Město Hradec Králové uvažuje o přestěhování železničního mostu přes Labe zvaného Železňák a jeho využití jako lávky přes řeku pro pěší a cyklisty. Správa železnic chce most při chystané rekonstrukci železniční tratě nahradit novým přemostěním. ČTK to řekl náměstek primátorky životního prostředí, urbanismus a územní plánování Adam Záruba (Změna pro Hradec). Pro možné využití a umístění mostu si radnice nechá udělat studii proveditelnosti.
Po mostě z roku 1939 vede trať z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí. Správa železnic plánuje zdvoukolejnění tratě a její celkovou modernizaci včetně rekonstrukce stanic Hradec Králové - Slezské Předměstí a Třebechovice pod Orebem. "Cílem je z zvýšení kapacity trati, která je alternativní trasou pro první tranzitní železniční koridor," uvedla Správa železnic.
Součástí Železňáku je na jeho boku i lávka pro pěší, s kterou však již nový železniční most nepočítá. Radnice proto uvažuje, že by konstrukci Železňáku využila pro lávku, která by v budoucnu mohla stát poblíž nového mostu. "Most je architektonicky zajímavý a historicky cenný. Správa železnic nám jej nabídla za cenu šrotu," uvedl Záruba.
Studie by měla podle Záruby říci, zda je možné most využít a za jakých finančních nákladů. Na samotnou studii má město připravených 1,2 milionu korun.
Pod mostem prochází velmi frekventovaná cyklostezka podél Labe z Hradce Králové směrem na Jaroměř a Kuks. Severně od Železňáku lze Labe překonat po Kamenném mostě ve čtvrti Plácky, na jih je nejbližší Labský most na městském silničním okruhu.
V těsném sousedství Železňáku stojí ještě mostní konstrukce nesoucí potrubí horkovodu. I tu čeká podle Záruby přestavba. Pokud by radnice Železňák využila pro lávku, mohly by v budoucnu stát přes Labe vedle sebe tři mostní konstrukce.
Hradec Králové již jeden historický železný most vlastní. V roce 2018 město získalo zdarma od kraje část železného mostu, který stával přes Orlici ve Svinarech. Torzo město převzalo s tím, že jej chce zachovat jako doklad umu stavitelů z počátku 20. století. Čtyři roky dvě mostní pole ležela obehnána plotem na břehu Orlice vedle nového mostu. V roce 2022 město konstrukci přestěhovalo k uložení na letiště. V budoucnu by z torza mohla být například lávka pro přemostění Piletického potoka, uvedla dříve radnice.