Laerdalský tunel je už čtvrt století nejdelším silničním tunelem světa

Ekonomika
27. 11. 2025 05:09

Nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel, měří 24,5 kilometru a řidiči jím projedou asi za 20 minut. Stavba na jihu Norska, která zkrátila cestu z metropole Osla do západonorského přístavu Bergenu z dřívějších 14 na sedm hodin, se stavěla pět let a stála v přepočtu 46,6 miliardy korun. A ačkoliv výstavba tunelu byla nákladná, neplatí se zde mýtné.

Laerdalský tunel se stal při svém otevření 27. listopadu 2000 nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru primát od září 1980.

Od letošního roku bude po dobu přibližně čtyř let tunel každou noc na 14 hodin zcela uzavřen z důvodu modernizace, aby splňoval změny bezpečnostních předpisů.

Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 kilometrů. V ČR je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 kilometru. Nejdelším silničním tunelem je s délkou 3,09 kilometru od roku 2015 Bubenečský tunel, který je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (ten celkem měří 5,5 kilometru), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů.

O stavbě Laerdalského tunelu rozhodl norský parlament v červnu 1992, stavět se začalo 15. března 1995, proražen byl v září 1999 a slavnostně za přítomnosti krále Haralda V. otevřen v listopadu 2000. Devět metrů široký a 6,3 metru vysoký tunel, který je místy v hloubce až 1,4 km pod povrchem, stál 1,08 miliardy norských korun (asi 46,6 miliardy korun). Za hodinu jím smí projet maximálně 400 aut.

Tunel, který spojuje města Laerdal a Aurland, je součástí silničního tahu E16, který je severní spojnicí mezi Oslem a Bergenem. Značně zjednodušil cestu mezi Laerdalem a Aurlandem, kde museli řidiči dříve čekat na trajekt.

Směrem od Aurlandu má tunel stoupání 2,1 procenta v délce téměř 12 km, střední část v délce asi šesti kilometrů má sklon 0,7 procenta směrem k Laerdalu, část u Laerdalu v délce asi šesti kilometrů má sklon 2,7 procenta. Sklon tunelu má význam v tom, že přirozeným způsobem zajišťuje odvod prosakující vody.

Tunel je dokonale osvětlen a každých 250 metrů je umístěn tísňový telefon. Má protipožární odpočívadla každých 125 metrů a tři ohromné jeskyně, v nichž se v případě požáru otočí i několik kamionů najednou. Odvětrávání je zajištěno pomocí ohromných větráků, které vhánějící čerstvý vzduch z obou stran. Jediný otvor, kterým vzduch proudí ven, je v Tynjadelenu. Tunel je doplněn i o filtry zadržující prach a zplodiny a je v něm možné chytat mobilní i radiový signál.

Autor: ČTKFoto: Depositphotos

Další čtení

Německo zůstává navzdory hospodářskému poklesu největším čistým plátcem v EU

Ekonomika
26. 11. 2025
ilustrační foto

Nová Sněmovna vrátila rozpočet staré vládě. Nové kolo boje o výši deficitu

Ekonomika
26. 11. 2025
ilustrační foto

Rozpočet sestaví až nová vláda, řekl Babiš. Původní je prý neopravitelný

Ekonomika
26. 11. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOV