Emoce jsou nedílnou součástí našeho života. V práci i doma se setkáváme s různými situacemi, které vyžadují, abychom komunikovali přijatelně k dané situaci, i když se cítíme rozrušení, rozčilení nebo zranění. Je vhodné si uvědomit, že v komunikaci s druhými nemáme chtít vyhrát, ale domluvit se. Jak na to?
Uvědomte si vlastní emoce – prvním krokem je přijmout, že emoce jsou přirozenou součástí našeho bytí. Když si uvědomíme, co cítíme, můžeme to lépe komunikovat směrem k druhému a jasněji definovat naše potřeby. Buďte trpěliví, komunikace není závod.
Základní principy komunikace v náročných situacích
Doopravdy poslouchejte. Snažte se naslouchat tomu, co vám druhý člověk říká. Nevyrušujte ho, neposuzujte ho a snažte se pochopit jeho perspektivu. Tím získáváte mnohem lepší představu o tom, jak druhý přemýšlí a co potřebuje. Lépe mu porozumíte. Projevte empatii: vciťte se do druhého člověka a zkuste pochopit, co cítí a proč se tak chová. To neznamená, že schvalujete jeho chování. Jen akceptujete, že v daný okamžik nemůže jinak. To vám pomůže lépe zvládnout i vlastní emoce.
Nechoďte zbytečně okolo horké kaše. Vyjadřujte se jasně, co nejstručněji a s citem, abyste předešli nedorozuměním. Místo obviňování druhého člověka, použijte "já" sdělení. Například: "Cítím se zraněná, když…" Cítím se nepochopená, když…”I když se neshodnete, zachovejte si k druhému člověku respekt. Nemusíte se domluvit ihned během první diskuse. Zásadní dohody i v profesním životě mohou zabrat i několik měsíců.
Jak zvládnout konflikt
Zachovejte klid. Nikdo nic nedělá v konečném důsledku vám. Dělal by to pravděpodobně i jiným. Jen se chová dle svých norem a přesvědčení. Vyberte si vhodný čas a místo a vyhněte se situacím, kdy jste oba rozzlobení nebo unavení. Důležité je neobviňovat se navzájem. Pokud se to stane, diskuse většinou končí. Diskutujte o konkrétním problému, ne o osobních útocích. Hledejte přijatelnou dohodu a neustupujte ze zásadních věcí, na kterých vám opravdu záleží. Snažte se najít řešení či alternativu, které vyhovuje oběma stranám.
Jak se nezhroutit z kritiky
Poslouchejte aktivně a nesnažte se hned vyvracet všechno, co vám druhý člověk říká. Zeptejte se na upřesnění – mnohdy si druhá strana uvědomí, že “přestřelila”. Poděkujte za zpětnou vazbu, i když se vám kritika nelíbí. Pokud je kritika oprávněná, můžete se poučit a osobnostně růst.
Jak ustát emoční výbuch
Dejte druhému člověku prostor a nechte ho, aby se uklidnil. Slova “uklidni se” ještě nikdy nikoho neuklidnila. Tím pouze přilejete olej do ohně. Lepší je empaticky zareagovat a reflektovat, co druhý říká. Vyhněte se eskalaci konfliktu. Neodpovídejte na provokace, pokud je to možné (zejména na ulici od neznámých lidí). Navrhněte pokračování rozhovoru později. Když oba vychladnete, můžete se k problému vrátit.
Přílišné tlačení na pilu a snaha o potlačení emocí nikomu nepomůže. Naopak, může vést až k nepříjemným fyzickým projevům jakými je například podrážděnost, potíže se spánkem, vznik svalového napětí, či úzkosti. Účinným řešením v takové situaci je například Lavekan, rostlinný lék s obsahem levandule lékařské. Ta působí na nervový systém a navozuje vnitřní klid. Jde o šetrné a nenávykové léčivo poskytující úlevu od svalového napětí, poruch spánku, výkyvů nálad a únavy.
Umění komunikace chce trénink a trpělivost
Uvědomte si, že komunikace v náročných situacích je královská disciplína, kterou se můžete naučit jen tehdy, pokud budete trénovat a opravdu se chtít dohodnout. Součástí diskuse ale může být i to, že se shodnete, že dohoda není možná a budete spolupracovat s někým jiným. Důležité je, aby to bylo kultivovaně sděleno. Zejména v profesních vztazích nikdy nevíte, kdy se s daným člověkem znovu setkáte. Buďte také trpěliví sami vůči sobě a nečekejte, že se vám vše podaří hned napoprvé. Toto je trénink na celý život a učíme se stále.