické vlaky na Zubačce budou v létě jezdit i přes výluku na části tratě

Domácí
23. 6. 2025 21:00
Poslední jízda historického vlaku po Zubačce před velkou rekonstrukcí železniční tratě Tanvald - Kořenov, 12. dubna 2025, Tanvald. Historické motoráčky složené ze dvou motorových vozů, motoráčku M152 z 80. let a mimořádně také M240 z let šedesátých (na snímku) .
Poslední jízda historického vlaku po Zubačce před velkou rekonstrukcí železniční tratě Tanvald - Kořenov, 12. dubna 2025, Tanvald. Historické motoráčky složené ze dvou motorových vozů, motoráčku M152 z 80. let a mimořádně také M240 z let šedesátých (na snímku) .

Provoz historických vlaků na Zubačce v Jizerských horách zůstane přes letní prázdniny zachovaný, i když je úsek z Tanvaldu do Kořenova od jara uzavřený kvůli opravě. Motorové i parní vlaky budou jezdit z Kořenova alespoň na opačnou stranu této tratě, do Harrachova a polské Sklářské Poreby. V tiskové zprávě o tom dnes informoval Petr Prokeš, jednatel společnosti Zubačka provoz, která historické jízdy zajišťuje.

Do historických vlaků mohou už od poloviny června v Kořenově, Harrachově i Sklářské Porebě nasednout běžní cestující, kteří jezdí veřejnou dopravou. Mohou si vybrat, zda v rámci výluky na železniční trati využijí jako náhradní dopravu historický vlak či autobus. "Vlaky jezdí souběžně s autobusy náhradní dopravy a zajišťují i přepravu jízdních kol," uvedl Prokeš. Historické motorové vozy řady 810 zůstanou podle něj v každodenním provozu mezi Kořenovem a Sklářskou Porebou do 14. září. "V pracovní dny vyjíždí osm párů vlaků, o víkendech dokonce deset párů," dodal Prokeš.

Vlak tažený parní lokomotivou bude jezdit o letních prázdninách každý druhý víkend. Mezi Kořenovem a Sklářskou Porebou se jím cestující svezou 5. a 6. července a mezi Kořenovem a Harrachovem mezi 18. až 20. červencem, 1. až 3. srpnem a 15. až 17. srpnem. I tento úsek tratě je podle organizátorů nostalgických jízd pro cestující zážitkem. Nabízí výhledy na Krkonoše, jízdu přes 25 metrů vysoký most přes řeku Jizeru či 280 metrů dlouhým harrachovským tunelem.

Oprava atraktivnější části ozubnicové tratě, která je mezi Tanvaldem a Kořenovem, by měla skončit na podzim. Sedmikilometrový úsek je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Unikátní železnice byla v havarijním stavu, rekonstrukce přijde Správu železnic na 447 milionů korun. Kromě zlepšení celkového stavu ozubnicové trati oprava zvýší i bezpečnost provozu. Ozubnicový úsek bude mít nový systém se dvěma ozubenými hřebeny, ozubnicové tyče se budou na ocelové pražce upevňovat ručně. Oprava čeká také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Petrášek Radek

Další čtení

Silná bouřka zaměstnala hasiče, v ČR měli 610 výjezdů, hlavně ke spadlým stromům

Domácí
23. 6. 2025

České Budějovice staví v lesoparku poblíž centra města skatepark

Domácí
23. 6. 2025
Expozice připomínající spisovatele Karla Klostermanna v Hájence Březník, 23. června 2025, Modrava.

Expozice v březnické hájence připomíná Klostermannovu knihu i těžký život horalů

Domácí
23. 6. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ