Co se stane, když se spojí design a touha dát věcem druhý život? Pražské Seabrook Studio, vedené duem Filip Nguyen a Tish Seabrook, přetvořilo tisíce použitých filtrů z nahřívaných tabákových náplní v originální modulární křesílka, která propojují čistý design s odpovědným přístupem k životnímu prostředí. Projekt nese název IQOS Lounge Seating a ukazuje, že i odpad může být součástí stylového a funkčního kusu nábytku.
Na první pohled působí jako moderní kus nábytku s čistými liniemi a jemnou křivkou, jejich příběh je ale ještě zajímavější. Výplň tohoto modulárního sytému, který se dokáže přizpůsobit prostoru, tvoří směs recyklovaného acetátu celulózy z filtrů více než tisícovky použitých bezdýmných náplní. Materiál, který by se jinak proměnil v odpad, se změnil v pohodlné místo k posezení. Každý kus je opatřen originální visačkou, která vypráví příbeh o původu materiálu a připomíná, jak chytré nakládání s odpady může vypadat.
I tato křesílka jsou výsledkem součástí širšího přístupu společnosti Philip Morris ČR a.s. k problematice udržitelnosti. Firma se dlouhodobě snaží snižovat dopad svých výrobků na životní prostředí a vracet použité materiály zpět do oběhu. V Česku i na Slovensku proto najdete sběrné boxy na použité náplně a zařízení, které putují k recyklačním partnerům. Část recyklátu se využívá například jako příměs do asfaltu, jiná část pak našla uplatnění právě v unikátních projektech, jako je limitovaná edice zimní bundy navržené světoznámým DJ Stevem Aokim nebo designový sedací nábytek, který si můžete na vlastní oči prohlédnout a vyzkoušet v prémiových IQOS prodejnách v pražském Palladiu nebo bratislavské Eurovee.
Design a autoři
Za návrhem tohoto originálního designu stojí pražské Seabrook Studio a jeho kreativní duo Filip Nguyen a Tish Seabrook. Ti navrhli křesílka tak, aby odrážela čistý a minimalistický jazyk značky IQOS, a zároveň nabídla pohodlné a flexibilní řešení pro prémiové prostředí prodejen.
„Snažili jsme se držet toho, co víme o značce a o tom, jak navrhuje vlastní produkty, jak komunikuje. Cílem bylo, aby křesílka působila jednoduše, elegantně a nadčasově, a zároveň nabízela modulární tvar, který vychází ze samotného symbolu značky,“ řekl Filip Nguyen.
Inspirace pro tvar a design křesílek vychází z loga IQOS a hladkého povrchu jeho zařízení, takže působí jednolitě a bez viditelných spojů. Sedací systém je navíc modulární, takže jednotlivé kusy lze kombinovat podle prostoru i potřeby. Díky tomu se křesílka hodí jak do intimních lounge zón, tak do větších a frekventovaných prostor.
„Práce se značkou IQOS nás baví, protože máme společný přístup k designu ve smyslu „méně je více“. Jde o minimalistické a čisté siluety, které jsou ale zároveň atraktivní a poutavé,“ popsala spolupráci Tish Seabrook.
Seabrook Studio
Seabrook Studio je pražské kreativní studio specializující se na design, branding a produktové inovace. Ve spolupráci s předními jmény v oblasti pohostinství, luxusu a technologiích vytváří projekty, které jsou nápadité, poutavé a navržené tak, aby si uchovaly smysl i za hranicí krátkodobých trendů.
Za vznikem studia stojí Filip Nguyen a Tish Seabrook, kteří kladou důraz na jasný koncept a úzkou spolupráci s klientem, ať už se jedná o identitu pro nový rooftop bar, komunikaci pro mezinárodní designové firmy, nebo hledání nového hlasu pro tradiční značky. Při navrhování vychází Seabrook
Studio z kulturního kontextu a detailní analýzy, díky čemuž vznikají řešení, která jsou nejen estetická a smyslově působivá, ale také dlouhodobě funkční.
Otázky k projektu
Jak jste nad projektem přemýšleli, když k vám přišlo zadání?
T: Když jsme pracovali s IQOS na limitované edici zimních bund, už tehdy jsme viděli, jak lze tento recyklovaný materiál tvarovat různými způsoby. Dalším logickým krokem se pro nás jevilo vytvořit nějaký užitný produkt, a tak vznikl nápad na křesílka. Nakonec se naše myšlenka propojila s potřebou značky IQOS zajistit sedací nábytek ve svých prémiových obchodech.
F: Při navrhování jsme již znali některé prvky designového jazyka z předchozího projektu a snažili jsme se držet toho, co jsme věděli o značce a o tom, jak komunikuje a navrhuje vlastní produkty. Cílem bylo udržet vše velmi jednoduché, elegantní a nadčasové. Hráli jsme si s modulárním tvarem, který vychází z tvaru symbolu loga. Jsme opravdu hrdí na poměrně neviditelný detail, a to, že křesílka jsou bezešvá. Takže nevidíte šroubky ani žádné jiné detaily, stejně jako u IQOS zařízení, která jsou velmi elegantní.
Jaké to je pracovat s recyklovaným materiálem, je to jiné?
T: Je to velmi jiné, a i poměrně složité. Obecně i celý proces od výzkumu, vývoje až po vytváření, byl velmi zdlouhavý. Šlo o nový materiál, který se chová dost odlišně, na rozdíl od jiných materiálů. Neřekla bych, že je to vyloženě obtížné, ale jako u každé nové věci, byla to pro nás určitá výzva.
F: Bylo zajímavé sledovat, jak se materiál v různých fázích měnil. Choval se úplně jinak než materiály, na které jsme zvyklí. Nejdřív působil skoro jako tvrdá deska, se kterou se pracovalo dost obtížně, zejména při řezání. Avšak právě díky těmto vlastnostem byla práce s ním neobvyklá a zajímavá.
Co pro vás osobně znamená dát materiálu druhý život?
T: Pro mě to znamená navrhovat s ohledem na dlouhodobost a smysluplnost. Kdykoli je to možné, dávám přednost materiálům, které jsou odolné nebo které lze znovu využít, místo toho aby skončily v odpadu. Stejný přístup uplatňuji třeba i v módním designu - existující produkty se dají přepracovat v něco nového, místo abychom vytvářeli další zbytečný odpad.
F: Opravdu se snažíme hledat alternativní řešení, a to i když vytváříme osobní projekty. Je to tedy rozhodně velmi důležitý aspekt naší práce. A sledovat, nebo přímo být u procesu, kdy vzniká zcela nový recyklovaný materiál z věcí, o kterých by vás vůbec nenapadlo, že by se daly recyklovat, a přeměnit je v něco nového, třeba nositelného, nebo něco, co si můžete dát do interiéru, to je opravdu vzrušující.